Sammanfattning
Jag gick in här från början för att få tips på frukostar ;-). Inte anade jag att det var så många teorier. Jag har fått länktips och boktips. Känner mej smått förvirrad, det här med mycket fett är nytt för mej och jag vete fasen om jag vågar/vill. Jag började med typ Atkinson.
Vad jag saknar här i forumet är en KORT sammanfattning av vad LCHF är. På SSS-forumet finns en kort sammanfattning för oisatta vad SSS i korthet innebär.Tror det kan vara bra för gröngölingar som mej. Visst har jag lärt mej mycket på dessa dagar, men trådarna är långa och många ;-) Skulle det nu vara så att jag är blind och det finns en sammanfattning någonstans, så tjoa.
SSS om du menar Skaldeman är ju lchf, så går du efter det kan du inte hamna fel
Det finns en artikel på startsidan "LCHF för nybörjare", har du läst den. Det finns många olika riktingar på LC-kost, Atkins är en variant. Det går också att läsa på Maria Tausons sida om de olika riktiningarna. Länk till Marias sida finns bland länkarna.
Kort? Begränsa kolhydraterna kraftigt och ersätt dem med animaliskt fett. K.I.S.S. 
Resten är bara varianter på temat.

Atkins - LCHF - SSS är alla ganska lika.
Ullamayday… om Du går in under fliken Artiklar och bläddrar neråt så finns en del Du kan läsa.
Sammanfattningar är svårt eftersom vi arbetar efter att varje individ själv skall hitta fram till en kost som passar, både avseende kolhydratnivå och fettnivå.
Den metod jag själv använt byggde på att ta bort så mkt kolhydrater det bara gick, sen ökade jag fettmängden successivt. När jag var "ren" från kolhydrater (det tar 2-3v) så testade jag att lägga tillbaka en kolhydratsort i taget och insåg då att stärkelse fungerar inte alls på mig, fruktos är inte heller så bra.
Det jag äter iform av kolhydrater idag är gröna grönsaker ovan jord (sallad, broccoli, sparris, spenat, gurka mm) och mejerivaror med max 3% kolhydrater (laktos). Då mår jag bäst.
Fetthalten kunde varit högre, men jag försöker hålla dagsintaget över 75%
Numer pensionär i Nynäshamn