Chokladtryffel misslyckad?
Jag är mitt uppe i mitt julpysslande. Håller som bäst på med två satser chokladtryffel. Den ena ser bra ut, men den andra har "delat" sig så att den vätskar ovanpå chokladmassan. Varför gör den så? Finns det något jag kan göra för att rädda satsen? Eller ska jag bara köra på, hälla av vätskan och använda resten?

blanda i en klick smör o vispa
Smör? Går väl inte att skapa en Emulsion (osäker på svenska ordet, emulgering?) på smör? Ett ägg går att göra det på, börja med att vispa ett och häll sedan över smeten lite i taget medans du fortsätter att vispa som bara den (elvisp är att rekommendera). Det bör hålla. Alla delar bör ha samma temperatur.
Om du vill veta mer om tekniken (som även används för att göra majonäs, bearinaise, osv.):

Tack för svaren. Detta är verkligen inte min starka sida. Har aldrig gjort egen majonnäs till exempel.
Min sambo kom till min räddning. Han värmde upp lite mer grädde och smör och sen vispade han i lite i taget av chokladmassan. Det funkade. De färdiga chokladtryfflarna ligger nu i kylen.
Julstämningen är hög!

#2 Det går ju att reda varma såser med smör. Man klickar i rumstempererat smör i omgångar under mycket kraftig vispning. Hur det beter sej när såsen kallnat vet jag inte.
LillaMe, grattis till den lyckade tryffeln. God Jul! 
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Jag har kommit fram till att det hemlagade julgodiset, ischokladen och chokladtryffeln, är rena hälsokosten. Åtminstone för mig som oftast har det svårt att hålla mig borta från chokladen. När jag gjort mitt julgodis har jag ju endast tillsatt "nyttigheter" i chokladen (kokosfett, grädde, smör), och därmed spätt ut kolhydraterna som finns däri. Bra va!?!
Med detta önskar jag er alla en CHOKLADDIGT GOD JUL! (För kladdigt värre var det av godisbestyren.)

#6 - den verkar kanon! Synd att önskelistan redan är skriven…
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Smart. Tack för tipset.
Ser inte bilden men förstår kanske hur den ser ut - bra tips och bra pris!
Numer pensionär i Nynäshamn
Bra tips, har inte gjort tryffel själv men fått i julklapp. De står i kylen och väntar på att sambon ska komma hem, en god kopp kaffe och en eller två godisar får det bli.
Mitt uppe i julgodis-baket så händer det som inte får inträffa; Chokladtryffel-smeten blir skit. Den blir grynig och med vätskan ovanför chokladmassan. Sagt och gjort, vi googlade "misslyckad chokladtryffel", och hamnade här. Efter att ha läst tipset om att vispa i ett ägg så blev smeten helt perfekt, och godiset står nu och svalnar i kylen! Ett stort tack till Andreas0 för hans tips! God jul!
Här är en till som råkade ut för att tryffeln skar sig. Jag hittade tipset från 2# Andreas0. Tack så mycket och GOD JUL. Tryffeln blev perfekt.

Jag gjorde som Jamie; Lägga den sönderbrutna chokladen i en skål och sedan hälla den varma grädden över. Detta just för att undvika separering.