Ost är nyttigt...eller?
Jag jobbar som förskollärare. Idag tittade jag av en händelse in i kökets kylskåp. Där låg en påse riven ost. Riven ost - det borde väl vara ost som är riven? tänkte jag. Men ack så jag bedrog mej!
Innehåll: 69% smältprodukt (vegetabilisk olja, potatisstärkelse, mjölkprotein, salt, surhetsreglerande medel (E270), smältsalter (E331,E339) färgämne (E160a), konserveringsmedel (E202), 29% Gouda (pastöriserad komjölj, salt, löpe,mjölksyrakultur, färgämne (E160a), 2% potatisstärkelse.
Vad ger vi våra barn att äta???
Den förpackningen får det inte stå riven ost på - är du säker på att det gjord det och inte "Pizzamix" eller "Rivmix" eller liknande på?
Det finns den typen av produkt i vanliga affärer (vanligen billgare) men då heter de aldrig något med just "ost". Så stod det verkligen ost på borde du ta upp det.
Du har rätt, det stod pizzamix, men det var förvillande likt riven ost…
Huvaligen!
Finns säkerligen en hel del pizzerior som använder sådant istället för ost.
Det handlar helt enkelt om att en del är ersatt med vad som är margarinost - dvs ost baserad på vegetabiliskt fett istället för mjölkfett som riktig ost. De flesta kan nog inte känna smakskillnaden, i alla fall gjorde inte jag det när jag faktiskt köpte ren margarinost för drygt 10 år sedan någon gång.