Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 8415 ggr
Daoz
0

LCHF Avslut

Hej jag undrar vad som händer när man helt enkelt slutar med lchf. För har ju hört om man inte äter på länge så går det man äter sen rakt in på lagring och tänkte om det var nån liknande effekt när man sluta med lchf.

har inte tänkt att sluta på ett tag men tänkte om man ska planera nån vecka med special kost om det jag tror stämmer.

Pasi
0

Det händer nog inget speciellt när du slutar - först tar det väl några dagar för kroppen att vänja sig vid den människofientliga maten, och vid att gå på kolhydratdrift. Med tiden får man räkna med de vanliga komplikationerna: diabetes, övervikt, tarminflammationer och cancer. Flört
Varför skulle man vilja sluta med naturlig mat/LCHF?

Daoz
0

jag klarar inte av att köra långa perioder så jag kör ett tag sen äter jag vanligt igen.

hemul
0

Låter inte alltför nyttigt. Varför klarar du inte av det? Du kanske går ut för hårt. Bättre att vara mer moderat då och klara av det.

Daoz
0

Dels för att jag blir lite trött på maten efter nån månad men sen så går jag i skolan och jag blir tröttare av lchf och sen finns det ibland ingen mat i skolan jag kan äta så då får jag ingen energi.

Men vad skulle hända om man typ körde lchf under veckan och äter vanligt på helgen till exempel?

Pytteliten
0

Jag vet vad som händer med mig. Jag går upp i vikt… Men det är ju individuellt hur känslig man är.

Zepp
0

Det beror ju på vad det andra alternativet är och om du är känslig sjuk eller vad du tål.

Många äter nyttigt utan att äta LCHF, ett varierat utbud av bra mat i lagoma portioner.

Så det beror på vad du menar är LCHF och vad alternativet är, socker och junkfood är iallafall mest näringslös energi som sätter sig på magen.

LCHF är ju vanlig mat utan em massa onödiga kolhydrattillbehör, och det går att variera som all den andra maten.

Sen så.. varför äter du LCHF, behöver du gå ner i vikt?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Daoz
0

Tror inte jag är känslig för att bli sjuk, blir faktiskt nästan aldrig sjuk. men med lchf menar jag ju att jag knappt äter kolhydrater(under 5% från varje produkt). Sen altenativet lär väl blir just socker och snabbmat eller vad man ska säga för blir inte lika roligt på helger med kompisar och sånt där om man sitter med ett glas vatten och en ostbit när dom andra äter gott hehe. kommer även behöva äta skolmat vissa dagar när det inte finns något utan kolhydrater för skolan är viktig och jag behöver energin.

behöver väl inte gå ner i vikt men jag vill iallafall. just nu är det 3kg jag vill gå ner. med tanke på att jag gör lchf i perioder så går jag ju upp lite mellan varje så det är väl det jag tar ner

TeamVanity
0

#7 - "behöver väl inte gå ner i vikt men jag vill iallafall. just nu är det 3kg jag vill gå ner. med tanke på att jag gör lchf i perioder så går jag ju upp lite mellan varje så det är väl det jag tar ner" - med andra ord så jojobantar du….har för mig att om man gör så, så kan det med tiden kan bli svårare att gå ner i vikt…

Pasi
0

#7 Jag förstår inte riktig - när jag äter min gourmetmat (LCHF), riktigt smaskiga saker, så sitter andra och trycker i sig kemiskt junk, spannmål och smaklös skitmat - saker jag finner oerhört osmakliga numera (och knappast kan bli avundsjuk på ens i drömmarna) och endast skulle stoppa i mig vid "äkta" hungersnöd. Jag är bara glad för att jag fårk, och kan, äta så gott som jag gör.
Tycker du verkligen att det som "de andra" äter är så gott? Vad för nåt - jag hänger inte riktigt med i logiken?Skrattande

#8 Man får skilja på bantning, dvs svält, och att äta nyttig/riktig mat - stor skillnad.Glad

Daoz
0

vadå så det är farligt att byta diet för ofta?

men som jag sa så tröttnar jag på lchf maten efter ett tag, är ju inte lika stort sortiment. sen gillar jag väl annan mat bättre också.

dufva
0

Du använder altså lchf periodmässigt för att tappa några kilo

Sen äter du upp dom igen och startar en ny cykel?

Låter som du är på väg att etablera ett mönster av jojobantning.

Argumentet med skolan köper jag.

Säkert inte lätt med deras halvtaskiga mat och även att du vill haka på kompisarna ibland.

Jojobantning kan dock medföra att du långsamt flyttar ditt jämviktsläge uppåt och alltså på sikt bantar dej tjock.

gluffgluff
0

Jag tror att det är mer skonsamt för kroppen med en långsam övergång åt båda hållen. Matsmältningen hinner anpassa vilka enzymer etc som behövs för att ta upp maten.

Du kanske kan hitta något mellanläge, där du äter lite mer kolhydrater till lunchen i skolan, och kanske till ett mål på helgen?

Det beror ju på varför man äter LCHf, men jag tror ju att det viktigaste är att äta människomat, att skippa läsk/ godis och sådant, socker och gärna spannmål. Och såklart billiga vegetabiliska skräpoljor. Om man är frisk i övrigt är tex potatis och rotfrukter bra mat. Frukt funkar också för många.

Alltså, försök att hitta ett bra sätt att äta som du orkar leva med hellre än att köra lite av varje.

Inkanyezi
0

Daoz, din framtoning här tyder på två saker. Den ena är att du har en ätstörning, och den andra är att du inte förstår konceptet LCHF.

Man kan självklart inkludera LCHF i ett ätstörningsbeteende, och det gör nog inte stor skillnad i resultatet. Om du har blivit trött av att ära din variant av "LCHF", så beror det på att du inte har ätit tillräckligt.

Om du vill gå ner, som du säger 3 kg, så är du med stor sannolikhet inte överviktig. Den som vill gå ner tre kilo till är mer troligt underviktig, för om man är normalviktig och viktstabil  så är en variation av totalt tre kilo ganska normal över varje längre tidsperiod man får för sig att mäta. Men anorektiker, som generellt strävar efter att minska sin vikt utan hänsyn till om det är hälsosamt, kan önska en viktnedgång på tre kilo. Den som inte har en ätstörning går utan problem ner tre kilo om där finns tre kilo att gå ner.

Man blir inte trött av att äta LCHF, och den som har en kraftig övervikt har reserver att ta av, så att det egentligen inte är nödvändigt att äta flera gånger under dagen. Om man blir trött för att man inte har energi, så beror det på att man har ätit för lite, oavsett vilket kosthåll det handlar om.

Och resultatet av en ätstörning kan slå åt båda håll. Man kan bli mager som en sticka och svälta, och man kan faktiskt också bli smällfet och svälta ändå. Ingen av varianterna är hälsosam.

Om du har tre kilo att gå ner, så är du alldeles för viktfixerad, och det är vad du först och främst måste ta tag i. Koppla av och strunta i att väga dig. Vågen kömmer ändå inte att visa hur du mår, och den kommer att visa variationer över tiden på omkring tre kilo om du är viktstabil, vilket många av oss är. Men se till att du äter ordentligt, att du får i dig tillräckligt med mat, och välj när du kan sådan mat som innehåller bra näring.

Ofelia
0

Stor övervikt börjar faktiskt med det första överviktskilot, man får inte 10 kgs övervikt per omgående!?

Nu är inte jag TS men jag"bantar" också ner mig när jag gått upp 5 kg och har garanterat ingen ätstörning. Jag har haft en större övervikt för flera år sen, som jag lyckades få bort med strikt LCHF och nu håller jag ett getöga på vikten. Lättare att gå ner de första kilona man går upp än att låta det växa på sig till en större övervikt.

Äter också något mellanting GI och LCHF till vardags men håller striktare "diet" när jag gått upp de första kilona. Fungerar jättebra , förutsatt att man inte växlar mellan skräpmat och den här kosten. Det går att äta riktig mat även med flera kolhydrater inblandade. Personligen äter jag mer grönsaker/frukt/rotfrukter men skippar pizzadegen och all annan mjölmat och sånt till vardags. Det går även med skolmaten att sortera bort rent skräp.

parsley
0

Vad är det för vecka med specialkost du tänkt att planera in?

Vad är det för vanlig mat du vill äta?

KarinJ46
0

Daoz hur lång är du och vad väger du? Är du kvinna eller man?

Daoz
0

Jag har inte ätstörningar och med min variant av lchf? vad menar du då? äter väl lchf som alla andra?

sen måste jag ju säga att jag inte är särskilt på läst på allt om lchf, lärde mig det mesta av min bror som körde det och jag tyckte det var intressant.

och om specialkosts vecka tänkte jag mig att man trappar upp med kolhydraterna lite mer för varje dag så det inte kommer som någon chock för kroppen men det var ju inget specielt med att sluta så då behöver jag ju inte det.

jag är nånstans runt 180cm lång (inte mätt mig nyligen) och väger 79kg och man (kille).

och om jag ska vara helt ärlig så är det där med 3kg inte riktigt rätt eller vad man ska säga. har 3kg kvar att gå ner för har redan gått ner lite av lchf.

Har läst nånstans att om man tränar så behöver man inte tänkte lika mycket på vad man äter (när det gäller lchf). om jag inte skulle köra lchf på helgen men tränar mer skulle det vara bättre?

får göra nån egen variant av lchf verkar det som då så att jag kan köra det hela tiden.

Inkanyezi
0

#17 Det underlättar om du gör hänvisningar intill varje stycke till de inlägg som du kommenterar eller refererar till.

"LCHF som alla andra" finns inte riktigt på kartan. Vi har sett massor av tolkningar, där den ena är mer absurd än den andra. Om du vill redogöra för hur din dag eller vecka ser ut med LCHF, så underlättar det för dem som kanske vill ge dej lite hjälp.

180 cm och 79 kg är normalvikt, och jag har ingen idé om varför du alls väger dig och varför de där tre kilona ska vara viktiga. Om du äter LCHF och fortsätter med det under en längre period kommer din kropp att ta en vikt som stämmer med din aktivitetsnivå. Om du rör på dig mycket eller styrketränar, så blir du antagligen lite tyngre än om du sitter stilla. Men man kan inte beställa att få bort tre kilo genom att äta LCHF; i synnerhet inte vid normalvikt.

Hur du äter är så klart din ensak, och det skadar dig troligen inte att äta mer kolhydrater på helgen, särskilt om du också tränar, men genom träningen kan du snarare öka i vikt än gå ner. Men spelar det någon roll?

Daoz
0

#18 okej ska skriva sånna där nummer från och med nu då:)

men spelar det nån roll exakt vad jag äter? för jag äter inget som har mer än 5% kolhydrater, eller dricker.

Det är ju inte just att jag vill gå ner 3kg utan att jag vill få bort 3kg från kroppen, om jag ökar i vikt pågrundav muskler till exempel så gör ju det självklart inget.

och mitt mål är ju att bli smal, vilket jag anser att jag inte är och mår inte bra av det.

men jag kommer antagligen äta kolhydrater på helgen och i skolan om så nödvändigt för jag vill inte gå miste om saker bara för att jag vill köra lchf(eller vad det nu jag kör är).

Inkanyezi
0

Det där med fem procent är en tumregel, som egentligen inte är vad som kännetecknar LCHF, även om det underlättar när man väljer något livsmedel som man undrar om det är okej eller inte. Man kan ha mycket högre innehåll av kolhydrater i någonting utan att gå ifrån LCHF; det är den totala belastningen av kolhydrater i kosten som är avgörande. Man kan alltså ta en potatis, om den totala mängden av kolhydrater i måltiden inte blir för hög, fast potatisen innehåller mer kolhydrater än 5%. Det kanske till och med går med två inte alltför stora potatisar, men knappast med fem. Att välja livsmedel med högst fem procent kolhydrater gör det lite lättare, eftersom man vet att man inte får i sig mer kolhydrater än fem procent då, och troligen mindre. Men en femprocentsgräns för kolhydrater är inte någon garanti för att det ska bli LCHF. Mjölk till exempel innehåller mindre än fem procent kolhydrater (OBS! våtvikt), medan fördelningen av fett och kolhydrat inte är LCHF utom i fullfet mjölk. Skummjölk och lättmjölk går alltså bort för att de inte innehåller tillräckligt mycket fett. Inte ens fullfet mjölk är fattig på kolhydrater, i vikt räknat är det mer socker än fett, men det är dubbelt så mycket energi från fett som från socker i fullfet mjölk.

För många av oss är det nödvändigt att ha ett mycket lågt intag av kolhydrater, medan det för andra som inte är metabolt störda kan vara mindre noga. Några av oss kan inte äta mer än kanske 20 g kolhydrater per dygn utan negativa effekter, medan andra kan äta hundra gram utan problem. Den största skillnaden mot "normalkost" eller tallriksmodellen är att större delen av energin kommer från fett och bara en mindre del från socker eller andra kolhydrater som omvandlas till socker i matsmältningen.

Så du bestämmer själv vad du ska äta. Om huvuddelen av ditt energiintag kommer från fett och bara en mindre del från kolhydrater så är det LCHF. Om man ska ha någon tumregel så är det väl att ungefär tre fjärdedelar av energin bör komma från fett, gärna lite mer, och att resten kan komma från andra källor, där socker och stärkelse inte är nödvändigt.

Daoz
0

jo jag har ju det där med 5% för att det blir lättare. dricker inte mjölk heller för läste om det nånstans. jag äter inte kolhydrater alls för att jag tycker det blir lättare så.

Inkanyezi
0

#21 Och att du inte dricker mjölk "för att du läste om det nånstans" är ett av kännetecknen för att du kanske inte helt har förstått, och det kan vara ett tecken på en ätstörning som kallas ortorexi. Jag säger inte att det är så, men du får själv avgöra om det kan ligga någonting i det. Jag dricker kaffe med mjölk, men utan socker, och jag använder ekologisk gammaldags mjölk, eftersom det är ett ganska rent födoämne utan onödig behandling eller tillsatser. Gammaldags mjölk är fullfet, med vettig fördelning av fett och kolhydrater.

Man bör ha en helhetsbild av vad man sätter i sig, och det är inte bara procent hit eller procent dit. Också kvalitén på fettet man äter har betydelse, där vissa fetter kan vara direkt skadliga, som exempelvis sojaolja och majsolja, medan andra bara är tveksamma och kanske skadliga i för stor mängd, som rapsolja och olivolja. Enkelomättade fetter och naturliga mättade fetter bör vara basen i fettintaget, och vi behöver dessutom kanske ett tillskott av omega-3. Den andra fleromättade essentiella fettsyran är det ingen risk att man får för lite av.

Och tillbaka till din vikt. Det är en bra idé att ställa undan vågen någonstans där du inte kommer åt den så lätt. Ät vettigt, och ät riktig mat. Du behöver inte undvika några naturliga födoämnen, men det kan vara idé att se upp med allt som är preparerat, särskilt när det innehåller onödiga tillsatser, varav många inte är livsmedel. Det spelar kanske ingen roll om du går upp lite eller ner eller håller vikten; det viktiga är ju att må bra, att vara frisk och äta en sund kost utan excesser åt någondera hållet. Det LCHF gör är att återställa kosthållet till något som är rimligt ur evolutionär synvinkel och hälsosamt i det långa loppet. Jämfört med tallriksmodellen blir det en radikal nedskärning av kolhydraterna och ökning av fettandelen i kosten, och det är därför det har fått akronymen LCHF.

Daoz
0

förstår inte logiken i att jag har ätstörningar för att jag inte dricker mjölk. Spelar väl inge roll hur jag får reda på att mjölk inte är bra även om det har lite kolhydrater? sen så äter jag inget av dom oljorna du nämnde och tar heller inte omega 3 tillskott.

sen så vet jag inte vad det skulle hjälpa att ställa undan vågen, kommer ju fortfarande göra samma saker bara att jag kan se mina framsteg. Jag vill bara bli smal, jag är ingen expert på lchf och har inte särskilt mycket kunskaper om man och ämnen som är bra eller dåliga.

parsley
0

# 17 Varför vill du vänja kroppen vid kolhydrater?

Det finns ju en del "kost-/ bantningsprogram" med upplägget att man börjar programmet med att äta minimalt med kolhydrater och sedan ökar mängden när man gått ner i vikt och ser hur mycket kolhydrater man kan äta utan att gå upp i vikt igen.

Aniara4
0

Jag tror det är bättre att du hittar en nivå du kan ligga på hela tiden istället för att byta fram och tillbaka hela tiden. Omställningarna är rätt jobbiga åt båda hållen, och då är det bättre att du ligger konstant på en nivå med kanske lite mer kolhydrater.

Eftersom du varken är sjuk eller överviktig behöver du inte äta strikt LCHF (kan tilläggas att det du äter nu sannolikt inte är särskilt strikt heller, jämfört med många andra här), utan det räcker förmodligen om du skippar bröd, pasta, ris och sånt, håller nere på rotfrukter och undviker frukt om det inte är något du verkligen saknar. Och skippar socker förstås!

Daoz
0

jag vill inte vänja kroppen vid kolhydrater och som vad tråden skapades för så visste jag inte om man behövde göra något specielt när man slutade med lchf.

har du nått tips för hur man kollar sånt? typ hur mkt man ska lägga till med och hur länge man ska vänta innan man ser om man kan ta mer eller behöver minska?

parsley
0

# 26 Vågen, vikten, måttbandet, ditt välbefinnande.

# 25 Klokt skrivet

Inkanyezi
0

En av grundförutsättningarna är att LCHF är ett hållbart kosthåll, som man kan fortsätta med hur länge som helst. Man slutar inte med LCHF, men man anpassar sin föda till vad man mår bra av. Det ska man aldrig sluta med.

Om du har gått upp mer i vikt av "vanlig" kost och använder en "diet" för att gå ner igen, så är det alldeles självklart att du åter kommer att gå upp när du slutar med dieten som du kan gå ner i vikt av. Det kräver inte tillvänjning vid den mer "normala" kosten, man äter det som man har lust att äta. Om du gick upp i vikt av mycket kolhydrater tidigare, kommer du att gå upp i vikt av mycket kolhydrater också framöver. Det är ganska självklart.

Och man kan jojobanta med LCHF också. När man utesluter kolhydrater och ökar fettet har man goda förutsättningar att gå ner i vikt. Om man sedan ökar kolhydraterna och skär ner på fettet kan man gå upp igen. Och om man inte minskar fettet när man ökar kolhydraterna går det ännu fortare att gå upp.

Så svaret är att du ska inte sluta med LCHF; det är en livsstil, och den varar livet ut. Om du vill hatta fram och tillbaka med olika sätt att äta, så visst kan du göra det. Du får facit efteråt. De jag känner som faktiskt har gjort det och "gått tillbaka" efter att ha "tröttnat på" LCHF, de behåller inte hälsofördelarna med LCHF, där bland annat vikten är ett tecken på framgång. Oavsett om du kör med mjuk tillvänjning eller helt enkelt direkt går över till mer fettbildande kost, så kommer det att sätta sig på gubbkulan.

MimLan
0

Varför inte ta den gyllne medelvägen och äta rejält på morgonen, så att du inte är så beroende av lunchen, och samtidigt har grundat bra för dagen?

Braille
0

Daoz: prova dig fram vad som funkar för dig. Min kropp får ingen chock av att börja äta kolhydrater igen, även om det är rätt stora mängder. På lång sikt mår jag dock inte lika bra, och går upp i vikt.

vinteralvan
0

Daoz: LCHF är ingen bantningskur, det är ett sätt att äta hälsosamt och en trevlig bieffekt är att de flesta går ner i vikt.

kitabu
0

Jag tror att man skall vara extremt försiktig att sätta "skyltar" på folk, typ "du har ätstörning".

Skribenten bad upprktigt om råd. Det finns ingen anledning att såga honom så totalt.

Tvärtom tycker jag att det är uppmuntrande att en ung kille (går i skolan?--17-19 år?) normalviktig, men vill prova LCHF.

Naturligtvis måste det vara mycket jobbigt att försöka få i sig bra grejor från skollunchen, spec. om den är lagad av Sodexo.

Lycka till Daoz. Du hittar säkert ett sätt att äta och må bra.

Helena Hesselmark

Daoz
0

#29 jag äter bra frukost men behöver fortfarande energi vid lunch

#31 inget bantnings sätt men det går fort att gå ner i vikt (för mig iallafall) och det är enkelt.

#32 Tack:) jag är 15 år

kitabu
0

För en 15-åring skriver du mycket moget.

Jag tror att du kommer att hitta din egen väg eftersom du så tidigt i livet inser att kosten är viktig.

Jag önskar dig all framgång.

Helena Hesselmark

Daoz
0

#34 Tack igen:)

KarinSch
0

Det är inte många 15 åringar som ens tänker på sin hälsa så jag tycker med att du är väldigt klok, nu är jag en halvgammal kärring och inte alls i din ålder men förstår precis hur du menar. Jag älskar med god mat och att mysa/festa ibland på helgerna. Att alltid äta LCHF funkar inte för mig, jag saknar vanlig mat ibland men jag äter på mitt vis, och det funkar för mig. Du måste hitta ditt eget sätt, som du trivs med och mår bra av. Jag blev trött på ägg och ägg och ägg och mera ägg på morgonen så jag valde att lägga till  en skiva surdegsbröd, riktigt hembakat bröd utan tillsatser och en tunn skiva bara, den fyller jag med smör och bra, pålägg t.ex. ägg med majonäs, tomat o salt. Ägget blir mycket mindre framträdande. Sen kaffe med kokosfett  och lite skummad mjölk.

Skollunchen förstår jag är ett problem, men du kan ju äta sallad, deras kött och fisk och kanske ta med avokado (fett och mättande), ölkorv, kokta ägg, brie ost och lägga till istället för deras tillbehör. Du kan kolla menyn i förväg och planera vad som passar till. En frukt om dagen kan du äta som är ung och frisk och absolut bär.

Det är lika lätt att bli fanatisk på LC mat som på andra dieter och du som är ung ska fokusera på att hålla dig frisk och det gör du genom att äta nyttigt till vardags, festa med chips och läsk någon gång ibland, inget är förbjudet, du ska bara hitta din väg. Märker du att du går upp i vikt så ska du reagera men tänk på att du växer och utvecklas än.

Njut av livet, och även om vissa älskar LC mat så betyder det inte att alla gör det.

Vad du däremot alltid ska undvika är skräp med massa tillsatser som påstås vara mat, det är det inte. Mat är rena råvaror som helst ska vara obesprutade och inte proccessade på något vis, allt annat är godis och ska ätas sällan.

Daoz
0

#36 Skönt med någon som verkligen förstår vad jag menar:) tack för tipsen och uppmuntran!