Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 6117 ggr
DaMum
0

Snälla, hjälp!!!

Förlåt mig, men nu kommer ännu en fråga angående benrkamp nattetid.

Jag har inte haft så stora besvär av dessa, men läst att många här har och har haft det.

Äter både Magnesium och Kalcium (Dolomittabletter) i höga doser sedan flera veckor.

De senaste 2 nätterna har jag vaknat med FRUKTANSVÄRDA kramper i benet. Något i hästväg! Det liknar ingenting jag varit med om tidigare.

I natt var det så illa, för själva krampen satt inuti muskeln på något vis. Tidigare har jag kunnat se när t ex vadmuskeln krampat ihop, men detta var placerat i de inre regionerna av hela högra benet.

Kunde inte ligga, kunde inte sitta, kunde inte stå… Höll på att bli tokig! Gick upp och tog några Dolomittabl och ett par Bamyl i ren panik.

Det gav med sig efter ett par timmar, men återkomm i morse.

Kan det bero på för högt proteinintag?

Snälla, hjälp! Jag orkar inte en natt till så här!

Anterrabae
0

Hur mycket dolomit tar du i mg??

Ska kolla upp vad kalket kan ställa till med.. Brb

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

folke
0

Jag har hört att saltbrist kan ge kramper, men jag har bara hört ryktet,

Nån annan kanske vet ?

Jag brukar få benkramp när det är kallt i sovrummet och det blir drag……

Hoppas du kan bli av med det, det gör ju så ont….  Gråter

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

EvaN
0

Jag kan också få kramp i vaden, nattetid. har inte haft det sen jag var gravid 1988. Funderar också  vad det beror på Oskyldig

Gumman
0

Ajajaj…vet precis vad du har varit med om! Hade en sådan natt för inte så länge sedan. Gick och haltade ett par dagar efteråt, kändes som värsta träningsverken.

Jag började stretcha försiktigt lite då och då om dagarna och såg till att jag drack ordentligt med vatten - har alltid varit dålig på att få i mig tillräckligt med vätska. Nu känns det bra och har inte fått några fler känningar (peppar, peppar…).

Anledningen till mina kramper var nog uttorkning - jag hade precis hämtat mig efter magsjuka med hög feber.

Hoppas du blir bättre snart!

Kram

Cool

piakask
0

Jag får kramp i vaderna som ett brev på posten när jag drar ner kolisarna. Köper magnesiumtabletter på apoteket och tar 2-3 st på kvällen. DaMum, kolla hur mycket magnesium du tar och hur mycket man "kan" ta, kanske finns en god marginal och då kan det ju vara värt att prova med ökad dos. Om magen pallar, själv har jag aldrig märkt av det men det verkar som om magnesium kan vara lösande.

Hoppas du blir av med kramperna, det är verkligen inget roligt.

MVH

Langhol
0

När jag var gravid för 16 år sen hade jag såna dj**ulska kramper i vaderna. Fick då rådet av en gammal sjuksköterska att äta B-Kombin. Det hjälpte faktiskt. Om de finns kvar idag vet jag inte men det går väl att kolla.Fundersam

Trollcina
0

Damum! Jag hade oerhörda onda kramper som kunde dyka upp var som helst på kroppen - Insidan av låren, vaderna, händerna - ja i stort sett hela kroppen fick jag sammandragningar i musklerna och senerna så att jag skrek av smärta. Min läkare kunde inte hitta något fel på mig då mina blodvärden var bra. Värst var krampen som började på insidan av låret som fortplantade sig nerför insidan av benet ända ner till foten mao hela benets insida inkl fot var i kramp. - usch!

Av ren flax så berättade jag det här för någon och fick rådet att sluta med kalium och kalcium iom att jag troligtvis hade obalans i kroppen. 

Det dröjde inte länge föränn mina kramper började försvinna då jag slutade med mina kalium och kalcium tabletter. Jag har fortfarande någon gång ibland kramper men inte tillnärmelsevis i den grad jag hade tidigare och misstänker att det fortfarande finns någon form av obalans i min kropp.

Kolla näringsvärden mot vad kroppen behöver per dag, kanske du får i dig för mkt av något med den kost vi äter.

H Cina!

Mervi
0

Jag har haft en sådan kramp en gång, jag vaknade och kunder inte heller varken ligga sitta eller gå, jag kröp runt på golvet och skrämde slag på min man. Han masserade benet och det hjälpte efter ett tag.

Jag har alltid haft lätt att få kramp.

Trollcina: Jag har slutat med kalium och har inte längre några kramper. Men jag tar kalcium/magnesium (dolomitkalk) i tablett form.

Anterrabae
0

DaMum: Jag har kollat runt lite.. och inte hittat något stöd för att Kalcium skulle ge kramp. Däremot finns det endel som säger att dom blivit lite bättre när dom slutat med det.

Däremot: B-vitaminbrist, västkebrist och saltbrist utöver magnesium och kalk brister kan ge kramp.

Hur mycket vatten dricker du per dag. Man behöver MINST två liter gärna upp emot tre-fyra. på sådan här kost. Vi får inte i oss vatten via maten längre.

Inte mer än fyra dock.. Då riskerar man att skölja ur sina mineraler och vitaminer och andra näringsämnen.. Då kan man få brist på massor även fast man äter det..

Kanske en annan sorts kalciumtillskott?? Dolomit kan vara svårt för kroppen att ta reda på. 

Hoppas verkligen du hittar något som funkar. *kramar*

//Ida

Baglady
0

Innan jag åt LCHF och fick vadkramper på nätterna åt jag en banan eller två och det hjälpte. Det är kalium i bananen som lindrar kramperna. Kanske finns det kaliumtabletter.

Hoppas kramperna blir bättre, så att du får sova gott om nätterna igen.

NancyAlke
0

Jag fick sån där jättekramp en gång efter en magsjuka… hade det lixom i hela kroppen och kom inte ur sängen. Det släppte efter att min son matat mig med vätske ersättning i en par timmar… receptet fick vi från sjvu.

Sendrag i benen brukade jag ha förut också, men det gick över med b-12 tabletter… men den bristen måste ju vara nära på omöjlig med tanke på vår kost.

Bullan
0

Läste att du dragit ner rejält på saltet…typ saltar mindre och lägger bacon i blöt för att bli av med saltet…kanske kan vara kalium-brist?

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

LottS
0

Hej!

Jag vill bara berätta om vad som hjälper för mej om jag vaknar med kramp - ofelbart varje gång och oftast blixtsnabbt:

jag stjälper i mej två stora glas vatten!

Pröva nästa gång, det kanske är fler än jag som får kramp av vätskebrist utan att veta om det.

elenor
0

Vet inte om mitt råd  hjälper för den här sortens vadkramper, men när jag fick det under graviditet, så fick jag rådet att omedelbart ställa mig med hela min tyngd på det krampande benet.
Det hjälpte och krampen släppte då omedelbart!

Har alltid praktiserat det sedan dess och det hjälper alltid på mig.
Men min make har också provat och då tog det en stund under stor smärta. Möjligtvis var det för att han inte reagerade snabbt nog med att ställa sig på det onda benet.

salia
0

Har också haft fruktansvärda kramper,men när jag slutade dricka kolsyrat vatten (efter tips) försvann dom.Jag brukade dricka ung. 1liter på kvällen, men numera håller jag mig till något enstaka glas och resten kranvatten

Johanna-Soderlund
0

Benkramp har ju med mineralbrist att göra på något sett, vilket också kan ha med vätskebrist att göra.

Jag tycker att du ska dra ner på mineraltillskotten, max en halv dagsdos av olika mineraler tror jag blir bra. Du får ju i dig en del via födan.

Problemet med tillskott är att det lätt blir brist på någon annan mineral om man tar hög dos av vissa mineraler.

DaMum
0

Hej allihop och tack för era svar!

Oj, oj… det blev många bud nu…Men jag ska försöka precisera mig.

Jag äter dolomittabletter. De innehåller 79 mg magnesium och jag tar 6 tabletter varje morgon.

Jag äter B-comb, alltså ALLA B-vitaminer. Äter 4 tabletter, vilket är dubbla rekommendationen, eftersom jag väger dubbelt så mycket som en "normal" person.

Jag har dragit ner på saltet, men äter fortfarande en hel del salt. Ost, oliver t ex.

Jag dricker MINST 2 liter vatten varje dygn.

Om man får i sig för lite salt, hur kan det då vara kalium man har brist på? Det borde väl vara natrium?

Kalcium ska ju vara bra när man som jag har reumatism och mycket värk i ben och leder.

Uff, det är sånt här som jag HATAR. När man inte vet vad som är bäst. Så här kände jag mig innan jag hittade LCHF och vandrade vilset bland olika kostrekommendationer. Fick inte ihop något alls till slut, och nu börjar jag känna så här igen…

Vågar nästan inte lägga mig ikväll av rädsla för de här smärtorna nattetid. Det var det värsta jag varit med om!

Kram!

lenaann
0

Det låter kanske dumt men min släktings vän sa att om man lade en kniv (inte en sån man skär kött med utan en som man äter med) under madrassen ungefär där kramperna uppstår så får man inga kramper. Det kostar ju inget att prova.

Airam1
0

Jag tar mina Dolomittabletter tillsammans med ett stort glas vtn, i samband med sängåendet och har därmed undvikit nattliga kramper sen lång tid nu. Du kanske bara ska ändra dostillfälle? Och…. öka på vätskeintaget en smula?

DaMum
0

Tackar så mycket för alla fina tips!

Ska prova att ändra till kvällsintag av Dolomit!

Återkommer nog med rapport i morgon…

Kram!

Trollcina
0

Mervi: Jag tror nästan att den mängd kalcium jag får i mig genom föda … yogart till frukost och oftast någon yogart/fraiche dressing till lunch och middag … räcker för mitt kalciumibehov och i samband med att jag slutade med kalium och kalcium så slutade jag också med vätskeutdrivande vilket gör att även mitt kalium bör ligga i rätt nivå.

Däremot har jag faktiskt funderat på om jag ska börja äta lite selen samt magnesium då jag inte längre äter spannmål, jag kan ju absolut ha brist på dessa två ämnen och det är de som spökar då jag får kramper. Jag har ju hållit på så länge iom att jag numera äter mig smal istället för svälter mig tjock och då kan det ju lida brist på en del saker.

Tack för påminnelsen! H Cina

korseett
0

jag fick lära mig av en att det är bäst att ta magnesiumet på kvällen för då kommer det bäst till nytta om man har kramper. Så att ta dem på kvällen är nog inte så dumt

justanne
0

Ett sätt att minska risken för att få kramp i vaderna på natten är att sova med varma sockor på. Det tar visserligen inte bort orsaken, men minskar ner verkan en hel del. Enkelt och snabbt!

Mervi
0

Trolcina: Kalcium får nog jag också från födan. Och behöver kanske inte alls det som tillskott. Jag läste någonstans att kvinnor under 80 år inte har någon nytta av extra kalcium om man vill förebygga benskörhetSkrattande. Jag fick KalkiposD från min gynegolog. Har ätit dem lite då och då.

Anterrabae
0

Mervi: Jo då vi har visst nytta av kalcium. Stor Nytta! Men vi måste få i oss fett och d-vitamin för att kunna tillgodogöra oss det.

//Ida

DaMum
0

Hej igen alla änglar!

Jag har nu börjat fördela mitt Dolomit-intag till BÅDE morgon och kväll. Det funkar!

Har klarat mig från kramper de senaste 2 nätterna nu!

Tack för era fina tips!

Kram!