Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 14441 ggr
Sugiyama
0

Fri frukt hos VV

Jag har som många andra bantat med viktväktarna och blev s k guldmedlem. Det gör att jag får utskick med posten från dem då och då. Idag kom ett brev med en stor splash där det stod fri frukt. Det visade sig att vv i sitt nya kostprogram satt frukten som noll points, även bananer och vindruvor. Jag undrar hur dom tänkte. Nästa steg är väl fria hallonbåtar för de innehåler ju inget fett.

Babz
0

"Jag undrar hur dom tänkte." Jag tror inte de tänkte alls - de är så inne i sin fettskrämda värld att något annat inte kan existera. Tyvärr.

Tänk om det kunde komma ett FettVäktarna med ungefär samma upplägg, med vägningar/mätningar, receptsamlingar, pep-talk o.s.v., men med LCHF-mat! Det vore väl nåt!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

[stuxen]
0

Babz det vore ju grymt, starta något sådant.

ASandelin
0

Jag skulle lätt gå på Fettväktarna. Iallafall om det kostade mindre än 500 spänn i månaden.

Mervi
0

Fri frukt hos VV är deras sätt att hålla medlemmarna kvar i sockerträsket och komma tillbaka igen när de gått upp alla kilona. Så tjänar de stora pengar.

Jag har gjort detta. Gått på deras bluff en gång. Skäms

sarwen
0

Visst blir man mörkrädd, Mervi, men tror du de är så cyniska?

helvete
0

Ja, man blir mörkrädd lr förbannat. Nu är det fri pasta också!! Sist jag var på viktväktarna- för några år sedan- var det uppdukat hur mkt godis och frukostbars som helst vid kassan. Jag köpte på mig en del, åt upp allt på i bilen på väg ut från parkeringen. Det är ett företag som tjänar pengar på folk. Jag gick aldrig dit igen, tanken var att börja om för 4:e gången. Det är många som inte lyckas. Annars predikas ju överallt :5 port frukt ch grönsaker. Läser just nu Sofie Hexeberg sista bok, mycket tänkvärt och sakligt framställd.Det finns ju ingen som kan banta på socker.

Thyra4
0

Jag har också gjort några rundor på VV - gått ner och upp igen. Frukt tilltalar mej inte så väldigt mycket, MEN under en period hos VV var det sensommar och vi har ett Persikoträd med helt UNDERBARA frukter på. Naturligtvis så åt jag dessa med rent samvete- MEN - veckan efter så hade jag gått upp nästan 2 kg???  Konsulten menade att jag hade ätit för mycket av persikorna (ca 2 st per dag).

Nu när jag äter LCHF, så UNNAR jag mig faktiskt några persikor varje säsong,  för de är bara SÅÅÅ goda och ingen besprutning och naturgödslade är de.

Mervi
0

#5 De är precis så cyniska, det går ut på att tjäna pengar.

Jag går aldrig mer dit.

Minorca
0

Jag förstörde min mättnad och hungerkänslor med VV fettskrämda program. På den tiden var iallafall pasta,ris potatis, frukt och bröd begränsad. Det var 20 år sedan. Det var inte förrän jag för 3 år sedan hittade LCHF som jag slapp det enorma suget efter något att stoppa i sig. Min kropp saknade fett och blev lugn när jag började äta fett.

ekorren
0

Jo jag har också gått på bluffen….och annat. Var så hungrig och utmattad att jag kände mig sjuk. Gjorde ett litet test och räknade ut kalorierna på t ex lättmjölk och 3procentig mjölk för samma antal points….då fick man dricka mycket mer lättmjölk i kalorier sett än 3 procentig….

Jo det är definitivt bluff bluff.

Men jovisst går man ner….av ren svält

Mervi
0

#10 och upp snabbt igen. Ingen kan svälta sig hela livet.

Kaksmulan
0

Lika många kan äta fritt av frukter, om de vill, och inget händer på vågen eller att de mår dåligt av det. Lite orättvist.

Mervi
0

#12 Visst är det orättvist. Men visst något som är rättvist här i livet. Man får göra det bästa av det hela.

Sarisen
0

VV är desperata… fick också lappen om fri frukt. Falsk marknadsföring borde det klassas som!

Jag undrar vilket ramaskri som uppstått om vi startat en ny rörelse, FatWatchers! Hade varit kul!!

[stuxen]
0

Skall bara gå ner i vikt och setan bli väldigt stark sedan kör vi igång.
Måste ju kunna få stort förtroende :D
Vilket jag inte tror att tjocka lilla jag skulle få nu.

Mervi
0

Det är långt ifrån alla VV konsulenter som är så smala att det ger stort förtroende. Tyst

[stuxen]
0

Nej vist, men Vältränad och smal ger stort förtroende.
En överviktig man på 20 kilo ger inte så mycket förtroende. :(

Sugiyama
0

Jag glömmer aldrig en jul när jag var med och en medlem beklagade sig för hon hade köpt 4 alladinaskar för 100:-. Vardå, svarade konsulenten lystet.

Jag har kört vv 3 ggr, vi hade dom på jobbet. Sista gången hade jag så himla svårt att gå ner trots att jag verkligen var noga med allt. Struntade i bonuspoints nästan jämt, nu fattar man ju varför. Och varje vecka köpte man deras godis och trodde det var ok. Nu har dom slutat på vårt jobb för det var för få som ville vara med.

helvete
0

Jag var med i VV för första gången för snart 30 år sedan. Då var det en helt annan diet än idag. 2 skivor vitt bröd per dag, som en gång i veckan fick bytas ut mot en potatis.Kött och ännu mer fisk var stora mängder. 2 frukter o inta överdrivet mycket grönsaker per dag. Man blev mätt, men det var en mycker dyr diet.

Fiana
0

Yep, VV var mycket annorlunda innan de röda, gula och gröna plupparna och senare "points" kom - de föll helt enkelt i "man ska kunna äta allt men inte alltid"-fällan och att man aldrig ska behöva känna att man försakar något….

samtidigt började de "straffbeskatta" fett och framförallt mättat fett på olika sätt och underbeskatta diverse mer eller mindre snabba kolhydrater - presto chango och smör är i samma kategori som godis, bullar och kakor och du kan välja mellan att äta hur mycket potatis du vill eller *ett* ägg….. sen räckte det ju inte med den fria potatisen och fria grönsakerna och de flesta fria frukterna, de fick inte tillräckligt med medlemmar så då kom den fria mängden pasta för fast pointsvärde och nu då alltså även de sista frukterna helt fria?

Principen är alltså att locka med en "diet" där du kan äta all precis som vanligt så du inte behöver försaka något bara du väljer gärna deras egna super light varianter av allt som är fett på något vis, det låter väl lätt och trevligt och man kan prova om även om man inte är motiverad att göra några förändringar i sitt liv? (sen talar man helst lite tyst om att det är lite villkor för de där fria bitarna och att det bara gäller om man inte är sugen på så stora portioner eller så ofta och man ändå går ner i vikt…..)

Tror det är jäkligt viktigt att "LCHF-rörelsen" aktar sig för den fällan, ingen är behjälpt att få en massa människor att prova under falska förespeglingar om jättemängder grädde och bär och mörk choklad och finn crispar och att allt är obegränsat bara det är på någon "tillåten lista". Annars lär "vi" nog snart vara där med VV.

yvonnel
0

Bland det värsta var väl ändå "väga, mäta-möten" när man skulle applåderas eller skämmas i gruppen.

Förhoppningsvis fanns det ändå en allvarlig övertygelse när dom startade upp någon gång på 60 - talet, att fettet var boven, därmed inte sagt att det inte var vinstpengen som var drivkraften i affärstanken.

Fiana
0

Det med offentlig vägning applådering etc tror jag de slutade med för länge sedan.

Men grejen är att gammal viktväktarkost inte är särskilt fettskrämd. Inte i närheten av LCHF förstås, men kolhydraterna är minst lika begränsade. Det är/var helt enkelt en lågkaloridiet. Fånerierna med "straffbeskattning" på fett och diverse olika fria kolhydrater är ganska ny. Äldre viktväktarkost (iaf närmare 30 år sedan) är baserad mest på protein, begränsat med kolhydrater och begränsat med fett, men då fanns inga lightmejerier (förutom skummjölk med det kunde man inte gärna ha i matlagningen, inte heller räknades med teflonpannor och lättmargarin. I de äldre material jag läst (från när min mamma var med) accepteras helt enkelt råvaronas naturliga fett och ägg är vanligt förekommande. Bröd/potatis/pasta var mycket begränsat, fullkornsbröd inte rekommenderat för det väger mer per skiva och alltså blir mer kolhydrater.

gun92884
0

Har ar den lilla 'bakgrunden' om hur WW startade … det var for att komma ifran meningslosa kakatandet sa det blev val ialla fall litet kolhydratfattgare an innan … nu tillhor WW Heinz-kedjan sa vinsten ar viktigast:

http://www.dwlz.com/WWinfo/historyofww.html

gun92884
0

… Heinz ager ocksa fruktodlingar, bl annat i Australien … kanske dags att titta pa var frukten kommer ifran som ar 'fri' att ata?

Zabbio
0

Det skulle vara intressant att se en lchf:are gå med i viktväktarna, äta lchf (och stå för det vid varje möte) och ändå gå ner i vikt.. Undrar vad de skulle hitta på för att förklara det.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Skrufs
0

Kan inte påstå att jag tycker att vv är särskilt bra, har varit med en vända och hoppade av ganska snart när jag kände att det inte var min grej. Gick visserligen ner i vikt men gillar inte att räkna allt o tycker att det känns fel att vara tvungen att använda lättprodukter bla. Dessutom var jag sugen på nåt gott hela tiden, konstigt konstigt… Flört

Men.

Måste hålla med om att det är helknäppt att annonsera med "fri frukt" och "fri pasta", men faktum är att det inte stämmer. Om man sätter sig in o programmet så inser man snabbt att det är fel; dom kanske har tagit bort pointsen på frukt MEN det är inte bara points som skall räknas heller, vad gäller frukt och grönsaker så rekommenderas FEM PORTIONER om dan. Det är ganska stor skillnad. Tvärtom var dom väldigt noga med att påpeka att man absolut inte kunde äta obegränsat med frukt även om det inte var några points som skulle räknas, både i materialet och på sina möten.

Vad gäller pastan så är det ungefär samma sak, det kan verka som att man får äta "så mycket man vill" men det är inte hela sanningen. Man lägger på ett högre antal points för att äta större mängd, ja så långt är det rätt, MEN det gäller vid EN måltid och pastan skall vara en del av den måltiden och man skall äta tills man är behagligt mätt.

Jag är gärna med o kritiserar vv men rätt skall ju vara rätt. Som det låter här i tråden uppmuntrar dom till obegränsat ätande av frukt och pasta och det är ju trots allt fel. Sen är det ju helknäppt att det låter så i annonseringen, som att man försöker locka folk under falska förespeglingar…

Effie
0

Det är det där ordet "obegränsat" eller "fritt" som ställer till det. Alla verkar tolka det olika. Jag menar, även om jag äter obegränsat med smör, så betyder ju inte det att jag kan äta 3 kg på en dag - bara att jag inte i förväg bestämmer nivån "nu har jag ätit 157 g av det här, nu får jag inte äta mer" (och det är en fullständigt slumpmässigt vald siffra)

Sedan klarar inte jag heller av VV, men det är en annan historia.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

MimLan
0

#22 Kellogs K med lättmjölk och suketter känns fettskrämt. Och portioner som inte mättade ett dugg, jag minns verkligen detta och jag var ändå 8-9. I början av 80-talet, då min karriär av att gå hungrig började.

camsve09
0

# 28 Eller att planera att äta ungspotatis - helt fettfri så klart - i MÄNGD och så till det två matskedar keso, för att kunna äta godis på kvällen… eller ta ett glas vin. Och efter 10 dagar på den kosten åt jag en stoor bit kött, och fick dåligt samvete för att det var alldeles för mycket points.

Fiana
0

#28 Ska försöka leta reda på det äldre materialet igen och när mer exakt det var, men det fanns inga kellogs k med lättmjölk och suketter där. Däremot var det väldigt lite mat, klassisk lågkalori, men inte särskilt super fettsnålt.

#29 Jepp precis sådana dåliga val uppmuntrade systemet till när jag kom i kontakt med dem -99 eller så första gången, ännu mer runt 2002 eller så andra gången. I de äldre programmen fanns verkligen inga sådana utrymmen, var väldigt detaljstyrt vad du fick äta. (inklusive lever minst en gång i veckan ett krav)

Sugiyama
0

#26, jag tolkar bara reklamen jag fick i brevlådan. Där får man intrycket att man kan äta hur mycket frukt som helst.

yvonnel
0

Så här i efterdyningen av alla dessa bantarprogram så är det ändå en bra sak som har kommit till s.a.s. på köpet, vi är numera väldigt många som kan räkna ut energivärdet/balansen på vad vi väljer att stoppa i munnen.

En sak till, vi har lärt oss att ställa kvalitetskrav på livsmedel, spec. när det gäller tillsatserna som industrin trodde att vi inte skulle genomskåda.

Immeliten
0

Jag har varit med i VV tidigare och fick nu ett mail där jag fick vara med i en undersökning. Jag tror absolut att de förbereder sig för ytterligare förändringar i sitt kostprogram för de frågade bla om vad jag tyckte om ett individuellt anpassat program och individuellt anpassade menyer. De frågade dessutom om vad jag äter nu och tidigare har ätit och där fanns faktiskt LCHF med i förslagen! Jag fick förutom att kryssa i rutor även skriva personliga kommentarer om hur jag tyckte att deras program ska utvecklas så jag passade naturligtvis på att påpeka att de borde ha menyer anpassade för LCHF eller åtminstone Low Carb och påpekade även att de borde ha recept med mer fett i och mindre kolhydrater för dem som önskar det. Påpekade dessutom att man faktiskt kan äta mer kalorier också om man äter enligt LCHF/LowCarb eftersom man håller insulinutsöndringen och därmed fettinlagringen nere. Få se om jag får någon respons från dem på mina svar…

Beroende
0

Försöker läsa inläggen ganska neutralt och jag tycker nog att LCHF:are är minst sagt lika cyniska som VV eller som alla typer av vegeterianer. Alla har ju sin egen övertygelse.

Varför inte vara glad att du/ni funnit den kost som passar dig och att var och en får göra som den vill utan att döma andra. Jag har valt LCHF nu men är inte fanatisk på något sätt. Har valt detta för att det passar mig och min smak på mat. Andra kanske gillar att knapra sallad. Då kan de väl få göra det. Vi måste få gilla olika. Bara en tanke för att jag gillar OLIKA i alla former.

[Sias]
0

#34 Håller med; "Varför inte vara glad att ha funnit en kost som passar en - och låta var och en få göra som den vill utan att döma".

"Vi måste få gilla olika".

Det VIKTIGA är ju, oavsett vilken kostmodell det handlar om, att förändra till det bättre. Ändra sina kostvanor, sin livsstil - till det som är det bästa för en själv.  Det man MÅR BRA av, på alla sätt!

[ErikSvensson]
0

Kan bara instämma med allt du skriver #34.

Minorca
0

# 34

Om man har negativa erfarenheter av VV och mycket postivt av LCHF så är det lätt att bli lite synisk, speciellt som VV inte är någon ideell organisation. Utan tar rätt bra betalt för sina råd, jag testade LCHF utan att lägga ut en krona, tack vare Annika och kostdoktorns bloggar och KiF. När jag hade upptäckt LCHF positiva inverkan på min kropp. Ville  jag lära mej mer och då  köpt jag Annikas och Sten Stures böker.

Beroende
0

#37 Men det där är ju två olika saker. Handlar det om kost eller handlar det om vilken typ av organisation det är? Blir du lika arg på Annikas syster som nu har kurser i LCHF och tar betalt för både mat, boende och kostråd?

Det går att äta vettig mat oavsett metod både billigt och bra. Allt handlar om planering och kunskap i matlagning. Ledsen, jag tycker inte att dina argument håller faktiskt. Är Viktväktarkosten dålig för att någon tjänar pengar på den eller? Kom ihåg att varje människa gör sitt eget val. Ingen tvingar dem att äta LCHF och ingen tvingar dem att bli medlemmar i VV. Det som passar dig kanske inte passar andra.

Jag tycker det är bra att man talar om vad man tycker men jag tycker det är viktigt att selektera ut vad sakfrågan är och inte blanda ihop saker och ting.

Jag gillar OLIKA både bland människor och mat

Minorca
0

Jag tog VV brevkurs för 20 år sedan, Jag gick ned ca 15 kg på 20 veckor,Belöningen på vågen var det som gjorde att jag överlevde det  mentalt helvetet, jag drömde om mat, och hade ett ständigt sug efter mat. För att klara suget började jag att mycket grönsaker drygt ½kg per måltid. Det var tillåtet att dricka light dricka, så jag började med cola light. Efter att  jag hade gått ner i vikt har jag försökte att jag äta efter VV programmet, men den fettsnåla kosten triggade mit sug. Jag åt inte speciellt mycket godis, snacks (max 2kg år totalt) Men jag åt mat och mycket grönsaker och frukt, när jag inte orkade laga 3 mål om dagen så blev det lätt fil och musli(utan socker) och en del mackor med lättost utan margarin/smör, Ibland gjorde suget att det nästan blev bulminiska tendenser i mitt ätandeoch jag gick sedan upp ca 2 kg per år.

Suget efter något att äta började när jag åt enligt VV och det ständiga suget hade jag kvar tills jag började med LCHF för 3 år sedan.  Med LCHF har har jag gått ner i vikt men inte lika snabb som med VV men min kropp har blivit lugn mitt sug ständiga sug efter mat har försvunnit. Mina portioner har normaliserats och jag mår mycket bra, det är inga problem att längden äta LCHF.

Jag helt övertyga om att VV metod för viktminsknings fungerar mycket bra vid första försöket. Men den fettskrämda kosten kan skada hunger och mättnads känslan i längden och jag utvecklade då metaboliska symdromet.

Beroende
0

20 år sen…. ja du det har hänt mycket på VV sen dess vill jag tala om utan att försvara på något sätt. Var med på den tiden också och det var rena svältkurerna. Idag blir man mätt och de flesta går ner i vikt. Men sen beror det ju på VARFÖR man är överviktig, vilka problem är det man har? För vissa hjälper det med en spark i ändan (VV) medans andra som är sockerknarkare måste ha en helt annan metod tex. Jag trivs bättre med LCHF men för den skull finns det ingen anledning till att förakta andra metoder. Det viktigaste är väl att personen i fråga når det mål den vill? Eller hur?

Vi ska vara glada att det finns valmöjlighet på alla sätt och vis. Jämföra i all ära men då tycker jag vi ska hålla oss till hur det ser ut i dag och inte för 20 år sen.

Alla sätt är bra, utom de dåliga:-)

yvonnel
0

Varför käbblar ni?

Det blir så tråkigt då och inte lär man sig något nytt heller.

Vi har ju lite olika bakgrunder allihop och det är väl det som är det fina i kråksången - att dela med sig av erfarenheterna, eller?

Beroende
0

Det är inte min mening alls att "käbbla" men jag tar illa vid mig när man rackar ner på människor bara för att de inte tycker precis som jag/vi.

Ja erfarenheter som delas är bra men det innebär ju inte att man ska "kasta skit" på alla som nu ex vis går på VV eller på skaparna av VV för att de tjänar pengar på det. Allt är i dag kommersiellt i princip. Har märkt på fler trådar att det är rena rama pajkastningen både till höger och vänster i bland och alla andra som äter annorlunda eller som tror på något annat är korkade.

Sånt köper inte jag för att vi, precis som du skriver, alla har olika bakgrunder. Det är ju det som jag försöker påpeka i tidigare inlägg att det är positivt att vi är olika.

Jag är inte bättre än någon annan för att jag äter LCHF

igorflickan
0

Jag har inte hört någon som käbblar i denna tråd alls….

Jag hör människor disskutera och vänligt men bestämmt uttrycka sin syn på saker och ting….

[Pennylane1]
0

jag blir också lite förvånad, käbbel!? Diskussion kallar jag det, det är väl det det går ut på?

LatMask
0

Har ni sett VV:s nya reklam?

Jag stötte på den inne på en blogg, och det tog ett bra tag innan jag fattade vad det var - musslor, jättelika gnocchi eller…?

Det är tydligen kinesiska lyckokakor, den där typen som det finns en liten pappersremsa inuti. På remsan står det "2011 kommer att bli ditt lättaste år någonsin".

Är det bara jag, som aldrig har varit i USA, som är helt efterbliven? Känner ni andra igen kakorna direkt?

Beroende
0

Lyckokakor finns på många Kinarestauranger. Har inte varit i USA men känner igen dom

kaisakavat
0

Jag var med i vv ett mkt kort tag i början av 90-talet. Tilläggas bör, att jag inte ens var tjock, men trodde att jag var det.

Hursomhelst.

Jag blev genast fullkomligt förundrad över hur resonemanget gick. Bor ju i Piteå och hallellujah på första mötet - vad alla var lyckliga! För plötligt hade vv ändrat på potatisbestämmelsen - och man fick äta fritt av potatis. Alltså - fritt av PITEPALT! Tungan ute

Jag försökte ställa frågor, t ex hur vad man "får äta" för "nån annan" är rätt tänk - och hur råden kan förändras så.. att "finns det ingen tanke bakom VARFÖR man inte ska äta vissa saker..?? Frågade också om alla grönsaker var "lika bra", om vissa kunde vara sämre. Alla i rummet såg ut som fågelholkar, helt förbluffade över mina vinklingar. Glodde på mig som om jag var helt borta.

(I anden var jag redan LCHF-are, som ni märker, hehe.. Skrattande men det skulle dröja ytterligare ca 15 år innan jag hittade Skaldeman och äntligen fick svar på frågorna)

Jag konstaterade att "tänket" och kunskapsnivån var typ noll. Och att jag efter de vanliga två första kilon inte gick ner i vikt alls, utan bara led.

Adjöss VV.

Sugiyama
0

Jag har sett vv-reklam på nätet med en tårtbit, inga lyckokakor. Jag var med i vv för några år sedan bara när potatis och pasta blev fritt så jag har nog rätt färska erfarenheter. Jag hade svårt att gå ner i vikt sista gången och var konstant sugen. Värst var när man ätit en färdig WW rätt, då var man vrålhungrig efter en timma. Jag tänker fortsätta ta mig friheten att tycka det är snudd på lurendrejeri att göra reklam med tårtor, kakor och fria frukter.

Om man inte får använda forum till att diskutera (eller käbbla som någon så nedvärderande utrycker det) Vad ska man då ha forum till.

gun92884
0

Fortune Cookies kallas de eftersom de spar din framtid och ger ett 'lucky number' :0) Forut delades de alltid ut efter en maltid i en (amerikansk) kinesisk restaurant.

Har ar en artikel om en person som ska folja ett 'rad' om dagen fran en Fortune Cookie och satsa pa numret for att se om det fungerar :0)

Detta experiment har gjorts forut, men da anvande personen bibeln.

http://www.fortunecookiechronicles.com/blog/2011/01/07/like-a-year-of-living-biblically-but-with-fortune-cookies/

Immeliten
0

Ville bara säga Hej till Kaisakavat! Är nämligen oxå Pitebo!Vinkevink!

kaisakavat
0

Immeliten - Nämen så Himla KUUL!! Skrattande

Hej och vinkevink tillbaka!

chrand
0

Jag frågade en gång en vv-konsulent hur de tänkte när man fick äta så mycket potatis man ville. Svaret blev att det är inte så gott så man äter inte så mycket ändå.

[Pennylane1]
0

jag körde lite VV för kanske 20 år sen och då var det väldigt viktigt att man åt tre normalstora potatisar till maten.  Man skulle verkligen försöka få i sig tre, två dög inte!! Obestämd

karinafp
0

Min första lyckokaka fick jag på en kinesisk restaurang på Karpathos! Flört

LatMask
0

Tack Gun i Amerrka för förklaring om lyckokakor!

Och Chrand, apropå tråkiga potatisar: Jag är uppfödd på - jag borde till största delen bestå av - mandelpotatis. Hela Sveriges kockelit besjunger denna satans pära, de skulle bara veta hur den smakar fram i april- maj, lätt skiftande i grönt…

Det finns bara en sak som kan förbättra något så trist som potatis - en riktigt redig klick smör…