Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 6094 ggr
Mariajoh
0

När målvikten är nådd!

Hej!

1/6 2010 började jag äta strikt LCHF för att bli av med trivselkilon som smugit sig på, hade inte så stora förhoppningar att det skulle fungera på mig som ändå låg i gruppen "normalviktig" men oj vad det hände grejer! Och min mage mår så bra, liksom mitt humör (blev helt rabiat vid blodsockerfall vilket inte är så roligt för familjen)

På fyra månader tappade jag 10 kilo och väger nu 58 kilo till 170 cm. Vill inte tappa ett hg till. Lyxproblem kanske någon tycker men är vi fler? Som vill fortsätta äta så här men inte tappa mer?

Har nu varit tvungen att återföra lite kolhydrater för att stå kvar där jag är, men är rädd att sockersvängningarna ska komma tillbaka. Hur gör andra?

Skowne
0

Jag ändrade också från LCHF till lågkolhydrat kost. Det enda jag egentligen gjorde var att lägga till rotfrukter. Det viktigaste för mig är att jag äter tillräckligt med fett och protein i samband med kolhydraterna så förblir magen lugn och fin. Samt att inte äta något från spannmålsvärlden.

Jag gick också ner ganska fort med hjälp av LCHF, fast att det inte var tanken att gå ner. I början gick det bra att träna och att låta kroppen ta från fettet. Men sedan när fettet tog slut så kände jag att det gick segare och segare och träna och jag orkade till slut ingenting på gymmet.

tankgirl
0

Du behöver inte öka kolhydraterna, utan det kan räcka med att öka på fettet för att du ska sluta gå ned i vikt.

dufva
0

Lägg till lite mejerier eller grönsaker i första hand

1#

"Jag ändrade också från LCHF till lågkolhydrat kost"

Que? LCHF är en lågkolhydratkost..

Skowne
0

Que? Vart fall…

En skillnad är att lågkolhydratkost kan uppgå till 100g kolh/dag, medans många inte anser det som LCHF att äta så mycket. Gränsen för LCHF brukar ligga på 20g/dag.

En annan skillnad är att i LCHF så ersätts kolh mot fett, vilket inte är lika självklart när man äter lågkolhydratkost. Atkins t.ex brukar ha väldigt mycket protein i sina måltider.

cream1
0

Öka hela portionerna eller bara fettet =)

Linnea83
0

Jag är i samma situation som du. Har gått ner 20kg det senaste halvåret och nu vill jag stanna i vikt. Första veckan efter målvikt ökade jag på fettet jättemycket ( 2dl vispgrädde i kaffet som mellanmål tex) men gick ändå ner 1kg! Däremot går jag upp i vikt om jag äter kolhydrater. De senaste veckorna har jag ätit sushi 1ggr/v och i övrigt LCHF och nu verkar vikten ha stabiliserat sig.

Jag har verkligen längtat efter sushi så jag tycker att det är värt att blodsockret går upp och jag får sötsug på kvällen, men det räcker med en gång i veckan.

Leifanders
0

Fördelen för oss som ligger på vår målvikt (jag behöver snarast lägga på mig ett par kg muskler) är att vi inte behöver bry oss så mycket om vad vi stoppar i oss så länge det är riktig mat. Om det sen blir en macka ibland eller ett par potatisar till någon middag eller liknande spelar liksom ingen roll, förutom att jag (både psykiskt och i magen) blir helt spunkig när blodsockret kraschar om jag mosat i mig för mycket kolhydrater på ett bräde.

#0 Vad tror du händer om du fortsätter äta som tidigare? Tror du att du blir för smal och spinkig? Borde inte hungern liksom rätta till det där automatiskt? Typ som den gör om man börjar träna extra mycket eller om det händer något annat?

Mariajoh
0

Tack för tipsen, ändrar nog till mer tillåtande lågkolhydratskost än LCHF (För jo, det är skillnad på lågkolhydrat och LCHF)

Och Leifander - jag ÄR rädd att bli för spinkig, vill inte att revbenen etc ska sticka ut (vilket de har gjort ibland, det räcker med 1½ mindre än jag har nu). Som kvinna är det trots allt finare med en rundning över höften än höftben som står ut som på en mjölkko!

Kanske ska slå till med gräddstuvade morötter någon dag? Det har jag längtat efter!

Leifanders
0

Jag håller fullständigt med dig om att en rundning är klart finare än en för spinkig tjej. Glad

Gräddstuvade morötter låter utmärkt.

En lite mer tillåtande kost är alldeles utmärkt för oss som inte är sjuka, det viktiga är väl att undvika de sämsta kolhydraterna och annat skräp…