Majvors fläskfilégryta
Fick ett recept som var jättegott, men hade inte vågat äta den ofta då jag tyckte den innehöll mkt fett. Men nu när jag börjat äta lchf och då kom jag på detta här receptet, vet inte om den är bra för lchfare. Den är jättegoood! Ni får bedöma om detta här är godkänt för lchfare. 
MAJVORS FLÄSKFILÉGRYTA Ugn: ca 200 grader
Fläskfilé (kan även ta fjärilkotletter) och bacon stekas, salta och peppra den.
Gul + röd paprika + champinjoner fräses
6 dl vispgrädde vispas
1 ½ dl grön mango chutney
2 tsk curry
2 tsk sambal oelek - ev ta mindre om man har småbarn, det smakar starkt annars.
3 vitlöksklyftor
Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda mango chutney, curry, sambal oelek och vitlöksklyftor i grädden.
Fyll sedan den på en ugnssäker form med fläskfilé, bacon och grönsakerna.
Sätt den i ugnen ca 20 minuter.
Serveras med broccoli (eller ris till de som inte är lchfare)
Verkar jättegott!!
Fast jag utesluter nog mango chutneyn. Däremot lite riven ost på toppen…mmmmmums.
Ska prova idag med kycking istället (hade redan tagit fram och tinat). Låter ju jättesmaskigt det här 
Då vet jag att det är en rätt som passar lchfare.. Jaa, vet inte hur den smakar utan mangochutney, men värt att testa. Tror den smakar gott ändå pga curry i.
#2 - berätta gärna hur den smakade! ;)
ska nog göra den till nästa vecka, då maken fyller år och han brukar vilja ha den, hans favorit :)
Tack Lokira för ett bra recept!
Så här gjorde jag med vad jag hade hemma: 4 port
400 g kycklingfilé, 140 g bacon, 200 g champinjoner; stekte allt och saltade och pepprade.
3 del grädde (vispades), 3 dl creme fraiche, 2 tsk curry, 2 tsk sambal oelek, 3 vitlöksklyftor och 70 g riven ost; blandades i gratängform.
Hällde i kyckingsteket sen in i ugnen 15 min, 200 grader. Åt broccoli till.
SUPERGOTT! Inte en smula kvar.
Varför skall grädden vispas? Vinner man något på det i rätten?
#4. Kul att ni gillade den! Det brukar oxå ta slut rätt fort hemma hos oss :D Glömde skriva upp att man även kan ta kycklingfiléer ;)
Som sagt, så är det nytt med LCHF för min del, och såg att du tog halva grädde och halva creme, vad beror det på? Blir den mer fet/nyttigare? Jag får testa med ost nästa gång, men tycker nästan det inte behövs.. :)
#5. Bra fråga! Det undrar man också, men vi brukar göra det iallafall, vågar nästan inte riskera att strunta i det. Haha.
det gör att det blir lite fluffigt, så gör man i Flygande Jacob också.
#5#. Ja såsen blir definitivt fluffigare om man vispar grädden. Värt att göra om man orkar 
#6# Att jag blandar med c.f är för att jag tycker det blir lite "fräschare" smak än med bara grädde. Jag är gräddoman annars och måste hålla igen lite på den vara oxå, Går inte ner... bra om jag äter "för mycket" grädde
-
#9 grädde eller creme fraiche gör nog ingen större skillnad ur det hänseendet, det blir nog mest att lura sig själv
CF är ju grädde bara att den är syrad.
#9 Ja OK! jag kanske får testa och se hur den smakar med creme fraiche :) Ska faktiskt laga den idag, eftersom vi var så sugna på den 
#10# Det nästan hälften kolisar i c.f jämfört med grädde, och c.f tål jag bättre. Det är väl kanske olika hur vi tål saker och ting….
höö? Har grädde och CF i kylen: grädde: 3 gr. kh, CF: 3,5 gr. kh!
Beror på vilken c.f. Min från Arla innehåller 2,5 g och grädden 4 g. Sen triggas inte mitt sockersug av c.f som det gör av grädde.
Har sett av olika c.f har olika kolisinnehåll. Kanske får ta det med en nypa salt 
och vad är det för grädde med 4? Har jag faktiskt aldrig sett? I både Fineli och SLV anges grädde till 3, fineli anger även CF till 3 medan SLV anger 3,3 %
Ikväll blir det pizza, utan grädde och c.f men med god ost
. Ska dock snart göra denna goda gryta igen, en riktig hit
.
#15#. Läse fel ang grädden. Det är naturligtvis 3 g kolisar/100 g. Men kolla med c.f när du är i affären, det är olika kolismängd i olika märken. Försumbart dock…
mmm.. det doftar gott i köket nu av grytan, ska nämligen jobba sen idag så därför förbereder jag den nu.
Hmm, det är så nytt med lchf för min del, får kolla runt i affärer och se vilken som är bäst. Men nu har jag iallafall tagit hälften grädde och hälften cf. i grytan, ingen mango chutney, får se hur det smakar. Men det ska bli gott!!
pizza… det låter gott, men verkar vara svårt och göra det utan kolhydrater? Kan man möjligtvis få recept? Tack :)
#18#. Jag ska experimentera lite i em. Återkommer med receptet senare idag! Har gjort några varianter som blir jättegoda…. mums fili baba
.
spännande! Återkom gärna med recept och andra läckerheter 
du kan botanisera bland recepttrådarna här till vänster, där finns mycket smått och gott!
ja, jag har kikat runt lite och hittat några recept som verkar vara smaskiga. Ska nog testa pizzan till nästa helg. :)

Fantastiskt gott! Fast vi hade ingen Sambal oelek, tog stark Mango Chutney istället. Vi hade ingen vitlök heller och det gick mycket bra utan. Det här är definitivt något vi kommer att göra fler gånger!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Kul att den gick hem hos flera, och att ni kunde ändra lite så att den smakar gott :) Jag har precis avnjutit den idag, lite ovan utan mango chutneyn, men den var god ändå! :)
"18". Lade pizzareceptet i en egen tråd "Pizza åt folket". Det blev supergott!!!!