Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 13350 ggr
mimmiliten
0

Lchf trött!

Är det normalt att bli super trött efter att man lagt om kosten?

kaisakavat
0

Jo, det är jättenormalt!  Skrattande

När man byter ut kolhydraterna mot fett, så tar det ett tag för kroppen att lära sig använda fett istället för socker som energi.

Därför får man energibrist. Sömnighet och "off i huvudet" är vanligt första veckan, medan seghet i kropp/muskler kan vara längre tid.

Inget att oroa sig för. Knapra i dig nån extra grönsak, kanske.. och drick vatten. Det går över snart!

Zepp
0

Helt standard skulle jag vilja påstå.

Du kan välja att trappa ner om det blir för jobbigt, som sagt det är en del saker som skall hända i kroppen, innan hjärnan tar ketonkropar i stället för glukos.

Teobörjamed skall levern lära sig att göra ketonkropar och glukos.

Jag kan avslöja att jag hade inga som helst omställningsbesvär.. Skrattande, men det berodde mer på att det tog tre månader innan jag riktigt fattade var alla kolhydraterna fanns. Foten i munnen

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mimmiliten
0

Skönt att höra! Jag är inne på min tredje vecka. Rivstaratde med strikt LCHF. Men känner inte igen mig själv vill sova middag ;)

Hur mycket äter ni? Jag använder minmat och räknar, eftersom man sällan blir hungrig så ligger jag på 1200-1600kalorier per dag är det lagam tro. Jag väger 95kg nu. Det finns ju ingen manual att gå efter direkt.

Zepp
0

Ja det var ju inte mycket för en som väger 95, tror 2000 vore rimligare, iallafall så här i början innan kroppen tar en del ur fettlgren.

Har du gått ner något?

En del tappar aptiten helt när de inte känner fallande blodsocker längre, det blir lite andra otydligare signaler, tröttheten kan ju även bero på att du får i dig för lite enrgi.

Får du huvudvärk kan det vara att du ätit för lite.

mimmiliten
0

Jag har gått ner 2kg på två v. Har i stor sätt ingen aptit alls nä.

Men det kanske ger sig med tiden, jag äter tills jag blir mätt. Men jag kanske skall lägga om maten lite och till lite mer smör, och se om jag blir piggare. Det kan ju kanske vara energi brist helt enkelt.

Det är nog en del laborerande innan man hittar en bra balans, tur att det finns folk som kan lite och irkar svara på alla frågor =)

Wildrat
0

#5 Ät lite mer kolhydrater så kommer aptiten tillbaka. Mer grönsaker, gärna kalla och krispiga och är det riktigt illa med aptitlöshet eller till och med illamående så ät en liten frukt. En enda brukar hjälpa. Man ska inte behöva må jättedåligt i början på LCHF heller.

titanyah
0

En bit paprika brukar hjälpa mig - ger en hel del C-vitamin också! Precis som alla här säger får man prova sig fram till vad som fungerar för den egna kroppen. Ta det lugnt dock - ge kroppen tid att vänja sig, och håll inte på att trixa för mycket. Små justeringar som får sätta sig är bäst.

Lycka till!

Aniara4
0

Om man äter för lite kan man tappa aptiten, bli lite illamående, och känna sig trött och hungrig. Försök äta mer, och tar det emot kan du äta lite mer grönsaker och tillåta lite högre kolhydratnivå, så att du får tillbaka aptiten. Att äta så lite att ämnesomsättningen dras ner gör att man mår dåligt på kort sikt och inte går ner i vikt på lång sikt, så det är bara dumt!

mimmiliten
0

Tack för alla svar:

Kanske skall testa med en bit äpple, jag är absolut inte ute efter att svälta mig. Men man blir ju mindre hungrig och sugen av denna kosten . Jag glömmer att äta tror jag skall försöka få in lite mer rutin och äta ungefär samma tid varje dag. Glad

Wildrat
0

#9 Saknar man aptit och hungerkänslor och samtidigt känner sig frisk så är allt som det ska men om aptitlöshet och frånvaro av hunger kommer tillsammans med illamående, köldkänsla, yrsel och/eller svaghet så har man ätit för lite.

I början kan det komma av att kroppen inte är omställd. Man får ju en energibrist eftersom den inte är van med det nya bränslet. Därför är det bra att inte vara alltför strikt i början.

Zepp
0

Jag hade perioder i början när jag helt enkelt glömde äta, mådde illa och fick huvudvärk.

Jag ökade inte kolhydraterna utan ökade min uppmärksamhet på kroppens signaler.. man kan säga att jag lärde mig av erfarenheten.

Vid lite samma klockslag funderar jag på om jag är hungrig och hur mycket.

Aniara4
0

#8 "Trött och hungrig" skulle alltså vara "trött och hängig". Det är ju hungrig man INTE känner sig fast man egentligen är det!