Bästa kexet
Jag tillhör dom som byter ut det jag förr älskade mot LCHF-vänliga substitut.
Jag saknar mina digestive-kex på långfrukosten lör-sön.
Vilket är det bästa receptet?
Jag har provat att göra av Oppsies, och det blev hyfsat bra. Är det någon som har ett kanon-recept?
Jag gillar de här, krispiga och tunna: Mandel- och kokoskex

Men? De innehåller ju mjöl?
Även jag saknar något knaprigt till kvällsteet!
#2 Man gör ju först mjölet av det som står uppräknat o sedan använder man det egengjorda mjölet till att baka kexen med.

Aha! Vad bra!
Dessa verkar bra - måste prova!

Om det ar Digestivekex som du saknar sa kan du knappast bli nojd med Oopsies. Jag har ett recept pa 'oakta' Digestive fran en kokbok fran 90talet som heter Carbless in Seattle.
Dessa innehaller gluten och havre kli (tror att det behovs for att fa riktiga smaken) men jag gjorde dem och tyckte att de smakade valdigt lika riktiga Digestive. Anvande dem ocksa som botten till Cheesecake. Det gar att frysa kexen, antingen hela eller som smulor.
Mattforklaring: (det finns ett schema med mattforklaringar som na'n sa snallt skrev upp, sa kolla dar om mina anvisningar ar litet oklara)
1 cup = 240 ml (1 dl = 100 ml) 1 oz = 28,35 gr
Digestivekex:
1 plat 28 x 43cm
1 1/2 cup mandel mjol (jag malde med skal for smakens skull)
1/4 cup gluten (na'n pa LCHF har bageri och saljer gluten)
1/4 havre kli
1 tesked bakpulver
1/2 tesked bikarbonat
1/4 cup aggviteprotein (finns torkat pa burk)
3 oz smor (rumstemp)
1 1/2 tesked kanel
1/2 tesked salt
2 matskedar gradde
1 tesked vit vinager
sotningsmedel motsvarande 3 paket (6 teskedar? - jag anvande 2 matskedar Erythritol/Sukrin)
Blanda och sikta alla torra ingredienser i en skal. Havrekliet ar for grovt for att ga igenom, sa blanda bara i det.
Anvand en pajdegsmojang (finns ett speciellt redskap; om inte, anvand en kniv) for att skara in smoret tills det blir som smulor, som for en pajdeg. Hall i vinagern och gradden och arbeta ihop degen. Aven om degen verkar torr - HA INTE I MER VATSKA - smoret mjuknar och haller ihop degen. Ha bara i mer gradddroppar OM absolut nodvandigt!
Gor en boll av degen och lagg den pa den bakpappers (eller silpat) kladda platen. Platta forst ut degen sa mycket som mojligt med handerna. Den har degen, olikt pajdeg, klarar av att bli (be)arbetad. Lagg bakplatspapper over, eller cling wrap och kavla ut degen med en kavel pa platen - degen ska fylla platen.
Baka degen i mitten av ugnen (180C) tills den borjar ta farg. Ta ur platen och markera 40 rutor medan degen fortfarande ar varm. De ar ratt skora nar de ar torra.
Det blir 40 kex (c:a 3,5 cups smulor) och de innehaller:
Bakad vikt: 12 oz (c:a 340 gr)
Totalt i kolhydrat: 42.5 gr
Per kex: 1 gr
Per Cup: 12.1 gr
Per oz (28.35 gr): 3.5 gr

… det ska vara 1/4 cup havre kli …

#1 - såna har jag bakat, goda, men mina ägg var lite stora så kexen smakade lite för mycket ägg.
#6 - går det att använda vanlig äggvita istället för pulver? eller blir det för blött då?
Har vetekli hemma, får prova nångång med det och äggvita, blir förstås inte havresmak då, men prova går alltid 

Om du tar aggvita sa kanske du kan justera graddropparna tills det blir ratt konsistens? Forsok med en liten aggvita. Vitan ar ju litet klibbig sa det ska nog ga.
Forsok med vetekli … kan alltid kalla dem for Rich Tea istallet for Digestive … Rich Tea kex har mer vetesmak :0)
#8 mina smakar inte alls ägg… ;) Smeten ska bli väldigt tunn och knappt hålla ihop när man breder ut den. Andra gången jag gjorde dem blev de lite mer mörka i färgen, ännu bättre!:)