Currytorsk
Jag är inget vidare på recept eftersom jag alltid höftar efter principen - "Man tager vad man haver" sa Kajsa Varg, men det här har jag lärt mig och tyckte att det var gott redan under min fettskrämda tid.
Nu borde det gå att göra ännu godare….
- 400g torsk/kolja (el annan vit fisk) i portionsbitar
- smör
- 1tsk curry, 1tsk paprikapulver
- 2 kokta ägg, hackade
- 1 litet pkt bladspenat
- 1 ask Philadlephiaost.
- skivad tomat för den som vill…
Smält smör på svag värme och rör ned curry och paprika och låt det koka ihop ordentligt. (Här kan vi ju använda obegränsat med smör, rejält ska det vara)
Hetta upp till stektemp och vändstek fisken i det kryddstarka smöret, (det blir som en panering) och salta efter behag (jag använder bara lite örtsalt)
Smält smör och spenat i en kastrull, när det kokar tillsätt osten och rör om. Krydda (jag använder vitlök, örtsalt, örtkryddor….. mm
)
Servera fisken på en bädd av oststuvad spenat, med hackat ägg över och ev dekorerat med tomatskivor.
Numer pensionär i Nynäshamn
Slurp! När är middagen färdig…?

Oj, det lät mycket gott! Ska prova nästa gång jag har fisk hemma!
Detta lät gott. Måste prova. Jag tror jag har allt hemma så det får bli morgondagens middag. Tack för tipset.
Oj vad gott det låter. Tänkte göra en fiskrätt i morgon så det låter bra!

jag är inte så bra på fisk - så om jag inte tänker efter så blir det nog för sällan vi får fisk. men det är ska jag prova, det låter gott och jag gillar curry.
Det ska jag göra i morgon, hade bestämt mig för att ha fisk men visste inte vad jag skulle göra med den.
oj oj oj vad gott det blev Margareta! Tack för receptet. Äggen glömde jag bort, men vi blev mätta ändå. En av de godaste fiskrätterna jag har ätit.
Finns det något liknande gott med laxfileer? Tycker att lax smackar lite för mycket fisk. Går det att steka lax på samma vis? Blir det lika gott?
Ingen aning men kul att Du gillade det.
Det blir som sagt gott med kokta ägg till också…
Numer pensionär i Nynäshamn
Du kan säkert göra så med laxen också.
Lax blir jättegott om du steker den på järnet och gör spenatstuvningen till.
Vad bra. Ska försöka med laxen i helgen tror jag. Tack ska ni ha!