Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 9584 ggr
[stuxen]
0

LCHF = amfetamintrip i miniatyr

michelblomgren är i farten
Her ser ni på saken?

http://michelblomgren.blogspot.com/2010/10/reaktiv-hypoglykemi-del-4-lchf.html

Om vi jämför LCHF-abstinens med amfetaminabstinens så är symptomen för den senare följande:
* Inaktivitet (tröttheten gör en apatisk, orkeslös och tar udden av det mesta)
* Trötthet (ZzzZZzzZZzz både på jobbet och fritiden)
* Olustkänsla (anhedoni)
* Dysfori (olust, dysterhet, motsatsen till eufori)
* Ångest
* Livlig drömverksamhet (absolut! helt otroligt verklighetstrogna och även galna drömmar!)
* Drogsug
* Nedsatt koncentrationsförmåga (tell me about it!)
* Irritabilitet (precis som kaffeabstinens)
* Spändhet (nästan som att man "skakar", precis som vid vilken abstinens som helst)

Zepp
0

Jösses.. lika bara att alldrig sluta med andra ord!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

dufva
0

Han har ju helt rätt!

Precis vad jag upplever vid lchf-abstinens dvs när jag inte fått äta lchf som jag vill Flört

Kalle-B
0

Det här blogginlägget har varit uppe förut - men kanske tål att diskuteras igen.

Allvarligt talat känner jag igen mig i vissa delar. Efter LCHF-starten för snart tre år sedan slutade jag med min tuggtobak. Men nu i höstas känns det som behovet har ökat på nåt sätt igen. Jag började snusa i höstas (men försöker sluta igen) - och jag känner ett ständigt behov av att hela tiden fylla på med kaffe eller te. Jag har blivit lite mer rastlös på nåt sätt - och samtidigt lite mindre hungrig på livet överhuvudtaget.  En känsla av "onöjdhet". Gick dessutom upp ett par kilo i somras som sitter som klistrade trots LCHF-kosten.

Det här kanske inte har ett dugg samband med min kost, men eftersom den här bloggen dök upp så vill jag ändå nämna det. Allt kanske bara är en liten vinterdepp som har helt andra orsaker.

Dossan
0

Att det är som amfetamin vet jag inget om mer än att amfetamin skall vara uppiggande, vilket lchf också är på mig, det enda problem (men ett stort) jag har med lchf är jag inte kan sova längre, huvudet stänger inte av, utan ligger vaken natt efter natt och somnar lätt fram på morgontimmarna när jag skall upp igen. Vad gör man åt det? Kroppen måste ju tagga ner någon gång per dygn väl. Börjar bli desperat och äter nog snart upp en godsiskål eller liknande om det kan knocka mig på kvällen.

Norrpojk
0

Vilket intressant inlägg! Fantastiskt många bra referenser också. Allt passar in perfekt på mig.

Men vad ska man göra? Som vilken junkie som helst så känner jag att det är värt att fortsätta på min drog. Utan den så går jag upp i vikt, blir trött och deppad.

Helvete. Nu kommer hela dagen gå till att läsa studierna istället för att göra det jag egentligen ska.

Just nu känns det som att jag borde lägga om kosten även om jag blir trött. Jag vill leva så häslosamt som möjligt.

Wildrat
0

#4 Du kanske kan få lite tips här: "Räddad av en potatis"?

[Marja-Liisa]
0

Intressant. Jag skulle säkert få min astma och diabetes2 också tillbaka så tror inte att jag tar risken med att sluta med LCHF.

Jag hade också en liten period nu på hösten att vikten började smyga upp, för mig var det lätt att hitta orsaken eftersom jag handlar en gång i veckan och hade faktiskt fördubblat mitt inköp av vispgrädde under ett par månader. Nu gäller lite restriktioner och extra kilon (2st) är borta.

Dossan
0

#6 Tack för tipset, mitt problem är att jag inte lider av trötthet eller Depression utan tvärtom känner mig väldigt uppspeedad hela tiden. På kvällen kan jag vara trött, men huvudet stänger inte av så att jag somnar. Jag lägger mig och går upp samma tid varje dag, äter vid samma tider varje dag och mår bra. När jag slarvade en kväll och åt massa pasta blev jag som klubbad och somnade vid 18-tiden. Problemet med pastan är det är gluten i, vilket jag får magproblem av istället.

Hur många här har testat potatis och blivit hjälpta med insomnandet.

Eller något annat som kan stänga av hjärnan på kvällen.

evion
0

avslappningsövningar, yoga?

Lyssna på musik?

Själv har jag svårt att somna ibland och då slår jag på en tvserie på dvd som jag sett 1000 gånger. Ligger och lyssnar och vips så somnar jag! :D

vispcream
0

Känner inte igen mig i något av det han skriver efter 18månader med LCHF/vLCHF.

Sen ska ju ha koll på att michael åt vLHCF under en längre tid + tränade på hög nivå (cykling, klättring och stenåldersträning.)

Har man problem med att sova kan det ha med annat att göra allt är inte kopplat till kosten.

Oftast har det med stress eller att man tittat på något som gör att hjärnan går på högvarv innan man gott å lagt sig.

Drick ett glas vatten innan ni går å lägger er prova med att läsa en bra bok ca 30min innan ni ska sova etc det brukar fungera.

There is no failure, only feedback. - Art De Vany

[stuxen]
0

Det är ganska kul eller jobbigt med LCHF och sömn.

Jag sover inte längre.
Jag går och lägger mig kl 22:00 och då skall jag sova.
Men det gör jag inte ligger och försöker i flera timmar, somnar jag vaknar jag några timmar senare och fortsätter snurra.
Kliver upp kl 03:00 och sticker till jobbet.

Sedan jobbar jag och sedan är det samma visa igen.
Men saken är den att jag inte är trött.

Jag klarar av att hålla på på detta vis, men det är jävligt irriterande.

Så jag skall testa med en kall potatis.
inför kvällen har jag dock ingen påtatis så det får väll bli en sket socker eller något.

vispcream
0

Jag har under en månads tid börjat äta mer kolhydrater i form av potatis och bananer det jag märkte va.

-Gick upp i vatten lagring (ökning i fluff).

-Sött suget ökade dock inte mycket så jag har det under kontroll.

-Lite gasigare i magen

-Skiter oftare

Inga direkta possitiva effekter så jag går tillbaks till LCHF/lowcarb/paleo som jag fungerar bra på.

[stuxen]
0

#10 jo det stämmer nog som du säger om sömn.
Saken är bara den att min hjärna alltid går på högvarv, och har alltid gjort det.
Jag tror inte jag kan sluta tänka på saker eller lugna ner den.

Skulle jag kunna äka mina seratin nivåer. Eller så så kanske det skulle kunna hjälpa.
Att utesluta kaffe hjälper inte.

Så man börjar faktiskt bli lite desperat ibland.
Men då jag inte direct lider av det så är det lugnt ännu.
Vissa perioder har jag verkligen blivit låg låg pga detta.

Och snart kommer ju en liten bebis så det kommer nog inte bli mera sömn.

Snittar just nu på 4- 6 timmar / dygn.

Snarare 4 än 6

vispcream
0

Vill man äta mer kolhydrater eller iallafall undvika LCHF kan man ju prova paleo och köra 150-200g kolhydrater om dagen från grönsaker/frukt det har jag gjort rätt länge och det fungerar mycket bra.

Dossan
0

#11 & #12 Känner igen mig era två inlägg och hoppas det skall funka med en potatis i kväll. När jag äter LCHF mår jag bra, magen är lugn och jag samlar inte vatten eller svullnar, men blir för uppspeedad. Äter jag för mycket kolisar kan jag känna mig tröttare men då bråkar magen och kroppen samlar vatten och svullnar. Har inga viktproblem, så det är mest ur hälsosynpunkt jag valt att äta lchf. Läser ofta någon bok när jag lagt mig och kan bli trött, men när jag släcker så fortsätter hjärnan snurra vidare och verkar inte gå att stänga av. hoppas att en liten potatis kan hjälpa.

Cessy
0

Dossan: Försök med en ljudbok då du lägger dig, för då kan inte tankarna snurra. Jag lyssnar mycket på ljudböcker under dagarna samtidigt som jag håller på med någonting annat (typ städa, laga mat, stryka eller pärla m.m.), men då jag lägger mig använder jag ljudboken till att slappna av. Jag kollar alltid vad jag startar boken när jag lägger mig, för nästa dag får jag höra om eftersom jag somnar ifrån boken. Fungerar som rena gonattsagan o man kan inte låta tankarna snurra för då tappar man bort bokenSkrattande Kanske funkar detta även för dig eller inte, men det är i alla fall värt ett försök.

KarinJ46
0

Tomas Bolme har jättebra "sängkammarröst". Lyssnade på honom när han läste böckerna om Arn (som jag tycker är jätteintressanta).

Var tvungen att läsa pappersböckerna. Kunde inte hålla mig vaken till hans rözzzzzzztttttt……..zzzzz

Dossan
0

Tack för tippsen, får testa det också. För jag tycker det vore bra om inte var tvungen att välja bort god hälsa för att få lite nattsömn.

parsley
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Menar bloggaren att den som börjar med LCHF känner sig på samma sätt som den som har amfetaminabstinens?

Insomningstips: Någon form av enkel meditationsövning. Koncentrera dig på andningen och inget annat än andningen tills du somnar. Somnar du inte så slappnar du åtminstone av.

Meditera över en bild av djupsömnens hjärnvågor, dvs föreställ dig ett diagram som visar din sömn. Du somnar garanterat, tro mig.

Dossan
0

Spännande Parsly, skall även testa detta också i kväll. Skall jag meditera på Deltavågorna då eller missuppfattar jag dig nu?

[bittek]
0

Prova kamomillte nån timme innan det är sovdags! Man blir skönt trött, och är magen lite ur slag så blir även den lugn och skön :-)

parsley
0

#20 Du ska meditera på deltavågorna. "Nu sover jag och så ser du deltavågorna framför dig". Det fungerar eftersom deltavågorna är eller kan upplevas som neutralare än andra meditationsförslag, tex stränder (solsveda och maneter och skräniga turister som leker med bollar) eller sommarängar med fågelsång (garanterat fulla av insekter).

Dossan
0

Så lite kamomillte, en potatis och meditation borde nog få mig att somna, återkommer när jag testa alla ny förslag, tack för hjälpen alla här.

JohanKarl
0

Återvänder till originalämnet för tråden - LCHF som knarktripp. Jag har läst Michels svammel tidigare, men slutat läsa hans blogg - orkar bara inte med allt ordbajseri.

Dr Davis har ett inlägg som säger precis motsatsen - att det vi kallar 'övergångsbesvär' när man slutar med (i första hand) vete kan vara abstinenssymptom, komplett med någon slags vetenskaplig förklaring.

Pick your poison. Cool

subcalva
0

Jag läser med stort intresse Michels blogg och även om jag inte håller med om allt så tar han upp ämnen som jag vill läsa om och han har alltid hänvisningar till studier om man ifrågasätter vad han skriver och vill forma egna tankar.

Själv hade jag inte svårt att somna med LCHF, men jag vaknade tidigt (3:40 vanligaste tiden) med en känsla av att ha drömt mardröm då jag kände mig extremt uppstressad och pulsen rusade. Sen låg jag vaken länge innan jag kunde somna om. Det har blivit mycket bättre sen jag förde tillbaka stärkelse i min diet.

JohanKarl
0

Alltså - jag tror inte heller att NCHF är så bra i längden, jag bekänner mig snarast till "optimal diet", eller Dr. Harris' PaNu, där man inte är så fruktansvärt kolhydratskrämd. (jag mår också bättre med lite högre kolhydratnivå men kan inte hålla med Michel om att den enda rätta kosten är 80E% stärkelse)

Mest intressant är dock att för varje tes verkar det finnas en likadan men motsatt antites… som LCHF eller vete som amfetamintripp…

Margareta
0

Jag kan bara hålla med trådskaparen om att biverkningarna stämmer. För mig förklarar det ytterligare vilken drog socker borde klassas som. Jag lärde mig för många år sen (ca 10) att allt som slutar på -in ger starkast abstinens, därefter kommer det som slutar på -os. Kontenta: Får du inte -in av något skäl (du kanske har ett förstånd som räcker för att stå emot) så tar du till det som slutar på -os. Den här frågan är tillräckligt intressant för att förtjäna en helt egen tråd. 

När det gäller Dossans sömnbesvär tycker jag det är en helt ny fråga som förtjänar en ny tråd med en egen rubrik. Nu ligger den "dold" i den här tråden istället. Det är svårt att hålla två ämnen igång i samma tråd och få ut något vettigt av det.

Jag har två personliga tips - jag lider periodvis av samma problem. Jag somnar inte när jag vill, men kan ändå kliva upp pigg på morgonen. Speedad är ett bra ord. Det är inte frågan om sömnbrist egentligen. Bara att man VILL sova för att man instinktivt vet att man behöver det. Kosten som sådan verkar bidra till detta, eftersom jag är totalt motsatt på kolhydratkost dvs sömnig intill sjuklighet.

• Jag behöver mer fett för att varva ner och det får jag med en kopp roiboste (ej uppiggande) med 2 tsk kokosfett på kvällen i god tid innan sovdags, inte precis innan då hinner det inte verka. Ibland tar jag en liten gräddskvätt i också.

• Krisar det helt dvs jag ligger vaken i timmar flera nätter i sträck tar jag 2 tabletter Melatonin. Jag har köpt ren Melatonin i vanligt varuhus i USA (inte de receptbelagda i Sverige som heter Circadin, dem har jag aldrig testat). Melatoin verkar på ca ½ timme och då gäller det att fånga sömntåget - dvs inte hålla på med någon direkt tankeverksamhet (intressant bok/samtal). I mitt fall innebär det indirekt i form av Sudoku eller korsord. Ögonen rasar ihop och jag somnar i princip med lampan tänd.
    Melatoninet hjälper mig att korta ner dygnet - det känns som att jag spontant vill ha fler än 24 timmar.

Man kan läsa mer om Melatonin i andra trådar här på Kif - frågan har varit uppe många gånger.

Numer pensionär i Nynäshamn

subcalva
0

#26 Men tycker Michel att den enda rätta kosten är 80% stärkelse? Min tolkning är att han testar för att visa att det också funkar men inte så att han förespråkar det för alla. Men jag kan ha fel, man läser ju utefter sina egna förutbestämda åsikter.

Glad

gun92884
0

Man ska vara forsiktig med Melatonin (OTC) ocksa eftersom det har valdigt olika effekt pa folk … och fa. Jag - raknar mig till folk :0) - kan inte ta Melatonin eftersom jag da gar omkring i en dimma i flera dagar.

Daremot fungerar Melatonin ofta bra pa hundar som ar radda for askvader eller fyrverkerier, ibland aven for separation anxiety, till exempel. En eller tva tabletter (har inte doseringen framfor mig, men det ar latt att hitta) ett par timmar innan man vantar ovader/fyrverkerier brukar fungera bra. Vi anvander det ocksa nar vi ska transportera Rescues som ar hyper eller radda.

Margareta
0

Gun: När jag började var jag väldigt skeptisk och började med en ½ tablett. Då märkte jag ingen skillnad. Sen fortsatte jag med  +½ tablett tills jag kom upp till den dos på 2 tabletter som rekommenderades på burken och där når jag bra effekt.

Den som är känslig kanske klarar sig på ½ tablett?

Jag vet att de som ofta flyger över tidszonerna använder sig av Melatonin för att klara omställningarna.

gun92884
0

Ja, det ar nog bast att prova sig fram … jag behover inte na't for att sova och har alltid varit morgonmanniska … skulle det bli FOR tidigt na'n morgon sa har jag friheten att ta en siesta med hundarna :0)

Jo, jag har hort att Melatonin kan hjalpa mot jetlag … daremot har Jean-Pierre (som ar nastan mer i luften an pa marken) aldrig markt na'n skillnad … det kanske har med hans temperament att gora. Han var nog borderline AD som barn (ar fortfarande hyper men slussar in det i arbete och segling) eftersom mamman ibland satte in honom under kallduschen for att lugna ner honom nar han var barn … Good old times, eh? :0(

JohanKarl
0

# 28 - ja då läser vi på olika sätt. Jag har bara lyckats läsa ut rent "hata LCHF" från hans blogg sedan han " went bananas". Har inte ids kolla efter jul dock - han kan ju ha ändrat sig.

Margareta måste ha läst det första inlägget fel - det talar om abstinens efter att ha SLUTAT med LCHF, inte slutat med sockr.

Dossan
0

det var inte meningen att snurra till det i tråden med mina insomningsproblem, Tyckte bara att trådskaparen prickade in min totalkänsla av LCHF vilket är positivt på dagtid, men lite besvärlig nattetid.

Margareta går det bara att köpa melatonin i USA eller kan man få tag på det på nätet tro, Vad heter den du har köpt? Oj lite kapning på gång igen, ber om ursäkt.

subcalva
0

#32 Det stämmer att han är anti-LCHF, men jag trodde du menade att han ser 80% kolhydrater som ett måste och det var det jag menade att han inte är lika bestämd på.

För min del spelar det ingen roll om en person äter LCHF, raw vegan eller ISO-dieten. Alla argument och studier är intressanta när det gäller att hitta det som sätter snurr på ämnesomsättningen.

JohanKarl
0

#33 - jag rekommenderar verkligen att du läser tråden om potatis som är länkad i #6

Margareta
0

#33 Det heter Melatonin i USA och går att köpa över nätet. Jag har inte helt koll på hur men kan kolla om jag kan ta reda på det.

(Det värsta med kapning av trådar är inte själva kapningen utan sökbarheten för senare behov - i princip omöjligt)

Margareta
0

#32 Jag förstod trådskaparen och det som var menat som en slags ironi över LCHF. michelblomgren är en känd LCHF-motståndare.

Det hindrar inte att jag håller med i det som räknas upp.
Dessa problem är det många som upplever vid avgiftningen och som därför uppfattar som ett problem med att ens testa LCHF. Drogavgiftning är krävande för många, men det är nödvändigt om man skall komma ut på andra sidan den svarta tunneln.

Dossan
0

#35 jag läste den i går och testade att äta kall, men mosad potatis i gårkväll, skall även göra det idag, får se om det hjälper, försökte även med Parsleys meditations förslag, skall även pröva det inatt. Har ätit betydligt mer kolisar under hela dagen tyvärr, med de negativa följderna det har på mig, men jag kanske somnar bättre iallafall

JohanKarl
0

# 37 nu skriver Michel (som refereras i #0) i och för sig om avgiftning när man slutar med LCHF, inte sockeravgiftning.

BosseW
0

Precis tvärt om för mej, följande kan jag skriva under på: Vad som hände för mej under första lowcarbdagen efter några dar med öl, pasta och bröd.

* Ångest
* Livlig drömverksamhet
* Drogsug
* Nedsatt koncentrationsförmåga

* Irritabilitet

* Spändhet
* Dysfori

Samt uppe i varv som den här hamstern:  http://www.youtube.com/watch?v=hM3jzlyNIpc&feature=related

Glad

Liksom hamstern kom jag undan oskadd efter att suget gett sig.

mätte ketosen 12:00 dagen efter = ingen alls, mätte igen 16:00, då var det igång för fullt, tydligen hade jag i och med det fått"syndernas förlåtelse" av kroppen… 

antar att msn reagerar olika.

chapp
0

Jag går bara och lägger mig när jag är sömnig, annars kan jag inte sova! Gäller att fånga sömntåget. Mitt sömntåg kommer inte vid samma tid varje kväll. Men du kanske inte känner sömnighet alls längre, Dossan?

Det finns en intressant bok som heter Lights out, där menar man att vi är gjorda för mer sömn än 8 timmar per natt, att man ska sova mer på vintern än på sommaren etc. Jag har prövat att sova 9-10 timmar per natt och det funkade faktiskt! Men nu är jag tillbaka i 7-8 timmar, börjar jobba tidigt på morgonen och har en massa för mig på kvällarna också… Rekommenderar boken, den är riktigt spännande och har en del radikala förslag.

JohanKarl
0

# 40 - precis det som jag skrev i 24