Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 10924 ggr
silvernight
0

Vad är värst..?

Vad är värst.. äta rena kolhydrater (t.ex i form av sockrigt gelégodis) eller äta kolhydrater ihop med fett (t.ex i form av ljus choklad eller chips)? Och varför?

Jag har aldrig fattat det riktigt.. Förut hörde man ju att kombon kolhydrater och fett var värst eftersom fett var så Evil. Men nu vet jag inte..

Vad vet/tror ni?

[ErikSvensson]
0

Socker och fett är värst ihop. Äter du enbart socker och har tömda/minskade glykogener så misstänker jag att en del av carbsen går dit istället för att omvandlas till fett. Äter du fett på det får du insulin + lagringseffekten..

Om du ska "fuska", ät det du gillar. Noja inte efter vad som är värst efter som du kanske inte blir så tillfreds av det "bättre" alternativet. Skrattande

Aily
0

"Om du ska "fuska", ät det du gillar. Noja inte efter vad som är värst efter som du kanske inte blir så tillfreds av det "bättre" alternativet."

Bra sagt!

magma
1

Kan bara hålla med, det var en himla bra sammanfattning ;-)

karinafp
0

Det beror väl på vilken synvinkel man har. Som diabetier är det "bäst" att äta fett tillsammans med kolhydrater, eftersom fettet gör att sockret går långsammare ut i blodet, och det kan göra att blodsockertoppen inte blir fullt så drastisk.

silvernight
0

Tack för era kloka svar Glad

Ja personligen så resonerar jag som så att om jag ska äta något som går utanför min vanliga plan så ska det vara något jag verkligen gillar (oavsett om det är dyrt eller onyttigt) för annars kan det lika gärna vara. Inget trist fejk-godis eller så.

Men rent fysiologiskt är det alltså ett sämre val att äta fett + kolhydrater, såvida man inte är diabetiker då (vilket jag inte är). Misstänkte det.

Tackar, kloka KiF:are Flört

Adur
0

Jag tror också att det är personligt. För vissa verkar det funka så att om man kombinerar fett och kolhydrater, passar kroppen på att lagra varenda fettgnutta. Då hade det kanske varit bättre att äta enbart kolhydrater (typ sockergodis) istället för en blandning (bröd + smör), om man nu vill göra ett avsteg.

För andra - däribland jag själv - ser det snarare ut som om fettet dämpar effekten av kolhydraterna och inte ger en lika kraftig insulinskjuts som om man skippat fettet. Ska jag äta kolhydrater, kombinerar jag därför alltid med fett. Annars får jag en sån obehaglig blodsockerhöjning. Med efterföljande kraschlandning.

Personligen äter jag alltså hellre semla med mycket grädde än sockriga fettfria gelégodisar. Eller en hembakt surdegsmacka med massor av smör hellre än en frukt.

Adur
0

Jag tror också att det är personligt. För vissa verkar det funka så att om man kombinerar fett och kolhydrater, passar kroppen på att lagra varenda fettgnutta. Då hade det kanske varit bättre att äta enbart kolhydrater (typ sockergodis) istället för en blandning (bröd + smör), om man nu vill göra ett avsteg.

För andra - däribland jag själv - ser det snarare ut som om fettet dämpar effekten av kolhydraterna och inte ger en lika kraftig insulinskjuts som om man skippat fettet. Ska jag äta kolhydrater, kombinerar jag därför alltid med fett. Annars får jag en sån obehaglig blodsockerhöjning. Med efterföljande kraschlandning.

Personligen äter jag alltså hellre semla med mycket grädde än sockriga fettfria gelégodisar. Eller en hembakt surdegsmacka med massor av smör hellre än en frukt.

I övrigt håller jag med Erik i #1. Ska man fuska, ska man välja något som gör det värt det! Inte fjanta med andefattiga substitut. Glad

Jojo55
0

Beror väl på. Om man inte är LCHF:are (som resten av min familj), äter normal västerländsk, kolhydratrik, fettsnål kost, då blir det ju rena kaloribomben om man plötsligt börjar tillföra en massa fett utöver kolhydraterna? = viktökning?

nyborjare08
0

#8 Eller så blir de mättare av det extra fettet och äter mindre totalt sett? Glad

karinafp
0

Håller med många av de ovanstående. OM jag väljer att göra ett avsteg från LCHF (kallar det varken att "kosta på mig" eller "unna mig" Cool) så ska det verkligen vara värt det. Jag har ända sedan jag fick min diabetesdiagnos för 12 år sedan, tagit EN semla varje år, men då ska det inte vara konsums billiga tvåpackare, utan en semla av Rolls Royce-kvalitet, från ett konditori i grannkommunen.

Zepp
0

Som sagt vad flera synvinklar är föreslagna.. och jag tror att det egentligen inte finns något vettigt svar.

Man kanske skall vända på resonemanget och ställa sig frågan vad av alternativen är mest nyttigt, och då blir svaret att inget är speciellt nyttigt.

Ofta handlar det om att man extrapolerar utifrån någon känd funktion av den mänskliga biokemin och sen drar man förhastade slutsatser utav detta.

Lite veckotidningstänk, därför skall du äta choklad, inte äta fett/socker, grönt eller rött, surt/basiskt, osv, osv.

Sen så kanske det heller inte är så bra att vara asket, bara äta fakir, bara äta nyttigt.. (vad det nu än är), man måste ju även få sätta lite guldkant på tillvaron.

Alla borde inse att man på daglig basis äter näringsriktig mat för hälsan och energin och att man kan festa till det ibland utan att det leder till några problem, men.. varför hänfalla till billigaste sämsta skit?

Antagligen för att folk som regel inte kan skilja på kvalitet och skräp.

Sen så finns det även nyttigare saker för guldkanten, räkor och vitt vin, riktiga bakverk med riktiga råvaror, hemlagad tårta, osv, osv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[ErikSvensson]
0

Antagligen för att folk som regel inte kan skilja på kvalitet och skräp.

Så sant! Bjöd mor min på en 100% chokladbit igår och hon var tvungen att skölja bort den 'äckliga smaken' med öl och ett par godissockerbitar. Skrattande

silvernight
0

Tycker det är sånt matsnobberi ibland, där de som inte avgudar bitter mörk choklad är barbarer osv. Tänk om man (som jag) faktiskt gillar ljus choklad? Eller något annat simpelt då..? Folk har ju olika smak.

För mig skulle det vara ett totalt nerköp att göra avsteg och välja mörk choklad för jag tycker inte det är gott öht. Men det är väl som med vin eller mat eller vad det nu må vara, finns alltid det som ses som fint.

Så jepp, man bör ju välja det man verkligen vill ha, de gånger man tycker att det är värt det. Jag har då ingen lust att leva superstrikt asketiskt liv hela livet, men som Zepp påpekar så finns det ju plats att äta lite mindre bra saker när majoriteten av ens kost är bra.

Så det ska nog finnas plats för en bit ljus choklad i min kost, då och då. Flört

[ErikSvensson]
0

Man behöver ju inte gå all-in men socker och smakförstärkare brukar användas så ofta att man inte kan uppskatta de "sundare" smakerna (t.ex. ren kakao eller en enkel sak som broccoli..) just för att de saknar "sötman".

Fast jag kan hålla med dig om att det kanske blir lite matsnobberi när man ska äta sin mörka choklad, dricka nåt dyrt franskt vin sittandes i en stol framför sin brasa samtidigt som man röker en cigarr och småäter ost. Skrattande

gun92884
0

Allt pa en gang? Later mer gargantuan an snobberi :0)

[ErikSvensson]
0

Äsch, jag försökte visualisera något riktigt snobbigt och allt ovan ingår i den kategorin.. Skrattande

gun92884
0

#16 Skrattande

Du som tycker om mork choklad (me too) … kanner du till Amedei?

Jean-Pierre ska till Lecco i Norditalien snart och jag undrar om det ar vart att forsoka pa tag pa den eftersom den ar fran Tuscani … har finns Amedei i NY och de vill ha over $50 i porto … (knappa)1/2-kilo-priset (lb) ar redan an arm and a leg …

subcalva
0

#13 Jag tror att de flesta här väljer mörk choklad därför att ju högre halt kakao desto mindre halt socker är det i. Många som kört LCHF ett tag upplever också att mjölkchoklad har en alldeles för hög sötma då man vänjer sig av med söta smaker. Själv försöker jag dessutom välja choklad som inte innehåller tillsatser som sojalecitin eller andra tillsatser och det är svårt att hitta sån choklad om man kommer under 70%.

#0 Jag kör efter tillsatsprincipen och försöker äta så ren mat som möjligt vilket betyder att jag väljer bort gelegodis. Hade någon sagt till mig för tre år att jag skulle välja bort smågodis hade jag aldrig nånsin trott den personen. Chips är också väldigt svårt att hitta utan E621 förutom lättsaltade chips eller kravodlade. Men om jag nån gång äter chips väljer jag kravodlat även om de är friterade i solrosolja.

magma
0

#14: Haha! Tungan ute

[ErikSvensson]
0

Tyvärr inte! Är det bra choklad? Tycker det är svårt att hitta vettig och prisvärd choklad här i Sverige. Rynkar på näsan

gun92884
0

… jag har aldrig smakat den men ar valdigt frestad … har ar det bara priset som gor att jag tvekar. Din 100% iga ar rena rean i jamforelse :0) Det var darfor jag undrade om du kanske kande till den sa jag kunde fa en bedomning innan jag riskerar att Jean-Pierre ska svimma nar han ska betala :0)

nyborjare08
0

#17, 20, 21 Amedei rekommenderas varmt! Den och valrhona är mina absoluta favvisar! Valrhona mycket pga de finns i små portionsbitar.

gun92884
0

Tack! Vad kostar den i Sverige? For att ha na't att jamfora med nar Jean-Pierre ringer fran Italien och sager 'aldrig i livet!' Glad

Valrhona ar ingen favorit med mig …

[ErikSvensson]
0

Var köper du den?

Du får la skippa att äta vissa dagar så du kan unna dig din dyra choklad? Skrattande

nyborjare08
0

#24 Oftast i en chokladbutik i närheten av där jag bor. I Mjölby i mitt fall. Fast så sent som igår såg jag Amedei på Ica Maxi! De brukar finnas i tebutiker och liknande delikatessbutiker.

#23 De har olika sorter. Den dyraste, Porcelana, kostar 150 kr för 50 gram! Alltså drygt 20 dollar… Den har jag bara provat en liten bit av en gång och jag tyckte inte att den var värd pengarna. Övriga sorter kostar ungefär hälften så mycket men för 100 gram.

gun92884
0

#22, #24

… hur forvarar ni bast chokladen? Jag lyckades fa tag pa en hel del Lindt och andra chokladkakor nar det kom in ett stort lager till en discount affar som jag kollar med jamna mellanrum … det var den dar goda kladdkakan som ni tipsade om som gjorde att smaklokarna var i overdrive nar jag sag stashen pa hyllorna Skrattande

[ErikSvensson]
0

Alltid i kylskåp, folk verkar oftast förvara den i skafferi eller dyl. men jag måste ha min choklad kall! Dock ska det inte vara så skonsamt mot chokladen har jag för mig. Glad

nyborjare08
0

I skafferi eller i rumstemperatur. Absolut inte i kylskåp i alla fall! Glad Amedei ska avnjutas i små bitar enligt mig. Jag skulle aldrig använda den i bakning! Lindt däremot tycker jag är bra till bakning eller smaksättning.

gun92884
0

Jamen, da gjorde jag ratt … jag har (gomt) dem i garderoben pa mitt kontor Oskyldig

nyborjare08
0

#29 Flört

[ErikSvensson]
0

#28-30

Skrikandes Skrattande

starhawk
0

#13: Jo! det har gått mode och snobberi i den mörka chokladen, själv hör jag till dom som hellre väljer en ask Paradis än Alladin vid dom få tillfällen det förekommer, jag avstår oftast från mörka chokladbitar även när det bjuds, det är ju inget gott!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Aniara4
0

#24 Helt otippat finns det ett fantastiskt chokladsortiment på Odens frukt och godis (eller något liknande) vid Odenplan, bredvid prinsessans second-handbutik, på Odengatan i höjd med kyrkan ungefär. Finns den inte där vet inte jag…