Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 17536 ggr
Kalle-B
51

"Vita fingrar"

Jag drabbas ofta av "vita fingrar" nuförtiden. Drabbar vissa fingertoppar.

Uppkommer nästan dagligen när jag kör hem från jobbet vintertid. Alltid bara vid hemfärden och när jag suttit still länge på min arbetsplats. (Har aldrig inträffat på morgonen och aldrig efter att jag motionerat.)Funderar på om det kan ha att göra med lågt blodsocker - men har ingen aning. Känner mig ofta trött o småfrusen efter en arbetsdag - jag känner liksom igen känslan och kan redan på förhand känna när det är på gång.

Lite nyfiken på om det är fler som käkar LCHF som drabbas eller om kosten är helt irrelevant i sammanhanget?

Aniara4
0

Låter som Raynaud's fenomen.

Äter du dåligt på jobbet? Jag blir ofta frusen när jag ätit för lite, och då får jag samma problem (fast på ett annat ställe). Testa en kopp kaffe eller varmt te med kokosfett innan du kör hem, det brukar kunna dra på värmen i kroppen!

Endtyme
1

Jag har Raynauds i både fingrar och tår, klart mest i fingrarna, men har inte märkt någon skillnad före/efter LCHF. Däremot dyker det ofta upp precis som du säger när man frusen och trött. Frysa kan man göra utifrån för att det är kallt, men vita fingrar får jag när jag fryser "inifrån", av stillasittande och slut på energi. Då spelar det liksom ingen roll att jag har stickade tröjor på mig i ett 22 grader varmt rum. Tungan ute

Raynauds fenomen

Kalle-B
0

#2 Exakt så känner jag också - det kommer när man fryser "inifrån".

Skönt att höra att det inte var nån skillnad före eller efter LCHF-starten. Jag vill ju inte hitta några nackdelar med LCHF Glad .

#1 Jag äter nog lite väl små mängder mat mitt på dagen. Ordentlig frukost och middag, men på dagen blir det inte mycket. Får fundera på om jag ska ändra rutinerna lite..

Aniara4
1

Samma här, det är inte den yttre temperaturen det kommer an på utan den inre. Min neurolog ville försöka provocera fram det med kallt vatten, men jag sa att det nog inte skulle funka eftersom jag just gått uppför en backe och var väldigt varm

Dessutom sitter mitt i bröstvårtorna, och jag var inte så jättepigg på att visa tuttarna där och då, ha ha. Men jag kan förstå att han blev nyfiken eftersom det är rätt ovanligt.

Jag har fått nitroglycerinsalva mot det vilket fungar, nackdelen är att jag får migrän av salvan, så det är lite pest eller kolera. Men har man inte anlag för migrän kan salvan vara en bra grej att prova.

Lena69
1

Min mamma hade också det här problemet, och jag kommer ihåg att hon åt Trombyl, och tyckte att det hjälpte.

Miss-S
0

Raynauds blir varre av stress ocksa, sa kan vara en ide att ta det lite lugnare speciellt pa vintern (ajajajaj!)

Aniara4: du ar inte ensam!

Aniara4
0

#6 Verkligen? Min husläkare blev alldeles paff och var tvungen att googla på nätet innan hon riktigt trodde mig, sen sa hon "där ser man, man lär sig nåt nytt varje dag fast man hållit på så länge". Hon måste vara i 60-årsåldern och hade aldrig hört talas om att man kunde ha det där. Och neurologen blev som sagt nästan otillbörligt nyfiken!

Sova på mage och ha hårda bh:ar kan vara problematiskt för mig, men det berör knappast trådstartarens dilemma! Skrattande