Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6825 ggr
jessicangel
0

GI eller LCHF

Jag går nu och har gått för ett år sen på gi-kost, med ganska bra resultat.

Enligt deras rekommendationer har jag svårt att få i mig tillräckligt protein och får nästan alltid i mig för mycket fett.

Är LCHF kanske bättre för mig?

Vad jag har läst mig till, så är det det som skiljer dom två, just mängden fett och protein. Eller har jag fel?

Har också svårt, pga av att jag inte tycker så mycket om, grönsaker. Hur är det med det enligt lchf?

JAUS
0

Det går inte att äta för mycket fett, äter man mer än vanligt så ökar förbränningen, föutsatt att insulinnivån (och kortisolnivån) är låg.

Mariajoh
0

Jag kan ha fel men jag har uppfattat det som att man vid LCHF kan ha grönsakerna mest för syns skull på tallriken, dvs, du behöver inte ät om du inte vill.

Aniara4
0

Nej, det som framför allt skiljer är mängden kolhydrater. i GI äter man ju gärna mycket kolhydrater, bara de är långsamma.

Mängden protein bör vara ungefär densamma oavsett kost (högproteindieter med lite fett är förmodligen inte särskilt nyttigt), i runda slängar 1g/kilo kroppsvikt/dag (och observera att det gäller mängen rent protein, inte mängden proteinkälla - rent kött brukar innehålla ca 20% protein). Det finns olika tumregler och definitioner, och förmodligen lite olika behov beroende på om man t.ex. tränar hårt, men däromkring brukar anses lagom.

Det är mycket möjligt att LCHF skulle passa dig bra. Det kanske blir lättare att få i dig mer protein om du baserar måltiderna på fett kött (alternativt magrare kött med fet sås) och lägger till lite grönsaker om du vill, skippar det om du inte gillar grönsaker.

I LCHF kan man äta de flesta ovanjordgrönsaker (utom majs), men man måste inte. Möjligen lite paprika då och då om man inte äter lever regelbundet, med tanke på vitamin C. Frukt går bort helt för de allra flesta.

Aniara4
0

Och som sagt, när man inte äter kolhydrater och skickar upp blodsocker och insulin med jämna mellanrum så spelar det ingen roll om man äter mycket fett. Bara bra om man äter så man blir mätt och belåten!

starhawk
0

Skillnaden är väl att vi inte tittar på några listor med GI-värden för vad vi äter, vi tittar istället på hur mycket kolhydrater det är i det vi äter, och vad fettet beträffar så är det intressantare att se vad för sort vi sätter i oss, inte mängden

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

JAUS
0

#5 Ja, hålla nere omega-6, få i sig tillräckligt med omega-3. Dessutom undvika konstgjorda fetter och oljor. Bra fetter: smör, talg, kokosfett, makadamiaolja, olivolja. Dåliga fetter: lättmargarin, bakmargarin, de flesta veg. oljor, delvis härdat fett (onaturligt transfett).

jessicangel
0

Tack för svaren! Jag går på gi:s rivstart och där äter jag max 20 gr kolhydrater/dag och hade väl tänkt att fortsätta med det en längre tid. Men, går kanske över till lchf-tänk nu.

Frukt är ju däremot synd att man inte kan äta, för det saknar jag.

Hur är det med jordnötter? Har lite mani på det.Skäms

starhawk
0

Jordnötter är ju i själva verket en ärta och det är inge vidare bra fetter i dom.

JAUS
0

Frukt kan du kanske äta då och då t.ex. en gång i veckan men inte varje dag. Själv äter nästan aldrig frukt och det går faktiskt bra fast jag är en fruktälskare också.

MatsL
0

Om den kost du äter nu funkar bra finns ingen anledning att ändra bara för att passa in i någon norm. Plocka upp lite av kunskaperna här på forumet och mixa till egen smak. Vill du äte någon frukt om dagen tycker jag du ska göra det (om det fungerar för dig).

JAUS
0

Istället för jordnötter rekommenderar jag Makadamianötter, de har betydligt bättre näringsinnehåll. Finns i påsar hos Lidl.

starhawk
0

Valnötter och Paranötter är också bra, men tänk på: i lämpliga mängder! Det är inte bra att vräka i sig nötter

jessicangel
0

#10 precis vad jag har tänkt. Testar mig fram helt enkelt. Huvudsaken att jag går ner i vikt och mår bra. Har gått ner 16 kg på ett år nu och har minst 8 kvar.

Förstod väl att nötter inte va det allra bästa, får väl hitta ett substitut.

Glad att jag har hittat hit…vilken respons man får här på sina frågor!Glad

starhawk
0

#13: Du kan ju testa dom friterade fläsksvålarna eller rå potatis båda är ju kolhydratfria så du kan knapra på dom med gott samvete

jessicangel
0

#13 Rå potatis?

starhawk
0

Rå potatis tycker en del är riktigt gott (jag själv inräknad) stärkelsen är så hårt knuten att den passerar rakt igenom, så det är ingen fara med den, det gäller visst flera rotfrukter också, det är en fråga om smak, om man vill ha nåt att knapra på

jessicangel
0

#16 Så du menar alltså vanlig rå potatis? Men är det det verkligen inga kolhydrater i dom? Råa morötter går väl inte?

Minns att jag älskade rå potatis när jag var liten…får väl testa det.

Zepp
0

GI-rivstart är samma som LCHF kan man säga.

Angående proteinet är det en konstant i de flesta kostinrikningar då vi behöver en viss mängd essentiella aminosyror, man brukar sätta miniminivån till 0,8-1 gram protein per kilo och dag i snitt över en period.

Att gå ner till 20 gram kolhydrater per dag är som sagt en rivstart, det tvingar kroppen att uppreglera allt vad fettförbräning heter.

Huruvida man när väl omställningen är gjord klarar mer får man testa själv, det är så olika.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fia8
0

Såg att ngn nämnde fläsksvålar…Har också sett att det är 0 kolhydrater, men inte vågat äta dem ändå. ÄR det ok som "snacks"?

[Pennylane1]
0

ja de är ok

om man bara ser till att man får rätt sort och inte baconsnacks som är baserade på majs

JAUS
0

#19 Jo, de är ok som snacks. Räkna bara inte in proteinet i ditt dagsbehov eftersom det är av så dåligt kvalité att kroppen inte kan använda det till något annat än att förbränna det som energi.

Siggebus
0

Det där med frukt är ju lite beroende på vad man är för person tror jag.

Om du äter en frukt någon gång ibland så är det säkerligen inget "farligt". Glad

Men jag skulle inte kunna göra det eftersom jag har ett ganska stört ät-beteende i grunden.

Jag är en s k tröstätare som gärna smäller i mig alldeles för mycket av fel saker om jag får bekymmer i livet.

Dessutom har jag ett enormt sötsug om jag sätter den sidan till, dvs det räcker med en frukt, en kaka, en läsk etc etc för att det ska trigga igång mittsötsug och sedan är det mycket svårt för mig att ta mig ur det igen. Rynkar på näsan

Därför är det för mig absolut nolltolerans som gäller med frukt , godis, kakor etc.

Vi är alla olika och man måste rannsaka sig själv och gå efter det som passar just mig bäst.

Lycka till! Glad