Efterrättsförslag mottages
Hej!
Ska bjuda min svärmor som fyller 80 år på middag. Min svägerska ska laga middagen och jag ska stå för efterrätten. Huvudrätten blir kyckling gryta, men vad ska jag hitta på för gott som passar till det som smaskens till kaffet? har varit inne på att göra en Annanaspaj, men jag har inte hållit på med LCHF-kost så länge ca 3 mån. Vad kan jag då byta ut mjölrt i pajen i stället för???
Snälla hjälp mig!!! jag ska bjuda på det imorgon( lördag)
MVH //Ingrid ( Ninni)
Mjöl är alltid svårt att byta ut mot något annat…
Kanske kan du göra en läcker Chokladmousse eller en härlig pannacotta?

Ja, gör en Chokladmousse med massor grädde och en liten stänk rom i…
Eller lite LCHF-glass med hallon till. Det finns recept under rubriken "Mat-Recept på efterrätter och sötsaker"
Lycka till!

Är svärmor intresserad av lågkolhydratkost så kan du ju försöka med youghurtgrädde med frukt/bärsallad, kanske tillsammans med ischokladkulor gjorda med mörk choklad och smör/cocosfett..
Vet däremot inte svärmor överhuvudtaget vad du pysslar med kanske du ska göra ett "planerat avsteg" (har själv inga goda erfarenheter av att introducera kosten för oinvigda äldre bekanta
) och istället göra nåt traditionellt och själv bara ta en liten bit..

Fryst cheesecake med philadelphiaost eller Chokladmousse. Båda sorterna innehåller ju socker, så det är upp till dig om du tycker att du kan äta det. Fruktsallad med vispad grädde, så du bara kan ta av grädden.

jag har provat att göra cheesecake och byta ut sockret mot stevia istället. Smakade hur bra som helst - frös den i småburkar och åt som glass. Man kan ju naturligvis göra den som vanligt i en rund form och utesluta digestivekexen.
3 ägg
200 g philadephiaost
3 dl vispgrädde
vispa gulor + stevia
vispa grädde
vispa vitor hårt
blanda allt
häll i form och frys i 6-8 timmar
näring för hela satsen:
Kalorier (kcal):
291
Protein (g):
6.2
Kolhydrater (g):
2.5
Fett (g):
28.9
Tack snälla ni för alla efterrätts förslag ni har givit mig.
Det är nog bäst att inte krångla till det,min svärmor hon är inte invigd i LCHF-kost och då går jag nog på Dufvas förslag och råd, TACK!!!!
Det lutar till att jag kommer att göra Annanaspaj, jag byter ut det vanliga mjölet till Dinkelmjöl så känns det lite bättre.Jag ska smaka bara en liten bit…. vispgrädde till också, mums mums.
Ha nu en trevlig helg på er alla!
MVH //Ingrid (Ninni)