Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 991 ggr
Surra
0

Fy för sidfläsk!

Jag hade sett fram emot en god lunch idag, köpte sidfläsk igår.

Stekte på i godan ro men sen…

…herregud det smakade ju f-- nej det gör jag aldrig om - jag som trodde att det var ett bra alt till bacon - nää "huga" på ren norrlänska!

[Saiva]
0

Har du inte ätit sidfläsk förut? Vad åt du till?

Var det färskt eller rimmat?

Surra
0

färskt, nää det var faktiskt första gången (!) jag stuvade blomkål till.

Surra
0

eller vad är rimmat förresten?

[Saiva]
0

Rimmat är när det har legat i saltlake(och ibland socker).

Bara stekt fläsk rakt av smakar inte så speciellt tycker jag. Men stekt fläsk med löksås är hur gott som helst! Glad (min åsikt)

Om du vill testa en gång till så kan du steka dem så de blir lite knapriga. Stek sen hackad lök i flottet och slå på grädde och låt det koka tills det tjocknat.

JÄTTEgott! Skrattande

Mervi
0

Jag åt sidfläsk häromdan, också första gång för mig. Jag saltade och pepprade dem och stekte i smör, ganska hårt och det blev jättegott. Jag kan inte äta fläsk om jag inte steker det rejält.

Surra
0

Hihi, jag saltade inget eftersom jag inte vill ha det så salt  längre, där kanske svaret ligger… men ändå kom igen  konsitensen var som en gammal skosula!ingen höjdare tycker jag.

Hmm, får kanske prova igen då - alla förtjänar en andra chans…

magma
0

Jag har provat färskt sidfläsk en gång, och det gör jag inte om- trots kryddning/saltning så var det bra läbbigt enligt mina smaklökar… Generad

Mervi
0

Man skall äta det man tycker är gott, inte det som andra gillar….

Det finns så mycet annat än sidfläsk.Flört

Surra
0

Tack Magma, då var vi ju fler!

Självklart ska man äta det som är gott, vissa maträtter provar man aldrig igen…

Nåt som jag inte får i mig tyvärr är majonnäs - det går bara inte, har aldrig gillat det men ska prova göra egen nångång…

Mervi
0

Surra: jag gillar inte heller majonnäs, äter det inte, det gör mig illamående.

Baglady
0

Sidfläsk har jag svårt för och det beror nog mer på lukten när man steker det än något annat. Matlusten liksom försvinner.

Blomkål i alla former gillar jag och knaperstekt bacon till är hur gott som helst. Fettet häller jag över.

Visserligen lukter inte kokt blomkol så gott heller, men den gör mig inte illamående som sidfläsket gör.

De ska va gött å leva annara kan det kvitta, eller hur. Mat ska vara gott och vi är alla olika.

[johans]
0

Jag tycker rimmat sidfläsk är oätligt.

Däremot det färska är mums. Med svål, tack :)

Ulf-S
0

När jag var liten hände det att min familj hälsade på hos några släktingar som bodde ungefär 10 mil från ingenstans… De hade ett litet jordbruk med bl.a. kossor och grisar.

De var alltså bönder av den gamla stammen och skötte sina djur som man alltid gjort. Kossorna var ute och betade saftigt gräs hela somrarna, jag kommer ihåg hur de vallade korna längs grusvägen morgon och kväll.

Grisarna gick och bökade i en rymlig hage utanför grishuset. Under somrarna slog de det långa gräset med lie och torkade till hö i stora hövolmar som foder inför vintern. De hade förstås moderna hjälpmedel som traktorer, mjölkmaskiner och sånt, men i stort sett var det ett superekologiskt jordbruk.

Poängen med den här lilla hågkomsten är maten de producerade, och då särskilt grisköttet. Mört, saftigt och med en aning viltsmak. Så långt ifrån Scans trista köttbitar som man kan komma.

Därför brukar jag undvika griskött, smaken känns helt enkelt fadd och tråkig. Jag har iofs inte provat att köpa ekologiskt griskött, det kanske är helt OK…?

korseett
0

Jag brukar inte skiva mitt sidfläsk utan jagslänger in hela biten i ugnen och det blir kanon. Jag använder färskt fläsk och har salt , ingefära och vitpeppar på

zeretki
0

Jag har nog också lite svårt för smaken av sidfläsk men jag brukar krydda ordentligt med t.ex vitlök, basilika, oregano, curry, chili eller annan kryddblandning. Inte allt på en gång alltså. Flört

Koylie
0

Jag steker mitt sidfläsk antingen i hel bit i ugn, eller i skivor. Är det rimmat så pytsar jag på rejält med vitpeppar och det brukar räcka som krydda för mig.