Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 6141 ggr
Annajasmin
0

Hungerkänslor?

Jag har ätit lchf i drygt en vecka nu. Men ca 15 min efter en intagen måltid har jag känt en lustig känsla imagen, nästan som en hungerkänsla men ändå inte.

Är det någon som har upplevt desamma?

Banankaka320
0

Ja, du behöver äta mer protin :)

Annajasmin
0

Tack :) Har du upplevt samma sak?

Banankaka320
0

Ja det gjorde jag, och då blev jag ofta jättesugen på bröd och godis :o

Annajasmin
0

Ska öka lite till inga problem för jag är en stor köttätare :)

Läste på kostdoktorn att kände man hungerkänslor så åt man för lite fett. Men tycker det är svårt att få till en bra måltid med tillräckligt mycket fett.

Aniara4
0

Hunger-/mättnadskänslorna kan knasa lite i början, eftersom mättnaden liksom blir av en annan sort. Man kan också t.ex. bli väldigt hungrig i början och behöva äta ovanligt mycket innan det ställer in sig. Med tiden brukar det rätta till sig så att man känner hunger när man är hungrig och mättnad när man är mätt!

Annajasmin
0

Jag har inga super hungerkänslor innan jag ska äta utan de kommer efter maten. Känns lite skumt.

Banankaka320
0

#4 Men det är ganska lätt egentligen, lägg bara till extra olja/grädde/smör i allt :)

[ErikSvensson]
0

Prova även att dricka ett litet glas vatten ca 20-30 min efter att du har ätit klart.

MimLan
0

#4 Varför tycker du att det är svårt? Utgår du från magra råvaror?

Zepp
0

Altså det där kan jag känna ibland fortfarande efter tre år på kosten.

Suget efter något sött skulle jag likna det vid efter maten, inte för att det stör mig speciellt och reel mättnad tar iallafall minst en halvtimme efter måltiden innan den inträffar, för en del med dåligt aversionssytem kan det ta längre tid.

Speciellt tycker jag att det uppstår när man ätit dåligt innan eller hoppat över någon måltid, då verkar det som om det finns ett svart hål i magtrakten som gärna vill sluka allt.. speciellt kakor, godis o annat sött.

Kan finnas rent biologiska förklaringar, men ofta lika gärna psykologiska.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annajasmin
0

#9 Jag äter väldigt mycket kött, har blivit kassler nästan varje dag för det är enkelt att tillaga. Men tillbehören till köttet är svårt. Brukar bli salla, en tomat, lite gurka, turkisk yoghurt eller fetaost.

#8 Har börjat dricka mer vatten än innan. Ska testa ditt tips oxå. :)

fellfrosch
0

Då är det kanske inte så konstigt att du är hungrig Skrattande

Annajasmin
0

#10 än så länge har jag inte haft ett så stort sötsug (peppar peppar ta i trä:) och jag är ett stort godistroll annars.

#12 Tycker du att jag skulle tillföra nåt mer i min lunch/middag? Glad alla tips tas emot.

Zepp
0

Vattenskadad kassler är väl inte direkt fett om man säger så?

Gör en Bea till det och/eller smält ost, alternativt någon fett dressing.

Annajasmin
0

Hmm och jag som trodde kassler var bra kött :) Kanske ska börja med mer lax istället.

Har läst att många väljer fett kött men vad innefattar de? Ko är väl inte så fett. Och jag tänkte att kassler är från gris som jag tror är fettkött. Är jag helt ute och cyklar nu? :)

[nystart07]
0

Hur hittar du kassler utan socker?

Fet mat---gör en omelett på äggula vispgrädde,,,bara så gott

MimLan
0

#15 Cykla är bra, men inte i det här fallet. :)

Nej, ko/nötkött behöver inte vara magert, samma sak med fläskkött. Det handlar om vilka delar man väljer. Vanlig fläskfilé är magert kött, då måste man ha fet sås eller röra till. Väljer jag en mager fisk som torsk är det inga problem för jag vill vanligtvis äta den med skirat smör, det är med andra ord lätt att få till fettandelen. Väljer jag en mager biff så tar jag bea eller kryddsmör till.

Kassler är ett processat kött. Välj hellre så rena råvaror som möjligt. Om du tittar på ingredienserna för kassler så är det aldrig bara kött. (Gissningsvis kommer du att tycka att kassler är för överj-a salt inom kort så det kan lätt falla bort av sig själv.)

Exempel:

Nötkött: Nötfärs 15% fett, entrecote, högrev, oxsvans

Kyckling: Lårfilé

Fläskkött: Fläskkarré/kotlett med fettrand, fläskfärs (har sett upp till 20% fett), fläsklägg

Fisk: Lax, makrill, sill/strömming

fellfrosch
0

Det som Zepp sa tyckte jag lät jättebra! Lite smält ost över eller bea Skrattande

Oj nu blev jag hungrig själv

Annajasmin
0

Tack för alla bra tips. Jag stillade min hunger med kaffe och 1 dl grädde i. Mums och mina hungerkänslor är borta :)

Zepp
0

Kassler är egentligen inget fel på, det är väl bara som så att det inte är längre vad det var förr.

Iallafall så är det en putsad del av kotletten där man skurit bort ben och fett.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kassler

Att köpa kotletten i stället med eller utan ben blir billigare och så slipper man kemikalierna.. och det går väldigt fort att steka på en kotlett.

Stekt färskt fläsk är fett så det förslår och gott och numera finns det ofta färdigtskivat i många affärer.

Kassler när jag äter det använder jag det mest till frukost, då blir det typ som bräckt skinka med stekt ägg.

Annajasmin
0

Tycker ju som sagt om kassler och har än så länge inte brytt mig om att kolla efter sockerhalt

#16 Har inte tittat efter kassler utan socker, har precis börjat med lchf och känner att jag måste ta det i min takt och inte bli för socker och kolhydrat hysterisk för då kommer jag bara att tröttna.

Har misslyckats så många gånger med olika dieter av alla dessa slag men känner att lchf vill jag ha som livsstil :)

Tack igen alla för tipsen!