Hur strikta är ni?
Jag har återigen börjat med lchf. Eller ok, det var egentligen inte sant. Jag hade TÄNKT börja, men sen kom en långvarig förkylning och jag kunde inte träna något och då kändes det inte motiverande att försöka leva sunt. Så jag tänkte "jag börjar efter nyår".. klassikern ;)
Jag har dock minskat ner på pasta, bröd och div. snacks (choklad, naturgodis etc) och äter detta någon gång i veckan. Jag äter också mycket grönsaker (dagligen) och ibland bönor och linser. Pepparkakor och clementiner har jag ätit flera ggr i veckan den här månaden.
TROTS DETTA, väldigt förvånande, när jag efter 1 mån ställde mig på vågen och den visade -1,5 kg, och måttbandet visade -3 cm på höft och -1 cm på midja. Hur är det möjligt?
Hur strikta är ni med er diet? Hur strikt behöver jag vara för att må bra? Jag är smal/normalvikt med BMI (i dagsläget) på 20.1 och önskar gå ner 2-3 kg, samt komma igång med träning 4-5 ggr/v.. så antar att jag behöver något mer kollisar pga det.
Hej!
Svårt att säga, men din viktnedgång kan bero på att du inte har tränat. Ifall du nu har haft ett längre uppehåll. I kombination med att du dragit ner totalt sett på kh-källorna i maten. Fast å andra sidan verkar du ha ätit rätt mycket socker ändå, godis frukt och pepparkakor är "ingen lek". 
Eller också är det en tillfällighet, eller har att göra med din förkylning..
Du är normalviktig, skriver BMI 20 - och vill gå ner i vikt. Varför då? LCHF i kombination med träning kan kanske få bort lite underhudsfett även från smala människor, men du kommer bygga muskler och kanske gå upp i vikt istället.
Mitt råd är att strunta i vågen och äta och träna så att du mår bra!
Lycka till!
jag äter ganska mycket mejerier och grönsaker och äter traditionell skräpmat några gånger i månaden. Jag har gått ned så jag ligger under min målvikt så jag äter inte superstrikt, äter lite saker utanför LCHF men i princip aldrig pasta, ris och potatis. Är jag väldigt strikt går jag ned mer vilket jag inte vill så jag kör lite avslappnat.

Tack för svar! :)
Jag kollade min förra LCHFperiod (1,5 år sen) och såg att jag där också "fuskat" massa men ändå gick ner både i cm och vikt. Misstänker kanske att jag inte behöver köra hardcore som många förespråkar, men (det vita) sockret ska definitivt bort efter nyår, en frukt någon gång ibland känns ok.
Nej, det är egentligen inte kg jag bryr mig om utan minska några cm på höfterna. Jag vill kunna ha jeans utan kärlekshandtag på sidorna ;)
Min undran är fortfarande hur strikta övriga medlemmar här är? Är ni periodare, eller har ni helt gått över till LCHF med under 5g kolhydrater?
Kanske av nyfikenhet, hur det egentligen fungerar för folk i "vardagslivet" (middagsbjudningar, restaurangbesök, myskvällar, alkohol osv)

Intressant att höra! Tycker det låter som min plan också i framtiden :)

# 1 Klokt skrivet.
Jag tycker du ska fundera lite över din kropp, dina val och ditt ätande. Vad är det värt för dig att väga så lite som möjligt? Varför vill du göra det? Varför är BMI på gränsen till undervikt en eftersträvansvärd vikt. Jag anser att BMI 20 är på gränsen till undervikt. Väger man såpass lite så har man inte särskilt mycket muskler på kroppen och det är fysiskt jobbigt att vara så smal. Kroppen ska inte väga så lite.
UFO, dvs mindre än fem kolhydrater om dagen, är en väldigt strikt, för att inte säga medicinsk diet. Är det värt att hålla en sådan diet med de uppoffringar det innebär? Varför vill du isåfall göra det?
Mitt råd är att reflektera över vad du äter och varför och hur du mår av att äta olika saker. Fundera kring det. Fundera även på varför du vill träna så mycket som du vill göra och varför du vill väga BMI 19-20.
Sett från urtidsmänniskan "Grottfolkes" perspektiv så kan du säkert "saxa" mellan UFO och mer kolhydrater utan att kroppen tar skada som den kanske skulle göra av en jojobantning. Ibland fanns det kolhydrater, ibland inte, i Grottfolkes värld.
Jag kör relativt ostrikt, det går i vågor men basen är alltid någon typ av LCHF. Det innebär för mig att jag plockat bort alla bulk-kolhydrater typ pasta ris etc. Däremot kan det någon gång ibland bli en macka, en hård macka med en skinkskiva på nu i juletider tex är ju riktigt gott. Annars försöker jag få i mig så naturliga kolhydrater som möjligt om jag ska få i mig sådana, typ någon frukt ibland, ett äpple plockat i trädgården sitter ju till exempel inte fel, en fruktsallad med lite nötter och en rejäl klick grädde som efterrätt en lördag hemma är inte heller fel. Mitt kolhydratintag skulle jag tro varierar mellan ungefär 10 och 100 gram per dag. Jag tar gärna en tårtbit om det bjuds på tårta på jobbet eller en pepparkaka till kaffet. En sak som märks är att om jag tar en tårtbit blir jag genast sugen på en bit till och det blir svårt att stå emot, låter jag däremot bli från början är det betydligt enklare att stå emot…
Jag är inte heller super strikt! mitt mål är att vara 80% strikt så kan jag slappa lite 20% :D men inte med vanligt godis och ris, pasta eller potatis, utan just mörk choklad,frukt, bär, nötter.
Om jag skulle räkna i snitt så hamnar jag nog på 30g kolisar per dag, men jag älskar morötter och de innehåller kolisar =) och då räknar jag 10g kolisar per portion eftersom jag äter 3 gånger per dag, vilket har fungerat jätte b ra för mig =)
Borbjudningar, då tar jag bort, riset,pastan, brödet och potatisen! Är inte sååå pet noga då men tårta t ex så äter jag grädden och frukten men inte botten ;)
Till teet tar jag grädde (och kokosfett om det råkar finnas)
Jag har kommit in i en skön LCHF-lunk som jag trivs mycket bra med.
Registrerar min mat på matdagboken någon gång då och då för att se att jag inte tappar greppet och börjar underskatta kolhydratskällorna/fällorna, för det är lätt hänt!
Jag gör som så att alla måltider jag lagar och äter helt själv, vilket i allmänhet är frukost och lunch på vardagar, är ofta mycket strikta. Har inga problem att äta strikt för egen del så det går hur bra som helst.
När jag umgås med mina föräldrar, som också äter LCHF, men mer på känn och inte strikt, så blir det mer grönsaker, de vill gärna ha LCHF-desserter och det gör och äter jag med dem.
Om jag går ut och "slår runt" dricker jag i allmänhet rött vin eller torrt vitt alternativt irish coffee utan socker.
Har då och då (kanske en gång i månaden) tagit en öl, men inte mer än en.
Myskvällar innebär väl valda nötter och grönsaksstavar med dipp.
Så gör jag, och går ner i vikt fastän jag nu ligger på 20 i BMI liksom du :)
Min målvikt nådde jag för nästan 1 kg sedan, jag har alltså gått ner lite mer än vad som var planen och jag är säker på att det beror på att jag också varit förkyld en längre tid, inte tränat, inte haft särskilt god aptit. De sista kilona har alltså inte känts särskilt bra eller hälsosamma att tappa.
Skall komma igång med träningen så fort en långdragen förkylning släpper, vill inte gå ner mer nu utan UPP men i muskelmassa.
Lycka till du!

#5 Tack för synpunkterna. Jag tycker det är snyggt att vara normalsmal och vältränad, men träningen är mestadels pga hälsoskäl och inte utseendemässig anledning. Jag är inte det minsta intresserad av att köra UFO och hoppas därför att en light-version av LCHF passar mig. Vill ändå att ta del av alla fördelar med lchf-kost (ej gaser, lång mättnad, bra hy osv) och hoppas inte det "äventyras" av lite fusk då och då.
#6 Vad skönt att höra att det fungerar för dig att hålla en sådan diet med lite frukt och någon godbit då och då :) Grymt!
#7 Tack för tipsen! Är ju lite nojig över middagar.. om det t ex bjuds på lasagne, risotto eller pastasallad blir det ju lite knepigt ;)
#8 Åh jättebra tips, tack! Låter som en livsstil jag kan tänka mig. Har faktiskt bestämt med min sambo att kvartal ett 2011 ska vara strikt LCHF (dock ej ufo), ingen alkohol och massa träning. Men efter det vill jag "landa" på en skön nivå. Vad roligt att höra att det fungerar :) Tack för peppen, och hoppas träningen går bra när du blivit frisk!
#9 Ja, är man inte sjuk eller kraftigt överviktig tror jag inte att det finns någon anledning till att vara superstrikt. Det räcker långt att plocka bort bulk-kolhydraterna i sådant fall. Det ger en väldigt stor hälsonytta, för mig åtminstone i form av minskad hunger och minskat sug, betydligt jämnare humör, nu för tiden är jag lika pigg hela tiden, förut blev jag helt sänkt framåt 14-15 på dagarna.
Sen är det inte alltid helt enkelt att hålla sig strikt om man vill kunna äta när man blir bjuden till exempel, jag har en bror som är övertygad om att kolhydrater är det viktigaste som finns och vill jag äta när han bjuder så blir det pasta, det ser jag inte som något problem om jag äter det en gång varannan månad eller så…
#9 när vi blev bortbjudna talade jag om vid inbjudan att jag åt enligt lchf, hon frågade vad det var och jag förklarade så hon redde inte såsen med mjöl, hade mycket grönsaker och gott kött så det blev en trevlig kväll med god middag och några glas rödvin till. Du kan göra likadant - säg till innan, det är inte värre än om du skulle ha diabetes eller allergi av något livsmedel, du möts säkert av förståelse - de är ju dina vänner
Jag är ingen strikt LCHF-are. Min vardagsgräns är 50 g kolhydrat och jag mår utmärkt på den nivån. Jag kan fuska med precis vad som helst (mackor, godis, kaffebröd, skräpmat…) men alltid i små mängder. Tror aldrig jag har varit över 100 g kolhydrat sedan jag började. Så något frossande utsätter jag mig inte för! 
Vikten håller sig stabil med eller utan avsteg, men jag mår inte bra av fusket ändå, alltså när jag närmar mig ungefär 100 g. Magen blir konstig, jag får finnar i nyllet och brukar dessutom åka på nån onödig förkylning om jag överdriver kolhydraterna.

Man behöver inte vara såå strikt.. så ofta.. viktigast är att man är strikt när man är i affären, då behöver man inte vara så petig när man väl står där och skall laga mat/äta.
Har man bara en bra kombo av mat hema kan det ena dagen bli lite mer kolisar ena dagen medans det kan bli nästan noll någon annan.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag gör likadant som Zepp, köper hem bara "riktiga" råvaror. Jag äter ganska strikt, kolhydrater 20 -40 gr/dag, oftast 20, sällan 40 gr. Jag klarar min diabetes2 helt utan mediciner tills vidare i alla fall och eftesom jag trivs med LCHF mat känns det inte som ngn uppoffring att fortsätta.
#0 Varför skulle det ine vara möjligt? Du har ju dragit ner på kolhydraterna. Det du räknar upp låter faktiskt inte som så jättemycket i.o.m. att du inte äter det dagligen, mer än grönsakerna.
Vad gör mest skillnad? Att dra ner från de rekommendereade 4-500 grammen (eller vad det är) till kanske 75 eller att dra ner från 75 till 30? Från 30 till 20? Från 20 till 10? Från 10 till 0? Pja, det kan man ju grunna över, men jag vet ju vad jag tror. 
#15 underbart sagt!
Var det? Tack! 
Jag försöker hålla mig mellan 10-15g om dagen. Ofta blir det färre.
Men så har jag också mycket övervikt att bli av med.

Tack för alla svar och tips!
#11 Nej du har helt rätt, det jobbiga är väl att känna att man är "till besvär", ibland blir man ju bjuden till folk man inte känner så väl. Mina vänner kommer få tillsägelser om vad jag kan äta, lita på det :)
#15 Det var faktiskt ett klokt citat, tål att tänkas på ;)
Jag åt liberal lchf de första två åren. Sedan har jag börjat märka att mindre kolisar ger bättre allmäntillstånd, mage, hy, sömn osv. Får dock inte bli för lågt intag för då försvinner hungerkänslor och aptit. Ca 20g om dagen är väl ganska optimalt för min del. Tänker dock testa aatt nolla nån gång framöver för att se om dålig aptit är något övergående. Det kanske bara är omställningsbesvär det med…