Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 36984 ggr
LatMask
13

Maxosol?

Har börjat äta Maxosol, för första gången i mitt liv… Skäms 

Så här står det: "Betakaroten är ett förstadium till A-vitamin och är ur biologisk synpunkt en effektiv och trygg antioxidant som stärker och skyddar huden inifrån. Man blir inte "gyllenbrun" med enbart betakaroten, men det gulröda färgämnet i betakaroten ger huden näring och en friskare färg om man vistas utomhus - även under den mörka årstiden".

Det innehåller (inom parentes % av RDI): C-vitamin 60 mg (100 %) naturligt betakaroten 25 mg (520 %) E-vitamin 15 mg  (150 %) B3 15 mg (83 %) Zink 15 mg (100 %) B6 5 mg (250 %) liponsyra 5mg, lycopen 500 mcg. biotin 150 mcg (100 %) selen 75 mcg.

Jag har inte problem med soleksem el dyl, men jag brukar bli lite bränd innan jag blir brun, och det är detta jag vill slippa.

Vad tror ni, kastar jag pengarna i sjön?

Berany
1

hej hej,

nej det tror jag inte jag åt ett liknande preparat förra sommaren och jag tål sol men ville underhålla ocj kolla själv var nyfiken,  reultatet jättebra ska börja snart igen närmare slutet mot maj och det är ju många nyttiga vitaminer med så kör på ,,det skulle jag göra:)

piri-piri
0

Brukar äta betakaroten från mars till oktober. Slipper då solexem, får djupare och hållbarare solbränna och bränner mig inte lika lätt.

Betakaroten lagras i levern och det är överskottet som färgar underhuden. Du får färg vare sig du är ute eller inte, har inget med solljus att göra.

sylfida
0

Maxosol är en helt ok produkt enligt min erfarenhet!

LatMask
0

Det låter jättebra, tack för svaren!

Men jag har för mig att jag nån gång sett att det inte är bra med överdoser av betakaroten?

piri-piri
11

Det finns en studie som är gjord för länge sedan som visade att höga doser betakaroten är negativt för rökare.

maxiq
0

Jag kör med Brun Utan Tvål

Cool

juzze
0

Maxiq: åh du har hittat samma produkt som min 2-årige son! Kanske vore något att börja marknadsföra. ;-)

maxiq
0

Lite svårt att förpacka bara… Obestämd

juzze
0

sant. tål att kluras på.

LatMask
3

Vill bara meddela att i år ska jag minsann börja med betakarotentabletter redan i mars! Det funkade suveränt i somras, jag började sola efter midsommar och fick en väldigt fin solbränna på tre veckor, utan "vidbränning"! (Jag började förstås försiktigt med kort tid. Använder aldrig solkräm.)

Men Maxosol är väldigt dyra, tycker jag. Någon som känner till någon billigare produkt?

Wildrat
0

#10 Snabb sökning gav det här: Great Earth, Sunny Tan, Maxosol

LatMask
0

Tack, Wildrat! Great Earth låter lovande, jag får kolla på hälsokosten. Någon annan som använt betakaroten och sluppit bli bränd?

annika73
0

Jag funderar på de här - kan det vara något?
Hur är det med doser och lagring i kroppen?

KarinJ46
0

Imedeen har också en "tan optimizer" men jag kan inte hitta nån innehållsdeklaration på den. Säljs hos hälsokosten.

MissCTRL
0

Dom där Maxosol verkar ju jätteintressanta! Jag jobbar mycket utomhus på somrarna och har en riktigt vit och lättbränd hy. Skulle gärna bli brun istället för röd! Det där ska jag prova i vår, tack för tipset!

JAUS
0

Varför skulle man vilja bli brun för? Det handlar väl bara om utseende antar jag. Själv undviker jag solen och tar D-vitamintillskott istället. Solljus får huden att åldras och eftersom jag går ner i vikt så vill jag ha en så ung hud som möjligt så att den drar ihop sig snabbt.

Att man blir röd är en varning att man varit ute för länge i solen. Då kan man använda en solkräm med både bra UVA- och UVB-skydd. Solskyddsfaktor gäller endast UVB som är den "goda" strålningen som kroppen tillverkar D-vitamin med allt över solskyddsfaktor 30 är helt onödigt eftersom krämen hinner försvinna innan krämen slutat verka. UVA-märkningen är den viktiga och den ska vara hög. De flesta solkrämer är dock inget vidare så jag håller mig i skuggan istället.

MissCTRL
1

#16 Klart att det handlar om utseende! Vad jag vet så får man inga hälsovinster genom att bli brun? Jag (och många andra med mig) tycker helt enkelt att det är snyggare än att vara röd. Och röd blir jag, oavsett om jag smörjer in mig eller inte. Har inte tänkt ligga och pressa i solen eftersom jag har för känslig hud för det, men den sol jag vardagligen får på mig kan ju lika gärna få bidra till min egen fåfänga, haha. Solbränna är väl bara farligt om det blir för mycket! Har ingen överskottshud som måste dra ihop sig, så jag kommer satsa på att bli lite brun! Men det är ju bara jag Flört

Lojs
0

Att bli brun behöver inte enbart handla om "skönhet", jag som har väldigt solkänslig hy får knappt någon färg alls och behöver all hjälp jag kan få för att kunna vara utomhus över huvud taget under sommaren. (Jag skyddar mig med kläder + solskyddsfaktor, kan bränna mig efter bara 20 min i solen som jag tyvärr måste utsätta mig för till viss del för att kunna utöva min hobby.)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

MissCTRL
0

#18 Nej det är sant, borde ha lagt till ett "för dom flesta" efter min första mening! Jag är också väldigt solkänslig, men jag tror att det skulle gå att lindra med hjälp av någon jättedyr solkräm.. Misstänker att det är vanligast att inte vara så känslig att solkräm inte hjälper! Men eftersom jag varken har lust att vara kladdig hela tiden, vill vara vit/röd eller anser mig ha råd att testa massa solkrämer så verkar Maxosol eller liknande vara ett bra hjälpmedel Glad

LatMask
0

Ja, MissCTRL, jag kan verkligen rekommendera Maxosol (eller rättare sagt betakarotentabletter)! för mig är det en genväg till en fin solbränna utan att bli röd först.

Tror att jag har en rätt vanlig svensk hudtyp. Jag har ljusbrunt hår och ljus hy, och jag blir solbränd, men oftast med en första "bränna" som inte är kul. Avskyr alla sorters krämer och jox, och sätter i stället på mig t-shirt när det känns som om jag fått nog.

Och visst får man hälsovinster genom att sola! Tänk på D-vitaminerna! (Iofs behöver man kanske inte bli brun…)