Sura gamla gubbar
Usch så less jag kan bli på sura gamla gubbar som tror att dom äger världen!
Jag var på väg hem med hundarna i godan ro. Vi gick på en upptrampad stig i snön. Det står ett träd längs vägen och den ena hunden stannade och nosade/kissade medan den andra stod kvar i gången bredvid mej.
Då går det ett par gamlingar förbi oss, utanför stigen, och några meter längre fram vänder sej gubben om och hojtar att jag kunde ha dragit in hunden. Jag ropar tillbaka att jag inte hörde att dom kom och att det bara är att säga till om dom vill gå förbi- då hade jag självklart gjort plats.
Han viftar mot sitt huvud och säger att jag kunde väl ta av mej "det där jag har på mej" så skulle jag höra att folk vill gå förbi! Med det menar han att jag ska ta av mej jackhuvan och gå barhuvad i kylan.
Vid det här laget är mitt tålamod bortblåst och vänligheten likaså. Ett mindre välvalt ord lämnar min mun medan han och frugan fortsätter gå.
"Gubbjäv-l!" Nog borde en man i hans ålder veta bra mycket bättre än så…
Ja, man kan tycka att det är trevligare om folk beter sig trevligt.
Jag ska spä på gubbskället med lite mer..
Det är nämligen inte ovanligt att äldre män tar sig stora friheter i trafiken. De glider ut i vägbanan när de har vejningsplikt och hindrar all annan trafik, de genar i korsningar och tränger isg före i största allmänhet.
Häromdagen när jag var nere på stan, julhandeln är igång, så hände det TRE gånger, att män i övre medelåldern använder trottoarerna för framkomlighet, trots att där fanns gående. Den ena skulle göra en u-sväng och behövde väl bättre svängradie, den andra skulle lämna av dottern en meter från en bro, hon orkade väl inte gå två meter.. och den tredje skulle parkera (på handikapparkering utan tillstånd), men iddes inte vrida skarpt på ratten i infarten, så istället gled han upp på trottoaren 6-8 meter innan, vid övergångsställe och skymmande husknut, varpå jag och två till fick tvärnita/hoppa baklänges för att inte bli av med tårna/nästippen.
Och sen - Varje gång det är "rusningstid" på matvaruaffärerna, så står gubbar med volvo/BMV/mercedes parkerade på handikapplatser och väntar på frugan.. Några står på plattsättning/trottoarer, där det är helt förbjudet att stå.
OBSERVERA! Jag pratar inte om folk med handikapp/svårigheter att ta sig fram. Det här är välbärgade, välmående medelsvenssons.
Idioter, enligt mig. 
Skönt att klaga av sig, hehe..

Okej då da! Jag skall bättra mig, jag lovar!
.

TS och #1
Jag har också ondgjort mig över gubbarna. Och sen en gång klev jag fram till Volvon/BMVn/Mercedesen på invalidplatsen och berättade att detta är en parkering för handikappade…och då visade föraren fram sitt invalidparkeringskort… 
Bustas - Inte alla gubbar, inte alla!!
Säkert är du jättebra!
Och jag vet många herrar som kör jättebra och vettigt, däribland min pappa och min son.
rapu - Jo, det finns förstås den möjligheten när det gäller handikapplatser, jag vet det. Så där borde jag hålla igen.
Sen var det ju inte enda exemplet jag gav. 
Jag brukar träffa på de där gubbarna på dansgolvet. När resten av de förande killarna gör allt för att undvika krockande, nä, då kommer gubbarna och mer eller mindra tacklar bort andra par för att göra vägen fri för sig själv och sin partner.
I övrigt, när det gäller trafiken försöker jag ha lite överseende då jag vet att synen förändras med åldern. Det är bl a därför äldre ligger mot mitten av vägen, det är för att de bedömmer kanten på vägen annorlunda. Så möter jag en bil som inte tar ut vid möte på en smal väg svär jag lite mindre om jag ser att bilföraren är gammal. Är man däremot yngre så borde man kunna bedömma både kanten på vägen samt hjulen på bilen så då häver jag ur mig en ramsa, eller biter mig i tungan om jag har barnen med mig.
Det finns griniga typer av alla åldrar och kön. Jag var ute med hunden häromveckan, asfalterad gång med stor gräsmatta bredvid, och mjuk snö över alltihop, gott om plats. Stannade till strax före papperskorgen för att knyta ihop påsen innan jag slängde den; kan ha tagit max 1/2 minut. Såg att det kom en kvinna med några hundar som lät väldigt konstigt; hon väntade. När jag gått förbi papperskorgen och vikit av åt annat håll klagade hon över att jag varit i vägen. Sambon träffade en annan kvinna, med ilsken hund, som klagade över att han inte gått ur vägen för henne. Jag brukar ha långt koppel, men försöker kolla om mötande hundar vill och får hälsa. Men en del tror att man är tankeläsare. Det hade varit en användbar talang.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Vänner: Det är kolhydraterna. Det är gröt och bullätare ni möter i parker och på parkeringsplatser. När de varit ute ett tag och bullens sötma avtar och orsakar ett våldsamt blodsockerfall, ja då söker de ett offer. Ni är helt enkelt offer för "bullmaffian" Le bara fett och ha överseende.
.
#7 haha!
#7 du menar man borde ha en påse bullar i fickan och kasta över ett par bitar? 
Egentligen.. för att förtydliga mitt "skäll" i #1..
De som körde på trottoarerna orsakade faktiskt endel otrevligheter.
- Han som skulle göra u-sväng - hög fart och blängde otrevligt, muttrade och gestikulerade.
- Han som lämnade av dottern - hög fart, plötslig gir.. folk fick vika undan åt alla håll.
- Han som skulle upp på parkerings-handikapplatsen - som jag skrev var hans sikt skymd av husknut och dessutom var det vid övergångsställe - alltså stor risk för att gående skulle dyka upp, vilket vi gjorde. Och VI fick hoppa undan - bokstavligen! Han skuttade ur bilen som en annan tonåring minsann. Inget handikapp där, inte..
Jag tycker inte att det är läge att överse med sånt. Oavsett vem det än är som kör.
Nästa gång ska jag minsann ha en bulle i beredskap! 
En av anledningarna att jag gnäller om det här, är att mina barn får betala svindyra försäkringar när de skaffar bil, för att andra unga kör vårdslöst. Det är tillåtet att peka ut och diskriminera unga på det viset, men äldre glider omkring.. liksom. Det överses.

Där har du en grej kaisakavat!
Alla skulle ha samma försäkringsnivå från begynnelsen. Sedan skulle var och en av slarvpellarna få ta smällen då de smäller. Varför ska en skötsam 18: åring betala för en oansvarig i samma ålder? Varför skall en äldre betala lägre kostnad även om denne är livsfarlig i trafiken? Finns det någon annan företeelse likt denna?
bustas - TACK!!!
Vet inte om det finns fler exempel, minns inte. Har för mig att jag tänkt på fler grejjer tidigare, men minnet sviker. Tror dock inte jag har stött på så tydlig och "institutionaliserad" diskriminering, som i detta fallet.
…
(Har t o m funderar på att skriva d-uppsats om det, om det nu skulle gå att göra statsvetenskap av frågan. Typ en "institutionell diskriminerings-/rättvisevinkling".. på det hela. På ett rättvise-filosofiskt plan.. Lätt att avgränsa ämnet då..
Fast det skulle vara bra med fler exempel dock.. tror jag.)

Nar det galler forsakringar sa ar ju detta land na't i hastvag, sarskilt nar det galler halsovard … nog om detta eller jag gor sa KiF kraschar :0(
Daremot nar det galler bilforsakring sa har vissa forsakringsbolag (inte alla stater, men manga) olika nivaer, inte for alder - gar fran nya forare till gamla - men val for uppforande och hur de klarar sig i sina studier! Min dotter Thomasine fick sin forsta bil nar hon var 18 och vi hade flyttat till Minnesota. Hon gick pa universitetet och var vad som har kallas 'honor student' … de som ligger stadigt mellan 4.8 och 5 pa en betygsskala som gar upp till 5. Forsakringsbolaget gav lagre premium pa grund av detta. Har far man ocksa lagre premium om man ar husagare och om man forsakrar alla sina agodelar med ett bolag. I de stater dar bolagen inte tar hansyn till barnens skolbetyg forsakrar ofta foraldrarna barnens bilar pa sin egen forsakring och skriver bilen i sitt eget namn … blir billigare sa.
Den bästa replik jag har hört angående felanvändning av handikapplatser var när en bekant yttrar följade till en man i sina bästa år som spänstigt hoppar ur en bil på handikapplats:
"Det är benen man ska vara handikappad i, inte huvudet!"

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Haha!
Ja, att använda handikapparkering när man inte behöver är riktigt respektlöst.
Jag stör mig också på de som, ensamma i bilen, kör in och parkerar på familjeparkeringsplatserna som ofta finns vid stormarknader. De är faktiskt till för att underlätta för barnfamiljer framförallt vid in och urlastning av barn vilket kan bli riktigt krångligt på tajta parkeringsplatser inklämda mellan två bilar man helst av allt inte vill sätta några repor el. bucklor i.

:0)
*S* Hemmavid fanns det en äldre man som var känd för sin åsikt att kvinnor inte borde få köra bil eftersom de var livsfarliga i trafiken. Så var han inblandad i en krock, med en kvinna som förare i den andra bilen. Utredningen visade att det var han som var skyldig… *L*
Vita, hetero män i något högre ålder är nog ofta helt övertygade om att samhället existerar för deras bekvämlighets skull och att allting utgår ifrån deras behov. De har växt upp med den normen och den är är så fast förankrad att de inte fattar någonting ifall man skulle drista sig till att diskutera saken.
Så klart finns undantag, men fy fasen vad alla tysta maktstrukturer är fast förankrade, vilket illustreras i Kajsakavats vardagsexempel. Testa att göra motsvarande som kvinna, mörkhyad eller annan valfri "icke normbildare"…
Oj vad fördomarna frodas här då…
Nästan värre än lokaltidningarnas insändarsidor
Vilken tur att det kommer en yngre generation med lite mera ödmjukhet..

Och det är helt politiskt korrekt idag att ge uttryck för att vita medelålders hetrogubbar oftast är ohyfsade korkade och fullt tillåtna att ge sig på med hänvisning till rådande maktstrukturer.
Se bara på reklamen på dumburken där det är fullständigt självklart att gubben i familjen inte begriper att det alltid är billigast på Ö&B eller att han är så korkad att han inte fattar att man ska vara med i postkodlotteriet.
Se trådrubriken, vänner!

Och kanske vi kan ta det hela med en nypa salt.
Ingen av oss - hävdar jag - som kritiserat "gubbar", menar att det bara är gubbar som gör fel här i världen.
Och i reklamen - finns det någon alls som framstår smart där?? 
Fast jag formligen älskar Tele2-fåret. 
#20 och 21
Tack för att ni bekräftade min tes

Menar ni på allvar att några reklamsnuttar som framställer vita män som löjliga är representativt för hur det ser ut i samhället?? Det håller inte DN med om i den här artikleln, tex. Eller den här.
Min egen förförståelse i ämnet kommer ifrån egna erfarenheter i arbetsliv, privatliv och föreningsliv, studier i psykologi, genus/etnicitet, pedagogik mm.
Jag har naturligtvis lika färgade glasögon som alla andra.
jag råkade ut för en "surkärring" när jag var ute med hunden, fast hon var väl hälften så gammal som jag själv, hade min hund i flexikoppel och den här tjejen dök upp snabbt ur en kurva. ALla som känner till flexikoppel vet att det tar ett litet tag att få in hunden, vilket jag påbörjade göra så fort jag fick syn på tjejen. Tro inte att hon ens vilade på steget utan fortsatte i samma fart och snäste: men dra in hunden då, när hon fick svänga ut lite i skogen för att komma förbi.

Ibland hjälper jag gamla kä.. damer över gatan. Öppna dörrar för damer har jag slutat med sedan det där besöket på NK på åttiotalet. Då jag öppnade dörren och steg åt sidan för att släppa ut en medelåders nippertippa, sa hon "tror du jag är handikappad"?
.
Jag tänkte svara, "ja, högst upp", men jag avstod.
Kom att tänka på detta då jag läste maxiq: s kommentar.
PS. Jag är gubbe. 
Funderar på ordet "gubbe".
Det är lite kul, tycker jag. "Gubbe" sägs aldrig neutralt. Antingen är det med negativ klang.. ett skälls-epitet - eller också är det värsta gullepluttenuttsmeknamnet - har jag ju själv använt det gentemot sonen min..
Erkänner.. stackars barn. Men han blev folk av ändå, tänk!
Och utan att nu hävda någon särskild ojämlikhetspoäng i följande så tänker jag vidare..:
Ordet kärring, tror inte det används dubbelt på samma sätt.. Vem säger "Lilla söta kärringen min".. annat än för att ironisera/retas/skämta? Tror inte den kvinnan är född, som uppfattar det odelat positivt. 

Men motsvarigheten till gubbe borde väl vara gumma? Och det sägs ju sällan i negativ mening, utan det är antingen nån väldigt väldigt gammal och skröplig varelse eller en gullegumma.
Däremot finns det nog ingen manlig motsvarighet till kärring. På samma sätt som det inte finns något manlig motsvarighet till vare sig slampa eller bitch.

En nog så god distinktion borde vara, "gubbe", så som lite gulligt.
"Gubbjävel" så som något lite negativt
.
Enligt min hemmasnickrade genusteori, är fenomenet Korkade Medelålders Män I Reklam ett bevis på att dessa män faktiskt är överordnade i verkligheten.
De här olika reklamfilmerna bygger ju på humor - och humor funkar bäst när man sparkar uppåt.
En omvänd reklam, där man driver med människor i underläge, skulle inte riktigt gå hem i stugorna. Det är ju t ex knappast en slump att det är den "normala" killen i ICA-reklamen som gör bort sig hela tiden, medan han som har Downs syndrom tar hem poängen.
Vi kan alltså glädjas åt när TV-reklamen börjar framställa kvinnor/invandrare/handikappade/homosexuella som idioter. Då börjar vi nå jämställdhet! 
# 29
Precis det jag inte själv förmådde formulera! Tack.
#29 Sant!!
#27 Sant åxå!

Vi kan alltså glädjas åt när TV-reklamen börjar framställa kvinnor/invandrare/handikappade/homosexuella som idioter. Då börjar vi nå jämställdhet!
Ellar kanske veckan efter att ovanstående inträffar när vi alla känner att vi kan lägga av med att plocka billiga poäng på stereotyper av varann.
#29 Kvinnor framställs ju rätt idiotiskt i flera reklamer, dock inte på ett haha, skratt-skratt sätt som man gör med männen. .
Tydligen rusar vi ju till hyllorna när ett kännt märke för sanitetsproduketer lanserar ett helt nytt sortiment. Det absolut värsta som kan hända en kvinna är kluvna hårtoppar. Och eftersom vi inte vill fläcka lakanen sover vi hängandes några nätter varje månad. Och jo, vi sitter festklädda vid datorn tills ett rymdskepp landar i skogen, då får vi dit och dansar med en räv…
När det gäller funktionshinder är det ju endast de som själva har funktionshinder som kommer undan med skämten. Förutom Grotescogänget då, de kom undan på grund av att de var sakliga. Men så fick de svettas lite också innan det ver klart för att sändas eftersom allt ska godkännas av en programchef, en programchef som har ett barn med en CP-skada, precis det som de skämtar om. Detta fick de tydligen veta strax innan mötet med denne.
För den som inte sett klippet. Windows CP
På avenyn i Gbg fanns det förr en handikapp-parkering utanför Domus - en dag när jag tänkte ställa mig där så glider det in en liten Röd sportbil, alltså 1-filsgata/omkörning/trängsel/förbjuden parkering utan tillstånd. Jag ropade till killen (i 35-40 årsåldern, vältrimmad men lite kort i rocken) att det finns ju p-platser lite längre fram, kan du inte tänka dig att slippa p-böter? Svaret blev: lugn, lilla bruttan, jag har gott om stålar!

#26: En intressant detalj är att kärring ursprungligen betecknade någon man höll kär: kär-ing, numera är det ju knappast så.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
"camsve09" har många rätt - felet är bara att det är en fördom att det skulle gälla den stora massan av äldre män.
#32: Visst har du rätt i att det vore trevligast om vi helt och hållet kunde slippa all reklam som bygger på hånfulla schabloner, men jag tror dessvärre att det är en utopi. 
Så länge vi envisas med att dela in varann i olika grupperingar baserade på kön, etnicitet, ålder osv lär fördomarna och stereotyperna fortsätta att frodas.
# 36
Nu fick du mig på kroken - hur menar du med "den stora massan". 
I vissa kretsar, främst arbetarklass, används käring rätt neutralt som "fru", och ofta i bestämd form: "Käringen sa att…" och då syftas på "min fru". Jag har hört rätt mycket sån jargong och jag uppfattar det inte som att det är nån negativ värdering i den.
#26 Jag har hört "jag kallar dig käring, för jag är kär i dig" - då kan man bara inte uppfatta det negativt.
#35 Däremot kommer inte "käring" av kär, utan av karl. Fast det låter ju trevligare om man associerar det till kär, förstås…

Jultomten kan vara en sur gubbe.
Då jag en gång i tiden var tomte för mina barn så hade barnen enast i en kupp.
Jag kom in och ropade, "Ho ho ho, finns det några snälla barn här?
Då svarade de unisont, "Nähä"!
Den gamla tomtegubben blev jättesur.
Vad jag vill ha sagt är, att det inte alltid är gubbens fel att han är sur.
För mig finns det en klar skillnad i begreppen käring och kärring, både i betydelse och i uttal. Men det finns kanske dialektala skillnader i landet.
Jag brukar kalla min "karl" för gubbe, men det är ju inte illa ment, snarare kärvänligt. Värre när man säger "gubbjävel".
Jag har hört att kärring var ett smeknamn istför Kära Raring!