Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6606 ggr
karing84
0

godkänd, tro?

Hej alla glada! Har hittat ett smarrigt recept, och undrar om ni vill hjälpa mig. Är ny inom Lchf och undrar om det är godkänt? Minus morötter (som jag läst inte är ok)

Vore tacksam för svar :)

http://www.kokaihop.se/recept/lchf-coleslaw

nobban7
0

Hej och välkommen! Huruvida ett recept är "godkänt" eller inte måste man avgöra själv, det finns inga absoluta regler för vad man får och inte får äta.

Coleslaw brukar rekommenderas inom lchf men man måste ju också räkna med det man äter till, äter man bara coleslaw får man ju inget protein t ex.

[Pennylane1]
0

det står ju som LCHF-recept, en liten morot till fyra är helt ok om man inte är väldigt känslig.

Zepp
0

Jodå, Coleslaw är standardmat för LCHF.

Jag har heller alldrig någon morot i, mest för att jag alldrig har någon hemma, annars så funkar det med råa morötter oxå.

Du skall veta att råa grönsaker till rätt stor del passerar rätt igenom.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
0

Du kan nog ha med den där moroten. Den ger lite färg, och det handlar om väldigt lite kolhydrater. Om man tror att vi är rädda för att en liten morot ska förstöra hela tillställningen så förstår jag att man kallar oss foliehatter. Foten i munnen

Det handlar om hur mycket kolhydrater hela kosthållet innehåller, och vi sätter inte samma gräns allihopa. Du bestämmer själv var du ska sätta din.

Om man är diabetiker bår man ha koll på hur mycket kolhydrater och protein som ingår i måltiden och anpassa sitt insulin efter det om man tar insulin, men om man inte är diabetiker finns ofta inget skäl att försöka nolla kolhydrater. Det är mest om man har stor övervikt som man vill bli av med fort, som man kanske vill ta till mer extrema varianter, men för de allra flesta handlar det om att äta riktig mat.

Så om jag har morot och det ingår i receptet, så tar inte jag bort den.

karing84
0

Cool måste säga tack!! Tack för att ni svarar så bra och snabbt. Jag har fallit för lchf.. och en del i det beror på att folk på den här sidan verkar så engagerade och schyssta. Jag har bara hållit på 2 veckor.

yvonnel
0

Det går nog alldeles utmärkt bra. Lite morot kan du ha med för den glada färgens skull eller lite paprika.

Välkommen och lycka till!

Zepp
0

Här har du en lista på fruktågrönt med kolhydrater o lite vitaminer, som du kan kika på!

http://www.hertzmanfrukt.se/produkt.htm

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

karing84
0

Tack så mycket! bra att kika på! Och tack för alla kommentarer! :) mycket hjälpsamt!

Per_W
1

Instämmer med Zepp och Inkanyezi - en liten morot är inget att uppröras över. Överhuvudtaget tycker jag att man ska vara skeptisk till uppdelningen i grönsaker som växer ovan och under jord. Finns utmärkta underjordsgrönsaker som t ex rädisor och rättika.

Det är som sagt stor skillnad på rå morot och kokt. Dels för att den råa inte helt kan brytas ned men också för att den del fibrer omvandlas till sockerarten fruktos vid kokning. det är därför kokta morötter smakar mycket sötare än råa.