Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1011 ggr
Petra81
0

Fettkatastrof?

Hej!

Jag började igår med att skriva in i calcounter…

vill gärna ha synpunkter på vad jag ev. gör fel…

Jag drack tillslut vispgrädde igår kväll för jag kastade mina smörpraliner för jag testa en och den var på väg upp igen Ledsen

Är det ok om man har svårt för smör att använda vispgrädde istället?

Men jag mådde så illa igår kväll…slutresultatet blev:

Kcal, 1231, Prot 83g, kolh 9g, fett 97g,prot 27%, kolh 3%, fett 71%

Idag åt jag yoghurt3% med linfrö, visste inte om jag klarade av att äta ägg idag igen till frukost. Och försöker lägga till lite broccoli till middagen.

Men jag märker av att proteinerna är redan på 29%,kolh 5% och 

fett 66%…så det blir väl att dricka mer vispgrädde när jag kommer hem…

Vad jag än fösöker få ihopa har för mkt proteiner…

hur gör ni om ni vill få upp fetthalten utan smör?

har hittills inte hittat nått jag klarar av…kanske smör i te som nån skrev om innan?

piakask
0

Prova kokosfett i te, utan kokossmak. Jag blir uppkörd och nästan illamående av mycket vispgrädde i ex kaffe.

Kokosen lägger sig ovanpå teet så redan efter första klunken har man fått i sig det mesta och utan smak så upplever iaf jag att det åker ner lätt.

Prova blomkålsmos och krydda det med vitpeppar, där kan man trycka i rejäla klickar smör utan att det blir "fettig" smak. Jag äter det till frukost ibland när fantasin tryter. (kan inte äta ägg) 

Lycka till!

MVH

Margareta
0

Nackdelen med mycket vispgrädde är att det följer med en hel del laktos (kolhydrater). OM det fungerar för dig så är det ok, men alla klarar inte av att gå ner av det.

Man kan behöva öka fetthalten successivt. Det är inte alla som klarar 75% på en gång och det är nog inte nödvändigt heller.

Se inte det här som en bantningsprocess inför sommaren - utan som en livssstil och låt det ta TID. Ät så mkt fett Du klarar och öka successivt. Strunta i vikten så länge - MÅ BRA istället!

Numer pensionär i Nynäshamn

arne_andersson
0

Jag tycker tvärtom att jag får bromas fettet ibland. Det vill springa iväg och jag får tänka på att få i mig tillräckligt med protein ibland. Du verkar ha motsatt problam. Jag äter inte fett separat utan jag får i mig av maten. Släng ett öga på mitt sätt att äta. Det kanske kan ge något uppslag.

parsley
0

Hur är det nu med fett? Går det bra med vilket fett som helst eller ska det vara animalskt fett? Förbränner kroppen smör lättare än olivolja?

Är olivolja OK, så kanske du kan dricka det separat för att höja fetthalten?

Petra81
0

#1 Jag ska definitivt testa med blomkålsmos …låter som om det kan bli riktigt gott =)

#2 Ja du har säkert rätt, jag ska ta det lite lugnare inte konstigt att jag mår illa när jag "trycker" i mig fett.

#3 Var kan jag se hur du äter? Hittar inget när jag går in på ditt namn?

#4 Ingen aning om vilket som är bättre än det andra. Men jag tror inte jag fixar att dricka olivolja *urghh* Men tack för förslaget.

Margareta
0

Animaliskt fett är det bästa, det blir för mkt omega6 annars

Numer pensionär i Nynäshamn

Gunnilla
0

Petra81, tryck inte i dig fett om du äcklas av det? Man ska nog ta allting med måtta. Skaldeman säger ju någonstans att köttet vi äter innehåller faktiskt rätt mycket fett, så kanske vi överdriver när vi lägger till en massa ytterligare fett? Lagom är kanske bäst?

Petra81
0

Ja jag ska ta det lite lugnare men jag kan tänka mig göra nån god efterrätt som jag läste om här tex ostkaka eller ris a la malta (grädde keso kanel). Då går nog fettet ner lätt som en plätt.

Ska man va försiktig med det även om det är bättre recept?

zeretki
0

Petra, du kan prova med mindre fett tills du vant dig. Ta smör på maten. Kanske göra godis med kokosfett.

#7 Gunilla, allt kött vi äter innehåller inte alls en massa fett. Tvärtom, jag har hört Skaldeman och andra säga att köttet vi äter nuförtiden är mycket magrare än det var för 100 år sen. Jag tror att SSS däremot fick tag på bra bitar från en bonde, eller hur det nu var. Iallafall så behöver vissa av oss mer fett än folk verkar tro, om man vill gå ner i vikt och må bra.

Fettskrämdhet kan leda till förstoppning, det är jag övertygad om.

mezza
0

Kokosfett tipset i te var det som ledde mig in på den rätta vägen!

Nu är mina favoriter tjocka revben och stekt fläsk då behövs nästan inget extra fett opch det är toppen gott!

Nu mer använder jag en hel del grädde och gör tex. chokladmjölk rörsmör cacao och grädde häll på varmt vatten.

Underbart när dagen varit rörig eller jag inte orkar äta på morgonen.

Jag vet inte om jag går ner eftersom jag just nu vågar vägra vågar men jag mår så fantastiskt bra att jag har slutat med min antidepp medicin och ja jag mår bra!!!

Byxorna lossnar lite på vissa ställen men tröjorna blir trängre i armarna (kan vara muskler?).

Så kämpa på att hitta din väg till fettet!

mrsAngel
0

mezza- exakt hur gör du den där chokladmjölken?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Ulf-S
0

Enligt min erfarenhet är bästa sättet att få i sig fett genom att fixa såser och att gömma det i grönsaker. Kryddsmör kan också funka.

Såser som hollandaise går faktiskt ursnabbt att fixa och slinker ner utan att kännas äckligt fett. Steker man en köttbit i massor av smör kan man reda stekfettet genom att röra i ett par äggulor (och röra rejält!) och samtidigt krydda efter tycke och smak.  

Helt rent fett kan absolut kännas kväljande…

PaulaW
0

Syster till blomkålsmos är broccolimos. När jag mixat den kokta broccolin med grädde, salt och peppar, låter jag den koka ihop en stund på spisen under omrörning. Smaken av grädde blir mindre påtaglig då och broccolismaken framvävs. Stekt svamp som man kryddat med soya kan man hälla grädde på. Sedan kokar man ihop den så ingen "sås" återstår.