Äter ni smör rakt av?
Jag har nu börjat med låg kolhydrat kost a la grod (inget kött, ingen fågel, inga mjölk/laktos-produkter, däremot fisk, grönt, frukt, fröer, nötter mm)
Nu undrar jag:
- äter ni smör rakt av?
- hur mkt smör äter ni per dag?
- går det att ersätta smör med milda (veg.fett 80%)?

gah, vad grupper ni har då, vette fasen vart denna tråd hör hemma!
Ställer mig tveksam till näringsinnehållet i en sådan diet, men äter du fisk så gott som dagligen så borde det väl fungera bra? Äter du skaldjur och ägg?
Vad gäller smör så nej, jag äter det inte rakt av. Men en stor klick på varma grönsaker brukar det bli, speciellt när jag äter magert kött till. Däremot cocosfett, det använder jag i thé, och en del galningar *hehe* här har visst smör i kaffet och påstår att det är delikat
.
Jag äter smör rakt av ibland. Men inte hela paketet. 
Nej, Milda, eller andra margariner, är inget alternativ. Det är dåligt, processat fett.
Äter smör rakt av ibland, men helst över varma grösaker och en klick i soppor. Örtsmör på kött och mellen ett par ostskivor.

Milda och andra margariner innehåller för mycket omega6 för att vi ska må bra av det. Läs mer på Annika Dahlqvists blogg bl.a
Skulle inte kunna leva utan mina smörklickar i kaffet!
Lycka till Grodan!
Ta det lugnt med fröerna och ät rejält med fisk så kommer det nog att bli bra för dig Grodan :) jag äter inte smör "rakt av" utan smaksätter min mat med det **:)
**
Mycket att läsa om matfett och margarin som bestämt stärker min åsikt om att margarin av alla slag bör undvikas. Om du inte kan tänka dig att äta smör så satsa på kokosfett av bra kvalité. Kokosfett är mättat (precis som animaliska fetter) och därmed stabilt och den bästa fettkällan för våra kroppar.

jag kan då jag e hungrig ta en klick smör rakt av
ännu godare blir de o skiva me osthyvel o linda in ett par nötter o en ostskiva runt de hela mums
Jag kan äta smör rakt av om det krävs, men lindar gärna in det i ost eller något kött, skulle jag inte äta kött skulle jag kunna ta en laxskiva alla gånger. Smör i kaffe är underbart.
Smörsås till fisk skulle jag tycka vore toppen.
Smält smör och HÄLL över fisken det blir dösmarrigt.
Smält smör till broccoli.
Stek spenat i smör och späd med mera smör, hur smarrigt som helst.
Mixa blomkål med massor av smör…
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag äter också smör rakt av men helst ihop med annat. Tex. kokta ägg (varma) mosad med smör till frukost är jättegott och mättande.
Alltså smör i kaffet låtet URK ,,,,,,, men men jag ska prova. *S*
Jag äter sällan bara smör rakt av. Men jag äter gärna en klick på köttet typ något smaksatt smör eller så…..
Det är en vanesak att äta smör tror jag. Dels för man har lite fobi för man tror sig att detta inte är bra för en tror jag…..

Jag äter aldrig smör rakt av, men jag hyvlar ofta smör över maten.
Sten Sture

#10 Kia34… jag tyckte också att smör i kaffet lät lite suspekt… men det var faktiskt jättegott (dock ingen garanti för att du kommer att gilla det). De första gångerna jag provade hade jag bara saltat smör hemma, och det smakade inte så illa, men jag märkte att jag fick för mycket salt i mig. Numera har jag alltid även osaltat smör hemma… till kaffet! Plus vispgrädde… men det går nog lika bra med mjölk!
"still lost in space and time"
Tar ofta en tjock skiva kallt smör, som en kaka till kaffet - mums!
Alltså om Ni har smör i kaffet, har ni då också grädde i eller då hoppar ni över detta? Eller jag ser nu odezza att du har både och…..:)
Jag kan ha både och eller bara smör, om jag äter lite mer strikt. Jag skippar grädden då.

Jag har både och… eller bara grädde, om mitt fettbehov inte känns så påträngande. Men det finns ju många som inte tål grädde…
"still lost in space and time"
Jag har både grädde och smör i kaffet. Men det blir nog godare med osaltat smör. Sen tycker jag det är jättegott med smör rakt av eller inrullad i ost förutom som Margareta skriver på den varma maten.
Har alltid tyckt om smör men tidigare fick man ju inte äta smör, det var ju farligt!
muman
jag tål varken kokosfett eller smör, så tyvärr… får väl se om jag överlever
jag tycker det är jättegott att äta smör/margarin rakt av i a f, kan t o m smälta det och dricka det… 
Vad i smöret och kokosfettet är det du inte tål? Man kan rena smöret (ghee), fungerar det då för dig? Annars använder jag ister (smält fläskfett) till att steka i tex. Det tål upphettning till skillnad från oljor. :)
edit: Fast vegetariskt är det ju inte direkt, nejnej… :P

Tål du verkligen inte äkta organisk kallpressad kokosolja? Inte ens i ditt te? Det är ju helvegetariskt och jättenyttigt. Milda verkar läskigt… bara massa fleromättat fett och annat tossigt.
Men om du bara ser till att äta rejält med fett och mycket fisk tror jag nog att din diet kan vara riktigt bra. Låt inte växterna ta överhand för mycket och preparera din säd ordentligt genom groddning, surdegskultur etc. så tror jag du kommer bli hälsan själv. Säd kan vara både din bästa vän och värsta fiende beroende på hur man behandlar den. KOlla här: http://www.westonaprice.org/foodfeatures/be_kind.html
Sen vill jag bara utfärda en varning. Jag började min hälsobetonade karriär på den populära stenålderskostvarianten med magra produkter och grönsaker. Gå inte på den! Den pajjar magen totalt, iallafall min. Man måste smörja kråset med rejält med mättat fett. Till det duger inte milda asså. Jag käkade massa rapsolja och grejer och det blev bara fel. Fel som i ajaj (!), kan man säga. Dessutom fick man ingen energi - inget mättat fett och få kolhydrater - så man var ju trött, kylslagen och hungrig jämt.
Fet fisk kan man leva på enbart om man äter den rå eller lätt kokt som Eskimåerna. Sushi med väl fermenterat råris är en hit kan jag lova (kolla mitt fotogalleri för bilder på hur härligt det är)! Doppa den i pressad citron så slipper du soyan. Mmmmmm.
:)
#20 tack för ett mycket intressant inlägg och hänvisning till weston p-sidan. superintressant. äter du själv t ex det brödet som nämns i slutet "sour dough, sprouted"? Vet att jag har sett sådant i hälsokosten.
Fick också en förklaring till varför man på landsbygden i Nicaragua, där jag har bott tidigare, lade majskornen länge länge i blöt innan man gjorde den tortilla som sedan är basföda!
Undrar också om du har läst den kokboken man pratar om på sidan, Nourishing Traditions?
Hur gör man fermenterat råris? Hur hittar man ditt fotogalleri?
Många frågor; tack på förhand! 
#21 Likaså när man gör injera i Etiopien och Eritrea så låter man hela smeten syras i flera dagar. Det finns mycket kunskap som inte vi "moderna" människor har :)
AnnK:
- Klicka på Vargalysters namn, det är länken till hans personliga sida
- Klicka sen på Fotoalbum
- Klicka sen på första bilden så förstoras den
- Klicka vidare och njut…

#22 o 23, tack för tillägg! Skulle ni kunna tänka er att äta säd som förbereds på detta sättet? varför pratas det i så fall inte mer om detta inom LCHF, är det för att folk inte känner till det?
#24 Jag är tveksam eftersom min tarm uppenbarligen är skadad redan. Det är nog skillnad om man får denna säd från barnsben. Jag har en kompis från Eritrea som gör detta injerabröd, jag skall fråga henne.
Nej, jag skulle inte äta bröd som är tillrett på det här viset i normala fall. Men till barn som inte drabbats av kolhydratöverkänslighet skulle jag kunna tänka mig att servera injera och 100%igt surdegsbröd till. Eller dessa surdegspannkakor (scrolla ner på sidan) någon gång ;-) Eller helt enkelt om barnen absolut kräver att få äta bröd :)
Som jag tänker äter vi så mycket annat som inte är nyttigt (socker, glutamat osv i all evighet) att det är bäst att helt undvika säd även om den traditionellt behandlad. Med behandlingen försvinner antinutrienterna (till stor del) och fytinsyrorna, men kolhydraterna finns ju kvar.
Här finns ett recept på injera. Man ska baka på injera på sädesslaget teff. Det finns att beställa på nätet.
För vidare diskussioner om att syra säd hoppar vi till den här tråden! Välkomna dit!
Jag äter ibland smör rakt av och gillar det. Har prövat smör i kaffet, men för min del så måste det nog till en längre invänjningsperiod innan jag tycker att det är gott.
#0:
a: Ja det går bra, fast mestadels på/i annat. T.ex. äggulor, eller som persiljesmör på kött osv. Eller en klick i kaffet (trodde inte heller på det innan jag prövat det själv!).
b: 30-150g kanske? Har inte räknat. Vissa dagar blir det ju andra fetter (främst då kokosfett …)
c: EH? NEJ. Jag undviker allt vad margarin osv heter!
#20 "äkta organisk kallpressad kokosolja" - det vet jag inte om jag tål, för det har jag nog inte provat. Kokosfett tog jag för givet menades den man kan köpa i alla mataffärer (som man gör bl a ischoklad med).
#20 Grodan:
Det är den äkta organiska kallpressade kokosoljan vi pratar om när vi använder den i te och matlagning (man kan fritera i den).
Många av oss beställer på internet och en del har hittat den i hälsokost eller någon affär med utländska livsmedel.
Den i silverpaket är processad och inte lika nyttig.
jo, men det förstod jag 

Är det något fel även med soya???? Typ Tamari???

Jag äter surdegsbröd ibland men det blir allt mer sällan. Det ger gaser.
Jag äger nourishing traditions. Den är asbra! One of a kind liksom. Inget på svenska slår den!