LowCarb-burgare på Max
Jag tycker att bra initiativ ska uppmuntras och uppskattar Max satsning på GI och LowCarb. Var nyfiken på hur det går med försäljningen. Men det kan dom förstås inte svara på, affärshemlighet. Jag fick i alla fall svar om att denna trend ska fortsätta, se nedan. Ännu bättre skulle det bli om dom skippade fett-jakten.
_Jätteroligt att du tycker om våra "GI-produkter". Av konkurrensmässiga skäl så kan jag inte avslöja mer än att produkterna är ett bra komplement till vårt ordinarie utbud av hamburgare, och att vi absolut kommer att forsätta följa och leda utvecklingen av den typen av mat, då det är en viktig del i vår affärsidé! Och fler restauranger kommer det också att bli!
_
Det är en positiv inställning som vi får vara glada för.
Tänk om De också kunde servera LC-burgaren utan en söt dressing?
Själv tar jag utan dressing med dubbel ost när jag går på Max ibland.
Numer pensionär i Nynäshamn
Har käkat den en gång. Klart den var god, eftersom det är hamburgare ifrån ett snabbhak. Däremot så kände jag mig väldigt onyttig p.g.a av brödet. Men nu har man testat den, och det är ju ett bra alternativ om man kanske vill lyxa till det någon dag..
www.machmo.se
Vad menar du med brödet hedakicki?
LC-burgaren serveras ju utan bröd, det är krispig sallad runt istället.
Missuppfattade den lite.. eftersom jag inte besöker max så ofta, så trodde jag ni menade deras GI-burgare.. Nu gick jag in och kollade på deras sida så såg jag att de hade andra lternativ som defenitivt ska provas nästa gång!
www.machmo.se

_"Idag kan man äta lika nyttigt eller nyttigare på Max än på nästan vilken restaurang som helst. Våra sallader och våra nyckelhålsmärkta hamburgare är nyttiga alternativ till mycket av de onyttiga och feta pastarätter, pajer eller husmanskost som svenskarna äter till lunch. Efter lanseringen av våra nyckelhålsmärkta produkter har vi fortsatt att se över sortimentet. Vi har bland annat bytt ut all majonnäs till en magrare variant med drygt 60 procent lägre fetthalt. Vi har också bytt ut vår glass till en magrare variant med cirka en procent fett."
_
från Max' hemsida
Jag skrev till Max och berömde initiativen med GI- och LC-burgare, och gav förslag på hur man kan göra den senare ännu mer attraktiv för low carbare: sockerfri fullfettmajonnäsdressing och extra ost. Jag skrev att vi inte räds riktigt, naturligt fett, men att vi däremot inte vill ha socker, då går liksom hela idén förlorad.
*stay calm - be brave - wait for the signs*
Det är lite som att dom försöker göra både och. Både ta bort fett och lägga till. Jag visste inte att det var kolis-dressing. Man kan be att få slippa den och lägga till mer osto kanske bearnäs istället.
När jag frågade en gång, sa kvinnan som hivade fram burgaren att det INTE var socker utan sötningsmedel i dressingen. Lät konstigt, tyckte jag? Något sött är det i, så mycket är säkert!
#6 Catlin!
Bra initiativ! Fick du något svar?
Jag tycker om tanken på LC-mat på max, dessutom har jag alltid tyckt att deras mat är godast, men nu smakar allt sött.. Vi var inne på en max i närheten och frågade om innehållet i köttet i hamburgaren.. Det var inte kul att läsa. Hon som visade detta sa att all info skulle finnas på deras hemsida men jag hittade inte.
Köttet är sån vanlig snabbhamburgare med en kötthalt på ca 80% resten är tillsatser i form av stärkelse, potatis och annat skräp.
Är man inte så känslig kan det väl funka.. men annars. Dessutom hittade jag massa smakförstärkare och sånt.. Vet inte om det fanns i köttet just men på massa andra ställen. 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

#9 Inget svar än!
När jag var på Max (bara 1 gång hittills) frågade jag om dressingen och fick veta att det var socker i.
Men å andra sidan, sa den hjälpsamme killen bakom disken, så är LC-burgaren av extra hög kvalitet - fettsnål!
Madre mia…
Jag måste säga att det varken var särskilt gott eller mättande, och jag blev väldigt sugen på choklad efteråt. Ingen hit för mig.

Hej!
Tack för att du tog dig tid att skriva till oss. Du kommer att få ett svar inom kort från den som är ansvarig inom detta område.
Med vänliga hälsningar
Max Hamburgerrestauranger AB
Sedär! Pling i inboxen! Återkommer när jag fått det utlovade svaret.

På deras hemsida skriver de att LowCarb-burgaren innehåller 6,6 g kolhydrater.

Har glömt tala om att jag fick följande svar från Max:
Hej catlin,
Tack för ditt mail och dina intressanta inlägg om LC-kost.
Om du vill ha mera ost på din LC-burgare så går det alldeles utmärkt att beställa det nästa gång du är på MAX.
Att byta ut majonnäsen är nog inte aktuellt just nu, men jag ska se över möjligheten med att göra en dressing utan socker som som skulle passa LC-kosten.
Tack än en gång. Våra gästers åsikter betyder oerhört mycket för oss. Hör gärna av dig igen om du har några mer funderingar angående våra produkter.
Vänliga hälsningar
Jonas Mårtensson
Chefskock
Vad kul… alla positiva reaktioner är bra… jag brukar prata med personalen på Max om socker/sötningsmedel
Det är väl så också att det är bra att Max finns och att de gör denna hamburgare. Jag ser det ju som ett alternativ om det absolut måste gå fort och det absolut inte finns något annat alternativ.
Inget jag skulle rekommendera att äta ofta kanske på tanke på innehållet i vissa produkter, typ dressingen och vad där nu är i Hamburgaren som vi inte känner till…..
Men som sagt om det ska gå fort är det ju bra och jag tror att alla som äter LCHF säkerligen är medveten om att det faktiskt är snabbmat och det är nog inget som är att rekommendera för ofta.
Dock gillar jag konceptet att de gör det och det är en fröjd för ögat att gå in på en max restaurang och se att de faktiskt har en meny som det står LCHF för det är inget vanligt precis……

Jag håller med Kia, det är väldigt positivt! Därför började jag också mitt mail till dem med att ösa beröm… ;-)
Det är bra för då tänker de att detta var verkligen kul att dom gillar det och då kan man alltid påverka :)
Bra intiativ att maila dom…. Synd fortfarande att de inte finns i Malmö :(
Ingen som har provat att beställa en LowCarb-burgare och när dom frågar om man vill ha något mer så drar man till med "en stor strips och en stor milkshake" bara för att se om dom vet varför dom säljer LC-burgaren? *fniss*
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Behövdes inte… jag fick frågan om jag ville ha pommes frites till min… NEJ! sa jag, med eftertryck! ;-)
Skrattar :)
Info om Max-burgare:
LowCarb-burgare, per portion. 32,7 g fett. 6,6 g kolhydrat. 389 kcal.
Delifresh Slimburgare, per portion. 12 g fett. 50,7 g kolhydrat. 399 kcal.
GI-burgare, per portion. 51,8 g fett. 37,3 kolhydrat. 755 kcal.
6,6 g kolhydrat på LC-burgaren? Då får man ju ta med sig en burk majonnäs och skrämma upp den till anständiga proportioner.
Borde inte GI-burgaren heta SlowCarb istället? Det låter mycket häftigare! Fast då skulle Max förstås inte kunna dra nytta av hypen kring GI.
Slimburgaren skulle dom kunna döpa om till SLV-burgare…
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jag läste innehållsförteckningen på max hamburgerkött.. Den innehåller både potatismjöl och potatisstärkelse.. Om man räknar på KatNybs uppgifter så verkar det inte ens vara 80% kött i burgaren.. Det är standrard på tex scans kött.
Både BurgerKing och McDonalds går ut med och säger att dom har bara kött i sina hamburgare. Dessa smakar annorlunda. Och går alldeles utmärkt att få utan bröd.. *ler* Dessutom ska hela BK vara helt fritt från både transfetter och smakförstärkare…
Men man skulle allmänt behöva ha med sig smör eller majjo för att fetta till det hela. Annars blir man inte mätt.. *ler*
//Ida
Skrev till Max för att få en innehållsförteckning.. Den jag läste var den de har på restaurangen. De har inte svarat. Inte alls.
Jag skrev för ett par veckor sen. Det känns som det var en obehaglig fråga..
//Ida
Åt den faktiskt häromdagen eftersom jag slutade så sent ifrån jobbet och var hungrig… Fick ett otroligt fylligt paket, och såg verkligen fram emot att äta den.. När Jag kom hem så såg jag att det var isbergsalladen som "tryckte upp" pappret, och som fick det att se så "mycket" ut, och längst in låg en liten platt hamburgare.. blev lite besviken, allt ser ju så mycket godare i reklamen.. helt okej dock, även om man kunde lagt majonäs som dressing istället 
www.machmo.se
du kan väl få vilken av Max hamburgare som helst som en low-carb variant.? Maxburgaren eller supremeburgaren är med majjo och supremen har bacon och ost.. Känns som mer matigt.
//Ida
åt den idag och den var grymt god….. :D
besika: Inte söt?
//Ida
näää… skulle den va det?
#31 Jag gissar att jag skulle tycka det. Tycker nämligen att mer och mer saker smakar sött. Tänkte att eftersom köttet innehåller så mycket potatis och annan stärkelse så finns risken. *ler*
Det var ju goda nyheter att du inte tyckte det då, då kanske man vågar prova i nödfall, om ingen BK finns. ;-)
Förr kände jag inte sötsmaken alls. Nu kan jag knappt köpa majonäs för den smakar för sött. Ännu mindre på hamburgerställen där grejerna faktist ÄR sötade. *ler*
//Ida
VAD SÄGER DU!!!!!!!!!!!!!!?????????????????????
Har jag ätit POTATIS!!!!!!!!!!!!!!???????????
Och det som är alldeles försent att sätta fingrarna i halsen….
Så var det med den glädjen… ;))
Grädde tycker jag är söt- Utan socker!
Besika: Jag gissar att Max-köttet har en kötthalt på ca 80%, dessa 80 är 100% svenskt nötkött.. men precis som scan och sibylla och annndra så har man massa annat i för att det ska hålla ihop, bla potatis..
Fråga om innehållsförteckningen på köttet nästa gång du är inne på en max.. varje restaurang har den och visar gärna.
Jag har försökt få dem att maila en till mig. men de svarar inte på mina mail..
//Ida
På Max hemsida står det så här gällande köttet i deras low-carb burgare:
Svenskt nötkött, vatten, potatis, ägg, torrmjölk, koksalt, potatismjöl, buljongpulver, potatisfibrer, kryddor (kryddmix bestående av druvsocker, kryddextrakt (rosmarin), jästextrakt (salt, jästextrakt, maltodextrin), surhetsreglerande medel (E330), vegetabiliskt fett).

Mysig innehållsförteckning… Dessutom innehåller den soja någonstans enligt deras allergiinformation. Buljongpulvret?
Jag var på stan igår och tryckte faktiskt i mig en dubbel low carb-burgare med extra bacon (utan den sliskiga dressingen). Aldrig mer! Jag har ätit den tidigare och tyckt den varit OK, men jag antar att mitt smaksinne har förändrats och blivit känsligare…
Köttet kändes för salt och kryddigt med liksom en lite lätt unken bismak. Ångrar att jag inte gick till Burger King istället, det måste ju gå att få något liknande där…

Någon som vet var Max ligger i Göteborg ?

Finns inte i Gbg, bara i Partille.
Buljongen innehåller dessutom garanterat massa smakförstärkare. en två tre stycken brukar det vara.
Stor-Göteborg har Max i Allum.
//Ida

Tack då ska jag genast åka på utflyckt till Partille.
Anna-Elsa: Blev besöket som du hoppats?
//Ida
I en artikel idag i vår lokala blaska Dagbladet så framkommer det att Max VD inte har full koll på varför dom har en LowCarb-burgare på menyn:
"– Fettsnåla och nyttiga produkter i menyn är en extremt viktig framgångsfaktor, säger Richard Bergfors, vd för Max hamburgerrestauranger i Sverige"
Fettsnåla OCH nyttiga???
"Vår pommes frites friteras med en transfettfri olja, som har en högre andel omättat fett"
*suck*
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Visst är detskrattretande…
Lowcarb-burgaren iaf när den kom serverades med läsk och pommes samt sockrad dressing.. *flinar* Eller om man kunde välja morötter..
Nu tror jag att det är lite bättre… mineralvatten och sallad alt bönsallad.. men iaf.. den sockrade dressingen är kvar..
//Ida

Jag tycker det är taskigt att man inte kan få +meny på LC burgaren, efterom både vattnet ovh bönorna är på burk. Dåligt!
När jag köpt LowCarb-målet på Max så har det gått att välja vad man vill att dricka, fast om man väljer vatten så är det ju tyvärr på burk. Men bönor på burk? Hur menar du då? förstår inte riktigt hur du menar där.
De gånger jag varit där så har det ingått en sallad, som jag oftast valt bort och bett att få en påse minimorötter istället. Brukar välja bort dressingen och lägga till extra ost+ bacon. (Fast oftast får jag upprepa beställningen för de tror de hört fel;)
Jag tog aldrig meny medan jag åt på MAX (skippar det nu eftersom jag misstänker glutamat i grillkryddan)
Jag tog LC-burgare minus dressing + dubbel ost.
Till detta drack jag vatten.
Betalade bara för burgaren och de tog nästan aldrig betalt för extra ost eftersom jag tog minus dressing

Bönröran är fördig i små plastburkar, alltså kan man inte få en större, och de kan inte ge en en till för då stämmer inte deras kassor vid dagens slut. Det samma gäller ju morötter och sallad, den miniportionen de väljer att ge är det enda man kan få som tilltugg. Jag har valt bort allt som växer under jord så jag kan inte ta minimorötter även om de kasnke är mera mat. Bönorna mättear mer än salladen i varjefall.
#20 Førsta gången jag bestællde en Low-carb burgare fick jag pommes till de frågade inte ens! Jag var på lite dålig humør, så jag blev faktiskt lite irriterad (inte likt mig) och frågade (i inte særskilt trevlig ton haha) hon i kassan om hon visste vad Low-carb betydde egentligen!? Hon bara stirrade… Eh vaaa??
Jag vet att det inte ær lætt att veta om man inte ær insatt men tænkte shit, obildade mænniska før mig sjælv ;)
Köpte före jul en hamburgare på Burger King och bad att få den utan bröd, men med extra ost och bacon. Det gick helt utmärkt, och god var den också…
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

Måste erkänna att jag vid flera tillfällen har köpt MAX LC burgare, brukar be om extra ost och bacon. Har i efterhand förstått att man till och med kan få dem med extra kött. Visste inte att det var så dåligt kött i dom som 80% bara…
MEN när jag varit på kurs i Stockholm och har haft ont om tid har jag faktiskt sprungit in på Burker King för att se om de hade nått liknande.
Det slutade med att jag köpte två "big king" burgare och kastade brödet. Kvar blev då 2x2st burgare med ost emellan. Köttet känns mycket mer äkta på BK än MAX som mer smakar snabbburgare från frysdisken. Testade även en påse king wings som enligt BK innehåller 17g fett och 3 gram kolhydrater.
Har jag nu att välja mellan BK och MAX är valet enkelt. Köttet på BK är 100% nötkött utan tillsatser.Ska heller inte var några transfetter eller genmodifierade saker i deras mat. Nästa gång (antagligen väldigt länge tills dess) tvingas äta snabbmatsburgare så ska jag beställa utan bröd med extra ost och bacon mellan köttbitarna 
Burger King har helt klart bättre kött och mindre tillsatser - ingen glutamat. Problemet är bara att det är betydligt dyrare om jag minns rätt. Jag satt i somras med en specialare till för mycket pengar att alternativet blivit ICA o dyl efteråt

Var inne på Max och beställde en LC burgare för någon vecka sedan.
Beställde burgaren och även en bönburk och sedan ville jag ah en smältost och en bea sås eftersom det är så mumsigt att kladda på burgaren.
Killen i kassa stannade däremot upp och tittade på bönorna när jag bad om en bea dipp och frågade om jag fortfarande skulle ha osten
Ja och bea dipp sa jag.
Då tiyyade han på mig som om jag vore knäpp och säger:
Ja men du har ju inga pommes frites?
Näe sa jag och tog min bricka med ett leende :D
Jag brukar be om en sådan burgare utan dressing, och med extra ost och extra bacon.

#52 Hahhahah Mysco - visst är det härligt när man får möjlighet att förbrylla på det där sättet!

Helena: Ja det är underbart! :D
Jag tycker att det allra bästa med den burgaren är att de tagit på allvar att många vill ha lowcarb-mat. Hoppas nu att många krogar följer i deras spår.
Kanske den inte var 100% LCHF-korrekt men det är ett stort kliv i rätt riktning och dessutom var den god!
Yngsta dottern (fettskrämd) tar sig faktiskt helst en lowcarb-burgare på Max "för man står sig mycket bättre på den än annars"
#57 Det är häftigt när barn kan lyssna till sin kropp sådär!

Jag åt en LowCarb-burgare i fredags och gillar den skarpt! Skönt att kunna ta nån slags snabbmat utan att behöva känna sig skyldig! Perfekt! 

Jag åt Max LC-burgare senast idag. Den är fantastiskt god, även om jag varit tvungen att sluta med dressingen. Inte för att jag inte fixar den "viktmässigt", utan för att den är så söt!

Måste få dela med mig av mina besök på både McDonalds och Burger King.
Har aldrig varit några problem att få plocka ihop sin egen burgare på någon av ställena. På Burger King får du din mat dessutom i en platlåda, med medföljande bestick. Och kan välja till och ta bort det du vill. Jag brukar välja till extra ost och bacon. Och ta bort bröd och dressing. Behöver inte hitta en Max för att äta snabbmat.
Vad gäller bearnaise på snabbmatställen vill jag varna för tillsatt socker i den. Köpte en bea på Mc Donnalds till min hamburgare utan bröd, och upptäckte till min förvåning att bean hade socker i innerhållsförteckningen! Frågade då om de hade NÅGON dressing utan socker…. svaret blev NEJ! =(

Missaz hur är det med majonäsen på "Donken", är den också laddad med socker? Annars kan man ju rädda fettkvoten precis som #61 föreslår med mycket extra bacon och ost. (Dessa är säkert proppade med en massa tillsatser men…)
De har väl ingen majonäs vad jag vet…? Bara majonäsdressingar med lågt fett och tillsatt socker…. =( Jag tog extra ost, frågade inte ens efter bacon eftersom det inte ingår i deras ordinarie sortiment. Tänkte att lite bea eller annan dressing skulle lätta upp den torra (men iofs goda) burgaren, men icke…
Iaf har ju Mc Donnalds bästa burgaren, bara kött, salt och peppar. DET gillas, men fram för lite mindre socker i resterande sortiment!

Jag skickade detta till Max nyss - återkommer när/om jag för svar.
Hej - ni har goda hamurgare! Men - jag vet inte vad som är i dem… Har kollat innehållet på er hemsida men det talar inte om vad köttfärsen till hamburgarna innehåller: - smakförtärkare? - vilken typ av fett (förutom det som naturligt finns i köttfärsen? - andra tillsatser, socker? sötningsmedel?
Jag behöver få reda på exakt vad produkten innehåller för att kunna äta den.
Vi är en växande skara människor som vill äta naturlig mat med naturliga fetter, kryddor etc så det är en rätt stor målgrupp ni kan attrahera genom en genomtänkt produkt och öppen redovisning av innehållet.
Hälsningar / Johan
Man kan helt iskallt räkna med smakförstärkare i hamburgerköttet på Max eftersom de har buljongpulver i köttet för krydda.
Tråkigt men sant.
//Ida
Detta får jag fram på Max' webbsida om LC-burgaren
Yummie…
Dock kan jag inte hitta att just smakförstärkare skulle ingå någonstans, även om det fanns gott om annat skräp.
"Utöver dessa finns det ett antal andra tillsatser som ofta innehåller dold glutamat. Några av dessa är: kalciumkaseinat, natriumkaseinat, gelatin (E441), autolyserad jäst, jästextrakt, sjögräsextrakt, karragenan (E407) och maltodextrin."
LC-burgaren innehåller både jästextrakt o maltodextrin, och därför antagligen dold glutamat.
Karragenan??? Det är ju tång?
magma: Det är både buljongpulver, jästextrakt och maltodextrin i köttet (oavsätt vilken burgare) Jag tolkar iaf det som smakförstärkare… *ler*
//Ida
Aha:) Jag tänkte på E621, är det detsamma som detta du räknade upp menar du?

Jag visste att Max har low-carb-hamburgare men jag hade bara Mc Donalds i närheten, södra Stockholm, frågade i DriveIn-luckan om de hade low-carb, va e de, sa kassörskan, jag förklarade att det var utan bröd bla…. frågade då om jag kunde få en utan bröd…näää, det går inte sa hon. Då tog jag en grillad kycklingsallad med dressing istället. Dålig kundvård tycker jag, skulle kanske skriva till den MC:n…
magma: inte detsamma.. men dessa delar innehåller E621, fast det inte står utskrivet.. Tex buljongpulver… tar man sen den och kollar innehållet (vilket inte går via max) så hittar man E621
felewa: Om du beställer en burgare utan bröd, utan att fråga om det går bra så brukar de fixa sig. Då blir det personalen på McD som hamnar i underläge. Låter du dem bestämma om det funkar så kommer de att välja det lättaste.. (varit med om samma många gånger)
//Ida

Har fått svar från Max att någon ska kontakta mig - återkommer när jag fått kontakt med Max.
Spännande! Hoppas de gör det.. Jag mailade oxå och fick samma svar.. men inte nån återkontatkt.. *flinar*
Hoppas att det var en engångsföreteelse från deras sida.. 
//Ida
Jag kollade på McD's hemsida. Tog ett exempel (min favvis). Enligt denna info verkar själva burgaren bara vara kött!!
McFeast Fullkorn

BM Sallad
Ingredienser: 100% Isbergsallad
Allergiinformation: -
Färsk lök
Ingredienser: Gul lök
McFeastsås utan ägg
Ingredienser: Vatten, vegetabilisk olja, modifierad majsstärkelse E1422 (Acetylerat distärkelsedipat), E1450 (Natriumoktenylsuccinatstärkelse), socker, ättika, salt, senapspulver, stabiliseringsmedel E415 (Xatangummi), citronjuice, konserveringsmedel E202 (kaliumsorbat), aromämnen.
Allergiinformation: Senap
Ost, Cheddar
Ingredienser: Laktovegetarisk cheddarost, vatten, smör, vasslepulver, mjölkproteiner, naturlig ostarom, emulgeringssalter E331 (natriumcitrat), E450 (difosfat), E452 (polyfosfat),salt, konserveringsmedel E200 (sorbinsyra), färgämne E160a (karotener), E160c (paprikaextrakt). (Osten är pastöriserad.)
Allergiinformation: Komjölksprotein, Laktos
QP 4:1
Ingredienser: Nötkött (Ursprung: svenskt, tyskt, irländskt och finskt)

Ohh. Jag har en plan, vi kan spela ut snabbmatställena mot varandra. Nu är jag ganska mesig när det gäller konfrontationer,Men tänk om någon skulle skriva till Donken eller BK och berätta att Max har en underbar LCHF burgare som många gillar men att den innehåller för mycket syntetiska saker och att de skulle vinna på att göra en ordentlig burgare med nästan 100% kött och inget socker i dressingen, och med kanske friterad blomkål till (jag antar att oljan till friteringen inte är så bra men jag önskedrömer här) och plötsligt skulle de börja slåss om vem som har den bästa low carb burgaren.

Jag gjorde en egen tråd om just Max - min korrespendens ligger med som en pdf där. Jag har inte fått alla svar än - men troligen innehåller buljonpulvert smaförstärkare, jag ska ta upp det med Max vid nästa kontakt. Men svaret blir som sagt i den egna tråden "korrespondens med max…."
Om det är så att deras produkter innehåller E621 så är det färdigätet där för mig! Men det vet vi inte riktigt än… dom har fortfarande chansen att få en stor, hungrig kundgrupp…

Brukar inte Burger King skryta om att de bara har kött i sina hamburgare? (Eller tänker jag på McDonalds-reklamen nu?)
Aniara4: jo det är Burger King som går ut med det, och även att alla deras produkter är smakförstärkarfria..
//Ida

#79/80 Har nån av er kollat upp det med BK? Vore intressant att veta.
#73 E621 är glutamat och glutamat är ett eget ämne, glutaminsyra och salter av glutaminsyra (E620-625). Det är inte det samma som maltodextrin, jästextrakt etc men de förekommer ofta tillsammans och man kan inte alltid vara så säker på att tillverkarna särskiljer en smakförstärkare från en annan, därför varnar man för allihop. Dessutom behöver inte en bra produkt nån smakförstärkare alls.

Skrämmande att läsa deklarationen på cheddarosten från Max.
Vad har härdad vegetabilisk olja (palmolja), komjölksprotein, naturlig ostarom, emulg.m. E331 vasslepulver i ost att göra. Jag antar att produkten inte får säljas som ost i affären.
Att hamburgaren innehåller vegetabiliskt fett är väl också märkligt.
Inte mer än att jag läst deras innehållsförtäckningar på den delen av menyn som jag äter.. och att det står på deras plancher i resturangen där de statuerar sina kriterier..
//Ida

har ätit den två gånger, den är god!

oj - och lökringarna har typ hälften så mycket kolhydrater som minimorötterna
#83 Vet inte om just osten är ost på McDonalds heller, den ser väldigt onaturligt gul ut jämfört med alla annan ost vi har i sverige.
Men burgaren på McD tror jag är klart överlägsen vad gäller köttinnehåll, och utan onödigt kraffs, Hoppar man brödet försvinner ju kolisarna, eller bara hoppar locket så blir det mindre.
Det som nämndes om potatis osv ovan stämmer precis med min första smakupplevelse av Max. Äkta korvkiosk-grejer och inget jag är beredd att betala för. Alltså samma smet som när vi brukar göra köttbullar gör dom burgare av.

Har testat Low carb -burgaren på max och den var god! Är inte så förtjust i lök så den valde jag bort samt att jag bad om bacon istället.
86/mjanner
Jag har skapat en Big King XXL med 2,6 kolisar och fett 49,3.
Jag brukar beställa lowcarb med kyckling istället på max, sen tar jag bort dressingen och bställer en green & garlic dipp till istället, jättegott att kladda på hamburgaren!

När jag åt på Burger King kunde jag få röd mjölk så jag slapp dricka lättmjölk.
På McDoalds och Max finns det bara lättmjölk.

När jag äter på Max brukar jag beställa en vanlig 'vad-jag-nu-vill-ha-just-den-dagen'-burgare utan bröd. Dvs be om att få den så som de packar in low carb burgaren.Då blir den inte så mager heller, även om man får med dressing som är sockrad. (Fast äter jag på hak så bryr iaf inte jag mig om just det just då).
De brukar se rätt fundersamma och frågande ut när jag ber om en 'vanlig' utan bröd, för de verkar inte ännu fatta att man kan packa in alla hamburgare på samma sätt som low carben *S*
McDonalds och Burger king är de ENDA hamburgerhaken som har 0g kolhydrater i sina burgare, MAX har 4g kolisar i en lite burgare, scan "korvkiosker har 9 kolisar för en liten, dom blandar i massa mjöl och skit, jag vet då jag jobbat på tillverkningen av burgare. Jag har mailat Mcdonalds om att sist jag var där vägrade dom göra dubbla chesse naturella utan bröd, nu har dom drivit frågan vidare med den berörda chefen som lovat att servera det kunden vill ha och det skall gälla ALLA deras restauranger. Jag har även lovad att bli ersatt med gratismat där efter min klagan.
Jag har utan problem beställt dubbelburgare med ost utan några tillbehör på McD vid ett flertal tillfällen och i olika städer. Aldrig blivit nekad.

Hej.
Ang lowcarb burgaren på max så har jag en fundering om osten… den typen av ost som snabbmatkedjorna använder sig av (cheddartypen) brukar inehålla de mest vidriga saker, å socker i massor. Ngn som kollat upp den?
Jag brukar göra egen low-carbburgare hemma. kopierar Max burgare men med bättre råvaror.
Tar ejmunds, extremt goda, gotländska hamburgare ( 96% kött 4% potatis tyvärr
, dock inga e-nummer
), Några stora sallads blad att lägga allt i, hemagjord gurkdressing av hackad salt gurka och majonäs, ett par skivade körsbärstomater lite lök, mycket bacon, kvibille cheddar eller mozzarella.
Jag var precis inne på Burger Kings hemsida och på deras hemsida kan man först trycka fram vilken hamburgare man vill ha och sen så kan man ta bort de ingredienser som man inte är intresserad av t ex de som har för höga kolhydrat- och/eller sockervärden och sen lägga till andra t ex bacon, ost och jalap~enos och sen ser man ett exakt värde och enligt mitt tycke har de de godaste hamburgarna..
Tyvärr så finns det ingen Burger king här i stan.
och sen föredrar jag faktiskt stekt burgare framför grillad.
#99 Självklart är hemlagade godast…fast ibland hinner man inte och har man då tillgång till Burger King är det ju bra att veta hur det ligger till där…
#98 Ja la för skojs skull in en Double Whopper utan bröd och ketchup, men med bacon, ost och jalapenos på minmat.net…använde mig utav de värden Burger King uppgav och fick följande
4% kolhydrater
25 % proteiner
71% fett

HAr ni läst om Max "Fettbokslut"?
"Vi vill göra snabbmaten hälsosammare genom att minska på fettet."
Jösses. Bra att de har lowcarbburgaren i alla fall, även om man kan ha både den ena och den andra synpunkten.
I Allergiguiden saknar jag att kryssa för "jag är allergisk mot kolhydrater" och se vad man kan äta hos dem då…. 
Är det någon som vet vad det är för ost i burgarna? Både på Max och McDonalds? Är det "ren" ost, eller är den preparerad med diverse tillsatser för hållbarhet, etc.?

Cheddarost
N
J
J
N
N
N
N
N
N
N
N
N
N
J
N
Anmärkning: Ost, vatten, härdad vegetabilisk olja (palmolja), komjölksprotein, torrmjölk, naturlig ostarom, emulg.m. E331, E339, E452 vasslepulver, salt, konserveringsmedel E200, färgämne E160a, E160e. (E 322 för skivseparation), surhetsreglernade E 270
nja… jag kommer no inte äta osten på max hamburgarna i alla fall…
Enda sättet att göra Max hamburgarna acceptabla är att be be få dem utan dressing och ost och istället be och få rejält med bacon på. Fast iofs, bacon innehåller nitrat så det blir ju inte heller bra.

Det borde startas en ny "snabbmatskedja" med mat som är bra för kroppen. Lchf-style!
Med mycket friterad mat i kokosolja, ghee eller ister.

Jag prövade en Low Carb-burgare på MAX igår, med extra kött (dvs. en burgare till), minimörötter med blue cheese-dip och mineralvatten… Jag höll mig mätt från 13.30 till 19.30 (nåja, inte proppmätt hela tiden, men inte direkt hungrig heller förrän precis på slutet) vilket är ett mirakel för min del eftersom jag brukar bli hungrig efter 2-3 timmar i vanliga fall.
Nästa gång ska jag testa en "enkel" burgare med extra ost och bacon men utan dressing… och ta en extra blue cheese att smeta på burgaren.
Och jo, jag tyckte nog att den var lite salt, men även när jag åt strips senast på MAX så var de för salta. De gillar att salta, verkar det som.
Du är inte rädd för tillsatser som vågar äta deras ostdipp.

Nej, inte särskilt faktiskt…
#105: McFat eller Max Fett kanske? ;-)
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jag älskar LowCarb-burgaren, dock brukar jag be om ost och bacon på min.
Imorgon ska jag på bio och vi ska äta på Max bredvid, så denna gången ska jag utesluta dressingen, dessutom får jag beställa två (eller en dubbel) för att bli mätt, innan har jag fått äta min lowcarburgare med pommes, i brist på annat gott tillbehör…
#111 Varför beställer du inte en långt mer prisvärd hamburgare, som redan har bacon och ost och mer kött, och ber att få den utan bröd?