Bra LCHF-köksprylar!
Jag fyller 25 strax och fick frågan vad jag önskar mig av päronen. Funderat lite kring det här och kom på att jag har väldigt lite köksprylar även fast jag tycker mycket om att laga mat, jag har egentligen bara en kaffebryggare, halvfungerande mixer och micro. Nu undrar jag vad för köksprylar och liknande man som LCHF-are har god användning för? Vad använder ni allra mest i köket när ni lagar LCHF? Eller kanske andra saker som är bra/roligt att ha eller motiverande när man går i vikt. Huvet är tomt som vanligt när man ska önska sig saker :)
En stekpanna!
Haha okej, ett par stekpannor, gryta, kastruller, bestick och tallrikar och sånt äger jag ju också. Eller menar du någon speciell sorts stekpanna?
matsmurfen menar nog en rejäl gjutjärnspanna. 
En Magic Bullet! Ovärderlig för att göra mandelmjöl o.s.v. Gillar du buljongkok och långkok i allmänhet - en slow cooker/crockpot. Sjyssta kvivar kanske du behöver?
Ungs-/stektermometer. Microplane-rivjärn. Le Creuset-gryta.
Hade önskat mig en helfungerande mixer
med stort urval av tillbehör eller en riktig matberedare
Stavmixer och stekgryta i gjutjärn.
En Spiral Slicer, för att göra zucchinipasta
En sådan vill jag ha!
http://julialex.blogg.se
Såna har jag sett billigt på Lidl ett par gånger, men jag vet inte om de är bra.
Jag gillar min äggkokare även om det är lite latvariant att inte koka på spisen :P Men ägg blir mycket bättre om de inte kokar för hårt och för det att funka måste man passa lite för att få det sjuda jämt, äggkokaren ångar dem ju så ingen passning behövs.
Min mandelkvarn gillar jag också.
Annars använder jag mycket mindre köksapparater med lchf än när jag åt "Svensson-mat" - och mycket mindre kastruller.

Detta används ofta i mitt kök:
2 olika stora stekpannor (en med glaslock)
några pannor med glaslock
två vassa kockknivar - en allroundkniv och en för grönsaker
knivslip typ Ikea Aspekt eller Fiskars Roll Sharp
några olika skärbrädor i plast
en visp av denna modell visp med vev så jag får lite armträning när t ex grädde eller en smet ska vispas
matberedare att bl a göra nötmjöl i eller riva/skiva grönsaker (om jag vill ha tunna skivor t ex)
äggkokare
mixer
vattenberedare (till att koka vatten till te som avnjuts med kokosolja)
#9 Jag älskar också min äggkokare
Och även jag använder mindre köksgrejer och apparater nu än vid min tidigare kost.

Då har redan fått många bra tips.. Men jag skulle inte klara mig utan min glassmaskin. Ibland vill man ha något gott och då är glassmaskinen bra. Bra glass på kort tid. Räddaren när man får oväntade gäster och vill bjuda på något gottt till kaffet.

#11 Vad använder du för glassmaskin?

Äggkokaren och stavmixern går varma här!
Visst kan man koka ägg ändå men jag brukar slänga på ägg på morgonen som jag tar med till jobbet. Gör det medan jag duschar och behöver inte bry mig om när vattnet kokar eller tiden.
Stavmixern går varm. Gör broccolimos och blomkålsmos flera gånger i veckan och då är den ovärdelig. Går snabbt, smidigt, minimalt med disk och sååååå gott!
En av våra favoriter är PerfectEggTimer, en ägghalveformad plastsak som man lägger ned i vattnet med äggen och som byter färg utifrån och in längs markeringar från löskokt till hårdkokt. Älskar mediumkokta ägg vilket annars brukar vara svårt att tajma exakt.
Finns bl a på Classe.
/Per Wikholm

Allt ovanstående samt:
MicroEgg - en tvådelad äggformad form som gör kokt ägg i mikron på 50 sek per ägg. Snabbpoachering till soppor osv. Oumbärlig på jobbet ihop med makrillburkar i skrivbordslådan = nödmat.
Har bl a hittats på Teknikmagasinet och Designtorget
Romargryta - äger numer även en 8-personers. Den svalde en 4,5kg kalkon härom veckan! Står i ugnen och sköter sig själv. 70-tals klassiker.
Mandelkvarn - klassisk handvevad, för nötmjöl blir inte slätt i MagicBullit. Kostar strax över en hundring
Lite överkurs:
Kastrull med ånginsats (blomkål & broccoli blir så mycket fräschare då)
Speciell kastrull med rundad botten för vattenbad - ischoklad, mousse och annat man vill ha smält choklad till
Pålitlig elvisp/Lillhacke's vispdel - för vispad grädde och marängsmet
Stekgaller till ugnen som viks upp till ett V så att kycklingen, köttet inte ligger på botten utan blir grillad runt om
Ett schysst rivjärn.
Fabricati diem, pvnc!
- Muffinsplåt
- Muffinsformar
Äggmuffins lchf:
http://www.lchf-forum.se/index.php?topic=131.0
Smörknivar, smörrullare o smörbytta.
Vilken respons! TACK för alla tips! :)

Glömde skriva - chokladkastrullen köpte jag för en billig penning på IKEA. Vettigt att lägga slantarna på saker där kvalitet gör skillnad (köksknivar, tex)
Fabricati diem, pvnc!
Håller med föregående inlägg
Stavmixern använder jag varje dag, mixar äggmjölk, blomkålsmos, soppor.
Vattenkokare används också varje dag, både till äggmjölken, te, m.m.
Äggkokaren används ett par gånger i veckan (ensamhushåll).
Mandelkvarnen är också mycket användbar för att göra olika sorters nötmjöl.
Förutom allt som är uppräknat.
"Limpformar" jag har börjat göra köttfärslimpor som jag fryser in i skivor perfekt till snabblunch. Jag använder mycket bacon och fetaost i mina köttfärslimpor så de blir saftiga.

#12 Jag använder en billig som jag köpte på Clas Ohlson. Helt okej,,,

Jag fattar inte att ingen skrivit detta tidigare: matberedare!
För att skära lever till leverbiffar eller leverpastej eller göra fiskfärs till fiskburgare. Den är oumbärlig! eller skära kål till röror. älskar min matberedare. och stekpannan förtsås ;)

#23 Jag skrev matbveredare i inlägg #10.
Men jag skrev så mycket att det nog inte var så lätt att se det.
Jag har ett litet kök, så jag har köpt en liten matberedare som får stå framme hela tiden. Det som syns används.
Såg i en tråd att vissa använder en fritös till att göra chili cheese. Tror jag av någon anledning ska hälsa på mina föräldrar (som råkar ha en fritös…)

Mitt lilltroll kallar coleslaw för maskinsallad - han får hjälpa till och köra matberedaren. Annars använd till hemgjord snabbglass: frysta bär, vispgrädde, äggulor
Fabricati diem, pvnc!

#24, oj missade detta. sorry.
Vattenkokare är nog den "maskin" som används mest här. Annars gillar jag verkligen mandolinen. Ett litet rivjärn är smidigt och ha också, brukar riva vitlök hellre än vitlökspressen som är så pillig att diska.
Sen gillar jag verkligen både min gjutjärnsgryta och min lergryta.
Stekpanna el. traktörpanna med lock är bra också.
Stavmixern är ju bra när jag gör äggmjölk.
En äggkokare skulle jag vilja ha, och en son där spiral slicer hade inte suttit helt fel.
Sen har tupperware en del bra saker också. Deras äggskärare t ex, passar även att skära champinjoner med. Och deras shaker brukar jag ha att skaka grädden med när jag inte behöver vispa upp så mycket.
OT men har ni tips på nån bra sida på nätet där man kan handla köksutrustning till normalpriser. Googlade på kastrull med ånginsats (som jag verkligen behöver) men fann endast en för 4000 kr ca
.
#29 Köp en enkel ånginsats för en tjuga eller två för jösse namn.
Första google-träffen: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90112531
Finns i prylbutiker, matbutiker och i köksavdelningen på varuhus.
Ha, ha ja tjugo kronor för ånginsatsen på ikea men nån tusenlapp för att ta mig dit. Vill gärna ha tips på nätbutiker då jag inte har någon i närheten att handla husgeråd i. Bybutiken här hemma har det inte…..
OT, men handlar 99% av allt jag köper på nätet men har gått bet på att hitta något bra ställe för just husgeråd. Allt annat finns, kläder , djurartiklar, hälsokost, böcker osv.
Tack för alla nya tips, ni är grymma :)
#30 har du kollat bagaren och kocken? Bagaren och Kocken
#30 Det går juh bra att beställa från ikeas hemsida..
Bra köksknivar är det viktigaste i all matlagning.
"Äggstans", alltså en manick som stansar ett litet hål i äggen och förhindrar att de spricker under kokningen, är också väldigt bra att ha om man kokar mycket ägg. Jag använder den nästan dagligen.
Har två swiss diamond stekpannor (stek- & traktörpanna) som går heta i mitt kök. Jag var på väg att ge upp allt vad beklädda pannor heter då ingen hållit i längden, men dessa fick mig övertygad. De är avsevärt dyrare än både gjutjärnspannor och alla andra övriga beklädda pannor jag sett, men jag är grymt imponerad av dem. Absolut ingenting fastnar i dessa, och de har livstids garanti eller nåt liknande, typ 20 år, tack vare diamantytan. Rekommenderas starkt. (Nej, jag har inget ekonomiskt intresse i bolaget bara väldigt nöjd med dessa). :-)
Inte så värst LCHF, men som kaffeälskare diggar jag min elektroniska kaffekvarn. Färskmalet kaffe bryggt i pressokanna varje morgon är inte fy skam. :-) Kaffebryggaren fick ställa sig i skåpet p.g.a. utrymmesbrist…
Ordentliga köttknivar/grillbestick är rätt bra att ha också istället för bara vanliga köksknivar.
Jag har förresten en lite annan frågeställning: Vilka prylar har du inget behov av längre sedan ni började med LCHF?
För egen del är det väl bara pastamaskinen. :-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag hittade en praktisk mandel"hackare" på loppis här om dagen. Mycket praktisk om man bara ska hacka lite mandel och inte vill använda kniven då det kommer mandel överallt eller matberedaren som är stor och tung.
Perfekt och lite rolig. :)
Annars är det stavmixer, elvisp (med turboknapp
) , bra knivar, grillbestik, bra stekjärn, grytor inkl. en stooor som man kan göra mycket buljong i, glassmaskin (vi har Philips), rivjärn, osthyvel med "rivjärnsfunktion" om man bara ska riva lite ost, vattenkokare (bra att värma vatten i till t.ex blomkålsriset om det behöver gå fort). Ja, finns nog massor, men det är dessa vi använder mest tror jag.
Mandelhackare är en riktigt bra sak ibland. Har själv haft en gammal som tillslut gav upp i plasten. Blev så glad sen när jag hittade en ny, billig, på IKEA.
Jag blev så tänd på dina baconmuffins att jag ställde mig nyss mitt i natten och gjorde en omgång som nu står i ugnen. Men jag tillsatte 2 msk pofiber + 1 tsk bakpulver och hoppas att jag inte gjorde en miss med det, jag ville bara att det skulle "växa" i formarna. Återstår att avsmaka - det blir till frukost i morgon. Tack för den idén.
Nej Ikea skickar inte "småsaker " på posten.
Tack för infon, verkar vara en bra sida.
#35 sådan hackare hade min mor till lök då jag var ung*L*
Baconmuffinsarna blev goda men fastnade i botten på pappersformen - kanske för lite fett, eller vad tror ni.

Använder min mini-ugn dagligen! Mycket enklare med små plåtar och galler som går att diska i diskmaskin. Använder glasformar i ugnen. Nu har jag köpt en halogen-ugn, varmluft, på Netto som har extrapris, 299 kr, på dem denna veckan. Får se om den konkurrerar ut mini-ugnen.

#35-36: En sån där hade jag en gång, men den var avsedd för att hacka sallad och lök, inte mandel
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#44 Aha, där ser man. Ska prova att hacka lök i den också dårå…så kanske jag slipper ha simglasögonen på mig för att slippa rinniga ögon. Och då slipper jag dra ner persiennerna också…skönt det. 
#45 Nej det hjälper inte, men hacka löcken under vatten (typ sätt skräbrädan i diskhon o fyll på med vatten) Lite krångligt men det hjälper mot rinnande ögon vid lökhackning.
Det bästa sättet att hacka lök är att använda en riktigt vass och stor kökskniv och skära en lökhalva i taget med den skurna sidan mot skärbrädan. Genom att hålla ihop de skurna lökhalvorna så länge det går så man undviker släppa ut de gråtframkallande "löksyrorna". Själv skär jag halvorna först på ena leden grovt (3-5 snitt), svänger sedan på paketet 90° och skär så tunna skivor som möjligt eller enligt önskad grovlek. Då behöver man inte efterhacka löken tycker jag, och man besparas de gråtframkallande syrorna.
Det är mycket sällan jag gråter av att skära lök nuförtiden, med bra köksknivar och en bra skärteknik.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

En annan metod är att kyla ner löken innan man skär den, det krävs en viss temperatur för att ångorna skall frigöras

Somliga säger att det hjälper att ha ett tänt ljus vid skärbrädan.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

#49: Är ångorna brännbara så lär det väl hjälpa, se upp bara så ni inte bränner ögonbryna