Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5442 ggr
BosseW
0

Nybörjare

Hej

Har efter nyår ätit enl LCHF eller Dahlqvistmetoden, jösses vad vikten gick ner i början från 115 kg till 109 kg på 16 dagar, började 1/1 2011.

Är väl bara i början man går ner så mycket antar jag och att det är mestadels vatten/glukos, ätit har jag gjort ordentligt, lassat in kvartskilosportioner av kött, fisk, ägg, ost och generöst med smör och kallpressat kokosfett på det,

Funderar på det man blivit lärd av experterna på kost, alltså att kalorier är det enda som räknas oavsett om det är kolhydrater, protein eller fett, detta verkar inte stämma alls, smått chockad över denna diskrepansen  som verkar finnas på kostområdet. Hur som helst jag mår bra och äter mej mätt. ska föjla KIF-bloggen så att man lär sig allt om detta.

magma
0

Välkommen hit- och grattis till en kanonfin start!

ullebull
0

Välkommen BosseW, lycka till i fortsättningen.

dufva
0

Hejsan  BosseW!

Jo, det tvistas ju om det existerar någon metabol fördel eller om det bara beror på att hungern minskar och man äter mindre.

Du verkar ju i vilket fall vara en som "smälter" bort trots rejäla portioner Skrattande

BosseW
0

Tackar Glad

Jo detta med att hungern minskar verkar ju stämma. När insulinnivån går ner då man minimerat kolhydrater så får man väl full tillgång till fettlagren, detta kanske kan vara en anledning till att man inte är vrålhungrig jämt längre, näringen från fettlagren kroppen behöver finns ju nu tillgänglig hela dygnet (har jag fått för mej) tror att man kanske äter från fettlagren OCH från munnen så frågan är kanske om man inte äter betydligt mera än innan kaloriervis. Men om detta tvistar väl de lärde om antar jag.

Nåja den stora viktminskningen inledningsvis kommer väl att plana ut annars lär jag försvinna helt framåt sommaren….

Zepp
0

Grattis!

Ja det där med kalorier stämmer väl sisådär, iallafall när man bränner dem i bombkalorimetrar.

Sen så fungerar ju mäniskor lite annorlunda.. minst sagt.

Vad det än är som minskat så har du iallafall fått en bra start, det kommer nog platåer så småningom oxå, då skall du tänka på de här första veckorna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.