Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 6383 ggr
Katti
0

Hund- och kattmat

Hund- och kattmat brukar diskuteras flitigt. Utbudet är enormt och kvalitén väldigt skiftande. Ändå marknadsförs de alla som det absolut bästa för ditt djur. Många vill tjäna pengar på osäkra djurägare.

Själv har jag varit inne på BARF i många år, men inte förrän för några månader sedan kom jag till skott. Som så många andra var jag orolig för att jag inte skulle lyckas sätta ihop en foderstat som gav mina hundar allt de behövde. Men faktum är att precis som när det gäller människor så är inte matens näringsinnehåll en enskild dag av speciellt stor betydelse. Över längre tid (ett par veckor kanske) ska man få i sig det viktiga.

BARF står för Bioloigiskt Anpassad Rå föda. Men ger alltså kött, ben och inälvor från så många olika djurslag man kan (när det gäller katt finns vissa begränsningar). Eftersom det är vad djuren är anpassade för så räcker det! Vissa ger även grönsaker (som ska vara finfördelade, helst mixade) till sina hundar. Andra ger bara animalier. Katter ska inte ha något annat än animalisk föda.

En mycket positiv bieffekt av BARF-utfodring är att både hundar och katter får en massa aktivering i samband med måltiderna. Mina fyra hundar äter ute och det är riktigt kul att se hur flockbeteenden kommer fram i matsituationerna. T ex har valpen förtur och kan gå och ta mat från de vuxna!

Det finns massor attt läsa och lära sig, men jag tycker inte att man ska vara rädd för att prova om man vill det. Här på iFokus finns http://barf.ifokus.se med massor av duktiga och pålästa BARFare som gärna hjälper oss nybörjare!

gun92884
0

Vi har barfat (bones and raw food - originalet) i over 10 ar vid det har laget och naturligtvis har vi haft veterinaren som skriat till skyarna … :0)

Jag matar mycket i olika stadier av fruset sa det blir mesta mojliga tuggmotstand … pa morgonen ar det helfrusna kycklingklubbor … och for att rensa tanderna efter kvallsmalet sa ar det frusna kalkonhalsar.

camsve09
0

Jag BARF:ar inte, men min hund får färskmat utan spannmål och andra tillsatser.

Skulle gärna få fatt på mer ursprunglig mat, men vet inte riktigt var. Stora ben, kycklingskrov osv - var hittar man det?

Cindy
0

Det finns bra färiga foder med lågt kolhydratinnehåll att ge också om man som jag inte orkar med BARF-mecket.

Lägre kolhydratinnehåll än vanliga torrfoder har t.ex Orijen, Porta 21 (vissa sorter), Carnia och Applaws.

Helt utan kolhydrater är Ziwi Peak som finns både i torrfoder och blötmat. Annars är jag mycket förtjust i blötmaten Bozita och Porta 21.

Vänliga hälsningar
Cindy

Katti
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mycket finns i vanliga affärer. Den kedja jag har hittat som har mest är CityGross. Hel kyckling och olika kycklingdelar, ungnötslever, fläskben och ibland njure mm finns ju i vilken affär som helst. Köper man hel kyckling kan man ta filéerna till människomat om man vill det, så får man ner priset på djurmaten Skrattande. På citygross har de också grissvansar och -fötter.

Jag har turen att även kunna få rester från nötslakt gratis (mest fett), och kalkondelar köper jag från ett företag som tidigare har slängt det. Lamm hoppas jag också kunna få snart.

Under hösten har även jägarna roliga sker att sälja. De får inte lov att lämna det i naturen, men många gör det ändå. För 15:- kilot har jag fått några jägare att istället ta hem organ, huvud och annat kul till mig! Det har krävt lite jobb att hitta detta, men att kunna utfodra mina djur till en del med sådant som annars hade slängts bort känns riktigt bra!

Ger man färskfoder är det ju utmärkt att ge t ex kycklingdelar ibland som aktivering. Om man ger torrfoder också förstås!

gun92884
0

… satt in en Airedale och jag kanner mig som hemma nar jag ser din bild :0) … och det snoar igen …

skogs-tolva
0

Mina tre stora hundar äter också så, och den äldsta är i dagsläget 14½ år gammal. Tror inte han hade, med sin artros, kunnat bli så gammal med skräpmaten från affären…

Den äldste är av en stor ras som oftast inte blir så mycket äldre än 12 år, golden retriever.

Den vita schäfern visade inte förrns för två år sedan att han också hade artros, grav sådan. Nu blir han 12 och är pigg som en femåring….ger dem mycket omega3 rik mat och ingen glucosamin. Detta mår han ypperligt på!

berittis
0

Cindy, är de olika fodren som du föreslår för hundar eller katter?

Margareta
0

Vår labrador äter Norsk frusen färskmat till vardags och torrfodret Carnia Wolf om det blir något mål borta. Rått ägg och lite smör som tillägg samt B-vitaminer.

Han håller vikten bra och har väldigt omtalat fin päls.

Numer pensionär i Nynäshamn

Million
0

#3, jättebra att du räknade upp några märken! Ska byta foder till min hund så de där ska jag kika närmare på.

Katti
0

# 8 Klart bättre än traditionellt torrfoder, men han/hon går ju miste om aktiveringen och tandrensningen som bengnagandet ger Skrattande. Mina får också Vomoghundemat, fast bara på sina fiskdagar! Det är bara äggulan man ska ge rå, vitan ska kokas/mikras. Jag ger mina löskokta ägg. Med skal. Valpen har såååå roligt med dem innan hon äter!

Margareta
0

Katti: Vi ger bara äggulan :-)

Han får råa ben att gnaga på - vi köper halv ko till oss själva så vi har gott om ben!

Vad är skillnaden med tillagad äggvita? I naturen är den rå!

Kul idé med hela ägg - det kanske vi skulle testa.

Numer pensionär i Nynäshamn

Katti
0

Äggvita innehåller enzymet avidin som bryter ner biotin (ett B-vitamin). Upphettas den till 40 grader så försvinner detta avidin.

Avidinhalten minskar snabbt i ägget varefter fostret växer. De ägg som hundar/vargar hittar i naturen innehåller nog oftast mer eller mindre utvecklade foster och därmed lägre halt avidin. Dessutom är det bara under en liten del av året som ägg ingår i födan.

Ja, testa hela ägg. Tyvärr har jag ingen filmkamerna. Det hade varit roligt att filma valpen!

Jag kan berätta en historia om hundar och ett ägg förresten. Hade en gång en kull på 6 kelpievalpar. De började närma sig leveransålder och det var verkligen full fart hemma på tomten. Plötsligt kommer en valp farande från sitt gömsle under boden med ett ägg i munnen. Jag räknade snabbt… Det var 8 månader sedan hönsen flyttade! Försökte få tag på valpen innan ägget gick sönder. Självklart misslyckades jag! Alla 6 hann med att slabba i äggsörjan innan jag kom dit. Det gick knappt att gå i närheten av dem… Den dagen blev det storbad i Sandbäcken Skrattande.