Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 5583 ggr
odezza
0

varma mackor

Jag provade att göra varma mackor, baserade på receptet på Oopsies, (tack Bookjones), som jag dock har modifierat lite…

Brödet:

• 2 ägg, vitorna för sig, gulorna för sig
  • 1 kryddmått ättika
  • 60 g philadelphiaost
  • 1 1/2 tsk paprikapulver

Vispa äggvitorna och ättikan hårt.

Blanda ihop äggulorna, philadelphiaosten och paprikapulvret till en jämn smet, och vänd ner den i äggvitan.

Klicka ut 9 st på en plåt (jag använder bakplåtspapper)

Grädda i 150 -175 grader, 30 min.

Själva varma mackorna:

• smör
  • rökt skinka
  • tomat
  • fransk dragon (jag har egenodlad, djupfryst)
  • ost

"Osthyvla" smör och lägg på oopsiesarna. Lägg på rökt skinka, en skiva tomat, dragon, och toppa med osten. (Själv tycker jag det är enklare att hyvla skivor, än att riva osten)

Gratinera med grillen tills osten har smält.

Jättegoda varma, jag tycker det funkar alldeles utmärkt med oopsies. Överblivna kylskåpskalla varma mackor blir utmärkta som frukost, eller mellanmål, nästa dag!

Nu är ju det här bara ett förslag på varma mackor, självklart varierar man pålägg och kryddor efter tycke och smak. Skriv gärna in era fullträffar i tråden!

Tungan ute

"still lost in space and time"

bullmagen
0

mmm, det här ska jag testa i helgen, varma mackor är ju sååå gott!

odezza
0

Ja, äntligen säger jag… jag har inte velat göra det tidigare med olika sorters low carb-bröd, som innebär en del kompromisser med fibrer och kolisar… men med ooipsies är ju klockrent! Glad

Ska testa någon gång att göra det som pizzabotten, det borde ju fungera bara man gräddar innan man lägger på pizzafyllning… Obestämd

magma
0

Tack odezza, jag bokmärker!

Karin20
0

Kanon

//Karin

chilisalsa
0

Testade…

Gott !

Gjorde dock som det stod och klickade ut smeten. Trodden dom skulle flyta ut… Men det blev som stora maränger Glad

Plattade till dom mens dom va varma. Men man ska nog breda ut so tjocka man vill ha dom tror jag. Iaf om man ska göra pizza !

Medarbeterare på Kost

odezza
0

Mina reser sig också lite… men jag tycker det funkar med att låta pålägget tynga ner det…

Om jag låter dom kallna, så sjunker dom lite av sig själva…

bullmagen
0

funkar det med mascarpone istället för philadelphia måntro? Ska testa det idag och rapporterar senare.

odezza
0

Borde funka… väntar med spänning på rapporten!

Mervi
0

Varma mackor mums, det kommer jag testa en dag. Tack odezza.

bullmagen
0

mmm, gott! Var lite för hetsig och tog ut dem för tidigt, eller så var det pga mascarponen, så de lossnade inte så bra ifrån bakplåtspappret. Men jättegott med lite tomatsås, salami och ost på!

bullmagen
0

Åt prcis en oopsie kall, bredde smör på den lite frasiga godsaken och tamejtusan, det smakade precis som skorpor med smör på! Ska nog testa med kardemumma i smeten nästa gång.

Tack Odezza för receptet och Bookjones för originalreceptet. Denna Bookjones har även distribuerat äggmjölksreceptet till Svea rike. Bra jobbat båda två!

odezza
0

Bra att veta att mascarpone också fungerar… Glad

Pasi
0

#10 Jag smörjer bakplåtspappret, annars fastnar de gärna.Glad

elisabeth83
0

#11 skorpor? blev dina knapriga? undrar om ja gräddade mina för kort tid…

bullmagen
0

När de som var kvar hade svalnat var de lite krispiga och då smakade de som skorpor. Pasi, ska smöra bakplåtspapprt hädanefter!

odezza
0

#10 och #13 För mig fastnar dom inte, trots att jag inte smörjer bakplåtspapperet. Har aldrig någnonsin smort bakplåtspapper, inte ens på den tiden då jag gjorde riktiga maränger, med socker…

Men jag låter det svalna lite, innan jag tar bort dom från plåten.

Ja, torra blir dom. när dom har kallnat helt. Jag tycker dom blir lite svårätna då… men jag har provat att lägga på ost (dubbla hyvlade) efter halva gräddningstiden. Dom"bakverken" blev inte så torra, inte ens dagen därpå, jag tror att osten blev ett lock som hindrade avdunstningen… Liknade wienerbröd litegran, till utseendet alltså… Flört

#11 Kardemumma i låter gott, ska testa någon gång!

odezza
0

#14 Hur länge gräddade du dom? Jag sätter ugnen på strax under 175 grader, (det verkar som om min ugn är lite kallare än vad gradtalet visar) och timern på 30 min. Sedan lämnar jag ugnen åt sitt öde ända tills timern ringer…

Eller så åt du dom för snabbt!? Innan dom hunnit bli torra! Glad

Pasi
1

#16 Det skiljer mellan bakplåtspapper och bakplåtspapper, vissa märken är helt enkelt bättre än andra.Glad

chilisalsa
0

Osten i smeten smälte iaf så pass så att det blev ett lager fett under. En del smörpapper kräver att man vänder rätt sida upp Glad

Medarbeterare på Kost

elisabeth83
0

Jag la mina i en burk medan de var varma, de höll sig mjuka i kylskåpet i flera dagar….lustigt.

odezza
0

Bra tips, elisabeth83!

Bookjones
0

Hej vad kul med mera Ooopsieuppfinningar. Min bästa varma macka förr i världen var tonfisk med färsk basilika och tomat. Jösses vad gott det blir. Blanda en burk tonfisk med lite finhackad lök och ett par matskedar majjo. Klicka på en Oopsie och bygg på med några blad eller strimlade blad med basilika och tunna skivor tomat. Massor med riven eller skivad ost "oppanpå" (som Farmor brukade säga).

Bakningstiden av Oopsies kan man dra ner och få mera pannkaksliknande resultat. Gott om man ska göra nåt sötaktigt.

Bookjones
0

ps. kunde inte redigera inlägget av någon anledning men ville lägga till att jag använder aldrig bakplåtspapper. Bara smörar en plåt lite grann. Mina Oopsies fastnar inte.

odezza
0

Tack för tipsen, Bookjones, både tonfiskfyllningen, och tipset om att minska gräddningstiden, om man vill ha dom lite mer pannkaksliknande… Glad

chilisalsa
0

Vet ni vad !?

Jag undrar om detta inte skulle funka utmärkt att göra smörgåstårta av !!! ? Tungan ute

Kanske rent av en vanlig gräddtårta med typ färska bär ???

Medarbeterare på Kost

Bookjones
0

Pasi har gjort smörgåstårta redan. Gräddtårta skulle nog gå utmärkt.

Pasi
0

Imorgon skall jag handla grejer så jag kan få ännu en smörgåstårta…det var sååå gott!

magma
0

Åååhh… *dreglar*

bullmagen
0

ska inhandla philadelphiaost idag och göra varma mackor. Tror att det blir bättre konsistens än med mascarponen. Smörgåstårta var ett bra tips!

chilisalsa
0

Ska testa att göra köttfärspaj idag med detta. Isf 3dl mjöl och 150g smör så tror jag detta funkar. Tänker testa med mjukost på Grevé från Fjällbrynt med lite mer smak. Inte den fetaste men innehåller inga stabiliseringsmedel, bara salt som tillsats. Tycker det borde hålla sig uppe efter pajkanten av sig själv utan folie….

Fyllning som vanligt:

2 gula lökar

2 msk smör

500g köttfärs

1 dryg tsk salt

2 krm peppar

100-150g champinjoner

1 msk vetemjöl

1.5 dl gräddfil

2 dl vatten

2 msk fransk senap

1/2 msk soja

1 dl klippt persilja

100g lagrad ost i kuber ovanpå fyllningen

15min i 225 grader…

Medarbeterare på Kost

Margareta
0

Kul att den här gamla tråden kom fram - många bra tips!

Det lönar sig att rota i arkivet.

Kif fyller snart 5 år så det finns en hel del.

Numer pensionär i Nynäshamn

JazzBass
0

Halloj, nybliven LCHF:are här. -)

Jag gjorde oopsies första gången igår kväll, alltså 3 ägg, 100 philadelphiaost, lite bakpulver och lite salt, tillverkade enligt instruktionerna på kostdoktorn.se. Gräddade i 150°C i 25min. Tyckte de blev perfekt gräddade och inte alls hårda på något vis, tvärtom blev de så mjuka att det var omöjligt att bre kylskåpskallt Dellarin på dem utan att de gick sönder. (Dellarin är ett "margarin" gjort på endast smör och rapsolja, säljs här i Finland var jag bor. Använder det av bekvämlighetsskäl då det är lättare att bre på än kallt smör).

Har nån nåt bra tips hur man får oopsiesarna lite kompaktare, eller nåt helt annat recept? De här fluffiga är bra om man ska göra hamburgare, men om man vill bre smör på dem så är de för mjuka. Tänker inte börja med att hyvla smör med osthyveln då jag tycker det inte blir speciellt gott med så tjockt med smör, och så har jag ingen lust att torka dem heller. Jag har på känn att det hjälper lite att skippa bakpulvret men jag har på känn att det inte har så jättestor effekt. Dessutom får de gärna svälla upp lite grann, bara konsistensen blir lite fastare, som vanligt bröd.

Är hyfsat haj på matlagning och bakning, så även avancerade recept tas gladeligen emot. Ska experimentera lite själv också. Svårt bara utan mjöl eller specialingredienser som inte hittas i vanliga butiker…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

gun92884
0

Det finns inte attika har … kan man anvanda apple vinager istallet?

JazzBass
0

#33 - jag är nästan säker på att ättikan kan uteslutas. Vinäger skulle jag inte prova med. (Tycker mig komma ihåg att jag har läst nånstans att man kan ha i ättika när man vispar äggvita men kommer inte ihåg varför och har aldrig provat det själv…)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Angelfish
0

Jag brukar ha lite, lite salt när jag vispar äggvitor.

[stuxen]
0

Då testar vi då.
Men inte med opseis.
Nu har inte jg någon macka grill så det får bli ugnen.

Återkommer med resultat.

[stuxen]
0

Bröd

2 äggvitor

salt

1 msk vitvinsvinäger

1 liten burk avrunnen keso

3 tsk fiberhusk

Vispa ägg salt och vinäger fluffigt.

Blanda i övriga

grädda  i 30 min på 175 grader

Topping

Ost

Skinka

Smör

Grädda tills önskat resultat.

Detta var gott brödet smakade neutralt och faktikt ganska brödigt.

Lite som tekaka.

Tyvärr smakade inte påläggen så mycket som jag skulle vilja.
Kanske funkar det bättre med salami.

Och farfars bränvinsost eller så?

I alla fall varm macka mm

odezza
0

Oj vad kul att den här tråden vaknade till igen!

Man måste inte ha ättika i ägvitorna. Jag har det bara för att det ska gå lättare att vispa dom till ett jättehårt, fint skum. Det lärde jag mig på den tiden jag gjorde sådana där sockerbemängda maränger… Flört

Jag har faktiskt aldrig provat att äta oopsiesarna som vanligt bröd, dvs att det ska gå att bre dom med smör eller bregott eller dylikt, så jag vet inte hur man ska göra för att få till dom på det viset. Jag har bara använt oopsiesarna till varma mackor, och då tycker jag att det funkar med att hyvla smöret, snabbt och enkelt. Men det finns ju även en gammal oopsies-tråd med hundratals kommentarer, kanske finns det något tips där.

Jag provade en gång med 1/2 msk fiberhusk, men jag tyckte inte att dom blev bättre av det, snarare att jag blev lite gasig i magen…

Min favoritkrydda till de varma mackorna är en pizzakrydda som säljs av Krydderi Krokus, som ligger i närheten där jag bor. Dom gör sina kryddblandningar själva, och använder inte tillsatser som glutamat och sådant… Den är lite starkare, pepprigare än t ex santa marias…

Deras hemsida verkar inte vara klar, så man får ringa eller maila… Och nej, jag har inga som helst ekonomiska intressen hos dom, jag vill bara tipsa om en god krydda till de varma mackorna. Tungan ute

Monnis
0

Jag får tassa lite och spara inför framtiden, har inte tänkt på att man kan göra varma mackor med oopsies, brukar bara äta såna med smör, ost och gurka typ.

squeezetoy
0

#33 I många amerikanska recept med marängbas ska man använda cream of tartar (vinsten på svenska) som fyller samma funktion som ättika om jag inte totalt missuppfattat allt. Går ju också med lite pressad citron.

Jag har fortfarande inte gjort några oopsies. Funderar på om det är dags kanske då jag har både lösa äggvitor och en del philadelfia i kylskåpet…

Varma mackor har jag saknat. Min gamla favorit är skivad färsk champinjon och vitlöks och persiljesmör och så in i ugnen… Mums!