Soda Stream
Hej jag har en fråga om Soda Stream.
Jag hittade en gammal Soda stream flaska i ett skåp och kollade på näringsinnehållet, 3.3% Kolhydrater. Jag undrar då ifall det skulle vara okej att dricka detta. Just denna jag tittade på var med apelsin och har ju hört att frukt inte är bra i lchf men har inte riktigt förstått varför, är det pågrund av kolhydraterna?
Ingridienser(Soda stream orange)
socker, koncentrerad apelsinjuice, vatten, citronsyra, aromämne, sötningsmedel(natriumcyklamin, acetatsukfan K, aspartam), konsistensgivare (E445), natriumbensoat, beta karotin.
Näringsinnehåll per 100ml
Energi 15kcal
Protein 0.1g
Fett 0.1g
Kolhydrater 3.3g
kollade även på doms sida och såg att det har kommit någon ny sort med naturliga ingridienser.
"Nu är Naturals här med endast naturliga ingredienser.
Utan konstgjorda smakämnen.
Utan Konstgjorda färgämnen.
Inget konserveringsmedel."
kopierat från Sodastreams sida.
skulle det isåfall vara bättre om det går överhuvudtaget med sodastream?
Och finns det någon speciell smak som skulle vara bättre än dom andra skulle jag gärna vilja veta detta också.
Du ser ju själv på innehållsförteckningen - den största ingridiensen är ju socker! Och vi som äter LCHF vill även äta så naturlig mat som möjligt utan en massa kemikalier - i din dricka finns det aromämne, sötningsmedel, konsistensgivare (E445) och lite annat smått och gott.
Det bästa är om du vill ha lite smak på vattnet att smaksätta med lite egen naturlig citron eller lägga i gurkskivor, eller skiva en apelsin ochlägga i ett par skivor i en tillbringare, eller lite osötade lingon eller så. Eller bara vänja dig vid vanligt hederligt vatten - med eller utan bubblor
Okej jag är verkligen dålig på ämnen och sånt där men nu vet jag att jag inte ska pröva det:P
aldrig gillat smaksatt vatten eller kolsyrat vatten så får fortsätta med mitt vatten :P tänkte bara att det hade varit bra med nån god dricka till helger och sånt där:P
Tack för svaret!
Ja, det låter inte nyttigt med kemilaierna, men sockret är väl herregud inget att bry sin om. Ska inte en sån där fläska spädas med en massa vatten?
Jo det är väldigt mycket vatten som tillsätts. det är absolut minst 1/5. Tänkte på det med vatten och apelsin skivor. Det är ju frukt i det isåfall? fast kanske inte gör något när det bara är smaken som överförs eller vad man ska säga:P ska kila och kolla hur mkt vatten som tillsätts
hade lite fel där :P 1/23 är det, alltså 1 del smaktillsats och 23 delar vatten:P

Pressa du lite appelsin, lime eller citron i ditt vatten, det blir inga mängder kolhydrater.
Det är som regel omkring 10% socker i frukt, ungefär lika mycket som i en cola.. och det vet ju alla att det e inte nyttigt med så mycket socker.. men av någon anledning anses det nyttigt när det kommer samma mängd i en appelsin.
Föär övrigt finns det inget nyttigt/onyttigt, allt handlar om mängder, så frukt är nog mest olämpligt för folk om man vill gå ner i vikt på grund av sockerinnehållet.
För friska normalviktiga är det knappast något fel att äta lite frukt emellanåt som naturligt godis, det är betydligt "nyttigare" än godis och andra konstgjorda njutningsmedel.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#3 Tyvärr brukar de där värdena som redovisas avse utspätt enligt förpackning