nachos
Har utvecklat mitt tunnbröd (alt. till finncrisp) till nachos. Riktigt goda!
Tag linfrön, (ca 2/3 ) sesamfrön (1/3) funkar förmodligen i vilka proprotioner som helst. Mal till fint mjöl. Tillsammans 4.5 - 5 dl
Tag i husk så att det sammalagt blir ca 5-6 dl. (ca 1 dl) Blanda i en halv påse torrjäst. (vet inte om det är nödvändigt men vill inte chansa utan)
Blanda i en eller ett par små påsar torkad parmesan, eller en påse (100 gram) färskriven, samt chilipeppar och salt efter smak, vill man inte ha så starka kan man ta chilipulver istället, (åtminstone tycker jag att det inte är lika starkt).
Slå på varmt vatten, börja med 1 dl. Det ska vara så mycket att allt är genomfuktat men det ska inte bli för löst.
Låt svälla några minuter eller hur länge man vill.
Kavla ut bitar föst med slät sen med kruskavel (kan uteslutas men det blir knaprigare om man använder kruskavel, tror jag, man kan picka med gaffel annars)
Sporra eller skär till nachos. Lägg på plåt och grädda, jag kör 200 grader varmluft. Ca 10 min- en kvart.
Låt kallna på galler. Om de ej är hårda kan man låta dom torka på svag värme i en långpanna, med en träslev eller dylikt att hålla luckan på glänt med.
ENJOY!
Underbart!
Du är en räddande ängel!
Jag ska på möhippa snart med mexikanskt tema och då ska det ätas tacos och nachos både högt och lågt. Jag ska definitivt fixa dessa och ha med mig så jag inte enbart får käka gucamole och blandfärs. ;-)
Lycka till!
puttar lite ifall nån är sugen på nachos i helgen
#pennylane
Hittade det så puffar upp tråden
bravo! :-)
Var är egentligen menyraden ovanför här? Borta! Inga smileys!
Wow! :) Du är helt fantastisk på att hitta på bra brödsubstitut, verkligen!!!!! :)
Detta måste testas!!

Ska absolut testa att göra detta. Har verkligen saknat nachos :)
tack besika! Glömmer själv bort mina experiment, gör några gånger sen faller de i glömska… Men dessa var goda, det minns jag,
kanske skulle göra några till helgen!
Oj, det här måste jag nog kanske prova. Mest för att jag saknar att gratinera nachos i ugnen med lite kryddad färs, en klick salsa och riven ost på toppen. Och sen dippa i guacamole. *längtar*
Det får bli melodifestivalsnacks av detta!
Ja nu blir det helg mys