Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 5876 ggr
silvernight
0

Nykomling!

Hej på er!

Det här med LCHF är nytt för mig men att traggla med vikten är definitivt inte nytt för det har jag pysslat med i en sådär 15 år (och herregud vad less jag är på det!). :P Kolhydrater och jag är uppenbarligen ingen bra kombination, har jag fattat senaste 1-2 åren.

Har läst på mycket om LCHF och läste igår Andreas Eenfeldts bok Matrevolutionen som var en riktigt eye-opener, tänk hur man har hållit på pga de här kostråden som tryckts in i svenska befolkningens hjärnor.. Snacka om att vända upp och ner på ens uppfattning om vad som är bra och inte för människokroppen!

Just nu går jag på Xtravaganzas VLCD-diet (soppor/shakes) och det får folk tycka vad de vill om, vet att många retar sig som fän på när man kör sånt och det må vara hänt. Är på dag 16 nu men merparten av de här dagarna har jag lagt till protein och fett (men inga kolhydrater alls) för att dels är VLCD så trist och så vill jag att magen ska ha koll på hur den ska göra med fast mat. Planen är att köra VLCD till 28 Februari men efter senaste dagarnas kunskapsinhämtande om LCHF vete fasiken om jag gör det.

Men jag är fortfarande på gärdsgården här.. Jag har misslyckats så många gånger med att gå ner och det enda som jag lyckats ordentligt med var VLCD (gick ner 20 kg på det sättet förra året, men gick upp 10 kg när jag helt tappade bort mig, men själva viktminskningsdelen funkade bra, det är den jag vill åt här nu). Är rädd för att jag ska gå upp om jag byter till LCHF, fast jag vet att jag inte borde gå upp. Är ju redan i ketos sedan 2 veckor tillbaka och har inga problem alls där. Är ambivalent, som ni hör.

Väger just nu 83,7 kg och ska gå ner till 72 kg. Är 172 cm lång och är ingen spenslig figur utan (föredrar jag att tänka:) ståtlig. ;) Tränar på gym 3-4 gånger i veckan (konditionsträning och styrketräning). Målet med VLCD-kuren var att nå 74 kg drygt i Mars och sedan ta det sista kilona + ev något till med GI-Rivstart.

Ska gifta mig i Augusti och vill vara stabil på målvikten och glad och nöjd långt innan dess så att denna sommar blir rolig. :) Ingen ångest över att gå i kortärmat och shorts, jag vill bara känna mig normal och lite snygg.

Ser fram emot att läsa massa inlägg här och lära mig. Det är ett stort skifte för mig att släppa tron på att fett är dåligt för en (det var verkligen assvårt att handla full-feta mejeriprodukter i affären igår, jösses alltså) men jag tror LCHF är nyckeln till att slippa jojoandet med vikten. Måste bara vänja mig vid tanken på det hela.

Ha det så bra därute i LCHF-Sverige! :)

/Ann-Charlotte

----- www.ann-charlotte.com -----

[stuxen]
0

74 kilo helt klart möjligt.

Men att träna och köra VLCD är väldigt trit för dina muskler som troligt vis rent av äts upp.
VLCD innehåller mycket kolhydrater. Så det är väldigt bra att du lägger till protein och fett.
Men ur närings synpunkt skulle det vara bättre att dricka äggmjölk istället och lägga den på en VLCD nivå.
Men men hur mycket pulver har du kvar?
Har du för hela perioden?

Köp inte mera dyrt pulver, gör heldre ägg mjölk, ger samma effekt men billigare och mycket nyttigare för din egen hälsas skull.

Zepp
0

Välkommen, du skall se att det går bra!

Tar en tid att ändra tänket och det är inget speciellt med fett, förutom att det inte åstadkommer en massa hormoniella störningar.

Med det sagt så menar jag att man kan banta med väldigt lite utav riktig mat oxå, all viktnedgång innebär att det uppstår någon form av energiunderskott.

Finns inget magiskt alls i den här kosten.. förutom näring.

Oandrasidan vill man gå ner snabbt får man späka sig, oavsett kost.. även om det inte rekomenderas.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Magica1970
0

Välkommen hit! Resonemanget om svältdieter låter lite som rökare: "Det är inga problem att sluta röka; det har jag gjort flera gånger" Flört Prova att byta ut stegvis (precis som du redan verkar göra). Då kommer att märka hur mycket bättre du mår och då släpper fettskräcken.

silvernight
0

Tack för era svar :D

Hehe ja #3 jag vet att det låter så men fasiken, när man misslyckats så många gånger så griper man efter de halmstrån man får tag i!! ;)

Jag har väl kvar påsar för kanske 1-2 veckor men funderar allvarligt på att inte köpa mer sedan. Gjorde "misstaget" att läsa innehållsförteckningen på en sån VLCD-påse och holy mother of god alltså. Inte kul.

Men ja, det är lite läskigt för det är en helomvändning i tänkande med LCHF och jag måste vänja mig vid det hela lite bara.

Kan ju lätt medge att jag mår tusen gånger bättre på VLCD när jag lägger till protein och fett, jämfört med förra "vändan" då jag var asstrikt och inte stoppade något i munnen utöver VLCD-shakesen.

Äggmjölk låter verkligen uräckligt, du får ursäkta, #2. :) Dock dricker jag väldigt lite mjölk, brukar ha en skvätt i téet bara men jag dricker aldrig mjölk i glas så jag ska nog klara mig där. Köpte gammaldags mjölk igår, fetaste man kan hitta i affären.

Fortsätter med stegvis utbyte av käk.. Märker ju att jag inte blir hungrig alls när jag äter protein och fett utöver påsarna. Fascinerande! Jag som är van vid att bli arg som ett psycho om jag inte får mat var 3e timme. Förvånad

MimLan
0

#4 Äggmjölk innehåller inte mjölk, utan är en omskrivning för vad det kan användas som. Sök gärna i trådarna om vad det är. Riktig mjölk ger lätt många kolhydrater om man dricker av det, och för en del är det ett problem i o m mjölkproteinerna som höjer insulinet oproportionerligt.

Byt ut äggmjölk mot ägg, så har du samma princip, riktigt bra näring, som dessutom är billigt och behandlar hälsan bättre än pulver.

silvernight
0

Jepp jag läste om äggmjölk här på sajten och hur man gör den.

Fast ägg är tyvärr inte gott i te, som är det enda sammanhanget jag använder mjölk i. Flört

Annars är ägg kanon, väldigt praktisk och mättande mat!

bacon1
0

Funkar det att gå mer på VLCD + protein och fett? Då är det ju liksom ingen VLCD längre? Utan mer något slags LCHF, fast med för få kalorier och för mycket kolhydrater (från shakarna menar jag).

Jag kör själv VLCD sedan två veckor. Också Xtravaganza. Och det funkar bra viktmässigt, men man mår ju inte toppen direkt. Har dock inte vågat "fuska" alls. Funderar på att gå direkt från VLCD till LCHF (fast med lite mindre portioner i början, för magens skull), istället för att köra Xtravaganzas halvfart, för att gå ner återstående 5 kg. Hur ska du göra?

silvernight
0

En diet klassas som VLCD när den ger max 800 kcal per dag och det är ungefär där jag håller mig. Över 800 kcal per dag så klassas den som LCD..

Jag tycker iaf att det funkar med Xtravaganza-påsarna och extra protein/fett, det blir klart trevligare tillvaro för det är inte kul med enbart shakes/soppor..

Jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra. Vacklar mellan att köra vidare på min "hybrid"-diet med VLCD och tillägg de här 5 veckorna som jag ändå planerat att köra Helfart och att köra bara vanlig LCHF utan påsarna. Magen har jag inga som helst problem med eftersom jag ätit lite hela tiden. Har jättesvårt att bestämma mig. Jag vill ju inte att viktminskningstakten ska sjunka för mycket heller för nu vill jag fan bli AV med kilona. :P

Idag blev det bara Xtravaganza-shake till frukost, resten av dagen har jag ätit LCHF med i princip inga kolhydrater alls. Det går så enkelt att äta LCHF att jag blir misstänksam, när något verkar för bra för att vara sant är det oftast det, säger skeptikern i mig..

Halvfart skippar jag, jag håller inte med om Xtravaganzas kostråd där de vill att man i princip ska leva på grönsaker och en gnutta vegetabiliskt fett.

Men jag har som sagt inte bestämt mig.. Velig är jag just nu.. :)

bacon1
0

Nej, jag tror inte heller på halvfarten, även om jag gick ned ca 5 kg på den innan jag gick på helfart. LCHF känns så väldigt mycket hälsosammare.

Men jag är precis som du. Vill bara bli av med fettet NU! Och även om jag tror på LCHF så känns det som du säger…för bra! Jag älskar mat för mycket, jag kommer bara överäta, osv osv tänker jag.

Blir intressant att höra hur det går för dig och vad du bestämmer dig för. Själv kör jag soppor en vecka till, enligt ursprunglig plan.

silvernight
0

Jag är också rädd för att jag ska äta ihjäl mig på LCHF för det är alla mina favoritgrejer som plötsligt blir OK. Älskar ju grädde och ost och kött och sånt.. Obestämd

Får fundera vidare lite till.. Har 24 stycken VLCD-påsar kvar här hemma.. :)

dufva
0

Hej!

Du skriver att du vill vara i balans till sommaren vilket är en bra målsättning.

Risken är stor att du inte är det om du fortsätter med påsarna.

Efter en tuff svältperiod kommer din kropp att göra allt för att återta sina tidigare proportioner.

Det kan alltså bli svårt att få vikten att stanna på din önskenivå ända fram till augusti.

Sen fortsätter faktiskt livet efter sommaren också ska man inte glömma Glad

Att käka påsarna + fett och protein gör ju att du närmar dig lchf i din kost med undantaget att du får i dig en massa skit och ickemat som bara belastar kroppen

Går du istället över till lchf nu kommer du att få det betydligt enklare med hunger/mättnadssignaler och har en större möjlighet att vara i verklig balans till sommaren så du då kan tänka på annat än mat och vikt då.

[stuxen]
0

Trevligt att du försöker gå ifrån påsarnas värld.
De går säkert ypperligt med dessa men hur hälsosamt är det?

Helt klart mycket bättre att i så fall köra VLCD på näringsrik mat.
LCHF eller inte.

Sedan är det inte så flott med lchf, det gäller bara att använda fullfeta produkter så behöver man knappt lägga till något mera sedan.

För att knyta ihop steken har forskare precis kommit fram till att de trott fel hela tiden och hör och häpna de är fortfarande i chock.

Fett är inte farligt…

http://www.expressen.se/halsa/1.2298759/fett-ar-inte-farligt

Så att ändra kost och slua äte snabba kolhydrater är inte helt gale, dom som säger annat är inte informerade om det nya svarta.
Fett är ofarligt.

Kör hårt och välkommen hit.

Magica1970
0

#10 Det var ju så Skaldeman gick ner i vikt; han skulle äta ihjäl sig när inget annat hjälpte.

Jag älskar också maten och hade kunnat äta obegränsat av framför allt grädde. Men just det kan få mig att gå upp i vikt (jag är inte överviktig så det kan bero på det, och vi är alla olika känsliga). Ät obegränsat till att börja med av riktig mat till att börja med. Så länge du undviker kolhydrater (låt dessa komma från ovanjordsgrönsaker) i mängder så kommer du att märka hur nöjd och mätt kroppen blir på mindre mängd mat.

Koncentrera dig på att kroppen ska bli trygg och låt den återställa det som har farit illa under svältbantningarna. I början kan du känna obegränsad hunger för att kroppen behöver maten.

silvernight
0

Tack för era kloka svar! Så trevligt välkomnande här, ingen som kallar mig dum i huvudet för att jag går ner i vikt med måltidsersättning t.ex. ;)

Det är nog inte så mycket den fysiska omställningen som är svår i mitt fall, det är den mentala, för det är fortfarande väldigt nytt i mitt huvud det här med att fett inte är farligt. Så det är väl därför jag ännu inte vågar köra LCHF fullt ut för jag är rädd att det inte ska funka. Min käre sambo är också nyfiken men har också väldigt svårt att acceptera "den nya världsordningen". För er vana LCHF:are kanske det låter konstigt men det ÄR en omställning. Jag måste nog bara hinna vänja hjärnan.

Jo jag vet, det finns tonvis med bevis på att LCHF funkar men med så många misslyckade viktminskningsprojekt bakom mig (blir ett par stycken på 15 år..) så är man lite skraj och naggad i kanten.

Har inga problem alls att nästan helt skippa kolhydrater, märker jag. LCHF känns lite för bra för att vara sant, om ni förstår vad jag menar. Och i tidigare viktminskningsförsök har "för bra för att vara sant" oftast varit det också och vikten har kommit tillbaka.

Så himla gött med den där artikeln i Expressen tycker jag! Ska bli väldigt intressant att se hur kostråd och allmänna inställningen är om 5 år!

Gullvi
0

Hej silvernaight! kan berätta för dig att jag känner igen mig så väl i din beskrivning av hur du har gjort genom åren - vi är nog massvis med jojobantare som gör tappra försök med både den ena och den andra mirakelkuren. När jag började i september med lchf så trodde jag inte det skulle gå så fort, från den 6 sept -10 och fram till 15 dec hade jag tappat 10 kg!!! Det är den summan du har fram till ditt bröllop. Jag är nog betydligt äldre än du och ändå gick det så snabbt, nu står jag där med mina 74 kg (171 lång) men har minskat i omfång så tänk inte så mycket på vågen. När jag julstädade slängde jag en halv kartong med nutrilettpåsar och tänkte "aldrig mer". Jag har fått så mycket positivt genom att ändra kosten, ingen förkylning i sikte sedan jag började med lchf, ingen inflammation i tandköttet som tidigare resluterade i blödning vid tandborstning plus att min ibs håller sig mycket lugnare, så de vinsterna + att jag tappade kilon har gjort att jag bestämt mig för att hålla mig till denna mat. I början hissnar man när man slår i grädde, klickar fet majonnäs på äggen osv, men när du märker hur mätt du är och hur blodsockret ligger på en låg nivå blir du modigare och modigare. Vi har ju fått leva med att fett är farligt men som någon har beskrivit det någonstans, du blir inte fet av fett och heller inte grön av att äta grönsaker. Lycka till och välkommen hit

silvernight
0

Tack gullvi, skönt att höra att man inte är ensam om att ha hjärnspöken.

Tror att många kommer ha  väldigt svårt att acceptera de nya rönen om fett, efter att fett i så många decennier utmålats som fan själv. Lika bra att börja lära sig nu. Flört

silvernight
0

Har bestämt mig för att köra min ursprungliga plan: jag kör Xtravaganzas VLCD-påsar i 5 veckor till och sedan efter det fasar jag in LCHF så det blir en sjyst övergång. Till 28e Februari alltså med måltidsersättarna (så att en rejäl drös kilon försvinner) och så LCHF efter det. LCHF går ingenstans. :)

Känns bra att ha provat lite LCHF-ätande denna vecka dock, bra övning!

Fiana
0

Var dock beredd på att du kan gå upp i vikt när du slutar med påsarna (oavsett diet) - kroppen brukar vilja lägga på sig tillbaka efter svältkurer, och det kan dessutom vara nödvändigt för att få upp förbränningen igen så inte enda sättet att hålla vikten är att fortsätta med superlågt energiintag/extrem träning. Det är betydligt större anledningen till att det för de flesta är omöjligt att hålla vikten efter sådant på längre sikt, mycket mer än "man förändrande inte vanorna" eller "hade ingen plan för det" etc.

Extremt lågt kaloriintag reglerar helt enkelt ner förbränningen och gör det än svårare att hålla vikten efter än innan, tyvärr.

silvernight
0

Jo jag vet det, därför har jag planerat in en extra lång upptrappning så att jag successivt ökar på mängden mat jag äter sedan. Så jag tänkte ta det försiktigt och kontrollerat, så ska det nog gå bra att få igång förbränningen igen.

Fiana
0

Även om du gör så är det inte otroligt att du ändå går upp i vikt en del igen innan det vänder. Bara så du är medveten så betyder det inte att det är "fel" på vilken "diet" du än går över till, utan felet ligger i svältkuren. Annars blir det lätt att man hoppar hit och dit och så har jojobantningen börjat och för varje gång blir det svårare att gå ner och att hålla vikten.

dufva
0

Det är nog tyvärr stor risk att du går upp i vikt efter påsdieten oavsett vilken kost du väljer.

Har man brutit kroppen genom svält vill kroppen obönhörligt ha tillbaka sin ursprungsvikt när energirik föda åter dimper ner.