Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 7128 ggr
Raring
0

Chokladbiskvier á la LCHF

Ett alternativ till för fikabordet. Pyssligt men väl värt besväret.

Chokladbiskvier med mörk och vit choklad

nyborjare08
0

Länken funkar inte! Gråter

Tieto
0

Jag hittar inget recept…….

Raring
0

Sorry,.. såg att länken blev knas. Har rättat till nu. Oskyldig

nyborjare08
0

Ååååå så smarrigt! Blir nog en sats (eller fem Oskyldig) till jul!

Jennix
0

Vill man ha mindre socker går det väl bra att ha bara mörk choklad 85% eller 99%? Eller vad tror du?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Raring
0

Det går absolut! Det är väl bara en fråga om smak. Man kan säkert byta ut den vita chokladen i smörkrämen mot mörk choklad också och smaksätta med pepparmintsolja eller liknande. Eller kaffe?

Jag hittar aldrig 99% choklad i de butiker jag handlar i… bara Lindts 85% och Marabous 86%.

Magica1970
0

Men strålande! Tack! Kom att tänka på små kokostoppar med grönfärgat smör mellan. Brukade göra sådana när jag var yngre. Snart dags att ställa till med kafferep :D

Jennix
0

#6  Nej, den enda jag har sett är att det finns 99% Michel Cluizel. Små bitar och det är inte sånt man äter om man inte är ordentligt sockeravgiftad. Rätt bittert med andra ord, men väldigt god. :)

Jag är numera otroligt kräsen med min choklad och vill bara ha sån utan sojalecitin, Skrattande och det är bara Michel Cluizel och Amedei som har det. Tror till och med att Valrhona har sojalecitin…fast jag är inte säker än. 

Så jag kollar efter så hög kakaosmör-halt som möjligt, så lite socker som möjligt men inget sötningsmedel och så hög kakaohalt som möjligt.

Jag vet, jag är jobbig men det är värt det! Skrattande Äter jag en bit mörk choklad av fin kvalitet så triggar det inte mig, och då kan jag ju unna mig en bit ibland - så länge jag klarar av det.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

MimLan
0

#8 Vanliga Lindt har utan sojalecitin och andra knasigheter. De varnar dock för spår av det, vilket brukar betyda att chokladen tillverkas på samma ställe som produkter som har sojalecitin i sig.

Kalle-B
0

Oj Oj - chokladbiskvier tror jag är det som jag saknar mest av allt sedan jag började med LCHF  - det här är verkligen värt att testa…

Tror inte jag kommer att sakna sockret..

Jennix
0

#9  Jaså? Den smakar ju verkligen som det är sojalecitin i… Ja, bra att du sa det ändå.

Den är inte lika god som Michel Cluizel så jag undviker den ändå. Skrattande

Caena
0

ABSOLUT, JAg ska nog se till att baka besvkier till jul!!!.. nånting som hemma..

sandrina
0

gu va gott!!!! ska göra i helgen! kommer inte heller sakna sockret. provade en ytterst lite tugga på en vanlig biskvi för ett tag sedan. rent äckligt!!! för sött!

Caena
0

ställde mig i SISTA SEKUND och bakar beskvier.. 
gjorde faktiskt med vit choklad i smörröran.. 
guuu va gott.. de blev liiite kvar när jag fyllt på mandelbottnarna.. 
de är lite för fluffiga för min egen smak och minne( från mammas ganska bastanta bottnar).. men de kommer nog att duga!.. allt blir inte lika dant och lika bra är nog de!!.. 
mitt första försök på beskvier.. puh! mamma kommer vara stolt!

fampezo
0

Dom här ska jag göra idag. Nån som vet om man kan ha i flytande stevia i dom ?

greensis
0

De här hade jag missat.

Något att testa när man har tid att stå och kladda ner i köket

Fabricati diem, pvnc!

BoelLouise
0

*bokmärker*

misty09
0

När jag gör chokladbiskvier på vanligt sätt har jag alltid kakao i smörkrämen. Man skulle nog spara en del kollisar om man utesluter den vita chokladen och blandar smör,lite sukrin och kakao bara. Ska testa!

fampezo
0

Bakade dom idag och gud så goda dom ärGuld i mun, klart bästa kakorna. Detta blir nog min favorit att bjuda på.

Raring
0

Skrattande

Miyu
0

Cavalier har lågkolhydratchoklad, både mörk, ljus och vit.

Bra om man tål maltitol som sötningsmedel :)

jbson
0

#21 finns chokladen ute i handeln och i så fall var?

JAUS
0

Det finns osötat 100% choklad. "Pralus Le 100%" är utsökt och inte bitter.

yvonnel
0

Vilka härliga gottegrisar ni är. Jag törs inte ha sånt hemma och är inte heller världens bästa bakerska, men det är min syster så jag ska ge henne tips om detta göttiga recept.

NellieW
0

Vad är sojalecitin och hur farligt är det?

yvonnel
0

Sojalecitin är ett derivat från sojabönan som har "klistrigt" sammanhållande egenskaper (förtjockning) och används hej vilt av hela matindustrin. HUR farligt det är kan jag inte uttala mig om, men jag undviker allt som har med sojabönan att göra, min mage reagerar med riktigt smärtsam värk och det gäller iofs även vete och spec. havre, men det är inte helt ovanligt med allergi mot sojabönan och det är ju onödigt att skaffa sig det. Här kommer ett klipp jag hittade på Google.

-------------------

Sojalecitin = E322, antioxidantmedel- och emulgeringsmedel - "Sojalecitin är normalt inte något ämne man behöver varna för, men då man ofta använder extrationsbensin Hexan för att dra ut lecitinet ur sojabönan är nog detta en av våra mest tveksamma tillsatser. Hexan anses extremt cancerogent, så se upp med margariner och annat med sojalecitin"

---------------------

Det finns andra ställen att läsa om sojabönan, där man absolut avråder pga allergener. Möjligen kan bönan i sig vara ok men industrin gör så mycket konstigheter och ändrar förmodligen på arvsmassan också när dom ändå håller på så det är lika bra att undvika det som är suspekt om man kan.