Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4450 ggr
lime44
0

Kokosolja

Hej alla!

Jag har problem med att få i mig tillräckligt med fett utan att samtidigt få i mig för mycket proteiner. Gick därför till hälsokostbutiken för att köpa kokosolja idag. Det fanns två sorter, en extra virgin (dyr) och en processad.

Den processade var smakfri, men den andra kunde användas som smaksättare i mat. Är det någon som har erfarenhet av dessa produkter (hette Cocosa, tror jag)?

Jag vill helst ha en oprocessad, smaklös.

gejsa
0

Ja, vi har pratat om den i en annan tråd. Jag har nyss beställt hem en sådan. Vad fick du ge för en burk? Fast jag köpte en med smak. Ska bli intressant att smaka den.

Qamilla
0

Hej, Den som är oprocessad har smak. För att få bort smaken så måste det till en process. Köper du en ekologisk så får du en som är processad på ett varligt sätt.

Ja, visst är det dyrt men oftast får man ju vad man betalar för. Enligt boken "The Coconut Diet" av Cherie Calbom så är det viktigt att lägga pengar (virgin olja) på en bra olja för att få alla fördelarna. Lycka Till.

lime44
0

JAg har inte köpt än. Men, extra virgin kostade 179 kr, den processade kostade 79 kr. Burkarna innehöll 500 gr.

lime44
0

#2 Dessvärre var nog ingen av oljorna ekologisk. Har du något produktnamn, så kan jag ju fråga efter den.

gejsa
0

Sök på kokosfett så kan du läsa många trådar om just det med länkar till köpställen. http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=f99c1e8d-8668-4590-9c28-faac03d6f713 Här är en tex.

MaMaMade
0

Jag anv Cocosa m smak (179 kr). Tar en tsk i te o varm choklad, blir jättegott m cocossmaken, särskilt i chokladen. Rör också ihop m lite cacao o vaniljpulver + passerade hallon till tryfflar som barnen får som efterrätt…tror de…jag ser det som ngt som sätter sprutt på tröga magar! Flört

Steker gör jag i smör el ister.

lime44
0

Tack för svaren. Jag har också varit och kollat på den tråden du hänvisade till Gejsa. Ser att kokosfettet kan hjälpa mig att få fart på magen. Den är verkligen inte i form. Det skulle ju t o m vara värt en kopp kaffe på morgonen (dricker inte kaffe annars). Varm choklad är för mycket kolhydrater för mig. Jag försöker ligga mycket lågt med kolhydraterna nu.

Det blir nog en burk för 179 i morgon.

andreas0
0

#7, Vet du med dig att du kommer att använda mycket så kan man beställa 5 kilos burkar på nätet, så blir det billigare. Men den lilla burken kan väl vara bra att ta först, så du kan testa och seom det är något du gillar.

gejsa
0

#8# Ja, en större burk blir det nog om jag mår bättre av detta kokosfett.

lime44
0

#8 Jag nöjer mig med en liten burk till en början.

Funderar på om det går lika bra med raps- eller olivolja … den skulle jag kunna få i mig direkt i form av nobissås, som jag utan vidare kan ta en msk av för att den är så god! Någon som vet?

lime44
0

Läste just en artikel i Svenska Dagbladet om tarmcancervarning på engelsmännens frukost med ägg, bacon, korv och vita bönor.

Det väcker den fråga som jag hållit tillbaka ett tag - finns det någon forskning som visar relationen mellan LCHF och tarmcancer??

andreas0
0

#11, Det var en undersökning för ett tag sedan som visade att kött gav en liten ökad risk för tarmcancer, det är antagligen baserat på den.

Men i undersökningen var väldigt dåligt gjord. Dom deltagande åt väldigt mycket charkprodukter som innehåller mycket tillsatser, främst nitriter. Nitriter vet man att dom är cancerframkallande. Så det är väl inte konstigt att undersökningen visade att dom fick ökad risk för cancer. Det är altså med stor sannolikhet tillsatserna som ökar risken, inte själva köttet. Äter man mat gjord på rena råvaror iställtet för halv och helfabrikat så är det ingen som helst risk.

Nitrit är tillsatt i bacon och i många korvsorter, så just den frukosten som engelsmännen äter kanske dom gör rätt i att varna i. Men kött i allmänhet är det inget fel på.

Qamilla
0

Crearome (www.crearome.se) säljer ekologist kokosfett. Dessvärre är minsta ordervärde 500:- så du kanske behöver gå ihop med någon annan och köpa fettet. Dom har både med och utan smak. Har handlat från dom i flera år och är nöjd med kvaliteten på alla deras produkter.

lime44
0

#12 Tack för svaret. Där rök mitt bacon till frukost! Har cancernoja…

Har du synpunkter på raps- resp olivolja i st f kokosfett (min fråga #10

Wildrat
0

Crearome säljer sitt sortiment i några butiker runt om i landet. Kolla på deras hemsida under "inspirationsbutiker". De butikerna saluför allt som Crearome har i sitt sortiment, men större förpackningar måste de ofta beställa hem.

Olivolja har bättre fettsammansättning än rapsoljan så om du gillar olivoljans smak så är den att föredra. Men ingen av oljorna bör användas till att steka i, de innehåller alldeles för mycket fleromättade fettsyror för att det ska vara bra.

Kokosfett är mättat och klarar av uppvärming mycket bättre. Dessutom innehåller den fettsyran Laurinsyra som är antiinflammatorisk. Både den med och den utan smak gör det.

lime44
0

#15 Vet du hur det är med Omega 3- resp Omega 6-fetter i de olika oljorna?

Wildrat
0

Kolla själv på Fineli. Väldigt bra sida att kolla upp all mat. Tänk bara på att det är en finsk sida, även om det står på svenska. Vissa saker heter lite annorlunda där, man kan få tänka lite extra ibland när man letar.

lime44
0

Tack, det ska jag göra på studs!

molana
0

Titta till vänster på Mat-Livsmedel.Där Margareta visar på olika oljors sammansättning.  Skrattande

Asast
0

Under den senaste dagarna har jag börjat ta 1 tsk kokosolja (Cocosa) i mitt te här hemma och på jobbet. Dricker ungefär 3 koppar per dag. Och vips har jag gått ner 1 kg och fått igång tarmen.

Jag använder Cocosa. Den utan smak har jag på jobbet och den dyrare med smak hemma.

Har inte känt av några direkta problem även om jag druckit på kvällen. Det enda är att jag får tätare tarmtömningar, men det ser jag bara som en fördel eftersom jag direkt fick hård mage av kosten när jag satte igång för en månad sen.

Zepp
0

Biofood har oxå olika sorters cocosolja, och den kosatde iallafall på min COOPbutik nästan hälften av Cocosa.

http://www.biofood.se/Aterforsaljare.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.