Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 13048 ggr
Amiechan
0

Mervis spenatstuvning

Jag har kopierat Mervis receptpå spenatstuvning för att det ska vara lättare att hitt!

Mervi skrev:
Jag brukar göra en stuvning (utan mjöl):

Frysen spenat tinas i smör i en gryta.
Blanda i naturell Philadephia ost och krydda efter eget tycke.

Jättegott till lax, ugnstekt eller stekt på järnet.

Kia
0

Detta gjorde jag igårkväll med en stekt laxfilé till och smörstekt svamp… Spenatstuvningen blev oerhört god…. Verkligen att rekommendera detta:)

Margareta
1

Vi åt det i lördags till knaperstekt sidfläsk och jag håller med, det är jättegott.

Numer pensionär i Nynäshamn

MeMyselfandI
0

Tack Mervi, det här måsta jag testa inom snar framtid.

Margareta
0

Vi hade Philadelfia med vitlök….

Mervi
0

Med vitlök får stuvningen lite mer smak. Detta gjorde vi på den tiden vi var vegetarianer och åt till PastaGenerad.

LC-Skorpionen
0

Det låter väldigt gott! Men jag, som inte är så hemma i köket, undrar hur mycket spenat och hur mycket philadelfia det ska vara, ex till 2 port?

Margareta
0

Spenat kan man kanske tänka sig 100g per portion och sen ost efter behag… dvs man kanske tar halva asken eller mer…

Det går på känsla…

Mervi
0

Det blir bra med de mängderna Margareta skriver om. Spenat är billigt och nyttigt och gott.

Loove
0

ahhh…bara jag mååååste testa…låter hur gott som helst

Lovisa

LC-Skorpionen
0

Måste bara påpeka att Mervis spenatstuvning är fantastiskt god! Jag tvingade i sambon lite, som annars skyr spenat som elden, och även han tyckte om den! Jag rekommenderar verkligen alla att prova den!

Margareta
0

Mina barn äter den och det säger väl allt…

Kia
0

Jag gjorde den igår kväll igen och hade med mig på jobb. En del nyfikna blickar som frågade om jag rett den men mjöl (de vet jag inte äter mjöl)  *L*….

Mycket gott :) (säger jag igen då)

holygittan
0

I dag bjöd jag sambon på denna underbara spenatstuvning med ugnstekt kckling till och några cevapcici… åh va gott tyckte vi bådaGlad

Nu vet jag äntligen vad jag kan använda filadelfiaosten till!

Mervi
0

Vad glad jag blir att ni gillar stuvningen. Den är lätt att göra och spenat är nyttigt.Glad

catlin
0

Med risk för att detta blir riktigt tjatigt, vill jag bara säga tack, tack, tack till Mervi för detta recept! KyssJag är ju lite senfärdig, så jag har inte fått till det förrän idag, men här sitter jag med en rejäl portion spenat och lax i magen och känner mig lycklig! Sååå gott det var med allt detta gröna - ja bara färgen blir man ju glad av när allt annat man äter är rätt färglöst nuförtiden. Detta blir en ny favorit! SkrattandeSkrattande

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

Margareta
0

Det är väl bra att Du tjatar Catlin, det kommer nya hela tiden och vi får ju inte utsätta dem för att de missar detta…

Jag förstår Dig Catlin. Mina barn tjatar om detta när vi inte haft det på länge. Bara känslan av att få ösa fett i spenat är enorm efter att ha ätit den mager som vv så länge.
Då vräkte jag i Arromat (glutamat) för att få smak…(idag vet jag att just glutamat tål jag INTE)

catlin
0

Just!!!Glad

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

Iza_the_cat
0

Min son äter spenatstuvningen till frukost kall

Han kan inte få nog av spenat

Men han har alltid varit galen i grönsaker. Jag tror att han har varit kanin i sitt tidigare livFot i munnnen

Pasi
0

Att spenat skulle vara så nyttigt är en gammal myt….lär ha uppkommit pga ett skrivfel i nån tidsskrift, där man råkade påstå att spenat innehöll 1000ggr mer järn än det egentligen gör…åsså var en seriefigur född, hepp!Skrattande
I själva verket kan bara kroppen ta upp en bråkdel av spenatens ganska låga innehåll av järn och kalcium pga av oxalsyran…men det är gott ibland.

Monita
0

Var finns receptet på spenatstuvningen - jag blev riktigt suuuugen!?

Mervi
0

Frysen hackad spenat tinas upp i smör. När den tinad blandar du i philadephia ost (naturell, fetaste sorten). Krydda efter eget tycke.

Smaklig spis!

Babz
0

Låter gott, måste jag prova!

Annars brukar jag fräsa spenat i smör och sen hälla på grädde som får koka in, inte heller fel…

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

mammaru
0

Man behöver inte ha Philadelphiaost, det går bra med flera andra slags ostar som parmesan, ädelost eller ungefär vilken ost som helst.

Man kan också hacka valnötter och ha i.

Monita
0

Mmmmmmmmm….. vadgott det låter - alla varianterna. Måste provas. Tack alla!

Mervi
0

Det går variera hur mycket som helst.Skrattande

Innerjoin
0

Är det "småhackad" spenat eller bladspenat ni brukar använda?

Mervi
0

Hackad spenat bruka jag använda.

Margareta
0

Hel, frusen spenat avänder jag ofta… det blir jättegott.

LatMask
0

Mmmm, det här receptet är såå gott! Och enkelt!

Rosalita
0

Åh det här måste testat. Jag tycker om enkla recept!

brallan
0

Ska göra just stuvad spenat till barnen här hemma när vi har fisk. Varken jag eller sambon gillar det så vi har aldrig haft det men barnen älskar det visst i skolan Glad.

Hursomhelst, jag tog för givet man redde spenaten med grädde?? Jag är novis som sagt men bara undrar lite, blev så förvånad över ost i spenaten.

Mervi
0

Det går bra med grädde, creme-fraiche också. Jag tar osten eftersom jag gillar smaken och stuvningen blir tjockare med osten.

Lycka till!

Margareta
0

Det är väldigt gott med ost - även de som normalt inte gillar spenat tycker om det hemma hos oss.

Vi använder ost + grädde+ creme fraiche ibland. Precis som man känner för och har hemma.

Mervi
0

Idag äter jag stekt flax med en annan sås. Hade inte spenat i frysen så det blir grädde och vitlöksost blandat till en kall sås.

Det blir gott det med.

Susanna88
0

Åt den här med stekt lax till middag, det var nog något av det godaste jag ätit! Glad

Margareta
0

Vad roligt att du letade fram detta fina recept - vi har många nya på forumet nu och då behövs det att någon letar fram gammalt.

TACK Susanna88

glitterfisk
0

Denna spenat är jättegod, gör också den ofta, särskilt till lax.

Men nu funderar jag lite på stuvad vitlål. Kan man göra likadant tror ni? Eller är det bättre att bara mjuksteka den i smör och sedan låta den småputtra i grädde?

[Pennylane1]
0

exakt likadant går ju inte eftersom den måste bli mjuk. Koka i grädde skulle jag göra. Och kanske tjocka till med philly sen.

misty09
0

Vi älskar spenat, ska testa detta. Men ni som skrev att ni har det i matlåda dagen efter…….var noga med att kyla snabbt annars kan nitrit bildas. Detta är inte bra för barn att äta så jag brukar vara försiktig med överbliven spenat. Jag ger det inte till barnen.

Nitrit i spenat

MissMullig
0

Roligt då gammla recept kommer fram i ljuset igen. Jag kryddar min spenat ibland med lite riven muskotnöt