Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1805 ggr
mammam
0

Honung vs Stevia?

Vilket är bäst/mest hälsosamt att söta med (inte bara om man ser till kolhydraterna)?

Vad anser ni "proffs"?

Pasi
0

Har inte sett någon bra studie på stevia…men tror personligen inte det är farligt i måttliga mängder.
Honung har med stor säkerhet ätits i många miljoner år av människan och dess förfäder….och är man inte kolhydratskadad på något sätt så tycker jag det är ett gott alternativ.

Trollcina
0

Jag använder mig alltid av honung om det behövs något sötningsmedel … på sista tiden har jag också för de enstaka gånger som det behövs för smakhöjare tagit lite råsocker istället för honung, 1 msk råsocker istället för 1 dl tex. Den lilla sötningsmängden som jag använder triggar iaf inte igång mig.

Honung är bättre då det inte höjer blodsockret på samma sätt som socker och innehåller en mängd nyttiga mineralen som kroppen mår bra av. 1 tsk honung till natten kan tom höja fettförbränningen anser många även om det inte är vetenskapligt bevisat.

navarro
0

Har just kollat pa CalCaunter, eftersom jag inte kan lata bli att ta en droppe honung i mitt kaffe. Men nar jag vagde denna droppe honung, vagde den 5 gram och mitt kaffe utan honung (5 gram) har 6% kolhydrater och om jag lagger till honungen blir det 14%. Anvander pulverkaffe+grädde+smör = 91% fett, 3% protein och 6% kolhydrater.