Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2753 ggr
Saga2
0

Ketos?

Hej,

Har en liten fråga. Eftersom jag inte vet riktigt hur kroppen ska kännas när man är i Ketos, så gick jag & köpte Keto-Diastix på apoteket…men jösses vilken LÅÅÅÅNG bruksanvisning. Försökte förstå grekiskan, men måste nog erkänna att jag inte riktigt vet vad som är bra el. dåligt.

Är det någon som kan förklara tro?
Glad 
MVH Jenny

parsley
0

Tecken på ketos är t ex metallsmak i munnen och acetondoftande andedräkt. Har ingen personlig erfarenhet av stickorna.

Mariel
0

Ser man på urinen om man är i detta?

Ibland vid "första kissningen" på morgonen tycker jag (utan glasögon) dett det ser ut som om jag lagt mikroskopiska grodyngel i kisset. Eller drömmer jag?

Oh jag blir snurrig på det här- hur får jag bort hantera i mina inlägg?

Jag försöker publicera men tjafs i alla fall

brink
0

Jag har oxå varit o köpt stickor. Vet inte ens om det är bra att komma i ketos. Ligger på 2-3 % kolisar om dagen men om jag kommit i ketos är tveksamt.

Saga2
0

Parsley: Någon metallsmak el. acetonsmak har jag inte upplevt än. Men läste att den nödvändigtvis inte dyker upp.

Mariel: hihi grodyngel….du jag tänkte faktiskt på detta imorse, att det såg ut som typ en svampinfektion….fast utan svampen…=))

Brink: Själv går jag på under 20gram kolisar om dan. Min 4:e dag nu, känner att det händer mycket i kroppen. Huvudvärken är äntligen borta. Fast jag har å andra sidan gått in i ett "flumstadie" dimmig, yr & lite mattSkrattande Men jag kämpar på, mår inte dåligt iaf.

Saga2
0

Nuuuu har jag lusläst manualen & insett hur det ska vara….

Stickan ska visa så lågt som möjligt på glucosen & vara hör på ketonfältetGenerad
Ibland tar det lite tid hihi

Men tack för det moraliska stödet iaf.

Amiechan
0

Bra att du kom på hur det skulle vara! 

Nu får Saga2 svara nästa gång nån undrar om stickorna ;-)

Barbamamman
0

Jag använder stickorna dagligen. Just nyss var jag på det näst mörkaste fältet där man mäter ketonerna. Jag har aldrig varit på det mörkaste utan brukar oftast ligga runt "moderat" (mitt emellan). Det är jättelätt att utföra testet. Ta en gammal äggkopp eller någon annan liten burk du ej använder.

1) Kissa lite i burken

2) Ta fram en klocka

3) doppa snabbt stickan i kisset och tag upp den igen. Stryk av stickan så att den inte är så blöt.

4) efter 15 sekunder precis ska du avläsa mot färgremsan på burken.

KLART

Detta gäller om du vill se ketonerna. Den andra mätningen tar 30 sekunder och den har jag ej gjort.