Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 9381 ggr
hallonlove
0

för att undvika enformighet?

Jag mår bra av lchf-kost. Men jag har ett problem.
Det blir för enformigt!

Hur gör ni för att det inte ska bli det, var hittar ni inspiration och tips?

Jag äter mest ägg och bacon till frukost, kött och stekta grönsaker till lunch och något liknande till middag..
Ett tag blev det nästan bara fläskkotlett men då tröttnade jag!
Inte roligt.

Hur ska jag göra för att inte tröttna och variera mig?

Zepp
0

Man kör ofta fast i ett fåtal rätter oavsett kost, här har du lite inspiration.

http://www.lchfmat.com/

Man får även våga testa något helt annat än vad man är van vid.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
0

Idag följde jag SLV:s råd och åt lax till frukost. Det finns rätt mycket som platsar som lågkolhydratkost. Fisk ett par gånger i veckan är ingen dålig idé.

nobban7
0

Hej! Det blir inte enformigare än man gör det. Vad brukade du äta tidigare som gjorde att kosten blev mer varierad då?

[Stella69]
0

Bestäm att du ska testa ett helt nytt recept en gång i veckan.

Det kan vara nåt till frukost, lunch eller middag. Spelar ingen roll, bara det är något nytt.

Det är inte varje gång det blir bra, men ibland får man till en riktig höjdare.

hallonlove
0

tack för tipsen! ska tänka på att äta mer fisk, det är ju väldigt gott!
det känns så enformigt med mycket kött som jag äter och stekta grönsaker.. jag saknar inte direkt potatis, pasta och liknande men det gjorde mer variation tycker jag.

Gullvi
0

hej hallonlove! det finns massvis med olika recept på brödbullar och lchf-bröd mm som du kan baka och sedan med ost och smör…. om du saknar smörgåsen.

du kan steka pannkakor och variera både till frukost, fika och med olika fyllningar också med olika ingredienser

min man tycker synd om mig när jag kokar min broccoli men jag tänker så här: har jag ätit potatis i 57 år och aldrig tröttnat, varför skulle jag inte kunna äta broccoli på olika sätt i de resterande 57 årenFlört. Jag tycker det finns hur mycket som helst när jag väl började leta. Du har recept både här på kif och lchfrecept.com. Berätta hur det går. Kram

KarinSch
0

# 6

Önskar att jag kunde känna så, men jag tycker att blomkål är vidrigt och broccoli är ätbart men max en  gång i månaden. Älskar ost, men bara naturell och kall, så ostbröd går bort.

Sqush, aburgine, svamp är vad jag tycker är gott, men det är liksom grönsaker till maten, inte det som lyfter smakerna som potatis, ris och pasta.

Har provat hur många recept som helst, har inga problem med att hitta nya saker, men det är inte gott, känns som ofärdiga middagar.

chrand
0

# 7 Vad lustigt hur olika vi alla är! Ris och pasta smakar ju som att kyssa sin bror medans fett är en riktig smakbärare. Tycker jag alltså…

[camillahj]
0

Jag skaffade mej en kokbok (LCHF Husmanskost) samtidigt som jag började med lchf och har därmed en hel del recept att laga mat after, dessutom kan man ändra o lägga till lite i redan befintiga recept så får man lite variation på recepten, annars googlar jag massor!

Zepp
0

Jag äter mest typ råa salladsgrönsaker till maten, kokta grönsaker blir mest sparris som jag då äter till mat där Bea ingår.

Ris tycker smakar absolut inget och har inget tuggmotstånd alls, skulla kunna tänka mig en sked till kinamat.. mest för det hör till.

Överhuvudtaget föredrar jag mat man måste tugga, det är något som tillfredställs av att tugga födan.

ikna
0

Jag gör ganska ofta en ost-och lökpaj (utan pajdeg) och den kan jag variera mycket med olika ingredienser. Det känns som stommen i middagen. Jag blir ibland också lite trött på enformigheten och då räddar denna pajen middagen. Den kan ätas både varm och kall.

[camillahj]
0

jag har även fått "nygamla" favoriter sedan jag började med lchf. Köttfärssåsen jag gör nu är betydligt mkt godare än när jag tidigare åt den med spaghetti och även tacokryddad köttfärs smakar MKT godare UTAN dessa torra smuliga bröden man hade till då man åt kolhydrater. Jag slipper dessutom få denna ballongmage jag fick förr när jag åt "vanlig" tacos emd allt som då hörde till!

Så ngt så enkelt som köttfärssås och tacoköttfärs har blivit mina favoriter nu!

Gjorde även en väldigt god måltid i fredags (receptet är ur min kokbok)

Ostfyllda köttrullader; rulla in smaksatt färskost el. tex gorgonzola (jag hade gorgonzola) i lövbiffar som du saltat o pepprat lite och bind ihop med köttgarn el. tandpetare, sen bryner man enkelt dessa rullader i smör och slår sedan i ca 5 dl grädde, 2 msk tomatpuré, lite salt o peppar och låter småputtra ca 20 min! KLART! SÅ enkelt och så gott! Jag hade en enkel grönsallad till med cocktailtomater, champinjoner, gurka och lite blandsallad.

Mariajoh
0

Hej!

Har du testat vitkål? Går att variera en hel del som tillbehör till kött.

Favorit här är stuvad vitkål med stekt fläsk, mmmmm! (Ibland är det gott men varmt tillbehör, särskilt nu på vintern).

Och en vitkålssallad med marinerade soltorkade tomater och fetaost är inte så galet heller!

Också finns ju klassikern coleslaw…

Blomkålsmos till pannbiff är också riktigt gott, blomkålen smakar inte alls blomkål och jag har lyckats få i barnen med! 

Smörtekta skivor av aburgine är det godaste som finns!

JAUS
0

#7 Du känner väl till shiratakinudlar. Består nästan enbart av vattenlösliga fibrer och vatten, duger bra som pastasubstitut. Tydligen så har vi människor en begränsad förmåga att bryta vattenlösliga fibrer till korta fettsyror i vår tjocktarm, så lite energi ger de nudlarna faktiskt.

Mitt tips på vartiation är att byta sås ofta. Det finns många bra recept på feta såser som man kan lära sig.

Inkanyezi
0

Svamp kan vara bra också för att få variation. Smörstekt eller gräddstuvad svamp kan passa till köttfärsbiffar. Champinjoner är billiga, 25-30 kr/kilo. Portabella är dyrare, men kan vara ett intressant alternativ.

JAUS
0

Shiitake är en mycket god svamp att göra sås på, passar utmärkt till kött.

Personligen så avskyr jag champinjoner.

helvete
0

I dr Sofie Hexebergs bok finns recept på bröd eller brödersättning. Har provat det ena, med kli och frön. Det andra verkar mest som tjock pannkaka. Ta en skiva ibland med lite ost och smör.

[Anega]
0

Mozarella är gott att ha i stället för potatis eller pasta. Visst, en helt annan sak, men milt och gott och passar bra till de flesta såser.

misty09
0

Jag har under min första vecka ätit så här:

Hemgjorda hamburgare i salladsblad och persiljesmör,ost,tomatskiva

Ostpanerad skinksnitzel med ostgratinerad broccoli och persiljesmör

Ostfylld köttfärsbiff med blomkålsmos ( såå gott, smakar inte blomkål )

Asiatisk räksoppa med kokosmjölk och bambuskott

Kokt kyckling med currysås och blomkålsris ( såå gott, smakade inte heller blomkål Förvånad)

Fläskfilé i gräddsås med svamp och squashpytt

Mousaka med isbergssallad

Vet inte om detta är helt bra enligt LCHF, är ju ny så jag trevar mig fortfarande fram men att det blir ensidigt kan jag inte hålla med om. Hoppas du fick några tips / Lycka till Glad

hallonlove
0

Oj jag är tacksam för alla svar och tips! :)

Bröd saknar jag inte alls (har trots allt ätit ganska lchf-inspirerat ungefär ett halvår men ska satsa mer ordentligt nu!) Så "brödersättning" är nog inget för mig.

Dock älskar jag ris (potatis, pasta och sådant är lätt att undvika)
Jag tycker nog om ris så mycket eftersom jag nästan aldrig åt det under min uppväxt, var mycket potatis då.
Ris passar så bra till tex. thaigryta (kyckling, currypasta, kokosmjölk m.m)
Hur gör man blomkålsris? Låter intressant.
Moset kanske också är värt att testa!

Idag köpte jag strömmingfiléer (300g för 15 kr) och stekte i smör, kryddade med salt och citronpeppar, grymt gott! Åt bara en halv avokado och lite skagen till! Mums. 
Dessutom har jag hälften av paketet med strömming klart som lunchlåda tills imorgon, grymt.

Champinjoner är gott! både färska och på burk.
Vad finns mer för goda svampar? Kantareller är inte min grej, i så fall färska smörstekta… haha.

kram på er!

Förresten idag har jag ätit:
frukost : två stekta ägg med ost på, ett halvt paket stekt bacon
lunch : en fläskotlett med gräddsås och champinjoner, stekta haricot verts, gul paprika och zucchini
"fika" : två baby bel
middag : 150g stekt strömming, en halv avokado med skagen
ska dricka ett glas med vatten med psylliumfrön också. Har druckit vatten och kaffe med. :)

Zepp
0

Ostronskivling är jättegott, man hackar det i smäbitar och gör svampsås på det.

Man får på helgen när man har lite mer ork, försöka hitta nya maträtter, sen när man lärt sig göra dessa så är det inga problem att göra dem på vardagarna med.

Egentligen kan man variera mer med fisk, det finns så många olika sorter.

Kolla om du har någon fiskbil i närheten, de har säkert olika förslag.

hallonlove
0

Fisk är gott så det ska jag göra! Har kanske inte den bästa ekonomin heller eftersom jag är student.. Matkontot har faktiskt skjutit i höjden, men go mat blir det!

Zepp
0

Man kan göra himla goda fiskgratänger med fiskblock oxå.

Färsk fisk skall helst avnutas nystekt eller nykokt.

Ta fram ett fiskblock på mogonen och låt det tina under dagen, är du ensam kan du dela det.

Ta fram en lagom form och smöra den, lägg i blocket och kör det i ugnen ett tag så en stor del av vattnet rinner av.

Slå vattnet i en kastrull, tillsätt grädde och sjud ner till lagom mängd, ställ av och låt svalna, eller kyl i vatten.

Lägg finskuren purjolök på fisken, knäck ett ägg i kastrullen och slå såsen på fsken, några tunna skivor tomat höjer smaken samt en halv citron.

Toppa allt med ost och kör in i ugnen för att köras klart, servera med fräsha grönsaker.

Peppra och salta gärna allt innan du slår på såsen.

misty09
0

Jag hittade receptet på LCHF blomkålsris på www.matklubben.se

Riv blomkål på rivjärn. Smält mycket smör. Försök krama ur lite fukt om det går ur den rivna blomkålen. Stek blomkålen frasig, smaka av med salt. Man kan också pressa ner lite vitlök också och låta det fräsa med. Smakar ju inte ris men är väldigt gott ändå!

babybel
0

Några av våra favoriter:

Laxkotletter i ugnsform, lägg skivad purjo, paprika och/eller broccoli runtom. Liten skvätt grädde ovanpå. Ugn 200 grader. När ca 10 minuter återstår lägger du in en hel bit brieost som får smälta ner bredvid…

Fräs kycklingbitar/grova strimlor i stekpanna tillsammans med bitar av röd paprika och purjo. Mot slutet tillsätter du en skvätt grädde och ev en gnutta tomatpuré. Krydda upp med peppar och vitlökspulver. Till detta steker du skivor av halloumi-ost, som är jättegott som "tillbehör" till allt möjligt!

Bryn kycklingbitar i gryta, tillsätt bitar av broccoli och ev purjo. Fyll på halvvägs med vatten och släng i en ekologisk buljongtärning. Låt sjuda under lock ca 20 minuter, sedan häver du i en hel Boursin-ost vitlökssmak eller svartpepparsmak och späd sedan med grädde till lagom såskonsistens.

Mums!

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Coffeina
0

Jag har ätit lchf två kortare perioder för några år sen… tappade till slut helt matlusten o slutade med lchf. Har nu åter ätit lchf, sedan juli och denna gången har det gått jättebra.

Min räddning var att använda mkt kryddor och mycket smaker… Jag har gjort indiska grytor, thaigrytor, fiskgrytor… Mustiga, härliga grytor… Mycket nya kryddor, lite grönsaker, lite vin, grädde… Långkok så att smakerna verkligen kommer fram… Se även mitt inlägg "älskar indisk mat" - kanske man kan hitta det om man söker på det.

Det var i alla fall så jag klarade mig denna gången, att jag inte kände att jag åt annorlunda. Inga kolhydratberg, så klart, och en extra smörklick… Men framförallt, vanlig mat!

Lycka till!

hallonlove
0

Tack igen för alla tips! Det har gått bra.

Idag skulle jag fika och tänkte "det här blir inte så ofta" och tog en semla och en kaffe. 
Semlan var precis så god jag hade tänkt mig så det var bra. 

MEN magen fullkommligt hatade den… Fick ont i magen direkt!
Vad är det som gör att jag tror att jag kan äta "onyttigheter" i form av socker och annat och ändå må bra när jag ALDRIG gör det?
Samma sak förra veckan när jag trodde jag kunde äta pizza och magen gjorde uppror några timmar efter. Varför lär jag mig inte?
Har crohns sjukdom så min mage är ganska upp och ner.

Några tips? Jag klarar mig ganska bra nu trots allt, inget direkt sug. Tänkte bara att en semla inte skulle göra så mycket men usch..

Vill alltid må bra, hur ska jag alltid komma ihåg det??

tjej123
0

Hallonlove:

Jag har ibs och jag känner igen det där med att En liten semla gör väl ingen skada och sedan så får jag sota för det. Det jag gör nu när jag tex går ut och fikar med vänner och står där framför alla bakelser är att jag tänker Okej, det vore sååå gott med en bakelse men sedan tänker jag tanken vad som verkligen kommer efteråt, mag onten och uppsvullnaden, vill jag ha det och är det värt den lilla lilla stund jag får njuta av semlan, nej det är det inte och då nöjer jag mig med kaffet och det känns bra + att jag sparar en slant också =D

karinafp
0

Jo men då gör du en Imam Bayildi! Cool Gröp ur det mesta ur en halv aubergine, hacka innehållet och fräs tillsammans med köttfärs och gör en god köttfärsröra av det efter egen smak. Fyll sedan auberginen med köttfärsröran och gratinera, så gott att imamen svimmade (som namnet betyder)!

Jojo55
0

Nu finns det flera LCHF-kokböcker på bokrean! Dem kan man få inspiation av!

Mervi
0

Det går att variera hur mycket som helst:

Torsdag: Lammfärsbiffar, sallad

Fredag: Kycklingklubbor med rotsaker, sallad

Lördag: Karrékottlett, gräddsås, grönsaker

Idag: Dansk hackebiff, sallad

I morgon kanske lax med grönsaker osv. eller ungstekt torsk.

Jag tycker inte det är svårt, man kan göra samma mat som förr och ersätta potatis, ris, pasta med olika grönsaker.