Hur förvara ost på bästa sätt?
Hej!
Hur bör man förvara ost på bästa sätt i kylen, så man slipper att den torkar? Jag har aldrig problem med att den möglar (inte ofta iaf), utan det stora problemet är att osten blir så tråkigt torr. Har testat ostkupor (det blir bara massa kondens i dem) och olika sorters påsar men det blir aldrig bra ändå. Osten håller aldrig sådär fin som den är när man precis tagit ut den ur förpackningen.
Jag köper aldrig ost i manuella disken, mest för att det känns förvirrande och dyrt men det kanske det inte är. Borde jag bara köpa mindre ostbitar så jag hinner använda upp dem kanske.. Eller så får jag käka mer ost. 
(Menar alltså ost för hyvling, inte riven-ost-att-frysa-in..)
Hur gör ni med ostförvaringen?
Förvarar osten i en fryspåse i kylen. Hyvlar gör vi sällan, vi använder kniv.
Ostkanterna rivs, antingen för att användas i sås eller gratäng, eller så spars det rivna i en burk i frysen. Bara att krafsa ur med en gaffel så mycket man behöver. 
Aah jag gillar detta nya tidevarv när man kan skära loss en bit ost och käka, utan att få dåligt samvete för man tror att man ger sig själv hjärtinfarkt!

Jag använder gladpack eller en påse som sluter helt tätt och det funkar för mig. Tror man måste stänga inne fukten i osten för att den ska hålla. Alltså ingen luft alls i påsen, då bli den antingen torr eller så bildas kondens och den blir blöt. Viktigt är också antalet grader i kylen. Ju lägre temperatur desto bättre håller osten. Jag har 2 plusgrader i mitt kylskåp.

prova att linda in osten i en ren linnehandduk av finaste kvalité. det funkar perfekt, tycker jag.
Tupper ware har en ostkupa där osten är likadan efter några veckor som när man lägger i den ny - utom storleken då försåss

… i manga ostars hemland, Frankrike, ar det av ondo att forvara ost i kylskap. Den ska sta svalt, men inte i kyla.

Ah, men då gäller det ostar som ska mogna för att aromerna ska komma fram ordentligt. såna ostar har jag på köksbänken tills de luktar riktigt ordentligt… 
Vanlig svensk hushållsost bli också god om den står i en sval eller ett kallskafferi - faktiskt en helt annan smak. Men den blir lite svettig och väldigt gul.

… nej da, inte bara de som ska mogna … dar jag bodde gallde det all ost …
Jag har också en Tupperware ostkupa. Den är bra, den har en "gallergrej" som gör att kondensen kommer ut utan att osten ändå torkar.
Plastpåse och att inte ta bort plastförpackningen runt om på en gång funkar hemma hos mig.
Att göra riven ost av den där sista biten är perfekt. In i frysen med det. Eller så hackar jag i mindre bitar och bjuder småfåglarna :)
jag har en Tupperware-ostkupa också… i skafferiet.. den funkar inte alls osten blir sjöblöt. Trots det där microfiltret. Så det är plastpåse i kylen som gäller.

Plastpåse och att man pressar ur luften lite.
Fast nån långtidslagring blir det inte hos oss då det finns flera ost-o-maner i familjen 
Vi svingar hellre stora kockkniven än osthyveln mot den försvarslösa prästosten.
Jag fick tipset om att linda in ost i smörpapper först och sedan i alu av en känd kock.

Kom på att osten blir hård om den får stå framme länge och svettas i rumsvärme och sedan ställs in i kylen. Kan det vara det som hänt? När man har långa frukostar i en familj blir den ju lätt stående ute i några timmar…
Ostkupa fungerar jättebra för mig!

… smorpapper ar det jag fick osten i nar jag kopte pa marknaden och det var det den forvarades i … har aldrig anvant ostkupa, bara tyg muslintyg om det behovdes skydd for flygfan nar ost stod framme pa bordet pa utomhusmiddagar …