Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 4123 ggr
Grodan
0

Mat-myter

Hur vet man vilka s k regler om mat och ätande som är myter?

T ex "Man ska inte äta efter kl 18 för då blir man fet"? Stämmer det eller är det en myt?

Skriv ner alla fantastiska myter ni kan komma på!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

odezza
0

Att inte äta efter kl 18 är en myt, anser jag. Jag struntar glatt i tider, äter när jag blir hungrig… och det kan bli sent ibland, vid 9-10 tiden på kvällen… så gjorde jag långt innan jag började med LCHF, och jag har inte varit överviktig… men förmodligen är det så att vissa inte kan/bör äta på kvällen, då vi alla är olika… just nu är jag inne på min andra kopp ,te med massor med smör och grädde i, ingen lagad måltid precis, men det skulle nog få många "experter" att gå i taket…Flört

En annan matmyt: Man kan få kramp om man inte väntar minst 1 timme efter maten med att bada… antagligen har den uppstått p g a att föräldrarna ville ha lite lugn och ro efter maten, och slippa vakta på plaskande barn vid strandkanten…

"still lost in space and time"

Grodan
0

haha… så det var inte risk för kramp och att vara för tung så att man sjönk? Flört

Vargalyster
0

Anledningen att man säger att man inte ska äta efter 1800 beror på att kroppen har sin avgiftnings och återhämtningstid under natten. Den utnyttjas bäst om kroppen samtidigt slipper ägna sig åt matsmältning.

Mervi
0

Man blir fet av att äta fett, är det inte en myt??? Flört eller vad tycker ni?

Pasi
0

Jag tror tvärtemot myten ….man bör äta ett sent mål (helst EPA inkluderat) eftersom kroppen reparerar både muskler, hjärna och annan vävnad under natten och gladeligen tar emot bra byggmaterial då. Matsmältningssystemet tar aldrig nån paus iallafall…tarmarna de bara arbetar o arbetar…Flört
Själv äter jag nästan alltid ett stort mål strax innan jag lägger mig…då sover jag bäst.
Men jag har märkt att lite kolhydrater på kvällen definitivt förstör sömnen…så detta är nog ingen myt om man är HC-ätare!

Hehe…det finns väl hur mycket myter som helst….fleromättat fett är nyttigt….kött ruttnar i tarmarna….mycket fibrer är bra….man bör äta mycket bröd för att inte få näringsbrist…grönsaker innehåller så mycket vitaminer…man måste stoppa nåt i magen innan kaffe o cigarett på morgonen…att mat smakar bäst tillsammans med ett glas fint vin…

Grodan
0

precis så tror jag också pasi, jag brukar sova gott om jag ätit något (inte kolhydrater)

Piltson
0

Just det, inte kolhydrater. Fet ost t.ex. kan man nog äta sent på kvällen, kroppen tycks ta hand om fett medan man sover. Man känner sig varm om man vaknar. Kolhydrater kanske man inte bör äta alltför nära sängdags, för om de inte motioneras bort är de som bekant fettbildande.

Detta tas faktiskt upp i Rössnerkommentaren nästa vecka. Han har motsatt uppfattning och då är det ju svårt att inte tala illa om honom.

Piltson
0

Nu kan man läsa om detta i Kap. XXVI av Rössnerkommentaren, som finns på adress:

Rössnerkommentaren kapitel XXIV

Samma varning som förra veckan.

precis
0

Lägg en tand i ett glas cocacola o den har frätt bort över natten ;)

I de flesta länder kring Medelhavet är det rätt vanligt att äta middag mellan 20 och 24. De är ändå rätt normalt smala om man jämför med t.ex. Texas
Så det är snarare vad man äter/mängden kalorier/bristen på motion som det hänger på, inte tidpunkten.

susanne.s
0

Jag kan bara säga att jag kan inte äta efter 19.30 på kvällen för då kan jag inte ära frukost utan att må illa. Normalt så är jag dödshungrig på morgonen men äter jag sent så blir hela dagen förstörd + att jag blir godissugen.

Margareta
0

Så länge jag inte äter kolhydrater kan jag äta mitt i natten om jag vill utan att det stör mig på något vis, däremot blir det fel om jag äter kolhydrater för då blir jag speedad på något vis och när jag väl somnat vaknar jag alltid någon gång under natten och är KLARVAKEN även om jag egentligen är trött…

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Jag äter middag ungefär 18-19 och sedan kan jag dricka lite kaffe och kanske äta lite ost. Jag vaknar tidigt på morgonen 5.30 och åker till jobbet 7.15 så däremellan äter jag frukost. Är aldrig vrålhungrig på morgonen. Men jag brukar äta frukost, lunch och middag oavsett jag behöver det eller inte. Gammal vana.

DaMum
0

"Ta en pepparkaka, så blir du snäll!"

Jag har grunnat på det där uttrycket, och kommit fram till att det måste härröra från tyskans "schnell" - d v s rask, snabb. Och för många hundra år sedan var ju pepparkakorna endast för de rika, tillika ansedda som medicin. De var tydligen väldigt pepparstarka också. Så uttrycket torde betyda "ta en pepparkaka så blir du frisk".

precis
0

#13 pepparkaka har aldrig innehållit peppar… i detta sammanhang är det bara ett urgammalt ord för kryddor

Pasi
0

Peppar var väldigt dyrbart en gång i tiden och i en del gamla exklusiva recept så hittar man faktiskt peppar…även om peppar i namnet inte åsyftar annat än "kryddor".

DaMum
0

Jag har hört att för jättelänge sedan, under medeltiden, så var det faktiskt just den då exklusiva och mycket dyra kryddan svartpeppar som ingick i de s k pepparkakorna. De åts som medicin, eller åtminstone som en slags "hälsokost".

Det vi kallar pepparkakor idag är ju något helt annat.

susanne.s
0

En fettmyt är väl den att kcal är kcal dvs energi från vad det än månde har samma värde och är fettbildande på samma sätt.

DaMum
0

Ja, det stämmer! För enligt Skaldeman så avger ju t o m ett vedträ en viss energimängd i en s k BOMBKALORIMETER, men äter vi vedträet så får vi inte i oss någon energi i alla fall…

korseett
0

det engelska namnet gingerbread cookies på pepparkakor stämmer bättre för det är ju ingefära i

Inom lantbruket beräknar man hur mycket smältbart protein som djuret kan ta upp… (fast idag har de andra moderna uträkningar) så där vet man att en viss del passerar osmält. Precis så anser jag att det är hos människan, fast enligt kaloriemetoden så tas all energi upp oavsett om det kommer kroppen tillgodo eller skits ut.

Grodan
0

#13 smart! "Ta en pepparkaka så blir du snabb!"

DaMum
0

Tänk om det fanns pepparkakor utan kolhydrater… jädrar, då skulle jag kanske kunna springa riktigt fort!Flört

dufva
0

Att man kan motionera bort sin övervikt är en rejäl myt som genomsyrar hela samhället

Se bara på alla gym som växer upp som svampar ur marken

Om man räknar lite på det ser man hur tokigt det är..

En 10-åring som äter en 100g chokladkaka måste springa 3-4 mil för att förbränna den Hur rimligt är det??

sussie
0

Pepparkaka heter på engelska gingerbread. Ingefära är bra magmedicin, hjälper matsmältningen. Har man inte ont i magen är man snäll!! Den förklringen har jag hört!!?

friede
0

Jag vet en myt som kanske kan vara sann!

Om man är förtjust i öl, måste man se till att den är tillräckligt kall när man dricker den, för då går det åt lika många värmekalorier för att värma upp den i magen, som det finns näringskalorier i ölet. Smart va?

Pasi
0

Hoppas inte att ölen måste hålla -20 grader då….det isar så att tugga i sig den. Svepa öl blir ju omöjligt!Räcka ut tungan

friede
0

Ja, jag skulle gissa att du är på rätt spår Pasi.

För länge sedan hade jag en chef på mitt jobb. Han var ingenjör (kunde räkna), han var fet och han tyckte mycket om öl. Det var han som hade räknat på ölets kalorier. Det visade sig senare att han hade räknat fel på en hel decimal, vilket förklarade omfånget på hans mage. Visst blev det en skröna, men det kunde ju ha varit sant.

Pasi
0

Det är ju faktiskt sant…bara man kommer ner tillräckligt i temperatur! Skrattande

Pasi
0

sisådär -500 grader…kan bli svårt!Skrikandes Han glömde nog att det som i dagligt tal kallas kalorier egentligen är kilo-kalorier (1000cal).
Man kan späda ut den med dubbla mängden vatten innan frysning, då räcker det med -170 grader.Cool

friede
0

En annan fråga som jag tidigare varit inne på här. Då ansåg dr.Dahlqvist det vara en myt.

Jag tänker på intag av vatten. Envist hör man gång på gång att det är så viktigt att dricka mycket vatten, - minst 2 liter om dagen. Annan vätska "gäller" inte. En balja te eller kaffe ligger helt utanför, likaså öl och andra vätskor. Många har fått detta inpräntat i sig till den grad att de inte kan åka några hållplatser med buss eller tunnelbana utan att med jämna mellanrum klunka i sig lite vatten.

Jag har hört dr. Dahlqvists syn, men finns det flera argument för eller emot intagandet av mycket rent vatten?

Pasi
0

Tycker/tror som Dr Annika…man bör dricka när man är törstig…mao myt!
Det finns mycket myter runt "vanor" och normer…men jag anser att de primära behoven skall tillgodoses när de kommer - Sova när man är trött, äta när man känner hunger osv..

Kia
0

För att återgå till pepparkakor måste jag berätta just om det uttrycket "ät en pepparkaka så blir du snäll" Min syster hade en fiol lärare när hon var liten som var ganska butter och när han till jul bjöd på pepparkakor och uttryckte detta   till en ung pojke så svarade pojken honom med att i så fall tycker jag att du själv ska ta riktigt många……..

Glad

Grodan
0

#22 fast det VET jag att man kan… jag har jobbat som brevbärare på CityMail i 4 år… men det är klart som brevbärare där motionerar man 3-4 timmar om dagen 5 dagar i veckan

Doni
0

jag älskar pepparkakor… *gny*…. och det är ingen myt..

odezza
0

#25 Pasi… det var ju bra att man kan späda ut ölen, så det räcker med -170 grader… Flört Det blir nog lite svårt att frysa den till -500, den som klarar det borde vara värd ett nobelpris… Flört Jag har för mig att absoluta nollpunkten ligger på ca -273 grader Flört

"still lost in space and time"

Johanna-Soderlund
0

Det mesta som har med bantning är ju fullt av myter. Som att det är hälsosamt med ett BMI-mått under 25.

BMI är ett mycket dåligt mått. Till alla er som vill gå ner i vikt, kom ihåg att ni kan mycket väl ha en bättre hälsa än många smala personer. Mer om bantningsmyten:

http://johannaskost.blogspot.com/2006/11/bantningsmyten_16.html

Baglady
0

Av pepparkakor blir jag schnell, i magen. Rena laxermedlet! Så funkar det på mig i alla fall. Snäll är jag redan, hi, hi Därför avstår jag gärna och tar en go ostbit i stället.

Patti
0

Kanske inte direkt myter men löjliga påståenden:

- Smala människor är lyckliga

- Smala människor är mer friska

- Tjocka människor är lata

parsley
0

Ett äpple om dagen håller doktorn borta.

Kolhydrater är mättande.

Äter man inte efter kl 18 på kvällen överäter man inte  (kolhydrater) pga att man ätit för litet under dagen. Så en viss sanning finns i det påståendet.

Det  finns inget sockerberoende eftersom sockerabstinens inte fungerar som t ex heroinabstinens.

Äppelcidervinäger ökar fettförbränningen, (sant eller inte)? 

Fiber behövs för matsmältningens skull.

För att gå ner i vikt måste man minska kaloriintaget.

Grodan
0

haha… när jag kommer in här ligger en tråd av mig först… vilket välkomnande (har inte varit här så mycket på sistone)

En annan myt: fett ger dig hjärt-o kärlsjukdomar!

Patti
0

Fett är farligt (gott då eller?)

Grodan
0

Margareta
0

Vi väntar på Dig lilla Groda… det förstår Du väl…Kyss

Numer pensionär i Nynäshamn