Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 4194 ggr
TeamVanity
0

Blodsockerpåverkan?

Var på vårdcentralen idag och läkaren tog ett prov för blodsocker och sa att det såg ganska normalt ut.
Saken är den att jag blir bara mer och mer övertygad om att jag har någon form av diabetes, och även läkaren trodde det med.

Jag är lite nyfiken på hur det här fungerar;
Innan besöket hade jag ätit en gi-knäckemacka, två koppar kaffe med mjölk i och så köpte jag en semla (åt bara grädden, men den var sötad med vaniljpulver).

Kan detta ha påverkat mitt blodsocker, ska jag be dem göra ett nytt prov?

zikzak
0

Varför tror du att du har diabetes om provet var normalt? Och varför trodde läkaren det?

För att svara på din fråga så självklart har knäckemacka och mjölk samt sötad grädde påverkat ditt blodsocker.

TeamVanity
0

Jag har haft en del besvär (samma som man har vid
diabetes) och när jag var hos läkaren idag så trodde han
det med när jag beskrev mina symptom, och då utan att
jag själv sa något om sjukdomen.

kitabu
0

"Ganska normalt". Fick du inte reda på resultatet?

Som du säkert vet finns det två typer av diabetes. Typ 1 och typ 2.

Det är två helt olika sjukdomar men en del symptom är gemensamma.

En del viktiga frågeställningar är bl a:

Hur gammal är du?

Hur mycket väger du, hur lång?

Oftast går en som debuterar med diabetes typ 1 ner i vikt, är törstig och frekvent kissnödig.

Typ 2 kommer inte plötsligt utan kulminerar efter flera år. Ca 75% av alla typ 2 är överviktiga medan 25% är normalviktiga.

Diagnosen på typ 2 ställs med fasteblodsocker.

Om man misstänker typ 1 är det av allra största vikt att man omedelbart får en diagnos och kommer under behandling.

Om läkare tror att du har någon form av diabetes borde han verkligen kontrollera ordentligt - genast.

Du får gärna kontakta mig på

hesselmark@gmail.com

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0 (dvs symptomfri diabetiker typ 2)

#####

TeamVanity
0

Helena, jag har mailat dig =)