Idag börjar mitt nya liv!
Har varit här och läst i några dagar nu, har gjort det tidigare också och har nu bestämt mig, att nu jävlar, nu ska jag ta tag i det här!
Jag är 173 cm lång och vågen visade 80,9 kg idag och mitt första mål är att den ska visa 75. Sen sätter jag nytt mål beroende på hur jag ser ut när jag väger 75 kg.
Ska iväg nu och handla, bara bra och fet mat ska inhandlas, massa ägg och bacon också, älskar att äta det till frukost :D Det svåraste kommer vara att mostå godis och potatisklyftor/pommes när man är borta och det bjuds på det…
Önska mig lycka till, det behöver jag!
ja då Caroline! Lycka till! du kommer att märka att ditt sug efter potatis mm blir till ett minimum när du märker hur mätt och hur bra du kommer att må - och när det har gått några månader kommer du att berätta i detta forum om hur många kilon du har gått ner…. för det kommer du att göra om du låter bli att stoppa i dej stärkelser i form av potatis, bröd, pasta, ris och sötsaker i alla former. Efter hand kommer kroppen att gå ner på en så låg blodsockernivå att du slipper sötsuget och suget efter annan mat. Ät mycket broccoli, blomkål mm till köttet om du gillar det, eller gör en sallad till. Njut av maten och du kommer att märka hur länge du varar mätt. Du hittar massvis med goda recept här och på lchfrecept.com mm flera sidor. Även här i "trådarna" kommer du att få fina tips. Det roliga med denna mat är att du slipper svälta och ändå går du ner….. så fiffig är kroppen. Så jag önskar dig verkligen välkommen hit och lycka till!
Lycka till !!! ;)
#1 Tack :D Åh det hoppas jag verkligen, är sjukt pepp på det här, känner det inom mig att "jävlar, det här kommer verkligen funka!" Och hoppas att mitt blodsocker blir bättre och jämnare och att min Hba1c kommer hålla sig lågt :D
#2 tack så mycket :D
Jag har några frågor som någon vänlig själ kanske kan svara på?
1. Hur är det med mjölk, får man dricka det? Jag äälskar nämlingen mjölk…
2. Semlor… mums, kan man äta det om man skippar brödet? Kanske inte är så bra med mandelmassan eller var det är i mitten iofs.. eller om det finns någon annat alternativ?
3. Hur är det med läkerol, är det för sött eller kan man äta det?
4. Hur mycket vatten ska man dricka om dagen?
Det kommer gå jättebra! Motivation och planering tar dig långt i början, men bli inte orolig när du ställer om till fettdrift att du kanske får lite abstinens på kolisar i början. Helt normalt och går snart över. Det är bara att fortsätta!
#5 Okej, bra att veta :D
Det finns recept på lchfsemlor - gjorde dem i går, köpte mandelmjölet på lchfbutiken.se, lite dyrt, (men det var det värt
)
använde sukrin istf vanligt socker, blev jättegoda…. du kommer att hitta alternativ till mycket av det du är van vid, resten kommer du inte att sakna. Läkerol o andra tabletter - mja, var försiktig innehåller sorbitol mm, vet inte om det är bra eller dåligt…. någon annan vet säkert mer om det än jag. ja, du kan dricka mycket vatten, ibland blir man jättetörstig. Jag släcker min törst med bubbelvatten från min Sodastream, funkar bra. Mjölk innehåller mjölksocker, vet inte hur sockertålig du är, undvik om du kan, ta grädde och/eller kokosfett i kaffet/theet i stället.
Inga mängder mjölk - det innehåller trots allt 5 g kolhydrat per deciliter. Hinkar du i dig 3 dl mjölk, har du alltså fått 15 g kolhydrat i ett svep.
Men se till att den mjölk du ändå dricker är minst 3%-ig. Alltså standardmjölk. Eller ännu bättre Gammaldags mjölk, som är lite fetare och dessutom inte homogeniserad.

Det bästaste med detta tycker jag är att OM man är sugen på något så finns det genast ett LCHF alternativ!!
Det är helt sjukt va med bra recept och tips det finns här…
Mmmmm… jag är sugen på…. Chips!!
Nämen… Det finns ju fläsksvålar… 0 kollisar och precis lika gott… :D:D
#7 Okej, det måste jag kolla upp :D
#8 Okej, synd, då får jag väl ge upp mitt stora mjölkdrickande :(
#9 haha, det låter inte så gott men jag ska inte säga något förrän jag har prövat det ;)

Ett stort glas mjölk på 2 dl ger 10 gram kolhydrater!
Iallafall, börja inte med att dra ner mjölken då, spara det till sista åtgärd om inget annat funkar.
Drar man ner på de andra stora kolhydratkällorna kanske det räcker för dig?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#11 Okej, behöver kanske inte sluta helt, men dra ner på det och inte dricak en liter eller två om dagen :P
Hej på dig! Kul att du vill prova LCHF. Jag har ungefär samma utgångsläge som dig viktmässigt. Jag har kört LCHF i perioder och upplever att när jag väl gör det funkar det väligt bra. Jag är 175 cm och min senaste utgångsvikt var 82,5 kg. Mitt slutgiltiga mål är att spräcka 70 sträcket och väga 69. Men som du skriver också så tänker jag mig ett delmål på 75 kg. Jag tänkte att vi kan peppa varandra här =)
Jag har sedan den 10/1 gått ned till 80 kg. Så sakta men säkert mot mitt mål. Hur har din första dag gått?
#13 okej, va kul :D Det kan vi absolut göra :D Min första dag har gått jättebra, handlade allt nödvändigt idag och har precis ätit en jättegod middag bestående av kycklingklubba som är lagad i ugn med grädde, morötter, tomat och rödlök. Åt även riven morot och vitkål till det och så beasås ^^ Ska väga mig först på tisdag hade jag tänkt för att se hur det går! men kanske fuskar och gör det imorgon istället, får se! ;)
Väg dig inte för ofta bara. Det tar några dagar innan vattenvikten försvinner så jag skulle nog inte väga mig förrän i slutet av veckan om jag var du..!
Okej! Kommer väga mig på tisdag då jag ska på kontroll på sjukhuset, men annars ska jag försöka att inte göra det, tack för tipset :)
Har fått en riktgit halsbränna som jag har läst att man kan få.. något tips på hur jag blir av med den eller lindrar den?

Magen kanske inte är van vid så mycket fett och protein?
Pröva med Samarin som hjälper tillfälligt.
Okej, tack för tipset!

Jag måste säga att jag ligger på samma nivå som er vikt/längd mässigt och startade 10/1.
Vägde då 78 och vill ner till 68 :)
Min våg är inte att lita på så jag har egentligen målet att komma i mina jeans som jag köpte förra sommaren :)
Jag har inte gått ner så mycket alls men försöker nu att inte äta mejerier..
Peppning till alla här!
#20 okej, pepp till dig med :D
Då var dag två påbörjad då! När jag vaknade idag kände jag mig rätt torr i munnen så massa vatten har man klunkat. Var ganska låg i morse också, 3,1 låg jag på. Borde lägga fram dextrosolen bredvid sängen just in case att jag känner mig jättelåg när jag vaknar.
Frukosten bestod av ett paket bacon, äggröra med grädde och så lite sallad som var kvar från igår… och en baby bel. Men jag undrar hur mycket bacon brukar ni andra äta? Är ett helt paket för mycket?
God morgon på dig! Ett paket bacon på 140 gram ger dig nästan 500 kalorier, 480 närmare bestämt. Visst ska man inte bry sig om kalorier men man måste ändå vara medveten om att det kommer spela rolli slut ändan. Man blir oftast mätt på mindre. Jag brukar till frukost äta 2 ägg med lite creme fraice som jag steker till en omelett med ost på. Nu har jag gått över till att baka LCHF bröd för att det blir lite snabbare på morgonen annars tycker jag omelett är väldigt bra, jag håller mig säkert runt 6 timmar utan att bli hungrig. Men du får experimnetera lite. Du märker ganska snabbt vad som gör dig mätt och som får dig att gå ner i vikt. Det tar lite tid för kroppen att vänja sig.
Kul att du också ligger i samma läge grunnan! Eller ja, kul och kul. Det beror ju på hur man ser det =P Men vi ska alla klara det!
Pepp till er!
#23 Okej, då får jag väl ta och exprementera lite :)
Hej Caroline!
Jag vet inte om det har framkommit nån annanstans men jag måste fråga om du är diabetiker? Eftersom du kollar blodsockret på morgonen menar jag. Hoppas det finns nåt bättre alternativ än dextrosol för det måste ju få blodsockret att skjuta i taket som en raket. (och sockersuget också!)
Kram och lycka till!
#25 ja jag har diabetes.. vet inte om det finns något bättre alternativ, men är jag låg så måste jag ju få upp värdet snabbt.. men kanske finns någon annan diabetiker här som vet något alternativ? :)

Egentligen bara att du skall ta det försiktigt och mäta ofta.
Tar du insulin?
Och blodsockerkontroll är viktigare än något extra kilo på lång sikt.
Okej, det ska jag se till att göra!
Jepp det gör jag, har insulinpump.
Okej, ska tänka på det!
Dag tre påbörjad! Ska idag till sjukhuset för vanlig diabeteskontroll och för att få intyg till mitt körkort, ska även väga mig, blir intressant och se om det hunnit hända något på så här lite tid.
Idag är jag stolt över mig själv!
Var på ett event idag där jag hjälpte till och där hade de en stor godiskål. Jag var så extremt sugen att gå fram dit och äta, men jag gick bara fram dit och tittade och luktade lite. Sen tänkte jag mig hur den där underbar lakritsbiten skulle smaka, och sen gick jag därifrån
Var även mat efteråt, men då kände jag mig faktistk inte ens sugen på potatisen, lite på brödet dock, men avhöll mig det och åt bara det goda saftiga köttet istället 
Hej och välkommen hit!
Strongt agerat idag!
Om du har insulinpump hoppas jag du kollar BS ofta. Får du för mkt insulin till den här maten kan du hamna riktigt lågt och det är ju inte så bra.
Kul att följa dig och det blir spännande att höra hur det gick på kontrollen.
Numer pensionär i Nynäshamn
#31 tack så mycket! :D
ja det har jag och jag är väldigt noga med att ta mina värden, men jag har också sänkt basaldosen (som ligger hela tiden utan att jag gör något) så jag tänker vara extra noga tills jag vet att den ligger på lagom nivå :)
Kontrollen gick väl Ok. Fick mitt intyg men de var ganska negativa till att jag åt LCHFkost, men sa att jag fick väl expermintera med det ett tag om jag vill det. Hba1c låg på 8,1, ska bli riktigt intressant och se vad det ligger på nästa gång!
Det är bara att kämpa på! Man utsätts alltid för fresteler men efter några veckor blir man inte ens sugen. Hur bra är inte det??!!
#33 Det verkar väldigt bra och skönt! :)
Om 3 dagar har jag hållt på i en vecka, då ska jag väga mig och se om det har hänt något på vågen :D Ska blir riktigt spännande!
Wiiiiie, fick en systemkamera idag i tidig studentpresent :D Så ska ta en "före bild" så ska jag ta en sen varje månad och se skillnaden :D
En vecka har nu gått och min startvikt var 80,9. Idag när jag vägde mig så stog vågen på 79,2 så det är en viktnedgång på 1,7 kg! Gissa om jag är glad :D dessutom var det länge sen jag såg 7an som förstatal på min våg :P
Kan lugnt säga att börja äta LCHF är det bästa beslut jag gjort på länge! :D
Grattis Caroline! Visst är det kul när man får byta siffra. Heja dig!
Vad skönt!!! Kämpa på!
#38 Tack :D Ja verkligen, nu känner jag mig ännu mer taggad! :D Var en riktigt tuff dag igår när några kompisar bjöd alla andra på coca cola, men jag satt där med mitt vatten ändå :P Och senare på kvällen åt de nachochips med tacosås (min favorit!) men jag avstog det också :D
#39 ja det ska jag göra :D
Jag var också en stor mjölkdrickare innan LCHF. Det var faktiskt förvånandsvärt lätt att sluta med mjölk helt och hållet. Du kan börja med att blanda i hälften vispgrädde i mjölken och dricka max 2 dl om dagen. Du minskar sedan mängden mjölk alteftersom du vänjer dig vid fettet och till slut har du bara grädde kvar. Nästa steg blir att dricka grädde i snapsglas och vatten i vanligt glas till maten.
Tillslut inser du att du lika gärna kan använda grädden i såsen istället för att dricka den och istället endast dricka vatten eller mineralvatten (inte Ramlösa dock).
Tacosallad är ett utmärkt tex mex-alternativ. Se upp med färdiga tacokryddor, de innhåller ganska mycket kolhydrater. De färdiga tacosåserna är dock faktiskt helt OK.
#41, jag har faktiskt märkt att det inte var så svårt att sluta som jag trodde! För några dagar sen hällde jag dessutom ut resten av mjölken jag hade kvar för jag insåg att jag inte behövde den :D
Vill bara berätta en sak som gjorde mig lite glad :)
Jag bor tillsammans med min pojkvän. Han är 24 jag är 18, alltså så går jag i gymnasiet och får ynka 1050 kr i månaden varav 500 går till Rickard (min pojkvän) i hyra, annars står han för allt. Jag tycker det är ganska jobbigt att bara gå och kosta pengar, att vara "dyr i drift". Så var vi och handlade här om dagen och summan blev högre än vad den burkade vara, än en gång. Så jag frågade honom om jag blivit dyrare i drift nu när jag äter enligt LCHF. Han svarade sanningenligt att "ja, det har du blivit. MEN, det är bra för dig om du går ner i vikt och din diabetes mår mycket bättre av det, och pengar är inte allt, att du mår bra är viktigare" det tyckte jag var så gulligt av honom, det gjorde mig riktigt glad :)
Har förresten klickat hem boken "matrevolutionen" som alla pratar så om, så den kommer om 1-3 dagar, spännande :D
Vilken klok pojkvän du har.
Min familjs erfarenhet är att det snarare är billigare med maten sen vi började med LCHF - men det kräver att alla äter det. All den mat man slipper köpa kostar mer än man tror, vilket gör att det lilla man stoppar ner i en plastkasse blir billigare (typ kött, ägg, smör och lite grönsaker om jag raljerar).
Visst har jag :)
Okej, kanske blir dyrt för att jag äter LCHF och han vanligt.. eller så blir det bara lite extra dyrt de första gångerna när man håller på att handla hem allt man bör han hemma?
#46 Jag tror också att man äter större portioner i början medans kroppen håller på att ställer om sig. Kött, fläsk, ägg, smör och fet fisk är ju så mycket energitätare än den bukfylla jag brukade stoppa i mig innan jag började med LCHF. Jag misstänker att du om nån månad eller två kommer att märka att du blir mätt på mindre mängd mat.
Ser fram emot att få läsa om din diabetesresa med LCHF!
Peppkramar från Karin
Caroline! Håll hårt i den pöjken
han är guld värd, såna växer inte på träd. Han tycker säkert du är värd det…

Försök i det längsta att äta samma mat. han tar något potatis eller liknande till maten du tar mer grönsaker och någon fet sås.
#47, ja det stämmer säkert! :)
#48 Tro mig, det gör jag :) Tror aldrig jag kommer kunna hitta någon bättre än honom, så jag släpper honom inte utan vidare!
#49 Förstår inte riktigt vad du menar.. men jag äter (nästan) inga kolhydrater, jag kör strikt LCHF, han vill inte börja med det för han ligger i Skåne nu i några veckor och han tycker det är svårt att äta bra mat då, blir ju mycket att äta ute och så..

Eh.. det var en annan sak.. fast jag menade era gemensamma måltider.
Väljer du dina grönsaker med omsorg blir det inte många kolisar.
Vi gör typ två olika måltider, jag gör mitt och han gör sitt lixom.

Hm.. varför kan han inte äta samma som dig.. fast med någon potatis/pasta/ris till?
Ibland gör han det ibland inte. Men alltså, han är bara hemma på helgerna så vi äter inte tillsammans så jätteofta :P

Jag tänker bara att man inte skall krångla till det för sig, och den gemensamma måltiden är den viktigaste sociala samankomsten.
Jag äter i stort sett samma som jag åt förut, men utan de stora kolhydrattillbehören.. dvs vanlig svensk husmanskost, mer smör, mer grädde och ungefär lika mycket grönsaker, mest salladsgrönsaker då.
Kan du inte laga hans favoriträtt ala LCHF?
#55 kan jag säkert, men då jag bara hållit på i en vecka vill jag komma in i det innan jag börjar krångla till det för mig :)
Woho! Postis Pär kom precis och ringde på dörren och hade med sig mitt ex. av Matrevolutionen :D Så det blir till att läsa den på tåget idag!
Ps. Smygvägde mig idag och vågen visade 77,6 kg!!! :D :D :D Så 3,3 kg har jag gått ner sen jag började :)
Tittar in lite och önskar lycka till!
Tackar :D
Då har jag ätit LCHF i 2 veckor. Drack dock en cider (cube) och whiskey i fredags och det borde jag inte ha gjort jag vet. Så nu står vågen på 79,4 :( Men jag kämpar vidare! jag äter inte så här endast för vikten utan även för min diabetes och hälsa :)
Idag har det gått 3 veckor sen jag började och min startvikt var 80.9, ligger idag på 79,4. Dock har jag fått höra både från min granne och mina svärföräldrar att jag ser ut att ha gått ner i vikt! Har inte mätt så mycket med måttband, tycker det är krångligt, så jag får väl lite på vad de säger :)
Var med ett flyttlast från stockholm till Norrland, Boden, nu i helgen och det blev tyvärr lite fusk då. Några få pommes och en mums mums, men jag kämpar vidare, gör det som sagt inte bara för vikten utan för att jag tycker om att må bra ^^

Det bästa måttet är kläderna och ditt blodsocker.
#62 sant :)
Nu har jag precis registrerat mig på minmat.net och ska försöka föra in allt där så man förhoppnignsvis får lite mer koll på vad det är man får i sig :)

Det intresanta är att kolla lite då o då för att se att ens ögonmått stämmer.
Väga och räkna kan för visso vara en livsstil det oxå men sånt har man en tendens att tröttna på, bäst är att kolla så man kalibrerat ögonmåtten.
Denna bok finns att beställa på Adlibris och är det bästa jag någonsin läst om LCHF och diabetes.
http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-nyheter/dubbel-diabetes-allt-vanligare/
Läs också om dubbeldiabetes. Om man är diabetiker typ 1 kan man även få typ 2 pga stora insulinmängder.
http://www.matoghelse.no/helse/2009/05/09/insulinfri-paa-hoeyfettkosthold.aspx
Om diabetiker typ 1 som "tillfrisknat" med LCHF.
mvh
Helena Hesselmark
diabetiker typ 0
Tack för tipsen! :)

Vilken skillnad på bilderna. Fantastiskt
och är det innebillning eller visst har du mycket slätare hy på lår och mage nu. Jag tycker det är jätteskillnad.
Vad kul att du tagit bilder och kan jämföra, det gjorde aldrig jag
Tack för modet du har att lägga ut dom och dela med dig! Kämpa på.

Visst syns det skillnad! Bra att du har bildserie som talar om hur laget verkligen star till nar vagen gor att humoret/tron vacklar :0)
Åh va glad jag blir, tack :D och jo, det har blivit skillnad på hyn :)

Framförallt är det mindre häng!
Bra jobbat!
#72 Tack! :D
Haha, laddade ner någon Zumba-grej och står nu här framför datorn och försöker hänga med! Någon som har gjort det? Vilket jävla tempo det är alltså, och så ska höfterna med och sen även armarna, herregud… :P Men det är nog bra träning för mitt ben som fortfarande inte är helt återställt sen jag bröt det (om ni kollar bilderna så ser ni ett ärr från knät och nedåt) But hey, det är ganska kul ändå!
Let's Zumba!
Idag har jag varit duktig och gick upp en timme tidigare och tog en halvtimmes promenad i det fina vädret :) Plockade lite ägg och sköt en gris (eller inte ;P) så nu är det ägg och bacon till frukost! ;)
#74 Inspirerande! Önskar bara att det inte var så fruktansvärt halt ute
. Zumba låter kul, var hittade du det nånstans? Har du en länk?
#75 man får se till att ha bra skor på sig ;)
edit: länkar till nedladdning bortredigerad av sajtvärden
Hoppas du vet hur man laddar ner :) Sen måste man byta ljudspår också om du inte kan tyska, det finns på tyska och engelska men den sätts automatiskt på tyska :)
OK! Ska testa när jag är vid "hemdatorn" igen. Tack!
Gör så, lycka till! 
Tror dock inte Ifokus-teamet är så glada åt att det sprids torrenter här på forumet..
Så dyrt är inte zumba att köpa om man nu vill ha det.
#79 Du har rätt Erik! Det är inte så poppis.
Ooops, sorry 
Ingen fara - det är därför vi moderatorer finns 
Jag är dock inte moderator här, men gnäller ändå..
Modererar på lite andra forum och oftast finns det en sådan regel att man inte ska länka till piratmaterial. Men det är ju åtgärdat nu så ingen idé att älta det mer.
Bra framgångar med vikten och allt förresten! Kämpa på! 
#83 det har jag säkert kommit på bara jag tänkt lite :P Men för mig är piratmaterial vardag eller vad man ska säga, men jag borde tänkt en gång extra.
Tack tack ^^
Har märkt att min fingrar har blivit smalare! Min förlovningsring sitter mycket lösare än vad den gjorde förut, dock inte så löst så den kan ramla av, tur det!

Hej såg längre upp att du gillar mjölk!
Jag med så jag komponerade ihop egen mjölk!
Ett tips!
Mixa 2 ägg med 2 dl kokande vatten. Tillsätt 2 dl vispgrädde 40% och 3-4 dl kallt vatten och rör om. Jag hade till en början 1 msk sukrin i, men inte längre 
Håller sig i kylskåpet 3-4 dagar, rör om innan du häller upp det!
#86, jag provade det där förrut men jag gillade det inte :S klarar mig dock bra utan mjölk har jag märkt ^^
Hej lilla du som verkar bli mindre i ett huj, iallafall har din mage plattat till sig rätt mycket. Grattis!
#88 Tackar :D
Hej Caroline!
välkommen, är själv nybörjare och tycker det är jättekul att vara inne på forumet och läsa. Man lär sig så mycket av alla dessa duktiga proffs som finns här, och alla hjälper varandra, tycker det är helbra som ni stöttar varandra.
Och du är en skitmodig brud som lämnar ut dig med bilder, vicken skillnad, du kan verkligen vara stolt. Hurra för dig.
Lycka till. Lotta

#90 Tack så mycket, ja det finns gott om kunnigt folk här, underbart bra, både för hjälp och för stöttning :)
Tack så mycket ^^
4 veckor med LCHF idag!
Startvikten var 80,9 och idag när jag vägde mig stog den på 79,3. Går inte speciellt snabbt, men jag tycker man ser mycket mer skillnad på mig än vad man gör på vågen!
Nu ska jag och hunden ta en morgonpromenad innan det är dags för frukost :)
varför ska man inte dricka ramlösa, vad kan man dricka för bubbelvatten istället, är loka ok?

Ramlösa innehåller en del Fluor.. varför det tex inte rekomenderas att ge till barn, men något glas då och då är nog inte skadligt.
Annars så är vanligt kranvatten rätt bra.. vill man ha bubblor så rekomenderas sodastremer.. vill man inte ha besväret kan man köpa lågprisbubbel i affären, det är kranvatten med kolsyra.
Idag syndade jag lite
Var så himla sugen och tänkte "eh va fan, jag äter det jag vill ikväll och sen är det upp på hästen igen som gäller!" Så det blev en kebabpizza, barnpizza, men jag åt inte hela, blev så mätt
Så kan det gå ibland, men gott var det och jag njöt av varje tugga ^^ men som sagt, nu är det back on track som gäller ^^
Det finns ingen anledning att kalla avsteg för synd.
Det är ju du själv som bestämt dina regler och ingen annan blir lidande av att du inte följer dem.
Om du gör avsteg från vad du själv beslutat - säg. OK och gå vidare.
Det finns heller ingen anledning att "bekänna" eftersom du baragått emot dig själv.
Allt du gör och skriver verkar väl genomtänkt och moget.
Det går framåt, kom ihåg det.
Helena Hesselmark
diabetiker typ 0
#96 Jag kallar det synd eftersom att jag eg. inte ska äta så, men jag lägger inte så mycket negativ kraft vid ordet synd som jag gjorde när jag precis börjat. Jag "bekänner" inte heller, bara berättar 
Idag blev det en timmes promenad i kylan, riktigt skönt att vara ute och gå faktiskt! :)