Sugen.. vad bör man göra?
Är så himla sugen på något nu, vad som helst nästan..
Ni säger ju att man ska äta när man är hungrig.. men jag är inte hungrig, jag är sugen.. Ska man ta sig nåt ändå? Eller försöka känna nr man blir hungrig på riktigt?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Ät.
ok..
eller drick vatten - det kan vara törst du känner, jag tar bubbelvatten och då brukar det gå över
Just det ja, det hade jag glömt. Att hjärnan ofta misstar törst och sötsug..
Har redan ätit en bit körv, men kan ju dricka lite vatten också. :3

Tom mage är oxå en hungersignal och hjärnan vill ha sina sockerkickar.
I början är det antagligen bra att äta eller dricka vid sådana tillfällen, äter man sätter aversionsystemet in och minskar hungern/suget likaså om det finns något i magen.
Så småningom brukar suget avta, iomed att kroppen mellan måltiderna tar en del av fettdepåerna, sen kommer ofta en period då man glömmer äta, då man inte är van vid de nya signalerna.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Du som ar van att ata smorgas, har du provat pa Fiberhuskbrod?
Det ger 'ratt' brodkansla utan agg eller ostsmak. Det ger ocksa valdigt bra mattnadskansla och ger ordentligt tuggmotstand. Jag gor det efter enklaste mojliga recept och lagger inte till varken nagra fron eller ost till smorgasbrodet. For mig racker satsen nedan till 4 bitar och jag ater 1 bit at gangen, mer orkar jag inte.
4 ägg - vispa med 1 tsk salt
Blanda i:
7 msk FiberHusk
1 msk bakpulver
c:a 1 1/2 dl vatska (jag tar 1/2 vatten 1/2 olivolja)
Brodkryddor efter smak
Vatten/fett i äggvispet. ROR (vispa inte, det klumpar sig da) i fiberhusken blandat med bakpulver och kryddor.
Lat sta 10 mn sa det svaller. Häll smeten/degen i en lämplig fyrkantig skål eller burk. Micra på full effekt i 7 minuter (eller vad som galler for din ugn).
Jag varierar sa jag ocksa har saffrans eller pepparkakssmak.
For saffransbrodet lagger jag till 2 ragade msk Sukrin/erythritol (florsockerstil) + en gnutta Steviapulver … (det GOR skillnad aven i varme … nagon tvivlade pa det) … och sa later jag 1 pkt saffran blota i vatten/fettvatskan.
For pepparkaka lagger jag till 1 ragad msk hemgjord, sukrinsotad lingonsylt, pepparkakskryddor, sukrin/stevia som for saffranbrodet.
#5 ok :)
#6 Tack, men låtsasbröd vill jag nog inte ha.. :3 Speciellt inte med tuggmotstand.. jag har levt på fransbröd och vit limpa, avskyr grovbröd x)
Kanske provar någon gång i framtiden när jag känner mig pysslig :)
zabbio det finns ett bröd som heter nystart och innehåller 3,4g/100g, inget tillsatt socker och för mig funkar det som vilket vitt rostbröd som helst :)
Jag vet ju inte hur känslig du är men för mig har det funkat fint när bröd suget har varit värst, speciellt i början!! Nu gör jag varma mackor av det då och då, fryser in och värmer i micro när jag inte hunnit laga mat och måste ha typ lunch! ( på vår ica maxi kostar det 23kr, har sett att någon lchf nätbutik säljer för över 30kr)
Tack för tipsen, men tror ändå att det är lättare att bara bryta vanan helt och hitta andra alternativ.. inte lika lätt för mifg att falla tillbaka då.. :3
#8 Nej det gör det inte. Det innehåller 3.4gram kolhydrater *per skiva* inte per 100 gram.
Det är ganska så gott, dock bör man tänka på att om man äter LCHF för magens skull kommer ofta förbättringen mycket från uteslutandet av spannmål och framförallt gluten. Den här sortens bröd innehåller *extra mycket* gluten förutom vetemjölet (gluten är proteinet i vete vilket gör att om man ersätter en del av det vanliga mjölet med det så får man ett bröd med mer protein och mindre kolhydrater - dock är det som känt ett mycket problematiskt protein för många).
#10 du har så rätt =) jag tänkte per skiva men man är så van att skriva kolisar /100g så det vart lite fel, bra att du rättade till det 
Ja jag blev förvånad över hur gott det faktist är! Och för egen del brukar 1 limpa räcka i en månad, förvarad i frysen såklart =) Men jag kan tänka mig att den inte passar alla!
Goppas att zabbio hittar något som funkar bra för henne!
Tror man sig har ett sötsug brukar det funka att gå och borsta tänderna. Efter det vill man inte äta något sött direkt.

Det går lika bra eller bättre med PUMA, dvs Pålägg Utan MAcka!
Gillar du ost? Själv tycker jag att en bit fet brieost är bra mot sug.
#14 Ost kan lätt tillhöra det som skapar eller underhåller sug.
http://johannaskost.blogspot.com/2008/07/om-att-ha-matbegr.html
Är inte så glad för ost ändå, men har börjat komma in i att ha lagat kött i kylen; enkelt och gott att skära av en bit :)
Ska köpa ägg snart också (= väntar på att pappa ska ha ägg så att jag slipper köra dit.. x)
Har hört att en del inte dricker mjölk pga kolhydraterna, och vissa säger att man ska undvika alla mjölkprodukter öht.. hur är det med grädde då? Det har ju 3-4,5% kolhydrater, så det är väl ok?
Funderar på att sluta med mjölk, mest för att jg har så svårt för mjölk-kor.. Det kan inte vara rätt och riktigt att de ska vara benrangel med diarre. Då begärs det ju helt uppenbart för mycket av dem och de får inte rätt mat.. Ändå får man höra ''de ska se ut så''..
Och jo, jag vet att grädde också kommer från kossor, så jag faller lite på eget grepp där.. men av någon anledning känns det bättre. Kanske för att jag inte behöver hälla i lika mycket i kaffet.. och är inte beredd att ge upp det helt.
Min kompis vill skaffa kossa och ta slaktkalv, funderar på om vi kan dela på mjölken från den då.. x) Vet att normala/kött kor inte ger riktigt lika mycket som mjölkkor, plus att kalven ska ha.. men det borde nog räcka till oss två iaf.. om hon nu skaffar den. :3 (eller så kan jag fråga om jag får mjölka hennes pappas kor när de kalvar.. hm..)
Vi skaffar nog ett par grisar ihop också, slaktar till hösten.. sen får man njuta av lycklig gris. Och av grannen ska jag få ett halvt får om några dagar, fick slaktas pga brutet ben har jag för mig. Känns också moraliskt bra, vet att de fåren får gå ut hela sommaren och kan se in i deras vinterhall på vintern.. Det är väl iofs ganska vanligt för får..? Men jag har normalt sett inte råd med några dyrare köttsorter, fattig student utan lån och bara två arbetspass i månaden att försörja sig och djuren på. :3
Blev lite off topic.. xD
Ingen dricker nog mjölk, just pga kolhydraterna? Jag menar ingen LCHF:are, eller väldigt få då. Ska man dricka t.ex. ett glas så blir det ju 10 gram kh i ett nafs. Många kan inte äta mjölkprodukter alls pga mjölkproteinet som stoppar viktnedgången.

Grejen med mjölkprodukter är att de har relativt hög kolhydrathalt samt att proteinet höjer insulinet oproportiornerligt mycket.
Om man tex dricker 2 glas mjölk till frukost så har man redan där fått i sig hela dagsransonen av kolhydrater för många.
Finessen med grädde är att man får smaken och fettet av en rimlig mängd och så är det en del av vår svenska matkultur.. som sagt lite svårt att helt avstå ifrån.
Joo.. riktig mat kostar pengar, betydligt mer än de substitut som är vanliga i affären, fast hur skall vi få fler bönder att satsa på riktig mat om ingen efterfrågar det.
Det är trots allt konsumenternas efterfrågan som styr hur bönderna skall framställa maten och hur djuren skall framleva sina dagar.
Så länge ingen bryr sig om näringen i maten och hellre lägger de på vitaminpiller så lär det heller inte ske någon ändring av hur födan framställs, hur djuren har det osv.
#18 Jovisst, och när jag tjänade 12 000kr /månad så köpte jag ekologiskt osv, även om jag personligen inte tror/anser att det är bättre egentlign, så för att föra fram en åsikt. Men lever man på 4000kr/månad (och med det ska betala bil, mat, försäkringar och husdjur, bor 1 mil från närmsta busstation och bussarna går ganska sällan, så bil måste jag ha) så är det mycket bara att välja svenskt och närproducerat, vilket jag ändå försöker.. :3
Tack för förklaingen med mjölk.. men grädde och ost räknas väl till mjölkprodukter?
#17 Hur stoppar mjölkproteinet viktnedgången?
förmodligen genom det #18 skriver: att insulinet höjs, det är väl då fettinlagringen ökar? Vet inte riktigt faktiskt men många vittnar ju om det, står i oändligen massa trådar härinne.