Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 10782 ggr
grunnan
0

Potatisstärkelse i riven ost!!

Men!!!

Jag skulle lägga lite riven ost på min omelett, och slängde ett öga på påsens innehållsförteckning…

Då står det potatisstärkelse där!!

Varför då??

Kan det finnas i vanlig hårdost också??

Hmmm…

Måste verkligen kolla vad som står på alla förpackningar..

MimLan
0

Ett tips är att ha koll på vad produkten heter. Så fort det är något annat än råvaran förändras namnet.

jasinska
0

potatisstärkelsen finns där för att den rivna osten inte ska klumpa ihop. brukar inte finnas i vanlig hårdost.

MissMullig
0

Ja man får lusläsa alla innehållförtäckingar för rätt som det är ändras den utan förvarning med

misty09
0

Billig riven ost typ gratängost, texmexost mfl.är alltid utblandad med "fettmassa" allt för att hålla kostnaderna nere, Så att kalla det riven ost är lurendrejeri. Västerbotten och riven prästost är då ett bättre val. Fast potatisstärkelse kanske ingår där ocksåRynkar på näsan

dufva
0

Bättre att köpa en billigare hårdost och riva själv Glad

Handeln gör v.f.s.h för att dryga ut allt med billig stärkelse

Fiana
0

#4 Nej, heter det något med "ost" så är det bara baserat på ost, det är i alla varianter som inte har ost i namnet som är luringar - pizzamix är ett vanligt sådant namn.

Västerbotten är den värsta av alla, mycket mer kolhydrater i den rivna än i den hela osten.

Cowboy
0

Varför intr riva själv? Det är så man tar till vara överblivna ostbitar som inte går så bra att skiva.

grunnan
0

Hädan efter ska jag riva själv!

Då vet jag vad det är…

Enda mejeriprodukten jag inte kan va utan så är det OST!!

:)

MonicaP65
0

Man blir rent av förbannad av allt lurendrejeri med vår mat… Usch o Blä!

Tack förresten för upplysningen. Hädanefter rivs osten hemma!

hemul
0

Bluff och bluff. Nåt måste de ju ha i och potatismjöl är väl rätt harmlöst i sammanhanget.

starhawk
0

Köpte förut Arlas riven Mozzarella tills jag upptäckte att det var potatisstärkelse i den, då bytte jag till Euroshoppers rivna Mozzarella som var ren, men senast jag köpte den "i god tro" så hade dom förgiftat den med både stärkelse och annan skit, man blir så trött!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

karinafp
0

Riv alla ostkanter vartefter de uppkommer Flört och förvara i en plastburk i frysen. Sen är det bara att krafsa av så mycket man behöver med en gaffel.

Kalle-B
0

Har också åkt på niten att köpa riven ost med massor av skumma ingredienser. Men vi köper fortfarande färdigriven ost ibland. Men efter att ha läst innehållsförteckningen. Tycker inte det är så farligt om det är lite potatisstärkelse i, det är ofta ganska små mängder. Men det finns en massa annat skräp man vill undvika.

ingerctina
0

Och om man tittar på priset så är det nästan alltid så att hårdosten är betydligt billigare, i alla fall där jag bor.

Så riva kanter är väl en "hit"

nilu
0

Har i många år köpt Euroshoppers rivna ost. Inte dumt alls att den är billigast och renast. "Inga onödiga tillsatser" som en del Livsmedelstillverkare börjat skriva på förpackningarna numera.

Men ICA har nu i all sin gudomliga upphöjdhet struntat i vad alla kosttrender heter och  kommit med en ny flashigare förpackning på Euroshoppers rivna ost och så har dom stoppat i potatisstärkelse.

Jag mailade dom och klagade förståss, eftersom hela familjen äter LCHF och vi brukar köpa 3-4 paket varje vecka. Det enda svaret vi fick var att att potatisstärkelse är naturligt och räknas inte som någon tillsats.

Så nu blir det till att träna armstyrka med att riva hårdost, inköpt på COOP.

squeezetoy
0

Jag köper ost när det är bra erbjudanden och river själv, ibland för hand, ibland med rivskivan i matberedaren. Så mkt godare med t ex riven prästost än den ofta rätt smaklösa osten i de färdigrivna varianterna. Men även jag faller för det enkla ibland och köper färdigrivet. Men kollar alltid så det iaf inte är en massa mer saker än potatisstärkelse i.

JAUS
0

Det tar 5 sekunder att riva 1 dl ost med ett bra rivjärn. Med andra ord, det finns ingen anledning att köpa färdigriven ost.

[Pennylane1]
0

man får så blodiga knogar, det är min anledning Flört

MonicaP65
0

#18# Blir ju extra protiein ju Glad

[Pennylane1]
0

# 19 gör inte mindre ont för det Gråter

JAUS
0

#18 Jag har aldrig rivit mig på rivjärn, prova att byta grepp. Alternativt så kan du maskinriva osten.

[Pennylane1]
0

# 21 du är duktig du! Men nu var det väl ämnat som ett litet skämt. Jag river på matberedaren om jag ska riva nåt nu för tiden, för jag river mig på knogarna varenda gång. Och jag är inte fullt så korkad att jag håller exakt lika utan att testa olika grepp!! Men det finns så pass billig riven ost (utan en massa tillsatser, coop har en) så jag finner det knappt lönt att hålla på att köpa hårdost och riva.

JAUS
0

#22 Knogarna? Då håller du definitivt fel, försök att nypa osten mellan tummen och pekfingret då finns det ingen risk att riva knogarna.

Jag har inte hittat någon prisvärd, god, riven ost i alla fall.