Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 8931 ggr
Tettan
1

Ost är nyttigt...eller?

Jag jobbar som förskollärare. Idag tittade jag av en händelse in i kökets kylskåp. Där låg en påse riven ost. Riven ost - det borde väl vara ost som är riven? tänkte jag. Men ack så jag bedrog mej!

Innehåll: 69% smältprodukt (vegetabilisk olja, potatisstärkelse, mjölkprotein, salt, surhetsreglerande medel (E270), smältsalter (E331,E339) färgämne (E160a), konserveringsmedel (E202), 29% Gouda (pastöriserad komjölj, salt, löpe,mjölksyrakultur, färgämne (E160a), 2% potatisstärkelse.

Vad ger vi våra barn att äta???

Fiana
0

Den förpackningen får det inte stå riven ost på - är du säker på att det gjord det och inte "Pizzamix" eller "Rivmix" eller liknande på?

Det finns den typen av produkt i vanliga affärer (vanligen billgare) men då heter de aldrig något med just "ost". Så stod det verkligen ost på borde du ta upp det.

Tettan
0

Du har rätt, det stod pizzamix, men det var förvillande likt riven ost…

Huvaligen!

Fiana
0

Finns säkerligen en hel del pizzerior som använder sådant istället för ost.

Det handlar helt enkelt om att en del är ersatt med vad som är margarinost - dvs ost baserad på vegetabiliskt fett istället för mjölkfett som riktig ost. De flesta kan nog inte känna smakskillnaden, i alla fall gjorde inte jag det när jag faktiskt köpte ren margarinost för drygt 10 år sedan någon gång.