Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 9365 ggr
bummsan
0

Gluten

Var får man gluten ifrån? O då utan mjöl såklart.

Kan man använda något annat som smakar bröd?

Wildrat
0

Menar du köpa ren gluten? Det tror jag inte finns men det finns low carb mjöl och bakmixer i iaf USA har jag sett (nånstans, googla).

Medlem
0

Det finns säkert att köpa men frågan är var köper man den i Sverige. Annars går det bra att beställa från Tyskland.

Mala09
0

? Varför vill du ha det?

linneaennil
0

#3 Det används i vissa low-carb-bröd

#0 Gluten är något av det mer inflammationsframkallande man kan äta, så jag skulle avråda ifrån att konsumera det i REN form…

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

bummsan
0

ja ja tänkte väl det. De är min dotter på 3år+ som ja skulle vilja baka nått bröd åt. Men hon har mycke problem me magen så ska nog skippa det.

Tack ändå alla som skrivit.

Hur får man brödet att bli bröigt??

Mala09
0

Om du vil ha tips på glutenfria bröd och tycker engelska är ok-kan du kolla www.glutenfreegirl.blogspot.com -men det blir inte alltid lågkolhydrat eftersom fex potatis eller majs används.Om din dotter har magproblem kan det jo ha med gluten eller andra intoleranser att göra faktisk.

h-p81
0

www.matklubben.se

Sök på lchf- bullar och du får ett fantastiskt recept! Bakas på fiberhusk.

redina
0

Här finns tips om vart du kan köpa gluten:

Information om vart köpa gluten.

byggarn30
0

Såhär gör man sin egen gluten. Ganska enkelt och verkar ju vara en viktig ingrediens i många lowcarb-bröd.

Några som har erfarenheter?

Läste om några goda muffins här på siten idag. Där ingick gluten.

Köper man billigt vetemjöl på 5kgs påsar bör glutenet bli mycket billigt iaf.

[Pennylane1]
0

det är nog inte riktigt gluten i den formen som man kan baka av, tror det är som mjöl

byggarn30
0

Men om man torkar glutenet i utkavlade bitar och sedan maler det som man gör med mandel, nötter och div. fröer så blir det ju mjöl…

Anand
0

Prova receptet på prones! Sök på sajten så hittar du det Glad

[Pennylane1]
0

prones!? Du menar pones antar jag?

Jag har också ett recept inlagt som brukar vara populärt.

Anand
0

Ja visst mena jag pones Skrattande

Jag bakar mina med 2 ägg o 3 dl pofiber. Gör dem ganska tunna och slänger dom i frysen sen. Perfekta att rosta men inte för länge för de är snabba på att börja brinna nämligen. Jisses vad rökigt det blir!

Jag är ju inte ute efter brödet egentligen utan vill ha något att lägga en massa smör o pålägg på.

Dollan
0

Hej!

Jag har ett bageri i Hunnebostrand och vi har gluten…. Ni kan ju höra av er ni som är intresserade så kan jag skicka. Om det finns intresse så får jag kolla upp vilket pris och vilka fraktkostnader det kan bli.

byggarn30
0

#15 - Dollan - kan du kolla vad det skulle kosta med gluten. Ganska jobbigt att göra själv har jag nu märkt.

F.ö. hur bakar man med gluten? Skulle man kunna tänka sig att pofiber+gluten+lite vatten+smör skulle kunna bli en frasig pajdeg?

JAUS
0

#16 Jag brukar blanda i lite gluten i min pizzasmet, det håller ihop bättre då.

byggarn30
0

Nu har jag gjort gluten från mjöl, torkat det några dagar och försökt pulverisera det i en mixer. Superhårt Rynkar på näsan

Nej - gluten i pulverform ska nog köpas proffessionellt - undrar var man gör det bäst?

[Pennylane1]
0

på ett bageri

Tisdag
0

Ekologiskt vetegluten Goodstore

Vetegluten lowcarbshop

[Pennylane1]
0

läs i så fall # 15, blir med säkerhet billigare?

byggarn30
0

Nu har jag köpt på ett bageri och har f.n. en paj med ca 5-10 % gluten mot resten pofiber i frysen. Spännande. Återkommer med resultat Tungan ute

byggarn30
0

Nu har jag köpt på ett bageri och har f.n. en paj med ca 5-10 % gluten mot resten pofiber i frysen. Spännande. Återkommer med resultat Tungan ute

[Pennylane1]
0

hur länge har du tänkt ha den i frysen då?

titanyah
0

En av anledningarna till att man undviker just mjöl, är bland annat gluten - det är som någon tidigare nämnt ett av de värsta inflammationsdrivande ämnen vi har i vår föda. Man räknar med att runt 80 % av västvärldens befolkning har någon form av överkänslighet/intolerans mot gluten, vi är helt enkelt inte lämpade att äta gluten i de mängder vi gör idag. Vi ska inte stirra oss blind på kolhydraterna - det finns annat att tänka på också! Och just när det gäller mjöl är det både den stora mängden kolhydrater/stärkelse samt gluten, lektiner och fytinsyra vi vill undvika.

Gluten påverkar tarmen negativt och är inflammationsdrivande och lektiner ökar genomsläppligheten i tarmen tror man, med autoimmunitetssjukdomar som följd. Dessutom finns fytinsyra i fullkorn som binder viktiga mineraler och minskar upptaget av mineraler från födan.

Så skulle jag välja mellan pest och kolera, skulle jag välja små mängder av havre och råg, som är de minst skadliga. Och då gärna surdagsbröd!

Jag bakar bröd på mixade sesamfrön, blir brödigt och gott. Jag antar att lite havre i brödet också skulle kunna göra det mer brödlikt.

Tänk också på att välja de "långsamma" varianterna, inte snabbhavregryn tex, och gärna blötlägga - det minskar halten av fytinsyra, liksom groddning och surning!

Men bäst är såklart att äta riktig mat! Vi är trots allt inga frö-ätare! =)

byggarn30
0

#25 - Hur det nu står till med glutens olika egenskaper - bra till paj är det Skrattande

Det gamla husmorsreceptet:

5 dl mjöl

200 gram smör

4-6 msk vatten

- ger ju ett underbart pajskal.

Till min och andras(?) glädje kan jag säga att ett exakt lika sprött och gott pajskal får man av:

4,5 dl pofiber

0,5 dl vetegluten

200 gram smör

4-6 msk vatten

UNDERBART - nu ska det bli paj på både längden och tvären Tungan ute

[Pennylane1]
0

sounds goood! Men vad gjorde den i frysen? *nyfis*

byggarn30
0

Pennylane1 - bara den gamla dogmen om pajdej - att den ska stå kallt ett tag innan gräddning. Kanske funkar lika bra ända?

[Pennylane1]
0

aha, tja, om man gör den i matberedare med kallt smör behövs det inte för då hinner inte smöret bli för varmt. Men annars så är det nog bra!

[Pennylane1]
1

# 25 nu äter ju vi oändligt mycket mindre gluten än gemene man även om vi skulle använda lite grann i baket. Är man överkänslig ska man givetvis undvika det.

byggarn30
0

Jag glömde instruktioner för ugnen.

Efter en stund i kylen/frysen så förgrädda skalet i 200 grader 20-25 minuter. Fyll sedan och gör klart efter eget huvud.