Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5130 ggr
elin0elin
0

Alkohol!

hej allihopa!

jag tycker att det här med alkohol är jättesvårt, alltså om man får dricka eller inte… jag har förstått att om man ska dricka så ska det vara antingen rött/torrt vitt vin eller sprit utan sötad blanddryck. nu är jag inne på min tredje helg utan en droppe alkohol, tänkte hålla ut en månad. men sen då? som ni vet ni som varit studenter så går mycket ut på fester, fester fester! så min fråga är alltså hur illa det egentligen är om ja festar till det en gång i veckan? jag ska tillägga att ja tränar ca 4 gånger i veckan!

många av er kommer svara att ja ska gå ut och vara nykter, men det har jag svårt för! om jag är duktig på alla andra fronter, alltså mat och träning kan ja då inte få slarva lite med alkoholen?

kram// en förtvivlad student!

nyborjare08
0

Det är upp till dig! Din fettförbränning lär stanna upp nån dag medan alkoholen bryts ner. Levern prioriterar den. Men efter nån eller ett par dagar lär du vara på banan igen. Söt alkohol eller öl ger mer kolhydrater och kan kanske också trigga sötsug så torrt vin och/eller torr sprit är kanske att föredra?

Tänk på att ta det lite piano första gången du dricker alkohol. Man kan bli mycket mer påverkad när man äter LCHF = billigare i drift! Flört Tungan ute

Zepp
0

Ja alkohol är ju knappast någon hälsokur oavsett kostmodell, men man bör ialalfall avstå under första tiden så man inte stör omställningen.

Sen så är en bra biverning av kosten att man bara tål hälften så mycket,, du lär spara en del pengar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JazzBass
0

Jag har märkt att nu när jag ätit ganska strikt LCHF (dock en bra bit från NCHF) ett tag får jag en riktigt besvärlig huvudvärk efter bara en liten mängd öl. Igår kväll drack jag 1 1/2 liten öl (á 0,33l), och i morse hade jag en ganska kraftig baksmälle-huvudvärk. Misstänker att det var för att kohydraterna i ölen började försvinna och att jag fick nån sorts abstinensbesvär av det. Jag åt en bit mörk choklad och drack lite vatten och så började jag må lite bättre efterhand. :-) Förra helgen var det ungefär samma sak, men det var värre i morse än då..

Nån annan med liknande erfarenheter?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Pasi
0

#1 Jag har alltid undrat över dessa påståenden.Skrattande
Muskelcellerna är ju de stora förbrukarna av fett - vad har levern med dessa att göra?
Om fettförbränningen avstannar, hur får då cellerna sin energi då man inte äter massor av kolhydrater (utan energi dör de)?

misty09
0

Vad jag förstår så bildas ättikssyra vid förbränningen i levern. Denna använder kroppen som energi. Sen återgår man till fett och protein när ättikssyran är slut, alkoholen är borta!

http://www.alko.fi/sw/98681ED640DA424DC2257551003EC215?opendocument&src=5,1

raphanus
0

Jag drack Loka på min student, och jag hade kul i alla fall, men för sakens skull köpte jag den faktiskt på Systemet.

Pasi
0

#5 Riktigt att det bildas ättika - men ättiksyran är en fettsyra (alkylgrupp med en metylgrupp), ingen märkbar skillnad mot annan intaget fettsyra (från kokosfett eller liknande) - alltså rent förbränningsmässigt. Så länge man bränner ättiksyra så bränner man alltså "fett".