Löjromsströmming super-LCHF
Vill dela med mig av Gammelfarmors recept på en kall inlagd strömming utan tillstymmelse till socker. Underbar, och super-LCHF
1 kg rensad strömming utan huvud.
lägg (över natten) i lag av:
1 liter kallt vatten
2 msk salt
1 dl 12% ättika eller 1/2 dl 24% ättika.
Nästa dag kollar du att allt strömmingskött har en blek färg, annars får de ligga lite till. Sen "drar" du strömmingen, efter att du sköljt av den och torkat med hushållspapper. Håll strömmingen med köttsidan mot dig och huvudänden uppåt. Man ser att fileerna lossnar lite där ryggraden har suttit. Pilla loss (hela) filén i överkanten och dra försiktigt loss den från skinnet. Se till att få med hela bredden, annars blir det svårt att få loss den andra delen.
Blanda:
2 dl majonäs
1 msk senap
2 dl gräddfil eller creme fraiche
2-4 pressade vitlöksklyftor
100gr löjrom, sikrom eller vad du nu vill ha. Vänd försiktigt ner rommen sist då den går sönder om man rör.
Jag brukar varva sås och filéer i en burk med lock och se till så att såsen når all fisk. Sen får den stå några timmar, men håller 4-5 dagar. MUMS!
Ska det? Då ska jag lägga till det! 
Bokmärker!

Mmmm!
Låter jättegott 
Kör igång en sats i kväll!!

Låter inte alls dumt!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Åh, vad gott det låter! Tack! Bokmärkt!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Ditt recept verkar vara helt fantastiskt ungefär på samma sätt gott som min mammas recept på skånsk kryddsill. Där är förarbetet ungefär detsamma, men jag ska leta fram det så jag kan dela med mig.
Jag tycker att det är bra om vi kan hitta tillbaka till gamla hederliga recept som gick i generationer och var pålitliga vad gäller resultat och god smak.
Kanon! Yum! Yum!
/L
Fnyfiken, ett mycket attraktivt recept som stimulerar kreativiteten! -och gör åtminstone mig hungrig.
Tips om hur man hanterar livsmedel bra. Ssk inlagd sill. Informationen från en livsmedelsingenjör.
Ta iskallt vatten och låt det stå o dra vid 0-minus 2 C. Var lite mer generös med salt o ättika. Det som inte äts upp på första dagen kan frysas. Kom ihåg grundregeln: Ättika är till för att sänka pH till under 4,6. Salt o socker är till för att ta bort vatten så att vatten inte blir tillgängligt till microorganismer. Frysning gör samma sak. låg temperatur förlamar microorg.

Kan man anvanda na'n annan fisk?
Har gar det inte att fa tag pa stromming.

Den enda jag kan komma pa ar makrill … men, den ater jag bara stekt efter att ha varit valdigt sjuk samma dag som jag hade atit inlagd makrill … magen blev nog inte dalig utav fisken, men magsjukan hande samtidigt sa mitt undermedvetna kopplar ihop smaken inlagd makrill = krakning
Mycket bra synpunkter, Vikingmormor!
Man fryser bekvämast strömmingen när skinnet är draget, innan man lägger den i såsen.
Jag brukar frysa all fisk delad i muns- eller portionsbitar, på ett lager gladpack, och ett lager över. Klämmer sen till så all luft åker ut. Viker ihop och lägger i påse. Det både fryser in och tinar bättre så.
Förvara fisk längst ner i kylskåpet, där är det kallast. Jag brukar ställa burken på en fryst kylklamp och linda om med folie.
# 13
Sill heter ju herring på engelska och jag slog upp vikipedia och där står att sill förekommer i riklig mängd på båda sidor Atlanten. Strömming är ju samma fisk men lite mindre storlek och fångad på östkusten.
Jag upplever nog att det kan vara svårt att hitta sill i fiskvagnarna men det brukar faktiskt finnas ibland det frysta sortimentet från Findus.
Kanske kan det finnas i USA också men ev. anses det vara en "billig fisk" som kanske går till foder eller kattmat, vilket isåfall är väldigt synd på fina näringsvärden. (menar inte att missunna kattterna god mat).
Låter underbart gott.
Och vilka pedagogiska instruktioner! Gillar! 

Herring finns bara att fa tag pa en vid en speciell tid … och uppe pa ostkusten i Massachusetts och hogre upp … och nej, jufortiden ar det ingen billig fisk, atminstone inte har, nar det finns att fa tag pa. Undrar om det finns en hel fisk i katt/hundmat? Det ar nog bara avfallet som gar i :0(
Utlandssvenskar som ocksa letat efter sill (herring) i Staterna talade om hur svart det ar att hitta.
Den herring jag kommer ihag fran Scotland (fiskhandlarn kom runt med sin bil med farsk fisk) anvande vi till stekt, panerad stromming med potatismos med persilja … kanner nastan snalvatten… Herringfamiljen ar stor, men just den som anvands till inlagd sill ar det inte gott om nufortiden … likasa den for stekt stromming. Nu kan jag ju bara prata for den har sidan av Atlanten.

Skippade vitlöken men hade i både lök och dill - smaskigt!
Detta kommer jag ställa på påskbordet. Kanon recept Tack
SKÅNSK kRYDDSILL
1 kg sill rensa och klipp fenorna men lämna kvar skinnet och ryggbenet.
Blanda ättikslag enligt flaskans instruktion och låt sillen ligga 1 dygn. Häll bort ättickan och blanda socker/salt + kryddpeppar
2 dl socker + 1 dl salt + 1 hackad stor gul lök +2 tsk stött kryddpeppar +
2-4 lagerblad och gärna rikligt med dill
Lägg sillen med ryggen neråt ganska packat i botten´, strö över löken och strö över socker/salt + kryddpeppar och låt stå minst 5 dygn.
Den här sillen kan avskinnas om man vill, se recept ovan, men vinner på att ha det kvar. Denna behandling gör sillen ganska hård i köttet om man jämför med vanlig inlagd sill och det kan nog uppfattas lite annorlunda att "rensa" sill som ändå är inlagd, man behöver ju kniv och gaffel för att skära ut filéerna vid förtäring.
Tyvärr duger inte någon sockerersättning här eftersom det handlar om konservering, eller det skulle jag inte våga försöka, men kanske skulle det fungera med sukrin, den kunskapen har inte jag.
Vad kul att du påminde mig om det receptet, det hade jag glömt bort! SÅ gott! I det recept jag har ska det vara finhackad lök och dill också. Mums!!