Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 7183 ggr
Catrin78
0

tonfisk?

Var hamnar tonfisk egentligen? Är det en fet fisk, eller bör den ätas med mycket tillsatt fett?

[Anega]
0

Ganska fet fisk. Ungefär hälften så fet som makrill, myyycket fetare än nästan fettfria torsken.

fellfrosch
0

Beror på vilken del av fisken!

[annalinnea]
0

Tonfisk i vatten på burk är ju hemskt magert, cirkus 1%fett enligt burken.. är "riktig" tonfisk fetare?

[ErikSvensson]
0

Fineli

Tonfisk: 5gr fett

Tonfisk i vatten: 1gr fett

I olja (skräp): 9gr fett

nyborjare08
0

Att jämföra med (fineli):

Makrill, rökt eller inlagd i vatten: 15,5 g fett

jbson
0

Äter man efter LCHF så ska man väl välja tonfisk i olja? det är vad jag har blivit rekommenderad!

[ErikSvensson]
0

Nej, undvik den i olja (solrosolja=skräp) Lägg hellre till en fet sås efteråt själv. Glad

MimLan
0

#6 Om det är olivolja, så ja, men annars, nej. Det är vanligen usla oljor.

jbson
0

#7 & #8

Det var här inne; http://www.lchfrecept.com/ThingsMustHave.aspx

vad man ALLTID skall ha i skafferiet som det står tonfisk i olja.

Är det mer saker som inte stämmer tro?

Tacksam för råd

JazzBass
0

Det kan vara smartare att köpa tonfisk i vatten och själv blanda i lite bättre olja och annat man vill ha i.

Man har ju annars läst ett och annat om tonfiskindustrin så jag har i ett par års tid bojkottat tonfisk. Ingen större skada skedd dock då jag aldrig varit speciellt förtjust i det. Men är det nån här som har koll på om det finns nån tonfisk til salu här i Norden som är bättre ur miljö- och etiksynpunkt?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Cessy
0

hm …. man behöver inte ta olja om man tycker det är jobbigt. Antingen kan man göra en egen röra så att det blir en god tonfiskröra eller så ta man rätt o slätt lite majonnäs till sin vattentonfisk o ett kokt ägg till så blir det genast betydligt godare o bättre ur LCHF synpunkt.