Hej alla!
Jag heter Johanna, är 23 år och har nu ätit riktigt strikt efter LCHF i en månad och har gått ner 4 kilo
.
I höstas gick jag ner 10 kilo genom ökad träning och men åt då både fett och kolhydrater. Efter julen kände jag att jag stod stilla och ville komma igång med viktminskningen igen och bestämde mig då för LCHF.
Första veckan med LCHF gick jag ner 2 kilo och sedan har jag gått ner 2 kilo till under de senaste 2 veckorna. Känns som att det går långsamt, men det kanske är normalt?
Det sötaste jag äter (på helgen) är euroshoppers frysta hallon med 4,5 g kolhydrater per 100 g och jag har slutat helt med sötningsmedel och liknande. Enligt ketonstickorna jag har testat ligger jag på mörkrosa (hög ketonnivå i urinen). Till frukost äter jag laktosfri filmjölk (3g kolisar per 100g) med några matskedar vispgrädde i. Äter jag frukosten omkring kl 8 så står jag mig till kl 15 på det. Jag kommer hem ungefär kl 16 och äter då kvällsmaten som kan vara alltifrån en köttbit stekt i smör med blomkålspuré och hemmagjord bearnaisesås till pizza gjord på zucchinibotten med mycket ost, mögelost och färska champinjoner.
Vad anser ni? Äter jag lagom med fett, eller för lite/för mycket?
Jag brukar dricka någon kaffe om dagen också med en matsked laktosfri mellanmjölk (2,8g kolisar per 100g).
Jag har sett att många tycker att man ska strunta i mjölken eftersom den ligger för hög i kolhydrater. Men 2,8 g är väl inte mycket?
Jag är supertaggad nu och har inte fuskat någon gång alls. Äter inget godis (inte ens mörk choklad), inget sötningsmedel och ingen alkohol. Om en månad väntar dock en stor fest som jag planerar att dricka Jacob's Creek dry risling på. Läste att den inntehåller "3g socker per liter", är det någon som vet med kolhydraterna?
Om några månader kommer jag troligtvis övergå till att äta pyttelite kolhydrater. Är det någon som vet hur det funkar då? Bör man dra ner lite på fettintaget då?
Jag skulle iallafall vilja att viktminskningen tog fart ännu mer och mottar mer än gärna tips och råd från er 
52 kilo på ett år blir det med 1 kilo i veckan
Det är inte smart av kroppen att släppa iväg livsviktigt fett hur som helst. Går man ner ett halvt kilo i veckan är det jättebra.
Äter du för lite eller fel kommer du känna dig hungrig allför ofta samt kanske inte ha den sprudlande energi (och värme) som man vill har just i detta liv. Sådant märker du..och då äter du mer. Det är ganska lätt.
Vikten ska om du äter rätt ställa in sig med tiden. Vem har bråttom om det gäller normalvikt för resten av livet?
Lycka till!
Mejerier är ett problem i mängd kolhydrater om man äter/dricker mycket. Men det är ett problem oavsett när det gäller mjölkprotein som ger oproportionerligt mycket insulinpåslag. Funkar det för dig så funkar det.
Jag undrar rent allmänt om du får i dig tillräckligt med protein? Inget protein till frukost och bara vid ett mål verkar ge minus på det kontot.

Du är ung, antagligen frisk, och inte särskildt överviktig enligt fotot, vad jag kan se iallafall.
Då kanske man inte vinner så mycket på att äta superstrikt som en diabetiker, utan då handlar det mer om att äta mat med näring och lagom med kalorier, samt träna lagom mycket för att forma kroppen.
Egentligen altså undvika skräpmat, sådan som skapar behov/sug efter mer.. och din kropp är inte byggd av skräp.
Är det då någon ide för friska att äta lågkolhydratkost.. ja det är det.. eller skall vi säga, man behöver inte vara så strikt, och om stor del av energibehovet kommer från fett så är man mätt länge, fettmetabolismen uppregleras, man får inga sockerdippar.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack för era svar!
Jag skulle vilja gå ner ungefär 10 kilo till i vikt och har därför tänkt kickstarta med strikt LCHF. Framåt sommaren kommer jag öka på kolhydraterna igen även om jag aldrig mer kommer att sitta och frossa i godis som jag gjort tidigare.
Fett är ju lättare än både vatten och muskler, så det är kanske inte så konstigt att viktminskningen går långsammare med denna metod.
Hur funkar det när man vill övergå till att äta mer kolhydrater? Bör man minska fettintaget då? Vill ju inte att allt det fett jag äter ska lagras i kroppen. Fast det kanske är lugnt så länge blodsockernivån inte blir allt för hög?
MimLan: Du kanske har rätt i att jag får i mig för lite protein. Kanske borde lägga till ett eller två ägg? Dock är jag allergisk mot majonäs (sojaprotein). Får bli en pytteklick lättmajonäs, tror det har 6 g kolisar.
Så mjölk höjer insulinet mer än vad som egentligen framgår av kolhydratförteckningen? Är det samma för vispgrädde?

Man får förutsätta att ditt energibehov är konstant, och äter men mer kolhydrater, så måste ju något annat minska, och det är nog inte proteinet.
Oandra sidan, har man väl börjat med riktig mat, och inte undviker feta matvaror så behövs så lite kolhydratrika tillbehör för att man skall hålla sig mätt mellan måltiderna.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Viktminskningen kan nästan inte gå snabbare än så här om det gäller att bara tappa fett.
Men på en riktig svältkost tappar man både fett och muskler. Organ och vävnader minskar också och man tror att man är jätteduktig på att banta. I 99% av fallen går man upp allt man gått ner när man börjar äta "vanligt".
Jo, som de andra skriver. Protein behöver du alltid för en hållbar viktminskning och ett halvt kilo i veckan är helt lagom till sommaren.
Viktminskningen kan nästan inte gå snabbare än så här om det gäller att bara tappa fett.
Men på en riktig svältkost tappar man både fett och muskler. Organ och vävnader minskar också och man tror att man är jätteduktig på att banta. I 99% av fallen går man upp allt man gått ner när man börjar äta "vanligt".
Jo, som de andra skriver. Protein behöver du alltid för en hållbar viktminskning och ett halvt kilo i veckan är helt lagom till sommaren.
Okej :) då ökar jag på lite protein och kör på i samma takt som tidigare :) ska nog köpa en digital våg så jag kan se halvkilon också, min analoga är inte så exakt. Att se vågen minska är ju underbart och absolut värt att ge upp sötsaker för :)
Tack för era tips och kommentarer :)
Ehm…. en majonäs som innehåller sojaprotein ska du inte äta i alla fall, soja är verkligen inte hälsosamt.
Hellman´s var sist jag tittade med sojaolja, men de vanligaste svenska brukar vara med rapsolja.
Dock innehåller nästan all majonäs sojaprotein (och andra baljväxter) i form av stabiliseringsmedel (e-nummer e410-414, 417, 426). Detta gäller en mycket stor del av livsmedlen i affären, alltifrån skagenröror och yoghurt till kött och bröd. Tänk om folk visste hur mycket skit det verkligen finns i maten många äter varje dag.
Ja men då gör du ju enkelt din egen. Att ta någon skit lättmajo istället är inte ett bra alternativ, majonäs är så pass dålig vara i sig ändå för att vara en idé att ta en sämre ändå (oljorna är inte nyttigt fett i vilket fall som helst om man inte gör på makademiaolja (eller kokosfett men då lär den stelna)).
Sen finns det ju numera majonäser som säger sig vara tillsatsfria (som finns då i kylhyllan för sin hållbarhet) - tvivlar på att de innehåller stabiliseringsmedel.
Kanske bör testa att göra min egen. 
Börjar tröttna på alla märken som påstår sig ha "tillsatsfria" produkter. Finns säkerligen de som verkligen är tillsatsfria men flera av de som jag läst på innehåller fortfarande stabiliseringsmedlet E412 (den som är värst för mig), kallas även guarkärnmjöl. Men något som är positivt är att folk blir allt mer uppmärksamma på tillsatser vilket bidrar till ökad medvetenhet som tvingar fram fler naturliga produkter 
http://www.rydbergs.se/produkter.asp?vId=1&cId=11&c2Id=11&pId=109&pageID=18
Oljan är raps.
#11 Fördelen med att utgå från rena råvaror är att den allergin inte behöver vara ett problem.
Okej, tack. De finns tyvärr inte i affären där jag bor, men får ta mig en titt inne i stan