Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2494 ggr
drutten53
0

Vi som fyller år

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej vänner..nu står jag i ett dilemma..och behöver eran hjälp idag…det är nämligen så att man blir ett år äldre idag..så man får väl besök av vänner..och då kommer det ju bli kaffe o bullar/kakor/tårta..men vad ska jag äta då…får väl ta fram turkisk yoggi…eller…Fetaost…m.m.  kram..sätter in min blombukett jag fick nu

copia
0

Grattis!!!! Ett år äldre ,ett år klokare! *ler*

Varför inte en brietårta med valnötter på? Skivad gurka brevis som kex. Gott och inte alltför "konstigt" för någon..

piakask
0

Varför inte ostkaka? Provbakade häromdagen efter recept härifrån och den var faktiskt jättegod!

250 g keso

1½ dl vispgrädde

2 ägg

1 droppe bittermandelolja 

vispa eller mixa i hop 

grädda i 200 i 45 minuter.

Servera med vispad grädde, i stället för sylt - mosa några tinade hallon + ev lite sötningsmedel.

Jättegott! Ovanstående ger ca 4 portioner, jag dubblade receptet och har njutit ostkaka i tre dagar nu Räcka ut tungan 

MVH

birmalover
0

Grattis!!! Vilken fin bukett. När jag fyllde år häromdagen köpte jag olika goda ostar som jag åt när de andra åt tårta. Blev inte ett dugg sugen på tårtan men väl proppmätt av de goda ostarna

piakask
0

grattis på födelsedagen!!

(glömde jag tillägga)

Nelson
0

Jag har samma problem. Fyllde år i tisdags och på lördag blir det fest. Det blir två efterrätter. En vanlig sockerbomb och en delikat som jag kan äta. Jag provlagade lite igår…

Jag ska göra en kokoskaka, typ kokosbröd, som blir rund. Den tänkte jag dela i tre lager och fylla med Chokladmousse (300g mörk choklad, 6 dl grädde, 3 äggulor, 1 dl starkt kaffe). Kanske blir det möjligtvis några bitar choklad emellan också för lite struktur. Jag hoppas det ska falla folk i smaken.

Jag ska baka på fredag… *längtar* Räcka ut tungan

Langhol
0

Grattis säger jag också!

Vilken fin bukett du fått!Skrattande

Ha en bra födelsedag!

Margareta
0

Grattis!

Dessertostar är ett mycket bra tips som de redan fått.

Jag brukar ta skivad rostbiff och rulla in Boursinost (vitlöksmak) sen skär jag rullen i mycket tunna skivor och serverar med tandpetare. Vill jag det skall se lyxigare ut tar jag med en gurkbit och en coctailtomat. (Jag äter inte tomater annars, men en sån gång silar jag elefanter och äter myggen).

Mina gäster fascineras av mina läckerheter och tar gärna om av dem, även om tårtan oxå slinker ner… ingen säger något och tänker inte på vad vi i familjen äter/inte äter.

Numer pensionär i Nynäshamn

drutten53
0

hej piakask..ska pröva detta..men du..bittermandelolja..är det den som är i den lilla gröna flaskan…jag har en..det står bitter mandel….eller är det ännu en flaska bittermandelolja…hoppas på svar snart..ska till affären snart..kram

ovkyhn
0

GRATTIS.

zeretki
0

Grattis! KOlla i recepten, finns säkert nån efterrätt som är OK lowcarb. :) Vispgrädde funkar ju. Kanske frukt o vispgrädde, glass till dem som vill ha? Då kan ju du skippa glassen o äta grädde med frukt. :)

mrsAngel
0

Grattis Drutten53!

Du har redan fått många bra förslag, men eftersom jag provat "chokladtårta" som finns här i forumets recept så kan jag inte låta bli att tipsa om den! Den är gudomlig, och får även massor av beröm hos de som inte äter LCHF! Enkel att göra och snabbt går det också!

Sök på chokladtårta så hittar du receptet!

NancyAlke
0

När jag fyllde år så bjöd jag på fruktsallad med nötter och vispgrädde med riven 86 procen choklad till. Det här var vad som vankades för alla (mindre frukt till mig) för jag vill inte förgifta mina vänner med socker!!! Ingen klagade och någon påpekade att det var trevligt att slippa "dessa evinnerliga tårtor" Flört

Elajsa
0

Grattis Drutten53!

Fina blomster du fått!

När jag fyllde år gjorde jag som Nancy. Fruktsallad med nötter och vispgrädde, som alla fick äta. Dottern gjorde en kladdkaka och tog med sig så det inte skulle vara alltför synd om gästerna. Men de åt upp all fruktsallad! Kladdkakan blev det tom kvar lite av. hmmmm… har aldrig hänt förr. kanske folk är redo för förändringar? (bara de kommer försiktigt…).

//E

NancyAlke
0

Å nu känner jag mig dum!!!  Glömde ju att säga:

GRATTIS DRUTTEN!!!   Kyss

DaMum
0

Grattis till både drutten53, birmalover och Nelson!

Glad

Mervi
0

Grattis!!! Det kanske finns något bland recepten. Annars är ju ost gott och de flersta brukar gilla det. Lite mörk choklad till kaffet.

Ha en bra dag!Glad

oldwolfie
0

http://kolhydrater.ifokus.se/default.aspx

jag gjorde  min swarsvaldstpårta  så  fick jag  lika  som  de andra

osså  har jag gjort  så att  jag  tar cocosfett  kakako o blandar ihop ,,en dutt stevia med  ,,o  häller över kokosbrödet  tsäller i kylen  o vips har man kakor till kaffet  också  som laktosintoleranta kan äta   ,,,

drutten53
0

hej Pixiee..eller hur det stavas nu..gjorde din tåra idag  som jag hitta här..jag tyckte om den..lika så ett av mina barn…min son gilla den inte..han sa smaklös..klart den blir smaklös utan vanligt socker…men hade bland hallon/bråbär..det gjorde lite smak…men huvudsaken jag gilla den..kram

magma
0

Grattis alla födelsedagsbarn:) Ett annat förslag är pannacotta, det gör jag ibland…

5 dl vispgrädde värms/får sjuda försiktigt enstund med 1 st urskrapad vaniljstång. (Alltså i med alltihop, sedan silas det bort)

Lägg 2 "flarn" gelatin i blöt i 10 minuter medan grädden sjuder

Söta om du vill med tex Canderel efter att grädden sjudit klart, sila bort vaniljstången, krama ur gelatinbladen och låt dem smälta i den varma grädden under lite omrörning.

Häll upp på fina glas, låt stå i kylskåp minst 3 timmar. Jag brukar hälla på ett tunt lager kokta hallon ovanpå. GOTT!!

Mervi
0

Tack magma, bra recept att ha till hand.

Pasi
0

magma- Det låt smaskigt!Glad

MiaP
0

Ostkakan kan ju göras lite gotländsk också!

En halv påse saffran kan tillsättas i smeten.  Det blir ju då ganska likt gotlandspannkaka.